Vælg en side

I denne artikel går vi igennem de forskellige trin i processen af en animationsfilm fra redaktionsmøde til færdig animationsfilm. Du bliver klogere på detaljer om udarbejdelsen af storyboard, produktion, retteprocesser og den endelige godkendelse af filmen.

Redaktionsmøde, storyboard, produktion og godkendelse: den fulde proces

Brug genvejene for at blive klogere på de forskellige trin i processen:

Der kan være mange grunde til, at man gerne vil have lavet en animationsfilm. Til gengæld ved vi også, at der ikke er mange (gode) grunde til, at nogen fravælger animationsfilm. Oftest bunder disse grunde i tvivlsspørgsmål om tid, økonomi og projektledelse.

Derfor har vi hos SIGNA en overskuelig og gennemsigtig fremstillingsproces, der både sparer dig tid, ressourcer og en hulens masse bekymringer og søvnløse nætter. Nedenfor kan du se, hvordan udgangspunktet for processen ser ud: 

Redaktionsmøde, storyboard, produktion og godkendelse: animationsprojekt

Godt begyndt er halvt fuldendt

Ingen har nogensinde taget skade af at være godt forberedt. Det gælder også, når man skal i gang en animationsfilm hos SIGNA. Heldigvis står SIGNA klar til at hjælpe dig med at blive godt forberedt på et animationsprojekt.

Du skal starte med at spørge dig selv, hvad du vil med dit projekt, og hvad skal din målgruppe få ud af det. Der kan være mange årsager, men helt overordnet findes der næsten ikke et emne, som ikke egner sig til animationsgenren. Oftest oplever vi, at der er et ønske om at forenkle et komplekst budskab via visuelle effekter krydret med en rolig og let-afkodelig fortællerstemme.

Læs også vores gratis e-bog om brug af animation i B2B-marketing

Animationsfilm e-bog

Målgruppens størrelse og vidensniveau har en stor betydning for, hvor specifikt budskabet kan være i filmen. En animationsfilm, der er for specifik og på et niveau, der ikke henvender sig til den målgruppe, man ønsker, vil ramme ved siden af og ikke have den samme oplysende effekt, som ellers var formålet. Er der tale om en bredere målgruppe, bør budskabet oftest også være mindre komplekst, fordi man ønsker at ramme alle med filmen.

Ram din målgruppe med det rigtige storyboard

Afslutningsvis bør du overveje, hvad der helt konkret skal illustreres. Det er klart, at vi har nogle stærke kompetencer og referencer i forhold til animationer. Men er du faldet over animationer andre steder, som du er inspireret af, skal du ikke være bange for at vise os dem.

Uanset, hvor godt forberedt du er, har vi rigtig stor erfaring i at hjælpe dig uagtet, hvor beredt du er. Og har du ikke tid eller kapacitet til de indledende øvelser, er vi klar til at hjælpe dig.

2D, 3D, explainer, infografik… doodle? Kært animationsbarn har mange navne.

Læs mere om de forskellige typer animationsfilm her.

Fra proces til succes

Nu er vi klar til at komme i gang med processen. I SIGNA er vi inspireret af de journalistiske discipliner, og derfor udspringer vores DNA fra storytelling. Vi afholder derfor indledningsvist et redaktionsmøde.

Agendaen på et redaktionsmøde er at få aftalt indhold såsom:

  • Budskab
  • Grafisk stil
  • Kursen for den resterende produktionstid

Typisk vil vi holde et fysisk eller onlinemøde, hvor en repræsentant fra SIGNA deltager samt relevante kilder fra din virksomhed.

Animationsfilm: Redaktionsmøde er første trin i produktionsprocessen

 Derefter skriver vi et skriftligt storyboard til jer. I det skriftlige storyboard vil I se en kolonne med et udkast til speak og en kolonne med et udkast til selve drejebogen aka. ’Det visuelle storyboard’. Det skal I give rettelser og komme med forbedringsforslag til inden, processen går videre.

… Og bare rolig: vi har helt styr på, at det kan virke uoverskueligt at give feedback på noget, som man ikke er vant til at arbejde med. Derfor vil vi i materialet, som vi sender til jer, også sende et videolink med en kort og præcis beskrivelse af, hvordan I giver konkrete og tydelige rettelser.

Når det skriftlige storyboard er godkendt, vil vi bevæge os ind i næste fase. Her vil ordene fra drejebogen blive omsat til visuelle animationer. Du vil typisk skulle forholde dig til karakterer, bygninger eller andre artefakter, som skal bruges i filmen. Har du rettelser til dem, må de gerne underbygges med eksempler for at øge forståelsen og lette den videre proces. Det kan for eksempel være billeder eller links til andre film eller visuelle udtryk, der har inspireret jer.

Vil du gerne blive klogere på animationsgenren? Læs mere:
Animation gør det kedelige sjovt

Saml alle rettelser i ét samlet dokument

Når du modtager materiale fra os i form af det skriftlige og visuelle storyboard, har du én rette-runde. Det vil sige, at du skal samle alle ønsker til rettelser i ét samlet dokument. Drypvise rettelser giver nemlig en mudret proces, som vil presse den endelige deadline – herunder jeres budget.

Skriftlig feedback kan somme tider give anledning til misforståelser. Derfor vil du – som vi også nævnte tidligere i artiklen – modtage et videolink til, hvordan du skal give klare og tydelige rettelser på det skriftlige storyboard til os. Du vil også få et lignende videolink, når vi sender det visuelle storyboard til dig. Herfra går vi i gang med at producere din film, og så går der ikke længe, før den er klar til brug på jeres hjemmeside, sociale medier, i nyhedsbreve, annoncer, blogindlæg, intern kommunikation eller hvad formålet ellers måtte være.

Det er værd at være opmærksom på, at hvis den færdige animationsfilm stemmer overens med det visuelle storyboard – og dette er godkendt af jer – vil nye eventuelle rettelser blive lavet på timepris.

Feedback efter storyboard og produktion

Tillykke med din film!

Nu har vi været igennem processen, og filmen er klar til at blive sendt til dig. Vi står selvfølgelig altid klar til at hjælpe dig videre i forhold til at sikre, at I også får anvendt filmen, og den når ud til netop den målgruppe, som jeres budskab(er) er rettet mod. Læs mere om, hvordan man får mest ud af sin film på sin hjemmeside.

Har du spørgsmål før, under eller efter produktionen, står vi naturligvis også klar til at hjælpe dig.

Vil du vide mere om, hvordan I kan bruge animationsfilm i jeres B2B-marketingstrategi?

Jeppe | SIGNAfilm