Vælg en side

Nå. Det var heller ikke et match… 

Har du også revet dig i håret (eller skægget) over, at endnu en rekruttering er slået fejl? Måske endda flere gange i træk? 

Hver eneste dag koster fejlansættelser dyrt for danske virksomheder. På dårlige dage snakker vi faktisk milliarder af danske kroner. Ja, du læste rigtigt. Milliarder! Som en tommelfingerregel koster det mellem 75 og helt op til 150 % af en årsløn at rekruttere en kandidat, der stopper i løbet af seks måneder.

Når det sker, kan det selvfølgelig skyldes flere forskellige forhold; en mangelfuld jobbeskrivelse i det udsendte jobopslag, en skæv forventningsafstemning, dårlig kemi blandt de øvrige medarbejdere, privatliv, sygdom mm. Sidstnævnte har selvfølgelig (oftest) mest at gøre med dårlig timing og sort uheld frem for deciderede fejlansættelser, og her er der jo simpelthen ikke meget at gøre. Men man kan gøre noget ved de forhold, der vedrører forventningsafstemningen til opgaver, kultur og kollegaer. Og vejen til den rette rekruttering er ikke nødvendigvis belagt med hverken eksterne rekrutteringskonsulenter, diverse (dyre) personligheds- og kvalifikationstests eller et uoverskueligt antal samtalerunder. 

Faktisk kommer man rigtig langt med andre og ofte lettere tilgængelige indsatser, så I i bedste fald slipper helt for ansøgninger fra folk, som ikke ville være et godt fit til jeres virksomhed. Og hvem ville ikke gerne have en bunke med ansøgninger, der kun er fra kvalificerede og dedikerede kandidater? Det er vel noget nær en utopi, for der vil højst sandsynligt altid være nogen, der enten prøver lykken, selv om de godt ved, at de ikke er kvalificerede, eller nogen, som fyrer en standardansøgning afsted for at tilfredsstille jobcentret og a-kassen. 

Men nogle gange skal man drømme stort, ikke?

Kom godt i gang med
employer branding!

Hos SIGNA vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med din virksomheds employer branding-strategi. I vores e-bog, som du kan downloade gratis, finder du guides, cases og inspiration til hvordan du kan styrke din employer branding.

 

Rekruttér de rette kandidater 1
Employer branding og gode medarbejder historier kan gøre din rekruttering nemmere

5 gode råd til at komme i gang med employer branding 

Som vi tidligere har nævnt, er allerførste step inden for employer branding, at man skal have defineret sit WHY. Bagefter skal man så finde ud af, hvad man vil kommunikere og hvordan. Det giver vi dig 5 gode råd til her. 

1. DEFINÉR MÅLGRUPPEN OG BLIV KLAR TIL AT REKRUTTERE 

Når I har lagt jer fast på, hvad I gerne vil opnå med jeres employer branding-strategi, skal I definere jeres målgruppe. Leder I efter dugfriske og nyudklækkede kandidater, der med nye øjne kan udfordre virksomhedens arbejdsgange og traditioner? Eller har I brug for erfarne kræfter, der har været i branchen længe og ikmålgruppke har brug for et langt onboardingforløb? Der er fordele og ulemper ved begge typer kandidater, og ofte er der brug for mange forskellige typer kompetenceprofiler i en virksomhed. Selv om jeres kernefortælling skal være den samme for at have et skarpt brand, kan der derfor være brug for at fortælle den på forskellige måder for at tiltrække de rette inden for de forskellige arbejds- og kompetenceområder. 

Her er det en fordel at arbejde med personaer. En persona er en fiktiv repræsentation af jeres målgrupper, som er baseret på demografiske fakta sammen med type uddannelse, eventuelle interesser, online adfærd, personlighed og lignende. Det kan være en svær øvelse, for det handler om at skabe den mest gennemsnitlige målgruppe samtidig med, at man beskriver den så detaljeret som muligt. Så bliver det nemlig lettere at nå dem via det indhold, de opsøger, på de platforme, de bruger. Mange virksomheder arbejder typisk med 2-5 forskellige personaer, og det kan være en god ide at bruge markedsundersøgelser i udarbejdelsen af dem for ikke at gætte i vildrede. 

Tiltræk de helt rigtige medarbejdere med målrettet employer branding

2. BRUG VIDEO TIL REKRUTTERING

God employer branding får jeres virksomhed til at skille sig ud fra andre på en positiv måde. Og fordi hele 8 ud af 10 virksomheder ikke bruger video i deres rekrutteringsproces, er det altså en let måde at gøre sig ekstra synlig på. Der er mange måder, man kan bruge video på i forbindelse med employer branding.

Hvis du ønsker at se vores bud på, hvilke typer video, der understøtter din employer branding strategi, så læs mere i vores whitepaper om employer branding.

Foruden de fremhævede typer film i vores whitepaper, findes der naturligvis også andre typer, der kan bidrage til at styrke din virksomheds position.

Læs mere om forskellige typer film i vores indlæg og find de typer, der passer bedst til din virksomhed: Hvilken type film skal du vælge?

3. FORTÆL RIGTIGE HISTORIER 

”Især én ting lokker nye medarbejdere til en virksomhed, og det er fortællingen om andre mennesker”. 

Det kommer næppe som nogen overraskelse, at det er nemmere at relatere til en autentisk person end et logo og et slogan. Og hvis et billede af et menneske siger mere end 1000 ord, så forestil dig, hvad en video kan gøre for at tiltrække de rigtige kandidater… 

Vi mennesker søger nemlig helt naturligt mod fællesskaber og personer, som ligner os selv. Derfor kan en video meget nemmere gøre det muligt for de potentielle kandidater at identificere (eller distancere) sig fra medarbejderne og virksomheden og dermed afgøre, om arbejdspladsen vil være et godt match for ham/hende. 

Fortæl de gode historier om medarbejderne - og gør det nemmere at rekruttere
Link til Styrk dit employer brand med korte medarbejderfilm

Helt konkret skal I spørge jeres medarbejdere om, hvad de egentlig synes om at være ansat hos jer og hvorfor. Brug eventuelt en ekstern marketingkonsulent til den opgave, så I undgår alt for kunstige/påtagede svar. Nogle gange er det nemlig nemmere (eller føles mindre risikabelt) at udtrykke sig ærligt til en person, der ikke er en decideret kollega, og som ikke er investeret i virksomheden som sådan. Det handler selvfølgelig om at skabe det bedste indtryk af virksomheden, men man skal heller ikke overdrive og male et urealistisk billede af, hvordan det er at arbejde der.

Rekruttér de rette kandidater 2

 

Historierne om jeres medarbejdere kan også skrives som beretninger på jeres hjemmeside – eventuelt som længere portrætter i forbindelse med fx jubilæer – og det er en god idé både at skrive om dem, der har været ansat i flere år og dem, hvor underskriftens blæk på kontrakten først lige er blevet tør. Få som minimum de nye medarbejdere til at fortælle, hvad der tiltrak dem ved jobbet, og få de gamle til at fortælle, hvorfor de stadig er ansat.

Rekruttér de rette kandidater 3

 

4. VÆLG DE RIGTIGE PLATFORME TIL JERES REKRUTTERING 

Alt efter hvilken type medarbejder du ønsker at kommunikere dine budskaber til, er det vigtigt at vælge platforme med omhu. Det er ikke raketvidenskab, at man selvfølgelig ikke kommunikerer sine budskaber på TikTok, hvis man skal slå en stilling op som den nye Pjerrot. Der er simpelthen ikke særlig mange modne mænd, der er med på moden på TikTok. Men der er alligevel små nuancer og forskelle i forskellige målgruppers mediebrug, og derfor er det – som vi tidligere nævnte – vigtigt at arbejde med personaer i sin employer branding-strategi. 

Som tommelfingerregel er LinkedIn dog stedet at starte, når man skal i gang med at brande sin virksomhed som en god arbejdsplads. Brugen af LinkedIn satte nemlig rekord i 2021 ift. hvilke kanaler, virksomheder bruger til rekruttering.

Men ikke alle brancher er lige repræsenterede på LinkedIn, og derfor kan det også give god mening at bruge Facebook. 88 % af alle danskere over 12 år har nemlig en Facebook-profil, hvorimod LinkedIn kun kan trække 43 %. Når I skal rekruttere en ny medarbejder, giver det oftest rigtig god mening også at smide en del af rekrutteringsbudgettet efter annoncering af jeres stillingsopslag på de platforme, jeres målgruppe bruger. 

Men det er også vigtigt at være konsekvent med indhold i de perioder, hvor I ikke aktivt søger en ny medarbejder. Der skal regelmæssigt lægges indhold op på de valgte platforme, der understøtter jeres employer branding-strategi. Vi kan nemlig garantere, at jeres employer branding ikke vil virke efter hensigten, hvis I kun lægger indhold op, når I har en ledig stilling. I skal skabe et univers, der passer til den målgruppe af potentielle kandidater, I gerne vil ramme og påvirke gennem jeres indsatser.

Og I skal sørge for, at de får et godt indtryk af jeres virksomhed, og at I ikke forsvinder fra deres bevidsthed!

5. LAV ANDRE FORMER FOR INDHOLD 

Måske I hverken har budget, kapacitet eller medarbejdere til at lægge videoer op om forskellige aspekter af jeres virksomhed hver dag. Bare rolig: det er sådan set også de færreste, der har dét. Men der er mange måder at sikre på, at man forbliver relevant for de potentielle kandidater. Det handler om at give målgruppen lyst til at følge jer, så de får interesse for virksomheden og derfor også bliver disponeret for det, når I lægger det næste jobopslag op. På den måde kan I lige så stille modne de attraktive medarbejdere, der allerede er beskæftiget i andre virksomheder, så de er mere tilbøjelige til at søge job hos jer, næste gang I lægger et stillingsopslag op. 

Rekruttér de rette kandidater 4

Andre typer af indhold til rekruttering, der kan skabe opmærksomhed omkring jeres virksomhed gennem opslag, nyhedsbreve og annoncer er for eksempel: 

📰 Artikler/blogs på virksomhedens hjemmeside (dette gavner også jeres placering i søgemaskinerne).

🥳 Succeshistorier: er I blevet kåret som Gazelle-virksomhed, har I vundet eller er blevet nomineret til en pris eller har I måske haft et godt regnskabsår, der fortjener lidt opmærksomhed? 

🌍 Tendenser: gør I noget for den grønne omstilling og FNs Verdensmål, har I særlige politikker inden for ligestilling eller støtter i velgørende formål og arbejder med CSR-indsatser? 

Alle historier kan fortælles gennem et videoformat, men nogle gange er der også gode grunde til at skrive mere detaljerede historier om, hvad virksomheden laver og oplever. En succesfuld employer branding-strategi indeholder derfor en god blanding af forskelligt indhold, der fortæller den samme kernehistorie om, hvorfor virksomheden er god at arbejde i. Og det gør rekruttering nemmere.

5 gode råd til rekruttering af den rette medarbejder
Ruth | SIGNAfilm

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om hvordan du kan bruge employer branding i din rekrutteringsproces? Så send en mail til os.”

Fie  Dierichen
Content marketing specialist
Mail:
info@signafilm.dk
Telefon: +45 86 12 47 00