Mange spørger os, hvad er content marketing. Og der er mange svar. Vi har samlet nogle af områderne i dette blogindlæg, hvor vi kommer ind på sociale medier, blog, video, podcast og infografik, som nogle af dem, der er i vælten i øjeblikket.
Står content marketing også højt på din dagsorden?
Mange er klar over, at de skal arbejde med content marketing, men er i tvivl om hvordan, og hvad det egentlig indbefatter. Og med god grund. Content marketing er nemlig en paraply, der dækker over rigtig mange muligheder for dig som virksomhed. Der findes mange forskellige typer af content, som hver især har deres egenskaber, og nogle er mere relevante at arbejde med til bestemte formål end andre.
Hvis du er i tvivl om, hvilke muligheder content marketing indeholder, og hvordan du skal bruge dem, så læs med her.
Hvad er content marketing?
Kort fortalt er content marketing en form for markedsføring, hvor det primære fokus er at skabe værdifuldt og relevant indhold for en defineret målgruppe. Men hvad er værdifuldt og relevant indhold? I content marketing-sammenhænge er det indhold, som interesserer, inspirerer, underholder, informerer og ”underviser” din målgruppe inden for et givent emne. Læs mere om content marketing i indlægget ”Hvad er content marketing?”.
Du er selvfølgelig velkommen til at læse om hver enkelt type content marketing. Vil du hellere skippe frem til den, du ved mindst om eller finder mest relevant for dig, så kan du gøre det her:
En anden måde at arbejde med content marketing på er blogindlæg og artikler. Når du hører ordet ”blog”, har du sikkert en tendens til at lade dine tanker falde på smukke unge mennesker, der tager på diverse rejser til eksotiske steder og skriver om deres oplevelser for at promovere destinationerne. Eller kendisser, der blogger om beauty-produkter. Og der er et vist stigma til hele arrangementet. Men tag ikke fejl. Blogs er faktisk en effektfuld type af content marketing, når du skal dele informationer med dine målgrupper.
Hvad karakteriserer content i blogs?
Modsat sociale medier inviterer indholdet på blogs til mere fordybelse. Der er substans i indholdet, og teksterne er ofte mere fyldestgørende og detaljerede. Selvom der er mere fylde i blogs, kan de stadig gøres meget overskuelige ved f.eks. at inddele teksten under flere overskrifter og bruge et letforståeligt sprog uden for højt lixtal.
Derudover kan du i blogs integrere både billeder, lyd og video for at supplere din tekst. Det kan gøre dine blogindlæg mere spiselige, da kunderne har noget at se og høre på, i stedet for bare at blive mødt af lange baner af brødtekst.
Content, der skaber værdi
Selvom indholdet skal være let læseligt og interessant, betyder det ikke, at blogs kun er til sjov og ballade. Tværtimod. Dine læsere vil gerne læse noget, som skaber værdi for dem. Det skal være indhold, som de føler, at de kan bruge til noget. Noget som de kan lære af. Indholdet i blogs kan derfor variere blandt alt fra læring og fifs til kunde-relateret eller produkt-relateret indhold. Og ved at bruge blogs i din content marketing, kan dit værdifulde indhold bl.a. bruges til at booste kendskabet til din virksomhed. Blog-content kan være med til at skabe et længerevarende forhold til dine læsere og endda hjælpe med at konvertere dem til kunder.
Skab synergi mellem dit content
Ligesom du kan bruge sociale medier til at skabe trafik og opmærksomhed til f.eks. dit blogindlæg, så kan du afhængigt af målet med dit specifikke blogindlæg også vælge at promovere andre blogs. Det kan være ved at linke til forskellige tidligere indlæg, og/eller linke til dine partneres hjemmesider og produkter. Ved at linke både internt og eksternt, får du skabt synergi mellem dit content og styrket din SEO.
Video
Men content marketings potentiale stopper ikke ved sociale medier og blogs. Video er faktisk blevet en af de mest populære typer af content. Video er nemlig ikke udelukkende big budget produktioner, som den populære tv-serie, du er i gang med at se. Video kan være korte produktioner, der omhandler din virksomhed, jeres produkter, jeres kunders opfattelse af virksomheden og meget mere. Men ligesom du efterspørger at se de nyeste film og tv-serier, så ønsker mange kunder faktisk også at se video fra de firmaer, de interagerer med.
Hvad karakteriserer video content?
Video content består af levende billeder og lyd. En vigtig del af video content er storytelling. Storytelling er en teknik, der bruges til at forføre dit publikum. Det er måden, hvorpå der i videoen fortælles en historie, og det er de virkemidler, der bruges til at få historien sammensat og bragt til live. Det kan være brugen af genre, dramaturgisk opbygning, stil, lyd og klipning.
Content, der fastholder
Videoformatet og video content giver blikfang og holder fast i publikums opmærksomhed. Billeder, farver, ikoner og bevægelse tiltrækker nemlig vores øjne, og vi bliver nysgerrige. Vi ønsker at se, hvad videoens udfald er. I og med, at videoen fastholder publikums interesse, kan video content booste konverteringer og forbedre din ROI.
Content med delingspotentiale
En af fordelene ved video er, at de kan deles flere forskellige steder. Det kan være på din hjemmeside, på de sociale medier, på dine samarbejdspartneres hjemmesider – og dermed udvide jeres rækkevidde.
Men content marketings potentiale stopper ikke ved sociale medier og blogs. Video er faktisk blevet en af de mest populære typer af content. Video er nemlig ikke udelukkende big budget produktioner, som den populære tv-serie, du er i gang med at se. Video kan være korte produktioner, der omhandler din virksomhed, jeres produkter, jeres kunders opfattelse af virksomheden og meget mere. Men ligesom du efterspørger at se de nyeste film og tv-serier, så ønsker mange kunder faktisk også at se video fra de firmaer, de interagerer med.
Hvad karakteriserer video content?
Video content består af levende billeder og lyd. En vigtig del af video content er storytelling. Storytelling er en teknik, der bruges til at forføre dit publikum. Det er måden, hvorpå der i videoen fortælles en historie, og det er de virkemidler, der bruges til at få historien sammensat og bragt til live. Det kan være brugen af genre, dramaturgisk opbygning, stil, lyd og klipning.
Content, der fastholder
Videoformatet og video content giver blikfang og holder fast i publikums opmærksomhed. Billeder, farver, ikoner og bevægelse tiltrækker nemlig vores øjne, og vi bliver nysgerrige. Vi ønsker at se, hvad videoens udfald er. I og med, at videoen fastholder publikums interesse, kan video content booste konverteringer og forbedre din ROI.
Content med delingspotentiale
En af fordelene ved video er, at de kan deles flere forskellige steder. Det kan være på din hjemmeside, på de sociale medier, på dine samarbejdspartneres hjemmesider – og dermed udvide jeres rækkevidde.
Podcast
Du har sikkert hørt om den stigende popularitet af podcasts. Du hører måske selv podcasts? Og podcasts er faktisk endnu et godt eksempel på content marketing. Ligesom med blogs, så behøver podcasts nemlig ikke udelukkende at være underholdning – de er også gode til læring og videndeling.
Hvad karakteriserer content i podcasts?
Podcasts er et medie bestående udelukkende af lyd og udspringer fra radiomediet. De er nemlig bygget op på samme facon, hvor der er én eller flere, som snakker om et emne. Derudover er det et meget umiddelbart medie. Selvom det kan være tilrettelagt, hvad der siges i podcasts, er det i højere grad et autentisk medie. Ligesom ved live-udsendelser, er der en slags uforudsigelighed, da de optages i et rap. Og særligt dynamikken mellem flere involverede bidrager til denne uforudsigelighed. Podcasts føles på den måde, som en venskabelig snak mellem to eller flere personer.
Content, når det passer dig
Der er mange, der kalder podcast for radio-on-demand. Modsat radio behøver du nemlig ikke at høre det nu og her. Du kan afspille, når du har tid, og du kan trykke på pause, hvis der er behov for det. Du kan høre podcasts på din IPhone, din IPad, på computeren og endda på tv’et. Det er især formatets bekvemmelighed, der gør det attraktivt at høre podcasts – du kan nemlig både nyde dem, mens du slapper af, og mens du er på farten.
Content med potentiale
Selvom podcasts er et forholdsvis nyt fænomen, er der et enormt potentiale i det inden for content marketing. Og vi tror, at vi kommer til at høre meget mere til podcast fremover.
SIGNA samarbejder med flere dygtige podcastere. Kontakt os for en snak om dine muligheder.
Infografik
Du har formentlig set dem før, de der billeder i grafikformat med letforståelig information. Infografikker. Og vidste du, at de faktisk også kan bruges til content marketing?
Hvad karakteriserer content på en infografik?
Infografikker er visuelle præsentationer af information, data og viden. De indeholder ofte korte tekster, data i tal eller procenter, ikoner, figurer og/eller modeller. Grafikmæssigt er der mulighed for at udfolde sig kreativt med opsætning af indholdet og brugen af farver, for på den måde at præsentere din viden på en visuelt fængende og let forståelig måde.
Content, der er let forståeligt
Med infografikker kan du forklare et komplekst emne til dit publikum, så alle kan forstå det. Da informationen er begrænset på infografik, kræver det også, at indholdet skal være skarpt formuleret og opsat – lidt lige som med film.
Content, der skaber overblik
Infografernes indhold bestående af simple brug af ord, korte statements og klare ikoner giver læseren et hurtigt overblik over den information, der deles. Og de er på den måde gode appetizers til en længere tekst, du ønsker, at din kunde skal læse. Derfor fungerer infografik godt som et supplement til evt. et blogindlæg.
Betalt content marketing
Alle ovennævnte måder at arbejde med content marketing er eksempler på organisk content. Og selvom organisk trafik skabt gennem content oplever stigende popularitet blandt virksomheder, betyder det ikke, at du skal vinke farvel til betalte annoncer. Betalte annoncer er nemlig stadig nyttige og effektive til at ramme din målgruppe og hjælpe dig med at positionere din virksomhed i markedet
Hvad karakteriserer betalt content marketing?
Betalt content marketing er kendetegnet ved betalt distribution, som gennem betalingen bliver promoveret for at skabe større rækkevidde.
Der er flere måder, du kan anvende betalt content på. Du kan publicere annoncer på sociale medier, og du kan anvende Google Ads annoncer, hvis du vil rangere øverst i Google på udvalgte søgeord. Du kan også vælge at publicere digitale annoncer på hjemmesider i form af banners eller sponsoreret content.
Men også linkbuilding og advertorials er eksempler på betalt content marketing, hvor du drager fordel af at links til dit website forøger dit sites styrke og dermed din sandsynlighed for at få relevante besøgende.
Misforståelsen ved betalt content
Det er en udbredt misforståelse, at mange tror, at betalt content kan stå alene og på magisk vis skabe mere trafik og flere konverteringer. Smider du penge i annoncer, der linker ind til en ”flad” side, eller en side, hvis indhold ikke giver værdi for kunden, så risikerer du, at kunden forlader siden med det samme igen.
Content, der supplerer
Det betalte content skal være et supplement til det content, der skaber værdi for kunden. De betalte indsatser skal skabe trafik og lede opmærksomheden over på din virksomheds værdifulde content. På den måde fungerer annoncer lidt lige som en forlomme – de kan være en måde at komme længere frem i køen på, så dine målgrupper ser dig først.
Kombiner forskellige typer content og få den bedste effekt
Selvom der er forskellige typer at arbejde med inden for content marketing, er det sjældent effektivt nok kun at vælge én og dermed kun fokusere på at lave den type content. Det giver nemlig god mening at kombinere de forskellige muligheder, der findes inden for content marketing og dermed skabe synergi mellem virksomhedens online indsatser. Du kan f.eks. nemt kombinere video content med content på sociale medier og blogs.
Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal bruge content marketing og de forskellige typer af content, bør du måske starte med at lægge en plan eller en strategi.
”Har du brug for hjælp til at finde frem til, hvilken content marketing du skal anvende, er du velkommen til at kontakte mig. Så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvordan dine ressourcer er bedst muligt givet ud.”
Fie Dierichen
Content marketing specialist
Mail: fie@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 03 20
Sociale medier
En måde du kan arbejde med content marketing på er gennem de sociale medier. De sociale medier har egentlig være fremme længe, men i takt med, at forbrugernes krav til virksomheder ændrer sig, ændrer brugen af de sociale medier sig også. Hvor de sociale medier tidligere primært blev brugt som, ja som sociale medier, hvor man delte hverdagssituationer med venner og familie, bliver de i dag i lige så høj grad brugt som en strategisk marketing og branding-platform. Både for virksomheder og ”almindelige” mennesker. Sociale medier er for mange virksomheder blevet en af de foretrukne platforme til content marketing. Og forståeligt nok. Sociale medier bliver nemlig globalt brugt af billioner af mennesker, og der er derfor gode muligheder for at dele content, som bliver set af din målgruppe.
Hvad karakteriserer content på sociale medier?
Content på sociale medier kan nok bedst beskrives som ”quick content”. Dels fordi indholdet på størstedelen af de sociale medier er relativt kort og derfor overskueligt, hurtigt og nemt for modtageren at forholde sig til. Og dels fordi sociale medier i høj grad er noget, vi bruger, når vi er på farten, eller når vi lige har brug for et lille fix hurtig underholdning. På den måde er de sociale medier ideelle til de mere spontane øjeblikke, her-og-nu-content og til at skabe nysgerrighed og lokke folk videre. En konsekvens er dog, at du skal være skarp i dit budskab. Du har få sekunder til at fange modtageren, der hurtigt danner sig et overblik over, hvorvidt indholdet er relevant for ham eller hende.
Hvilket content skal du bruge og hvilke medier?
Her-og-nu-content
For både virksomheder og forbrugere er de sociale medier stedet, hvor man kan dele de der øjeblikke i hverdagen, der fortjener lidt ekstra opmærksomhed. De sociale medier er stedet, hvor du kan tillade dig at gøre tingene lidt hurtigt fremfor perfekt. Du kan relativt hurtigt bakse et opslag sammen fra medarbejder-workshoppen, et kundeevent eller andre øjeblikke, du gerne vil dele med din målgruppe.
Når det er sagt, må jeg hellere lige understrege, at hurtigt ikke er lig med fyldt med fejl. Vil du fremstå professionel og fange din målgruppes interesse, skal dit opslag stadig have en vis kvalitet. Det betyder f.eks. ingen stave- og tastefejl.
Content, der lokker og skaber trafik
Mange virksomheder bruger de sociale medier som en stor trafikkilde til deres hjemmeside ved at dele content på tværs af begge platforme. De sociale medier er geniale til at skabe nysgerrighed. Brug dem som ”lokkemad”, der vækker din målgruppes interesse og giver dem lyst til at klikke videre. Har du f.eks. skrevet en god artikel om et emne, der er relevant for din målgruppe, så tag små brudstykker fra artiklen og omdan til et opslag på de sociale medier. Herfra kan du så linke ind til hele artiklen på din hjemmeside. På den måde får du både delt noget værdifuld viden OG du skaber trafik – win win.
Content, der engagerer
Det sociale ved de sociale medier hænger stadig ved. Brugerne er nemlig utroligt gode til at engagere sig med hinanden og med dit content, hvis de finder noget, der har relevans for dem, og som de har en holdning til. Brug derfor dit content til at skabe relationer til og engagere din målgruppe ved f.eks. at stille spørgsmål og opfordre til handling.
Hvilke medier skal du bruge?
Der findes adskillige sociale medier, hvor du kan dele dit content. Disse inkluderer bl.a. Facebook, Instagram, og LinkedIn, som er de mest brugte og udbredte i Danmark. Men der findes også andre platforme, såsom Pinterest, Twitter, YouTube og Snapchat. Og alle sammen kan indgå som en del af din content marketing strategi.
Hvis du vil i gang med content marketing på de sociale medier, men er i tvivl om, hvilken kanal, du skal bruge, kan du læse vores blogindlæg ”Valg af kommunikationskanaler – hvad egner hvert medie sig til?”.
Blog