SÅDAN SKABER DU RESULTATER MED STORYTELLING
Fortæl en historie!
Hvis du har det ligesom mig, vil en forespørgsel som denne være nok til at give dig svedige håndflader og et rådvildt udtryk i ansigtet.
Men det burde den ikke. For faktisk fortæller du tonsvis af historier hver dag. Hver gang du snakker med en kollega i tekøkkenet, for eksempel. Eller når du SMS’er med din kæreste, taler i telefon med din mor, eller læser højt for din niece.
Du er allerede en mester til at fortælle historier. Du ved det bare ikke, fordi det falder dig så naturligt ind, at du ikke lægger mærke til, at det er det, du gør. Måske netop derfor har de fleste af os svært ved komme op med historier på kommando. For eksempel når vi skal finde og fortælle de gode historier om den virksomhed, vi arbejder i.
Men sådan behøver det ikke at være. På denne side skal det handle om, hvordan du finder de gode historier og bruger dem strategisk til at skabe opmærksomhed, relationer og salg i din virksomhed.
Vi skal med andre ord snakke om storytelling. Her får du svar på spørgsmål som:
- Hvad er storytelling?
- Hvorfor skal jeg bruge storytelling?
- Hvordan skal jeg fortælle mine historier?
- Hvordan arbejder SIGNAfilm med storytelling?
Derudover kan du også glæde dig til det ene storytelling-hack, der giver adgang til en guldgrube af historier.
God læsning!
Hvad er storytelling?
Ja, hvad er storytelling egentlig? Et simpelt spørgsmål, uden et simpelt svar. Læs vores artikel om hvad storytelling er – og hvordan du kan bruge det!
Som før demonstreret er vores liv fyldt med historier. Både dem, vi selv fortæller, og dem, vi oplever når vi læser et eventyr, ser en Netflix-serie eller lytter til en True Crime podcast.
I et virksomhedsperspektiv handler storytelling dog om at bruge historier strategisk og bevidst til at skabe et bånd mellem din målgruppe og dit brand med det formål at opnå større loyalitet og salg.
Det kunne godt lyde som om, at der er ret langt fra eventyr til strategisk storytelling. Men faktisk minder de en hel del om hinanden. Alle historier har nemlig det til fælles, at de får os til at føle noget – hvad enten det er glæde, sorg, frygt, samhørighed eller noget helt femte. Derfor handler storytelling om at blive bevidst om de følelser og behov, du kan skabe i din målgruppes hoved og skabe en historie – en tekst, film eller noget tredje – der får de følelser og behov frem i modtageren. For når du først er kommet ind under huden på din modtager, bliver det lettere at få ham/hende til at handle, som du gerne vil.
Og det leder os videre til det næste spørgsmål.
Hvorfor skal du bruge storytelling?
Der er mange gode grunde til, at du skal beskæftige dig med storytelling.
Set fra din virksomheds synspunkt er det primære argument dog, at historier er et eminent værktøj til at få din modtager til at foretage en bestemt handling. Med andre ord: Historier overbeviser, og historier sælger.
Virker det ulogisk?
Det forstår jeg godt. De fleste af os er nemlig vant til at gribe til store mængder fakta og statistikker, når vi skal overbevise nogen om noget. Men som gentagne studier efterhånden har vist, når fakta ikke historier til sokkeholderne, når det kommer til at påvirke vores handlinger.
Det betyder dog ikke, at du skal fortælle historier, som ikke har rod i virkeligheden. Storytelling handler om at finde historier, ikke finde på historier. Og alle kan finde gode, autentiske historier.
Så, kort fortalt: Du skal bruge storytelling, fordi det virker.
Storytelling giver en konkurrencefordel, der sikrer dig en top-of-mind placering i din målgruppes hoved. Hvis du samtidig lægger dertil, at du gennem storytelling skaber en stærk relation til din modtager øger du chancen for, at han eller hun går hen og bliver en loyal kunde.
I en verden hvor din modtager konstant bliver tæppebombet af kommercielle budskaber, er storytelling den skalpel, der skærer igennem den tykke flom af informationer og sikrer, at lige præcis dit budskab bliver hørt.
Se filmen og få historien om storytelling:
Hvorfor virker storytelling?
Godt. Vi er allerede flere gange kommet med det postulat, at du skal bruge storytelling, fordi det virker. Hvad vi til gengæld ikke er kommet så meget ind på, er hvorfor det virker. Hvorfor bliver vi draget af andres historier?
For at få svar på det, skal vi en tur tilbage i tiden. Langt tilbage. Tilbage til tiden før det skrevne sprog var opfundet. På det tidspunkt var der kun én måde at overlevere informationer fra én generation til en anden; ved at fortælle historier rundt om bålet.
Gennem årtusinder med lejrbålshistorier er det efterhånden blevet indkodet i vores DNA, at vi skal lytte efter, når nogen fortæller en historie. For det kunne jo være, vi kunne lære noget. Noget, som kunne være med til at sikre vores fremtidige overlevelse. På den måde har historier altid været et vigtigt værktøj til videnformidling og problemløsning.
Nutidens storytelling har meget til fælles med de historier, der gennem tiderne er blevet fortalt rundt om bålet. Her handler det også om at fortælle historier, der formidler viden, som kan hjælpe din modtager med at løse sine problemer.
Kontakt os til en snak om storytelling
Hvordan skal du fortælle dine historier?
Der er mange måder at fortælle din virksomheds historier på. Artikler, podcasts og billeder, bare for at nævne nogle få. Der findes dog et medie, der er særligt godt til at formidle dine historier – her snakker vi selvfølgelig om film.
For selvom du med tekst kan skabe billeder i hovedet på dine modtagere, dele viden og forklare ting, er film og visuel storytelling bare genialt til at fortælle dine historier på en nærværende måde, der styrker troværdigheden og skaber tillid til din virksomhed.
Det kunne for eksempel være en testimonial film, hvor en af dine kunder fortæller historien om, hvordan lige netop dit produkt har hjulpet dem. Eller en employer branding film, hvor dine medarbejder fortæller om, hvordan deres arbejde er med til at hjælpe kunden. Mulighederne er mange, men én ting er sikkert: Når det kommer til storytelling, kan film noget helt unikt.
Du kan anvende berettermodellen (også kendt som dramaturgimodellen), som din storytelling model. Den indeholder en storytelling pædagogik, som bruges til at strukturere fortællinger.
Denne model anvendes bredt inden for film, litteratur, teater og andre narrative kunstformer for at skabe en engagerende og velstruktureret historie. Ved at følge denne progression sikrer fortællere, at publikum forbliver engageret og følelsesmæssigt investeret i historien fra begyndelsen til slutningen. Berettermodellen tjener som en vejledning, der hjælper med at forme en sammenhængende og dynamisk fortælling, hvor hver del bidrager til den samlede historiefortælling.
Modellen er opdelt i syv trin, der følger en fortællings udvikling fra start til slut. Disse trin er:
- Præsentation, hvor setting, karakterer og konflikten introduceres;
- Uddybning, hvor yderligere detaljer om situationen og karaktererne gives;
- Udløsende begivenhed, som er den hændelse, der sætter historien i bevægelse;
- Konfliktoptrapning, hvor spændingen og konflikten intensiveres;
- Klimaks, historiens højdepunkt, hvor konflikten når sit maksimale spændingsniveau;
- Udtoning, hvor konsekvenserne af klimakset vises, og
- Afslutning, hvor historien bringes til en ende, og konflikten løses.
Storytelling eksempel – Case: KOMPAN
En af de virksomheder, der har haft succes med at storytelling gennem film, er den fynske virksomhed KOMPAN. Med hjælp fra SIGNAfilm har de udgivet mere en 100 film, som hver har fået omkring 50.000 visninger på de sociale medier.
Det ene storytelling-hack, der giver dig adgang til en guldgrube af historier
Har du svært ved at finde de gode historier i din virksomhed? Eller tænker du ligefrem, at din virksomhed ikke har nogle gode historier at fortælle? Så tillad mig at berolige dig, for intet kunne være fjernere fra sandheden. ALLE virksomheder sidder på en guldgrube af gode historier. Og det eneste du skal gøre for at finde dem, er at stille dig selv et enkelt spørgsmål:
Hvordan skaber jeg værdi for mine målgruppe?
Det lyder banalt, men faktisk handler god storytelling langt hen ad vejen om at se din virksomhed og dit produkt fra din målgruppes synspunkt.
Det er dog lettere sagt end gjort. Det kan nemlig være svært at træde et skridt tilbage og se din virksomhed udefra. Derfor kan det være en fordel rent faktisk at spørge dine nuværende kunder, hvordan dit produkt har været med til at skabe værdi for dem. Deres svar vil uden tvivl danne grobund for en masse historier, som du kan bruge til at overbevise potentielle kunder. Har din virksomhed en salgsafdeling, bør du også inkludere dem i at finde historierne. Det er nemlig dem, der har den daglige dialog med kunder og potentielle kunder og derfor har en masse indsigter i, hvad kunderne spørger om, lægger vægt på og kan lide/ikke kan lide.
Når du har fundet dine historier, er næste skridt så at finde ud af, hvordan du får fortalt de historier på en måde, så de taler til målgruppens følelser. Derudover er det heller ikke ligegyldigt at finde ud af, hvor du gerne vil fortælle dine historier. Er det på din hjemmeside, sociale medier eller et helt tredje sted? Svaret på det spørgsmål er selvfølgelig, at du skal fortælle dine historier der, hvor din målgruppe er. Og du skal bruge film for den investering tjener sig hjem!
Alligevel er der nogle platforme, som er bedre til storytelling end andre. Det gælder for eksempel de sociale medier, som du her får fem gode tips til at fortælle historier på:
Hvordan arbejder vi med storytelling i SIGNAfilm?
Det er ingen hemmelighed, at storytelling fylder en stor del af vores hverdag her i SIGNAfilm. Et grundlag som tager udgangspunkt i forståelsen af målgruppen og deres persona.
Hele grundlaget for vores virksomhed beror på et behov for at hjælpe dig med at fortælle historier. Historier, der skaber tillid til din virksomheds brand, kompetencer og produkter. Vi tror fuldt og fast på, at alle har gode historier, men det er ikke alle, der ved, hvordan de skal fortælle dem.
Vores mission er derfor at fortælle dine historier uden omsvøb, så dine målgrupper forstår lige præcis, hvorfor de ikke kan leve uden dig. Vi er et team af videojournalister, projektledere og content specialister, men vi betragter os selv som historiefortællere med speciale i at finde, fortælle og sprede dine historier til de helt rigtige mennesker.
Vi har en content marketing tilgang til storytelling. Det betyder, at alle historier skal tage udgangspunkt i modtageren. Det handler altså ikke om at fortælle historier for historiens skyld, men for at skabe værdi hos modtageren. Brug de grundlæggende idéer bag de 5 nyhedskriterier til at fokusere din historie.
Klik og se nogle af vores løsninger inden for specifikke segmenter
Brian andersen, Storyteller & video journalist