Vælg en side

Rene linjer og gennemsigtighed er central i denne artikel. Derfor er det også på sin plads med en lille disclaimer om, at artiklen er blevet til i tæt samarbejde med SIGNAs helt egen animationsekspert: vores journalistiske projektkoordinator, Jeppe Kristensen.

Vi har ikke allieret os med en animator, producent eller en anden eksperttype fra hverken Disney, Dreamworks eller Pixar Studios. På den anden side laver de (så vidt vi ved) heller ikke så meget inden for marketing – og da slet ikke B2B.

Til gengæld har SIGNAs helt egen Jeppe beskæftiget sig med animationsfilm i B2B-marketing i godt 4 år, og derfor ved han en hel del om både anvendelse og produktion af animationsfilm til, for og i alskens brancher.

Han har været med til at koordinere produktionen af næsten 250 forskellige animationsfilm, og derfor er det hans erfaringer, som denne artikel er baseret på.

Jeppe animationsfilm | SIGNAfilm

1. Hvilke udfordringer har man typisk med sin B2B-marketing, når man gerne vil have lavet en animationsfilm?

“Jeg synes ikke, kundernes udfordringerne har ændret sig så meget gennem årene. Generelt har de udfordringer med at få formidlet komplicerede budskaber på en fængende og letforståelig måde. Der er animationsfilm jo rigtig gode, fordi fiktionen har noget blikfang på billedsiden. Men det er også meget forskelligt, og nogen bruger også animation som et alternativ til en profilfilm, der jo normalt ikke indeholder de mest komplicerede budskaber.

Så jeg synes, der er lidt større mangfoldighed i det, som folk efterspørger i forhold til animation. Det er også tydeligt at mærke, at der er nogle trends i tiden, som gør, at folk vælger animation frem for andre typer film.

Grundlæggende bruger kunderne animationsfilm for at:

1. at formidle noget kompliceret på en fængende og en letforståelig måde.

2. Skabe og drage noget opmærksomhed gennem fiktionen i animation, som har et særligt blikfang.”

2. Bruger man animationsfilm for at skille sig ud?

“Det er helt sikkert for at skille sig ud. Selvfølgelig bruger folk animationsfilm på sociale medier og i kampagner osv., og hvis vi tager kampagnedelen, handler det jo om at have forskellige stykker content i sin kampagne. Der er animationsfilm et ægte guldæg. Hvis man bruger det på sociale medier – enten sponsoreret eller organisk – skiller animationsfilm sig bare ud ift. de 117 andre klip, man kommer forbi, når man scroller ned igennem sit feed, og det skaber resultater. Det synes i hvert fald at være kundernes helt klare oplevelse.”

Skil dig ud med animationsfilm i B2B-marketing

3. Hvilke typer animationsfilm tilbyder SIGNA?

“Vi har overordnet tre typer: doodle, 2D- og 3D-animation. Lige præcis de tre formater er jo et benchmark og et udgangspunkt i forhold til at tage snakken med kunden om, hvad de reelt set gerne vil have, for vi udvikler hele tiden på de forskellige typer. Vi har en standardvare, men faktisk laver vi næsten kun specialfremstillede varer til vores kunder.

Det er enormt afgørende for os i SIGNA, at vi tager kunden i hånden og hjælper dem med at få det, de gerne vil have, samtidig med at vi spiller bold med dem og deres forventninger. Vi forsøger hele tiden at udvide rammerne for, hvad der kan lade sig gøre, så vi kan håndtere kundens ønsker, og det lykkedes heldigvis 99 % af gangene.”

4. Er der nogle budskaber eller historier, man ikke kan fortælle med animationsfilm?

“Det ved jeg snart ikke, for jeg synes godt nok, at jeg er inde over mange forskellige projekter og kundetyper. Jo, vi kan ikke lave live streaming! Men hvis vi bliver i den boldgade, synes jeg faktisk, at animation ofte fungerer godt, når der er tale om instruktionsfilm i form af onboarding- eller e-learning-film.

Når jeg er til redaktionsmøde med kunderne, oplever jeg også ofte, at de gerne vil have en animationsfilm, der afspejler deres mission/vision/DNA/WHY. Og det kan vi altid lægge ind – både animationsmæssigt, men også i forhold til det speak, der som regel bliver lavet.

Man kan sige, at som hovedregel er det sværere at lave en animationsfilm, jo tættere den er på nutiden og virkeligheden. På den anden side laver vi også 3D, og det er jo ret tæt på virkelighedens verden. Og der kan vi ovenikøbet gøre mere, end hvad man kan med almindelige kameraer. Så jeg vil næsten sige, at det kun er livestream, der ikke kan lade sig gøre.”

Animationsfilm er en dårlig ide, når der skal livestreames

5. Kan animationsfilm også bruges til at lave produktfilm i B2B-marketing?

“Jeg har lige lavet en produktfilm for Bayer, så det kan man sagtens bruge animationsfilm til. Og jeg laver det også for Eldan. Men det er jo igen det der med, at der er forskellige former for animationsfilm. Bayer havde et nyt sprøjtemiddel til skadedyrsbekæmpelse, og det ville de gerne have præsenteret i en doodle-film. Eldan laver maskiner, der makulerer og granulerer store affaldsprodukter, og der er det jo decideret produktfremstilling.”

“Mange af de kunder, som jeg hjælper, har typisk en maskine eller et produkt, der i sig selv ikke er fremstillet særlig sexet eller har et ”sexet” brand som fx CocaCola. Men når det er en doodle-film, der handler om et effektivt middel til skadedyrsbekæmpelse, er modtagerne nok også mere interesserede i selve effektiviteten frem for, hvordan selve produktet ser ud. Det er effektivitet og anvendelse, som animationsfilm er særligt god til at demonstrere.”

Animationsfilm | Produktfilm | B2B-marketing

6. Er der nogle budskaber, der egner sig bedre til den ene type film frem for den anden?

“Ja. For mig er nøglen til vores kernekompetencer storytelling, så det er mere et spørgsmål om, hvad det er for en historie, man kan spænde op. I forhold til, om der er et specifikt emne, har det vist sig, at det virker rigtig godt med en doodle, hvis man er en kommune eller en myndighed, der skal have forklaret et eller andet.

Men det er storytellingen, der er motoren og som afgør, om det er den ene eller den anden type film. Har man fx en personbaseret historie, der handler om et eller andet, er det en 2D, der egner sig bedst, hvor en doodle er bedre egnet til anderledes historieopbygninger. Den er måske mere fokuseret på en pain/gain-historie-opbygning.”

 

Animationsfilm er gode til B2B-marketing

7. Hvad er en pain/gain-historie inden for B2B-marketing?

“En pain/gain-historie er typisk noget med: ”har du et problem med det her, og er du træt af dit og dat, så kan vi komme og hjælpe dig med det og det”. Den fortælling kan man ofte overføre til en person i en 2D-animation: ”Her er Peter. Han er en glad familiefar, som elsker sit arbejde – på nær lige, når han skal…”. Men det er kunden, der bestemmer, og hvis kunden bestemmer sig for, at det skal være en doodle, får de selvfølgelig det. Vi forelægger dem de andre muligheder og rådgiver om det baseret på vores viden og erfaring, men ofte ved de godt, hvad de vil have.”

8. Sker det tit, at nogen ombestemmer sig efter SIGNAs rådgivning?

“Det sker da, men jeg synes faktisk, at vores sælgere er rigtig dygtige til at spore dem ind på den rigtige type film. Men det hænder, og lige nu er jeg for eksempel i gang med en kundeopgave, hvor kunden først tænkte, at de ville have en 2D-animation, og det er så blevet til en doodle i stedet.”

9. Er det pga. GDPR-hensyn at mange kommuner og myndigheder får lavet animationsfilm?

“Der er helt klart et GDPR-hensyn at tage, og det favoriserer animationsfilm. Noget andet er jo, at man kan fremstille noget og fortælle en historie, som kan udvikle sig med tiden. Det betyder, at vi ikke skal ud og optage igen, som vi havde været nødt til, hvis det havde været realtidsfilm i stedet.

Vi har fx lavet en del affaldsvideoer i forbindelse med udbud af nye affaldsbeholdere, som er én af de ting, kommunerne skal tage stilling til hvert 5.-6. år. Nogle af artefakterne, der skal beskrives i filmene, skal gøres så generiske, at de kan genbruges fra kommune til kommune med små variationer. Og så er det jo en relativt lille ændring, der skal laves i filmen for at tilpasse den enkelte kommune.”

Animationsfilm | B2B-marketing | GDPR

10. Er der nogle typer virksomheder, der har mere gavn af animationsfilm end andre?

“Det korte svar er ’ja’. Jeg oplever, at når man har et emne eller et budskab, der er så komplekst, at man simpelthen ikke kan få det fortalt eller forklaret over for dem, man gerne vil forklare det, har animationsfilm en gavnlig og mærkbar effekt nu og her.

Animation har en klokkeklar fordel i forhold til at skabe blikfang, at tale og agere i et sprog og en verden, som er genkendeligt for os alle sammen. Enten så – som i mit tilfælde – ligger man nogle gange på sofaen og ser tegnefilm med sine børn, og ellers er der jo ikke mange, som ikke har siddet klistret til skærmen som små til ”Disney Sjov”, da de var små.”

“Der tror jeg bare, at rigtig mange kan relatere til tegnefilmsmediet, og på den måde er der måske nogle virkemidler i form af noget nostalgi og måske endda underbevidst sentimentalitet, man kan udnytte lidt. Det ser jo også lækkert ud – man kan virkelig præsentere data på en rigtig fed facon.”

“Derfor er der også mange IT-temaer, som vi har formidlet gennem animationsfilm, for med fare for at træde nogen over tæerne er det måske ikke altid de mest interessante og ”fotogene” emner i forhold til at lave realtidsfilm med computere, software og IT-systemer- og udstyr.”

Animationsfilm er gode til at forklare komplekse budskaber i IT-branchen

11. Hvilken type animationsfilm er hurtigst at lave?

“Det er hurtigst for os at lave doodle-film, men det kommer an på så meget – for eksempel længde på filmen, hvor mange forskellige led hos kunden, der skal godkende den – og hvor travlt de har.”

12. Hvilken type animationsfilm er mest populær inden for B2B-marketing?

“Det er meget jævnt fordelt, men jeg synes altid vi sælger en del 2D-animationsfilm. Lige nu er jeg for eksempel i gang med seks doodle-animationer og to 2D-film og to 3D-film. Men det går op og ned i showbiz, som man siger, og det gør det også for de forskellige typer film. Men der er generelt stor efterspørgsel på 2D-animationsfilm blandt vores kunder.”

 Vil du vide mere om, hvordan I kan bruge animationsfilm i jeres B2B-marketing?

Stephan Kohlwes | SIGNAfilm