Vælg en side

Hvad er fordelene ved at bruge ChatGPT i sin marketing? Er der ulemper ved ChatGPT? Og er der overhovedet brug for marketingmedarbejdere, hvis en robot kan gøre arbejdet både hurtigere og billigere? Det kan du få svar på i dette blogindlæg.

Hvis du arbejder med marketing, og du endnu ikke er stødt på ChatGPT, skal du lige løfte den sten, du åbenbart har boet under de sidste par måneder.

Det er nemlig svært at komme udenom værktøjet, der blev lanceret af OpenAI den 30. november 2022.

Mange kalder ChatGPT for markeringen af en ny æra af chatbots, og værktøjet har allerede ændret standarderne for kunstig intelligens (AI). Det kan nemlig på forbavsende kort tid svare på alverdens spørgsmål, skrive artikler, løse ligninger og lave kode. Og så er det ovenikøbet gratis.

Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men skal man bare give sig i kast med at bruge kunstig intelligens i alle sine marketingindsatser? Eller er der ulemper eller faldgruber, man skal være opmærksom på, når man bruger det? Uden at afsløre for meget, kan vi sige: ja, det er der.

Men lad os lige få styr på, hvad ChatGPT egentlig er, og hvad det kan.

Hvad er ChatGPT?

GPT’et i ChatGPT står for ’Generative Pre-training Transformer’, der egentlig bare er flotte ord for en kunstig intelligens-teknologi, hvor et netværk fodres med en masse data, der så bruges til at generere svar på de input, man giver den.

På den måde kan den imitere menneskelig dialog. Den store hype omkring ChatGPT tyder på et omfattende potentiale, og derfor kunne blandt andre Microsoft se en fed fidus i at få fingrene i teknologien.

I slutningen af januar 2023 investerede gigantvirksomheden intet mindre end 70 milliarder(!) kroner i ChatGPT.  Målet med Microsofts investering er at integrere chatbotten med deres søgemaskine, Bing, og således give Bing-brugere bedre søgeresultater. Men de får kamp til stregen, for Google har også allerede udviklet et AI-værktøj, som de officielt lancerede i starten af februar 2023: Bard.

ChatGPT er ifølge eget udsagn sat i verden for at ”fungere som et værktøj, der kan hjælpe mennesker med at få svar på spørgsmål og løse problemer ved at bruge kunstig intelligens og naturlig sprogbehandlingsteknologi”.

ChatGPT i tal

GPT-3, der er den seneste udgave af chatbotten (pr. februar 2023), er:

    • baseret på 175 milliarder parametre
    • trænet på tekst med i alt 200 milliarder ord på stort set alle sprog. Heraf består cirka 50 % af engelsk data, og 0,4 % er dansk (svarende til 800 millioner ord)
    • baseret på før-træning på store tekstmængder og justering, hvor mennesker aktivt retter dens resultater til gennem feedbackKilde: Den Store Danske

Det er i hvert fald sådan, vi tolker den norske tekst, vi blev serveret, da vi selv spurgte den (på dansk):

SIGNA | ChatGPT | kunstig intelligens | marketing

Selv om ChatGPT er trænet på data bestående af i alt 800 millioner danske ord, kan robotten alligevel ikke tyde, at vi spørger den på dansk. 

Norsk og dansk minder naturligvis om hinanden, men det er et godt eksempel på, at en af udfordringerne er, at chatbotten kan have svært ved at afkode sprog. Vi har også flere gange fået svar på engelsk, selv om vi spurgte på dansk. For de fleste er engelsk ikke et problem, men dog stadig værd at påpege som et lille hul i teknologien.

Vi har samlet lidt flere udfordringer/ulemper ved at bruge ChatGPT nedenfor.

Ulemper ved ChatGPT

Når man vil indlede en ny ”dialog” med chatbotten, møder man dette billede. Her får man altså eksempler på, hvad man kan spørge den om, og man kan læse om dens egenskaber og begrænsninger.

SIGNA | ChatGPT | Chatbot

Selv om værktøjet blev lanceret i november 2022, har den kun begrænset ”viden” om begivenheder efter . Det lyder umiddelbart ikke som noget, der burde have stor betydning for anvendelsen. Og så alligevel, for spørger man den f.eks., hvornår Rusland invaderede Ukraine, giver den dig følgende svar:

ChatGPT | kunstig intelligens | Chatbot

Det kan man ikke invende noget imod. Men som bekendt invaderede Rusland også Ukraine i februar 2022. Det “indrømmer” chatbotten nu trods alt også, hvis man spørger den:

ChatGPT | Chatbot | Kunstig intelligens | Marketing

Man skal altså være lidt varsom med at bruge ChatGPT til at indsamle viden om historiske begivenheder efter 2021 – og gør man det alligevel, skal man være detaljeret i sin forespørgsel og ikke altid tage et svar for den fulde sandhed.

Er kunstig intelligens en mulighed eller en udfordring?

Mange er bekymrede for, om ChatGPT vil skabe en spiral af dårligt indhold på sigt, der kan ende med en risiko for øgede mængder af fake news og plagiat.

Derfor har mange uddannelsesinstitutioner rettet deres blik mod værktøjet, og flere universiteter herhjemme har allerede forbudt de studerende at bruge det i forbindelse med eksaminer. For selv om det ikke er perfekt, er ChatGPT tilsyneladende klog nok til at bestå en advokateksamen og løse en AU-lektors opgave til et 7-tal. 

Samme diskussion gør sig gældende, når man snakker marketing. Men – for der er et stort men – ChatGPT er ikke et menneske, og derfor er der andre udfordringer end problemer med plagiat. mange marketeers benytter sig i forvejen af content curation, som naturligvis ikke handler om at kopiere, men at lade sig inspirere eller genbruge.

Til gengæld er det en stor udfordring, at chatbotten ikke forstår menneskelig adfærd. Den kan heller ikke læse mellem linjerne, identificere forskellige diskurser, og derfor kan den ikke skrive content, der tager hensyn til et bestemt brand eller Tone of Voice. Den kan heller ikke hjælpe dig med at lave personaer, som kan hjælpe dig med at målrette din markedsføring.

”Men er der slet ikke nogen fordele ved at bruge den smarte chatbot, som alle snakker om?”
Jo, der er masser.  Se bare herunder.

Gør ChatGPT marketingmedarbejderen overflødig?

Det korte svar er NEJ.

Med mindre, du gerne vil have en marketingmedarbejder, der er dårligt begavet intellektuelt og heller ikke har nogen form for social intelligens (AI-værktøjet scorede 83 i en IQ-test, hvor normalområdet ligger mellem 85 og 115).

ChatGPT | Marketingmedarbejder | Lav IQ

Man kan fristes til at tro, at muligheden for hurtig tekstproduktion er en velsignelse for alle typer af virksomheder. Særligt dem, der ikke har alverdens budget til sin marketing. Men prøv at lave følgende øvelse:

Hvis du kun må vælge to ud af følgende tre tillægsord, der skal beskrive din tilgang til marketing – hvad vælger du så?

ChatGPT | Marketing | Prioriteter

Hvis du vælger hurtigt og billigt, skal du bare gå all in på ChatGPT. Men så vil vi advare om, at du risikerer at bevæge dig ud på dybt vand.

Du kan nemlig godt bede robotten om at skrive annoncetekster, blogindlæg, nyhedsmails eller opslag til sociale medier. Men så stopper det også her. Værktøjet kan nemlig ikke:

  • Udtænke selve ideerne til de emner, du gerne vil skrive noget om – det er trods alt dig, der starter med at fodre værktøjet med input. Ikke omvendt.
  • Evaluere dine indsatser og komme med anbefalinger til forbedringer.
  • Sætte dit blogindlæg op på din hjemmeside eller udgive dit indhold generelt.
  • Sætte annoncer op, så de er målrettet de rigtige personer og/eller virksomheder.
  • Foretage interviews eller opretholde den gode relation til samarbejdspartnere og/eller kunder.

Og så er vi slet ikke nået til det væsentlige faktum, at du får svært ved at sætte en robot med kunstig intelligens til at finde din kernefortælling og skabe et brand baseret på den.

Selv om marketing ofte handler om at sælge en service eller et produkt, som skaber værdi for enten forbrugere, organisationer eller virksomheder, er hele 80 % af købsbeslutninger baseret på følelser, tillid og mavefornemmelser. Hvor god er en robot med kunstig intelligens til at tale til dem?

Vi tvivler på, at resultatet bliver godt. For skal man kommunikere til mennesker og italesætte deres behov, hverken kan eller skal man sætte sin lid til en computer. I hvert fald ikke alene!

Hvis din kommunikation skal vise de menneskelige værdier i din virksomhed og måske endda tiltrække nye medarbejdere, vil kunstig intelligens også blive meget udfordret af dén opgave.

Men hvad kan man så bruge ChatGPT til som virksomhed?

3 konkrete områder, hvor vi kan bruge ChatGPT i SIGNA

På kontoret har vi diskuteret, hvorvidt OpenAIs værktøj vil udgøre en trussel for os og vores arbejde med content marketing. Til sidst besluttede vi at vende hele diskussionen 180 grader, så vi i stedet fokuserede på, hvordan ChatGPT kan gøre os bedre.

Vi fandt frem til, at vi både kan bruge ChatGPT inden for videomarketing og content marketing. Vi kan nemlig lave:

  1. Udkast til skrevne storyboards til vores filmproduktioner
  2. Research – særligt inden for kunder i nichebrancher og deres produkter
  3. Brainstorm på emner, vinkler og budskaber til forskellige contentindsatser

Hvad er fællesnævneren for alle tre? At chatbotten fungerer som inspirationskilde. Intet andet. For selv om værktøjet umiddelbart kan virke som en trussel, er vi på ingen måde bekymrede for at blive overflødige. For:

”Bare fordi man har pen og papir, betyder det ikke, at man kan skrive gode historier.”

Det samme gør sig gældende med kommunikation og markedsføring Måske har ChatGPT forudsætningerne for at være en god (og hurtig) marketingmedarbejder – men den har ikke de menneskelige evner, der kræves. Den har faktisk ingen af de 10 vigtigste, personlige egenskaber det kræver at være en god kommunikatør.

Derfor: ChatGPT er et værktøj, vi kan bruge til at lave endnu bedre content og film. Måske den kunstige intelligens endda kan skærpe vores effektivitet og give gladere kunder.

Men det kan ikke erstatte vores hoveder, handlemåder, følelser og evne til at fortælle stærke historier på tværs af brancher.

Vil du også have rigtige mennesker til at fortælle de gode historier i din virksomhed eller organisation? Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Fie Dierichen - content marketing

Jeg sidder klar, hvis du vil høre mere om, hvordan vi bruger ChatGPT i vores arbejde med content marketing, eller du mangler sparring på dine marketingindsatser.

Fie Dierichen
Content Marketing Specialist
Mail: fie@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 03 20

Kontakt os, hvis du vil vide mere