Vælg en side

HVAD ER CONTENT MARKETING?

Ja, hvad er content marketing egentlig? Og gerne fortalt på en måde så min bedstemor kan forstå, hvad det er jeg arbejder med, tak!

Content marketing er marketing, der gennem noget reelt indhold (content) skaber værdi for din målgruppe.

Det er ikke bare salgstaler om, hvor ovenud fantastisk dit produkt og din virksomhed er. Det er indhold, som tiltrækker dine potentielle kunder og skaber opmærksomhed, tillid og i sidste ende langvarige relationer.

Og ja ja, selvfølgelig vil man som virksomhed også gerne sælge noget – don’t we all. Men når man arbejder med content marketing, så må og skal det ikke være dit primære mål.

Det skal først og fremmest være at skabe en interesse gennem relevant og inspirerende indhold. Og så skal salgene og kunderne nok komme til dig, hvis det indhold du leverer er godt nok.

Så bedstemor, content marketing er ikke alle de reklamer, du ser i fjernsynet mellem aftennyhederne og Kriminalkommissær Barnaby, som bare er ude på sælge dig en masse produkter. Det er kogebogen fra Karolines Køkken, som giver dig en masse lækre opskrifter med fløde, så du kan lave din fantastiske sovs. Og fordi de er så søde at gøre det, så husker du selvfølgelig at købe fløden fra Karolines Køkken, når du er ude at handle.

Hvordan ser content marketing ud i hverdagen? 

Er content marketing opskrifter? Ja, på en måde er det. Det behøver ikke altid være en opskrift i Karolines kogebog, men det er opskrifter, der hjælper din målgruppe med at blive klogere på et emne, der svarer på deres spørgsmål, og som gør dem bedre til noget. Du er sikkert faldet over de famøse overskrifter med tips og tricks, som ”7 tips til at pudse dine sko” eller “3 hurtige tips til content marketing“. Alle sammen med en form for opskrift på, hvordan du lærer noget nyt – altså content marketing.

Hvordan du putter din content marketing på flaske, må du helt selv om. Altså til en vis grad. For det afhænger jo af, hvor din målgruppe befinder sig. Du kan proppe dine budskaber i videoer, i nyhedsbreve, i blogindlæg, på sociale medier eller fortælle dem til events og morgenseminarer – you name it. Det vigtigste er, at folk efter at have læst eller hørt dine budskaber, stopper op og tænker ”Hey, jeg lærte rent faktisk noget her, og jeg har lyst til at høre mere – det er værdifuldt indhold for mig”.

Og for at du kan få dem til at tænke det, skal du selvfølgelig vide, hvad der interesserer din målgruppe, hvordan du rækker ud til dem på den rigtige måde, og hvilket medie du skal gøre det på. Det kan nemlig ikke svare sig at dele ud af al din gode viden på Facebook, hvis din målgruppe slet ikke er på Facebook, men i stedet sidder og venter på at den store aha-oplevelse tikker ind i indbakken gennem et nyhedsbrev.

Her er det derfor godt at arbejde med personas, der er fiktive personer, som er repræsentative for din målgruppe. At sætte sig ind i sin målgruppe er en del af at tænke content marketing i et 360 graders perspektiv. Det er nemlig essentielt for værdien af dit indhold, at det bliver modtaget af den rette person.

I filmen her kan du se, hvordan man har brugt content marketing i mange år, og hvordan vi indtænker storytelling.

Hvad er værdifuldt content? 

Betyder det, at traditionel markedsføring ikke virker mere?

Nej, det gør det stadig i en vis grad. Men vi bevæger os mere og mere væk fra det, fordi vi som forbrugere godt selv kan lide at tage beslutningen og finde ud af, om et produkt rent faktisk holder. Vi vil ikke kun høre det fra virksomheden, der sælger produktet – for selvfølgelig vil de sige, at det er det bedste produkt i verden.

Herudover bliver vi som forbrugere hver eneste dag konstant bombarderet med reklamebudskaber fra højre og venstre, og det har kun én effekt på os: Vi bliver immune over for deres virkning og tager sagen i egen hånd. Og hvad gør vi så? Vi spørger vores netværk eller Google til råds i stedet.

Eksempler på content marketing

Eksempel 1: Selv min bedstemor spørger sit netværk og kaffeklubben til råds om, hvilken foodprocessor hun skal købe, før hun endelig beslutter sig for at købe den. Det kan godt være, at det ikke foregår online, men hun undersøger og researcher, før hun tager en beslutning – præcis ligesom vi gør. Og det er i den undersøgende og researchende fase, at din virksomhed gerne skulle dukke op og give folk svar på deres spørgsmål.

Eksempel 2: Et andet eksempel på content marketing er den indsats Henrik Nielsen, direktør i bestyrelsesnetværket ASNET Board, valgte at fokusere på. Ved at bruge sit sociale netværk, fik Henrik øget kendskabet og troværdigheden til sin organisation. Gennem deling af værdifuldt content og social selling på LinkedIn, hvor hans målgruppe er til stede, har han oplevet stor effekt af content marketing. For Henriks målgruppe handler content marketing om bestyrelsesarbejde og udbyttet af at være en del af bestyrelsesnetværket. Denne målgruppe læser glædeligt både opslag og artikler på LinkedIn og hjemmesiden suppleret af korte film.

Eksempel 3: Et tredje eksempel er virksomheden H+H, der via en øget indsats på sine sociale medier fik 300.000 videovisninger, 1.200 nye følgere på Facebook og over 200% øget engagement på Facebook og LinkedIn – på kun 3 måneder. Alt sammen ved at fokusere på content marketing og dele værdifulde historier i form af både tekst og film.

Eksempel 4: Og et fjerde eksempel er dette blogindlæg, som er et produkt af content marketing. Blogindlæg er nemlig en perfekt mulighed for at dele ud af al den viden, du ligger inde med, som kan være relevant for din målgruppe. Og er teksten ovenikøbet søgeordsoptimeret, så den dukker op i Google, når din målgruppe søger den viden, du sidder på, har du ramt hovedet på sømmet.

Hvis du sætter ind på content marketing og skaber relevant og værdifuldt indhold til din målgruppe, så er det kun et spørgsmål om tid, før folk de anbefaler dig og din virksomhed i et opslag på Facebook eller LinkedIn eller kontakter dig via din hjemmeside. Bare vent og se.

 

Hvordan kommer jeg i gang med content marketing?

Kunne du selv tænke dig at prøve kræfter med content marketing er her tre gode råd til at komme i gang.

1) Find ud af, hvad din målgruppe synes er interessant ved din branche, produkter eller services, og hvordan de indhenter deres informationer. Er det bedst at ramme dem i et nyhedsbrev på mailen? Er det i et blogindlæg, hvor du selvfølgelig bruger de helt rigtige ord i forhold til, hvad din målgruppe søger på i Google? Eller er det noget helt tredje?

2) Find ud af, hvordan du kan tale om dit produkt uden at tale om dit produkt. Er du en bilforhandler, kan du for eksempel lave en guide med gode råd til, hvordan din målgruppe undgår at blive snydt af bilsælgeren: “Sådan undgår du at blive snydt af bilsælgeren: De 5 vigtigste spørgsmål”. På den måde fremstår du som troværdig og giver noget viden, som er brugbart for din målgruppe.

3) Kom i gang med at producere indhold og publicér det løbende og regelmæssigt. Men husk på aldrig at publicere noget bare for at gøre det. Det skal være kvalitetsindhold, som skaber værdi for din målgruppe.

Tænker du alligevel, at det stadig er noget af en opgave at gabe over, kan du læse i nedenstående cases, hvordan vi i SIGNAfilm har hjulpet vores kunder. Måske du kan nikke genkendende til flere af deres problemstillinger?

Case: H+H

H+H havde svært ved selv at finde de gode historier i en hverdag med porebeton. Med hjælp til content marketing fra SIGNAfilm nåede de 300.000 videovisninger, 1200 nye følgere på Facebook og over 200% øget engagement på Facebook og LinkedIn – på kun 3 måneder.

Læs hele casen med H+H her.

Hvad er content marketing? 1

Case: Protox

Da Protox lagde deres nye svenske content marketing indsats i SIGNAfilms hænder, var resultaterne overvældende. Fra 2 til 950 følgere på under 2,5 måned – og følgerne ruller stadig ind.

Læs hele casen med Protox her.

Hvad er content marketing? 2

Hvad er content curation, og bør det være en del af min strategi?

Der var engang, hvor det var let at få succes med content marketing.

Det eneste du skulle gøre, var at udgive nogle blogindlæg i ny og næ, hvorefter du kunne læne dig tilbage og se kunderne strømme til.

Den tid er desværre forbi.

I dagens mediebillede bliver der sprøjtet knivskarpt indhold ud i et tempo, hvor selv en dopet Usain Bolt ikke kan være med.

Det kunne umiddelbart lyde som en ulempe, men faktisk er det en kæmpe fordel. Det betyder nemlig, at du ikke altid behøver at lave alt det geniale indhold selv. Nogle gange kan du nøjes med at dele det geniale indhold, andre har lavet. Denne taktik hedder content curation.

Ligesom på et kunstmuseum, hvor kuratorens rolle er at håndplukke de bedste malerier og præsentere dem på en udstilling, handler content curation om at udvælge det bedste indhold og præsentere det for din målgruppe.

Det lyder måske en smule dovent bare at dele andres indhold. Men lad dig ikke narre: content curation har to enorme fordele.

Den første fordel er, at du sparer værdifuld tid. For lad os være ærlige: det tager tid at lave godt indhold.

Den anden fordel er, at du med content curation får etableret dig selv som en ekspert indenfor dit fagområde. Ved at dele indhold, du selv har håndplukket, viser du nemlig, at du har fingeren på pulsen i forhold til hvad der foregår din branche. Samtidig kommer din virksomhed til at fremstå sympatisk, i og med at du anerkender andres hårde slid.

Der er altså flere gode grunde til at dele andres gode indhold.

Når det så er sagt, betyder det ikke, at du skal slække på din egen indholdsproduktion. For selvom content curation helt sikkert har fortjent en plads i din content strategi, skal det udelukkende ses som et supplement til dit eget indhold, ikke en substitut.

Hvad er content marketing? 3

Kan content marketing betale sig?

Der er ingen tvivl om, at ideen bag content marketing er god: giv først, spørg bagefter.

Men lad os være ærlige – der er ikke meget fidus ved at give, hvis du ikke får noget igen. Og fordi vi lever i en forretningsverden, skulle du helst have mere igen, end du giver.

Eller, sagt på en anden måde: du skulle helst opleve en positiv return on investment (ROI) på din content marketing indsats.

For at svare på, om content marketing er pengene værd, er det først nødvendigt at svare på to andre spørgsmål:

 

  • Hvad koster content marketing?
  • Hvor meget kan jeg tjene på content marketing?

Hvad koster content marketing?

”Jamen, hva’ kosteert så?” er normalt det første spørgsmål, vi bliver mødt med, når vi forsøger at værge nye kunder.

Og, ærligt talt, så er det et af vores yndlingsspørgsmål.

For det koster nemlig ikke mange håndøre at få succes med content marketing.

Dermed ikke sagt, at det er gratis.

For selvom det i princippet ikke koster noget at skrive et blogindlæg, sende et nyhedsbrev eller lave et opslag på Facebook, tager det til gengæld tid. Og som den efterhånden slidte floskel dikterer, så er tid lig med penge.

Hvor meget tid (og dermed penge) du skal bruge på content marketing, er svært at svare på. Men uanset hvor mange ressourcer du afsætter, kan vi afsløre, at dine penge er givet godt ud.

Statistikker viser nemlig, at content marketing i gennemsnit koster 62 % mindre end traditionel marketing.

Det er jo i sig selv meget fint. Men bare fordi noget er billigt, betyder det ikke nødvendigvis, at det er godt. Det leder os videre til spørgsmålet om, hvor meget du kan tjene på content marketing. 

%

Så meget mindre koster content marketing end traditionel markedsføring

Hvor meget kan jeg tjene på content marketing?

Nye følgere på Facebook: 96

Nye videovisninger på LinkedIn: 8.137

Nye tilmeldinger på nyhedsbrev: 243

En af de helt store fordele ved content marketing (og online marketing generelt) er, at du forholdsvist let kan måle resultaterne af dine indsatser.

Når det så er sagt, er det selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvilke resultater du måler på.

For selvom det er fedt at have en masse følgere på Facebook og LinkedIn, betyder det ikke nødvendigvis, at din content marketing er pengene værd.

Hvis du vil vide om din indsats kan betale sig, er du i stedet nødt til at kigge på:

  • Hvor mange leads, du genererer via dit content
  • Hvor mange af de leads, der bliver til betalende kunder

I et content marketing perspektiv er leads personer, der har givet deres kontaktoplysninger i bytte for en e-bog, whitepaper eller andet form for indhold på din hjemmeside.

Det kan også være personer, der tilmelder sig til dit nyhedsbrev.

Når det kommer til antallet af leads, indikerer statistikker, at content marketing i gennemsnit generer tre gange så mange leads som traditionel markedsføring.

Og ikke nok med det. De leads, du genererer gennem content marketing, har som udgangspunkt større chance for at blive betalende kunder.

Hvorfor det? Fordi du har givet først, og spurgt bagefter.

Summa summarum: content marketing kan betale sig.

Hvordan arbejder vi med content marketing i SIGNAfilm?

I SIGNAfilm arbejder vi ud fra et 360 graders koncept, hvor vi sørger for en skræddersyet løsning, der skal skabe mest mulig værdi for både vores kunder og vores kunders kunder. 

Kort fortalt handler det om, at vi tror på, at den samlede værdi af vores kunders marketing- og kommunikationsindsats øges, når der skabes en rød tråd på tværs af disse indsatser. Derfor arbejder vi hele vejen omkring din virksomhed – altså med en 360 graders vinkel. Når der er synergi i de film, der deles på dine sociale medier og de tekster, som knyttes til delingerne og hjemmesiden eller noget helt tredje, giver det et helhedsindtryk af din virksomhed som værende en værdiskabende videndeler. Og er det sådan en slags virksomhed, man vil købe noget af? Ja. Det er altså mere tiltalende end konkurrenten som råber højt om sine produktegenskaber, som man faktisk ikke helt ved, om man har brug for.

De to overordnede måder vi arbejder med content marketing på er gennem film og digital kommunikation. Men som vi ret tidligt i dette skriv løftede sløret for, er der ikke nogen facitliste for, hvilket medie eller format content marketing skal forme sig efter. Så længe indholdet skaber værdi for målgruppen. Hos SIGNAfilm tror vi på, at content marketing udleves bedst gennem storytelling – uanset om det er i film eller på skrift. Så længe det er historier, der inspirerer, informerer og vejleder.

Hvad er content marketing? 4

Ditte Vinther Andersen, Content Marketing Manager

Vil du høre mere om content marketing?

Kontakt Ditte eller en af vores andre medarbejdere på 86 12 47 00 og bliv klogere på, hvordan du kan komme i gang med content marketing.