Vælg en side

HVAD ER CONTENT MARKETING?

Ja, hvad er content marketing egentlig? Og gerne fortalt på en måde så min bedstemor kan forstå, hvad det er jeg arbejder med, tak!

Content marketing er marketing, der skaber værdi for din målgruppe, og som har noget reelt indhold, altså content, at byde på. Så det er ikke bare salgstaler om, hvor ovenud fantastisk dit produkt og din virksomhed er. Det er indhold, som tiltrækker dine potentielle kunder og skaber opmærksomhed, tillid og i sidste ende langvarige relationer. Og ja ja, selvfølgelig vil man som virksomhed altid også gerne sælge noget – don’t we all. Men når man arbejder med content marketing, så må og skal det ikke være dit primære mål. Det skal først og fremmest være at skabe en interesse gennem relevant og inspirerende indhold. Og så skal salgene og kunderne nok komme til dig, hvis det indhold du leverer er godt nok.

Så bedstemor, content marketing er ikke alle de reklamer, du ser i fjernsynet mellem aftennyhederne og Kriminalkommissær Barnaby, som bare er ude på én ting – at sælge dig en masse produkter. Det er kogebogen fra Karolines Køkken, som giver dig en masse lækre opskrifter med fløde, så du kan lave din fantastiske sovs. Og fordi de er så søde at gøre det, så husker du selvfølgelig at købe fløden fra Karolines Køkken, når du er ude at handle.

Hvordan ser content marketing ud i hverdagen? 

Er content marketing opskrifter? Ja, på en måde er det. Det behøver ikke altid være en opskrift i Karolines kogebog, men det er opskrifter, der hjælper din målgruppe med at blive klogere på et emne, der svarer på deres spørgsmål, og som gør dem bedre til noget. Du er sikkert faldet over de famøse overskrifter med tips og tricks, som ”7 tips til at pudse dine sko” eller “3 hurtige tips til content marketing. Alle sammen med en form for opskrift på, hvordan du lærer noget nyt – altså content marketing.

Hvordan du putter din content marketing på flaske, må du helt selv om. Altså til en vis grad. For det afhænger jo af, hvor din målgruppe befinder sig. Du kan proppe dine budskaber i videoer, i nyhedsbreve, i blogindlæg, på sociale medier eller fortælle dem til events og morgenseminarer – you name it. Det vigtigste er, at folk efter at have læst eller hørt dine budskaber, stopper op og tænker ”Hey, jeg lærte rent faktisk noget her, og jeg har lyst til at høre mere – det er værdifuldt indhold for mig”. Og for at du kan få dem til at tænke det, skal du selvfølgelig vide, hvad der interesserer din målgruppe, hvordan du rækker ud til dem på den rigtige måde, og hvilket medie du skal gøre det på. Det kan nemlig ikke svare sig at dele ud af al din gode viden på Facebook, hvis din målgruppe slet ikke er på Facebook, men i stedet sidder og venter på at den store aha-oplevelse tikker ind i indbakken gennem et nyhedsbrev. Her er det derfor godt at arbejde med personas, der er fiktive personer, som er repræsentative for din målgruppe. At sætte sig ind i sin målgruppe er en del af at tænke content marketing i et 360 graders perspektiv. Det er nemlig essentielt for værdien af dit indhold, at det bliver modtaget af den rette person.

I filmen her kan du se, hvordan man har brugt content marketing i mange år, og hvordan vi indtænker storytelling.

Hvad kan værdifuldt content være? 

Betyder det, at traditionel markedsføring ikke virker mere? Nej, det gør det stadig i en vis grad. Men vi bevæger os mere og mere væk fra det, fordi vi som forbrugere godt selv kan lide at tage beslutningen og finde ud af, om et produkt rent faktisk holder. Vi vil ikke kun høre det fra virksomheden, der sælger produktet – for selvfølgelig vil de sige, at det er det bedste produkt i verden. Herudover bliver vi som forbrugere hver eneste dag konstant bombarderet med reklamebudskaber fra højre og venstre, og det har kun én effekt på os: Vi bliver immune over for deres virkning og tager sagen i egen hånd. Og hvad gør vi så? Vi spørger vores netværk eller Google til råds i stedet.

Selv min bedstemor spørger sit netværk og kaffeklubben til råds om, hvilken foodprocessor hun skal købe, før hun endelig beslutter sig for at købe den. Det kan godt være, at det ikke foregår online, men hun undersøger og researcher, før hun tager en beslutning – præcis ligesom vi gør, og det er værdifuldt og oplysende for hende. Og det er i den undersøgende og researchende fase, at din virksomhed gerne skulle dukke op og give folk svar på deres spørgsmål.

Et andet eksempel på content marketing er den indsats Henrik Nielsen, direktør i bestyrelsesnetværket ASNET Board, valgte at fokusere på. Ved at bruge sit sociale netværk, fik Henrik øget kendskabet og troværdigheden til sin organisation. Gennem deling af værdifuldt content og social selling på LinkedIn, hvor hans målgruppe er til stede, har han oplevet stor effekt af content marketing. For Henriks målgruppe handler content marketing om bestyrelsesarbejde generelt og udbyttet af at være en del af bestyrelsesnetværket. Denne målgruppe læser glædeligt både opslag og artikler på LinkedIn og hjemmesiden suppleret af korte film.

Et tredje eksempel er virksomheden H+H, der via en øget indsats på sine sociale medier fik 300.000 videovisninger, 1.200 nye følgere på Facebook og over 200% øget engagement på Facebook og LinkedIn – på kun 3 måneder. Alt sammen ved at fokusere på content marketing og dele værdifulde historier i form af både tekst og film.

Og et fjerde eksempel er dette blogindlæg, som er et produkt af content marketing. Blogindlæg er nemlig en perfekt mulighed for at dele ud af al den viden, du ligger inde med, som kan være relevant for din målgruppe. Og er teksten ovenikøbet søgeordsoptimeret, så den dukker op i Google, når din målgruppe søger den viden, du sidder på, har du ramt hovedet på sømmet.

Hvis du sætter ind på content marketing og skaber relevant og værdifuldt indhold til din målgruppe, så er det kun et spørgsmål om tid, før folk de anbefaler dig og din virksomhed i et opslag på Facebook eller LinkedIn eller kontakter dig via din hjemmeside. Bare vent og se.

 

Jamen, hva’ kosteert så? (Sagt på godt jysk)

Det gode ved content marketing er, at det ikke behøver koste dig en krone. Medmindre du selvfølgelig ikke ved hvilken ende af pennen, du skal skrive med, eller du tisser lidt i bukserne, hver gang nogle bare nævner ordet foredrag eller seminar. Så kan det godt være, at du skal have lidt hjælp til det. Men det er heldigvis til at finde.

Med andre ord, der er ingen undskyldninger for ikke at komme i gang med content marketing lige nu og få fortalt alle de gode historier, der sikkert bare ligger og venter på at blive fortalt. Hvis du synes, det er svært at finde ud af, hvor du skal starte, så er her 3 hurtige, som kan hjælpe dig ud over content marketing-stepperne.

3 hurtige tips til at komme i gang med content marketing 

Kunne du selv tænke dig at prøve kræfter med content marketing er her tre gode råd til at komme i gang.

1) Find ud af, hvad din målgruppe synes er interessant ved din branche, produkter eller services, og hvordan de indhenter deres informationer. Er det bedst at ramme dem i et nyhedsbrev på mailen? Er det i et blogindlæg, hvor du selvfølgelig bruger de helt rigtige ord i forhold til, hvad din målgruppe søger på i Google? Eller er det noget helt tredje?

2) Find ud af, hvordan du kan tale om dit produkt uden at tale om dit produkt. Er du en bilforhandler, kan du for eksempel lave en guide med gode råd til, hvordan din målgruppe undgår at blive snydt af bilsælgeren: “Sådan undgår du at blive snydt af bilsælgeren: De 5 vigtigste spørgsmål”. På den måde fremstår du som troværdig og giver noget viden, som er brugbart for din målgruppe.

3) Kom i gang med at producere indhold og publicér det løbende og regelmæssigt. Men husk på aldrig at publicere noget bare for at gøre det. Det skal være kvalitetsindhold, som skaber værdi for din målgruppe.

Tænker du alligevel, at det stadig er noget af en opgave at gabe over, kan du læse i nedenstående cases, hvordan vi i SIGNAfilm har hjulpet vores kunder. Måske du kan nikke genkendende til flere af deres problemstillinger?

Case: H+H

H+H havde svært ved selv at finde de gode historier i en hverdag med porebeton. Med hjælp til content marketing fra SIGNAfilm nåede de 300.000 videovisninger, 1200 nye følgere på Facebook og over 200% øget engagement på Facebook og LinkedIn – på kun 3 måneder.

Læs hele casen med H+H her.

Case: Protox

Da Protox lagde deres nye svenske content marketing indsats i SIGNAfilms hænder, var resultaterne overvældende. Fra 2 til 950 følgere på under 2,5 måned – og følgerne ruller stadig ind.

Læs hele casen med Protox her.

Hvordan arbejder vi med content marketing i SIGNAfilm?

I SIGNAfilm arbejder vi ud fra et 360 graders koncept, hvor vi sørger for en skræddersyet løsning, der skal skabe mest mulig værdi for både vores kunder og vores kunders kunder. Kort fortalt handler det om, at vi tror på, at den samlede værdi af vores kunders marketing- og kommunikationsindsats øges, når der skabes en rød tråd på tværs af disse indsatser. Derfor arbejder vi hele vejen omkring din virksomhed – altså med en 360 graders vinkel. Når der er synergi i de film, der deles på dine sociale medier og de tekster, som knyttes til delingerne og hjemmesiden eller noget helt tredje, giver det et helhedsindtryk af din virksomhed som værende en værdiskabende videndeler. Og er det sådan en slags virksomhed, man vil købe noget af? Ja. Det er altså mere tiltalende end konkurrenten som råber højt om sine produktegenskaber, som man faktisk ikke helt ved, om man har brug for.

De to overordnede måder vi arbejder med content marketing på er gennem film og digital kommunikation. Men som vi ret tidligt i dette skriv løftede sløret for, er der ikke nogen facitliste for, hvilket medie eller format content marketing skal forme sig efter. Så længe indholdet skaber værdi for målgruppen. Hos SIGNAfilm tror vi på, at content marketing udleves bedst gennem storytelling – uanset om det er i film eller på skrift. Så længe det er historier, der inspirerer, informerer og vejleder. Du kan læse mere om storytelling her.

Ditte Vinther Andersen, Content Marketing Manager

Vil du høre mere om content marketing?

Kontakt Ditte eller en af vores andre medarbejdere på 86 12 47 00 og bliv klogere på, hvordan du kan komme i gang med content marketing.