Vælg en side

I denne artikel bliver du klogere på de mange fordele ved at vælge en animationsfilm som led i din marketingstrategi. Vi giver dig nemlig 4 overordnede fordele ved at vælge de animerede billeder frem for film med ”rigtige” mennesker.

Når man arbejder med marketing, er der ikke mange, som ikke anerkender, hvor stor effekt, film kan have for de mål, man har sat sig. Men der er også mange overvejelser, man skal gøre sig, når man skal i gang med audiovisuel marketing. Hvad er budgettet? Hvad er formålet og budskabet? Hvem skal budskabet nå ud til? Hvordan skal vi nå målgruppen? Hvor lang tid har vi til projektet? Listen kunne fortsætte.

Vi har samlet 4 gode grunde til, hvorfor animationsfilm kan anvendes i næsten hvilken som helst branche – og hvornår det er en ekstra god idé at vælge animationsfilm som det medie, der skal fortælle jeres historie. Du får dem her i koncentreret form – og vil du vide mere, har vi uddybet fordelene længere nede i artiklen.

1. Animationsfilm er det helt oplagte valg, når der er tale om komplekse, tekniske eller måske endda kontroversielle problemstillinger. Animationsfilm gør nemlig det komplicerede enkelt på et sprog, alle kan forstå. Læs fx om Organdonation – Ja tak!, der fik lavet en animationsfilm, som skulle gøre op med fordommene ved organdonation ved aktivt fravalg.

2. Animationsfilm er universelle, men skaber blikfang. Det tegnede/animerede indeholder en vis form for genkendelighed, som de fleste af os kender fra da vi var børn og så tegnefilm. Genkendeligheden gør, at vi har en tendens til at blive draget af filmen. Derudover skiller animationsfilm sig ud fra majoriteten af de tusindvis af reklamer og film, vi bliver eksponeret for uanset, hvor vi er.

Vil du gerne blive klogere på animationsgenren? Læs mere: Animation gør det kedelige sjovt

3. Speak og undertekster kan nemt ændres og sprogversioneres i animationsfilm, så filmen kan tilpasses nye markeder, kontekster, kulturer eller andre målgrupper eller platforme. Det er desuden nemt at ændre disse elementer i animationsfilmen uden at lave omfangsrige ændringer i selve filmen.

4. Animationsfilm skåner dig for eventuelle bekymringer om GDPR. De kræver nemlig ikke tilladelser fra rigtige mennesker som fx medarbejdere, der tilmed kan kræve at blive klippet ud af en film, hvis de skulle finde et nyt arbejde, og som derfor muligvis ikke vil associeres med eller være ambassadør for den tidligere arbejdsgiver. Med andre ord: animationsfilm har en lang levetid. Mange kommuner vælger fx derfor at få lavet animationsfilm, når de skal formidle forskellige typer budskaber til både borgere, samarbejdspartnere og medarbejdere.

Hvilke fordele er der ved animationsfilm?

I animation er det kun fantasien, der sætter grænser – der hersker hverken naturlove eller andre forhold, der ellers kan begrænse kreativiteten i tilblivelsen og produktionen af konventionelle film med ”rigtige” mennesker. Man kan selvfølgelig sige, at vi med dronefilm har ophævet en af naturlovene og kan filme fra højder, der for bare 10-15 år siden virkede som noget meget højteknologisk, som først ville være realistisk i en meget fjern fremtid. Og med timelapse-teknologien er det blevet muligt at ophæve de gængse spilleregler for tid. Men i animationsfilm er der endnu flere ting, der er muligt – og man kan gøre det hele på én gang!

I animationsfilm hersker ingen naturlove

Fordel #1: Animationsfilm gør det komplekse og tekniske let at forstå

Har du svært ved at forklare dit produkt, ydelse eller budskab på en måde, så det også går rent ind ved udefrakommende, som ikke har din viden om branchen eller det specifikke emne/område? Så kan det være en ide at få dit budskab formidlet gennem de stærke virkemidler i en animationsfilm. Det er nemlig et fantastisk værktøj til at forklare komplicerede og/eller tekniske emner og problemstillinger på en letforståelig måde.

De utallige virkemidler, der er tilgængelige i det animerede univers, er så stærkt, at en animationsfilm selv uden tekst, tale eller lyd kan gøre et budskab forståelig. Den visuelle del forklarer så meget i sig selv: de tegnede figurer, steder og scenarier simplificerer tingene og tillader, at dit budskab bliver skåret ud i pap, så alle kan være med. Med andre ord: essensen af dit budskab bliver kogt ned til det absolut vigtigste i en animationsfilm. Netop dette kan godt være en udfordring at gøre knivskarpt i konventionelle film, hvor man eksempelvis interviewer en eller flere personer. Her er der nemlig risiko for at få en del meningsforstyrrende formuleringer, fyldord og dvælende øh’er med, som kan være svært at redigere/klippe sig helt ud af. I en animationsfilm er du med erfarne og dygtige speakere sikret, at dit budskab bliver knivskarpt leveret.

Læs også vores gratis e-bog om brug af animation i B2B-marketing

e-bog om animationsfilm

Fordel #2: Animationsfilm gør budskaber universelle på tværs af kulturer og skaber blikfang

Selv om man siger, at vi alle er forbundet på en eller anden måde – ud over, at vi alle er mennesker – kan man ikke komme udenom, at der er store kulturelle forskelle på, hvor man vokser op og bor. Med animationsfilm kan man gøre budskaber universelle uden at risikere at træde specifikke kulturer eller etniciteter over tæerne. Det skyldes, at man kan undgå elementer, som er indforståede i dét lands kultur eller den virksomhed, filmen tager udgangspunkt i. På den måde kan en animationsfilm bruges til at formidle et budskab på tværs af forskellige målgrupper i forhold til aspekter som køn, alder og geografiske tilhørsforhold. På samme tid kan man også nemt tilpasse filmen, så et flag eksempelvis udskiftes alt efter, hvilket land, filmen skal bruges i. Det kan være en god ide, hvis man gerne vil gøre filmen lidt mindre universel og mere nærværende og relevant, hvilket også kan være en god strategi alt efter budskabet og formålet med filmen.

animationsfilm er universelle

Sammenlignet med konventionelle film med ’rigtige’ mennesker skaber animationsfilm også et stærkt blikfang. Og blikfang er uhyre vigtigt i kampen om kundernes/forbrugernes opmærksomhed, fordi vi efterhånden er blevet vant til – og mange er mættet af – konstant at blive eksponeret for og bombarderet af diverse film, tv-reklamer, annoncer, sponsorerede opslag (you name it) uanset, hvor vi er.

I marketingbranchen er det flere år siden, at det blev et velkendt faktum, at man ikke skal regne med at kunne holde sit publikums opmærksomhed i længere end 8 sekunder. Til sammenligning har en guldfisk et såkaldt attention span på 9 sekunder. Lad lige den synke ind.

Skab blikfang med animationsfilm

Nogle gange kan 8 sekunder selvfølgelig være nok, men så skal man være en af de rigtig skarpe knive i skuffen. Og selv om man måske formår at opretholde opmærksomheden hos sin målgruppe i 8 sekunder, nytter det jo faktisk ingenting, hvis indholdet ikke er fængende nok i løbet af de første kritiske sekunder. Er de ikke interessante nok, har du ikke en jordisk chance for at opretholde opmærksomheden hos modtageren i alle 8 sekunder, og så kan det hele jo være lige meget.

Der skal altså rigtig meget til, før vi stopper op og giver vores fulde opmærksomhed i noget, der forstyrrer vores nyhedsfeed, uanset hvilken platform, det drejer sig om – og så er det altså godt at kunne skille sig lidt ud! Det kan man med en animationsfilm.

Fordel #3: Animationsfilm kan sprogversioneres, tilpasses og genbruges

Har du også set de dårlige Vanish Oxi Action- eller Cillit Bang-reklamer? Det er lidt som om, lydsiden ikke helt matcher læbernes mimik og personernes artikulation. Man skal ikke have læst hverken lingvistik eller talepædagogik for at gennemskue, at der er lagt et helt andet sprog oven på de originale optagelser, hvor personerne taler deres modersmål (i disse tilfælde er det vistnok tysk). Og selv om tysk og dansk på papiret og ifølge sprogstammerne skulle ligne hinanden en hel del, narrer de altså ikke nogen i de rædselsfulde (om end ret komiske) reklamer.

Dette problem slipper du helt for med animationsfilm, som er langt nemmere at genbruge. Her kan man nemlig nemt ændre både undertekster og speak til andre sprog. Selv om nogle sprog er mere økonomiske i forhold til ordforbrug end andre, når der skal formidles et budskab, er det uhyre sjældent, at man er nødt til at justere meget og lave deciderede ændringer på billedsiden i en animationsfilm for at tilpasse den til et nyt sprog, kultur eller land.

Skulle Vanish og Cillit Bang så have valgt en animationsfilm i stedet? Tjo, måske. Det ufrivilligt komiske lag i reklamerne ville formentlig forsvinde, men omvendt ville det skabe en hel del mere troværdighed, nærvær og professionelt udtryk, hvis de ikke havde valgt den økonomiske dubbing-metode. Hvem ved – måske det bare er fordi, vi ikke er vant til at se dubbede medieprodukter med rigtige mennesker i Danmark, at vi synes, de er lidt fjollede. Men et kikset brand er vel også et slags brand, og mon ikke de begge sælger godt alligevel? Vi synes dog, de burde overveje at få lavet en universel animationsreklame med forskellige, sproglige speak næste gang. Man kan nemlig også markedsføre produkter gennem animationsfilm.

2D, 3D, explainer, infografik… doodle? Kært animationsbarn har mange navne.

Læs mere om de forskellige typer animationsfilm her.

Fordel #4: Animationsfilm skåner dig for GDPR-bekymringer

GDPR… Ingen kan rigtig huske, hvad det står for, men alle har en nogenlunde idé om, hvad det betyder og indebærer. På dansk: persondataforordningen eller databeskyttelsesforordningen. Den kan i værste tilfælde være din virksomheds værste mareridt, hvis du lige har brugt en masse penge på en storslået profilfilm, som du ovenikøbet har valgt at supplere med både en employer branding-film og måske en SoMe-film eller 5 med nogle af dine medarbejdere.

 

For hvad sker der, når en medarbejder siger op? Ja, hvis vedkommende ønsker det, har han/hun/de faktisk krav på at blive klippet ud af diverse film, der er produceret i og for den virksomhed, som personen har været ansat i. Nogle gange kan det lade sig gøre at klippe personen ud, uden det får den store betydning – andre gange er det nærmest umuligt at gøre uden at lave afgørende ændringer i filmen, så udtrykket eller budskabet bliver markant anderledes.

I animationsfilm kan du uden problemer vise personer i ellers potentielt følsomme eller kompromitterende situationer – for eksempel i forbindelse med:

Slip for GDPR-bekymringer med animationsfilm
  • Helbreds- og lægebesøg
  • Handlinger, der centreres omkring tro og religiøse overbevisninger
  • Politiske overbevisninger
  • Etniske herkomster
  • Strafferetlige forhold – fx er det med #MeToo-bølgen mere aktuelt end nogensinde før at tage aktivt stilling til firmapolitikker i forhold til klager om eventuelle krænkelser mm.
  • Anden følsom persondata, der kan være vanskeligt at håndtere med almindelige film optagelser.

Mennesker spejler sig og identificerer sig med andre, der ligner sig, og er der tale om en employer branding-film, vil vi altid mene, at en film med rigtige mennesker, som er eksisterende medarbejdere, er den bedste løsning. Men det kan være værd at overveje, om jeres profilfilm – der jo fortæller virksomhedens historie og formål, som næppe ændrer sig markant på kort tid – skal fortælles gennem en animationsfilm i stedet for en konventionel film med rigtige mennesker.

Det ville jo være ærgerligt at være nødt til at kassere en hel produktion, fordi GDPR-lovgivningen har gjort den ubrugelig.

Okay, okay… nu får Fanden måske lidt for meget plads på væggen – men overdrivelse fremmer forståelsen, ikke?

Kort sagt er og bliver animerede film din korteste vej til…

  • Mere opmærksomhed
  • Bedre forståelse
  • Større omsætning

Men… Hvad koster det så? Det kommer an på så meget. Men vi har selvfølgelig lavet en oversigt med standardpriser, som kan tilpasses alt efter jeres ønsker og behov. Find den her: Hvad koster animationsfilm?

Vil du vide mere om, hvordan I kan bruge animationsfilm i jeres B2B-marketingstrategi?

Jeppe | SIGNAfilm