Vælg en side

Har du også tendens til at formidle din viden til folk, der ligner dig selv i stedet for folk, der rent faktisk repræsenterer din målgruppe? Det kender jeg i hvert fald godt. Og derfor bruger vi i SIGNAfilm det, vi kalder for ”personaer” til at blive skarpere på, hvem det egentlig er, vi kommunikerer til.

I dette indlæg vil jeg forsøge at gøre dig klogere på, hvad en persona er, og hvordan du kan bruge personaer i arbejdet med din målgruppeanalyse.

Hvad er en persona?

Ordet persona er latin og betyder ’maske, rolle eller karakter’. Betydningen kommer fra den maske, antikkens skuespillere bar i teaterforestillinger for at forstærke karakterens udtryk, så tilskuerne bedre kunne se det.

Når vi taler om personaer i målgruppe- og marketing-sammenhænge, har ordet en lignende betydning. En persona er nemlig en karakterisering eller personificering af en målgruppe. Den gør målgruppen tydeligere, så det er lettere at kommunikere de rette budskaber på den rette måde.

Hvad er en persona, og hvordan bruger du den? 1

En persona gør målgruppen konkret

En målgruppe kan være meget abstrakt. Målgruppen kan strække sig over en bred vifte af aldersgrupper, køn, interesser, jobs, medievaner, frustrationer og motivationskilder samt have mange forskellige grunde til at købe eller bruge dit produkt. Det gør det svært at vælge den rette vinkel på din online marketing, så kunderne vælger dig frem for din konkurrent. Og det er jo i sidste ende det, vi alle ønsker.

Med en persona taler du ikke til en generel og abstrakt gruppe af mennesker. Du taler til Ruth Brown, en singlemor på 30 år med et skolebarn, et arbejde i content marketing og en interesse for bøger og kreative sysler. Og så er det pludselig meget lettere at sætte dig ind i hendes hverdag, når du skal sælge dine produkter eller ydelser. Du kan f.eks. tale ind i, hvordan dit produkt kan gøre hendes travle hverdag lettere, så hun kan tilbringe mere tid med sin søn, en god bog eller sit hækletøj.

Fra dine data kan du desuden se, at hun ofte går på Facebook om aftenen og læser længere artikler på computeren frem for mobilen. Nu ved du også hvor og hvornår du bedst fanger hende, at du kan få hende til at læse mere om din virksomhed ved at skrive relevante artikler, og at du skal sørge for, at de ser godt ud på computerskærmen. Og vupti! Så har du pludselig nogle helt konkrete ting at gå i gang med for at fange og fastholde Ruths opmærksomhed.

 

Skab værdi i personaens virkelighed

Når du kan tale til en persona frem for en målgruppe, er det lettere at tale ind i deres virkelighed, dagligdag, frustrationer og interesser. På den måde kan du forvandle endnu en ny slags vaskepulver til en ’effektiv løsning mod pletter’ eller et nyt betalingssystem til regninger til ’en bekymring mindre under godnathistorien’. Det kan du, fordi du kan sætte dig ind i din personas hverdag og hvordan dit produkt eller din ydelse kan forbedre hendes livskvalitet – om end bare for en stund.

Det er jo det, det hele handler om, ikke? Når Coca Cola, Nutella eller Mercí reklamerne dukker op på skærmen, er det jo ikke bare produktet, der taler til os. Det er hele stemningen og det, vi kan få ud af at dele et smagfuldt øjeblik sammen med vores nærmeste. De taler lige ind i vores liv, fordi de ved præcis, hvem de taler til – og det giver værdi for målgruppen.

Hvad er en persona, og hvordan bruger du den? 2

Hvordan finder jeg min målgruppes persona?

At finde din virksomheds persona kræver noget analyse af din målgruppe. Og det er ikke sikkert, at du kun har en enkelt persona i din målgruppe. Mange virksomheder arbejder med 2-5 personaer. Her vil personaerne typisk repræsentere forskellige målgrupper eller segmenter i målgruppen. Men der kan også f.eks. være forskellige personaer på din Facebookside, LinkedInprofil og hjemmeside.

Når du kigger på din målgruppe, er det vigtigt at finde frem til den eller de mest gennemsnitlige personer, som bedst repræsenterer din målgruppe. Det er også vigtigt at beskrive dem så detaljeret som muligt. Alt, hvad du kan finde frem til om dem, giver dig et klarere billede af dem. Så stil de gode spørgsmål og gør din målgruppe til konkrete personaer. Tænder de mest på hårde facts eller er det de bløde historier, der kan vinde dem over? Er det effektivitet, smag, udseende eller digitalisering, der vækker deres interesse i dit produkt? Vil de modtage det samme indhold på Facebook som på en hjemmeside?

Når du har fundet frem til din virksomheds personaer, er det bare at gå i gang med at spytte noget relevant content ud, som rammer lige ind i deres hverdag.

Hvad er en persona, og hvordan bruger du den? 3

Vil du have hjælp til at finde din virksomheds personaer? Så hjælper jeg dig gerne med en analyse af din målgruppe. Book et møde, så tager vi en uforpligtende snak.

Ruth Brown
Content Marketing Specialist
Mail: ruth@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 47