Vælg en side

Organdonation er netop et emne, som nogen har meget stærke holdninger til. Animationsfilm er en filmtype, der med fordel kan bruges, når man skal forklare komplekse emner og forhold. Derfor tog patientforeningen Organdonation – Ja Tak! kontakt til SIGNA, da de havde brug for at forklare princippet bag organdonation med aktivt fravalg.

I de senere år er der kommet øget fokus på at få flere til at melde sig som donorer, men der er stadig behov for mange flere. For 7 år siden stiftede Lasse Heidelbach derfor patientforeningen Organdonation – ja tak!, som arbejder for at forbedre vilkårene for familier med organsvigt og på at få indført organdonation med aktivt fravalg. Læs videre for at høre, hvordan vi hjalp dem med at få formidlet deres budskab og arbejde for at få indført organdonation med aktivt fravalg.

Da Lasse Heidelbach blev far til Esther i 2012, gik der ikke længe, før glæden og lykkerusen over at blive forælder blev erstattet med bekymring og frygt for at miste hende. Datteren fik nemlig konstateret en sjælden kræftsygdom i leveren i en meget tidlig alder. Efter 10 kemobehandlinger kom hun på ventelisten til en nye lever, som var det eneste, der reelt kunne redde hendes liv.

Det blev startskuddet til patientforeningen organdonation – ja tak!  som i dag arbejder for at forbedre organdonation i Danmark. Foreningen støtter desuden familier, hvor far, mor, søster eller bror rammes af livstruende sygdomme som følge af organsvigt – og som en særlig mærkesag arbejder foreningen for få indført aktivt fravalg i Danmark frem for den tilvalgsordning, der gælder i dag.

Animationsfilm skal hjælpe Organdonation - ja tak

Organdonation med aktivt fravalg

Lad os lige få det hele på det rene:

”I Danmark har vi aktivt tilvalg til organdonation, dvs. at man aktivt skal registrere sig i Donorregistret for at blive organdonor. I ”Organdonation – ja tak” ønsker vi, at vi indfører aktivt fravalg, hvor alle i udgangspunktet betragtes som organdonorer, når de fylder 18 år. Ønsker man ikke at være organdonor, så skal man melde sig fra”, fortæller Lasse Heidelbach.

Lasse fortæller også, at de i patientforeningen ofte bliver mødt med modstand i form af påstande om, at man med ordningen med aktivt fravalg vil blive ”statens ejendom”; at organdonation bliver et spørgsmål om statskannibalisme og tvang. Men med den nye ordning skal pårørende stadig godkende om eller hvad, der i givet fald kan eller skal doneres, hvis den afdøde ikke selv har taget stilling til, om der er noget, vedkommende ikke vil donere:

”De her fordomme om, at modellen tvinger befolkningen til at være organdonorer er vokset gennem de seneste 20 år. I de sidste 6 år, hvor vi har beskæftiget os med det her emne, har vi erfaret, at både politikere, borgere og Etisk Råd egentlig ikke ved ret meget om, hvordan man indfører organdonation gennem aktivt fravalg. Derfor har det været nødvendigt at lave en god, pædagogisk og letforståelig film, der forklarer det her relativt teknisk emne, hvor der er mange misforståelser og fordomme tilknyttet.”

Efter tilfældigt at være faldet over en 2D-explainer-animation, som SIGNA tidligere har lavet for en anden virksomhed, var han ikke i tvivl om, at foreningen skulle have en 2D animationsfilm. Det var nemlig lige netop sådan en form for kommunikation, de havde brug for til at få formidlet kompleksiteten og budskabet, og derfor tog Lasse fat i SIGNA.

SIGNAmonial med Lasse Heidelbach

Animationsfilm som kommunikativ løftestang

Ud over at gøre op med misforståelsen om, at organdonation med aktivt fravalg er statskannibalisme, og vil tvinge borgerne til at være organdonorer, har Organdonation – ja tak! også et andet vigtigt budskab på hjerte. Mange af de omkringliggende lande, som Danmark ofte sammenligner sig med i andre sammenhænge, har nemlig allerede indført ordningen, hvor den fungerer helt, som den skal:

”Organdonation med aktivt fravalg er allerede indført og virker rigtig godt i mange af de lande, vi sammenligner os med. Det er essentielt for os at fortælle, og vi vil selvfølgelig gerne nå så bredt ud som muligt til så mange befolkningsgrupper som muligt. Helt konkret skal filmen være en løftestang i forhold til at få kommunikeret, hvordan modellen rent faktisk fungerer samt hvordan, den kan indføres i Danmark og være med til at redde liv uden, at der er tale om tvang, som vi ellers ofte får skudt i skoene”.

Det er naturligvis vigtigt for Lasse og resten af patientforeningen, at filmen blev lavet, så alle befolkningsgrupper kan forstå budskaberne i den. Men det er særligt over for politikere, Det Etiske Råd og andre interessenter, at de håber den vil have en oplysende effekt.

”Filmen er enormt vigtig for vores arbejde og for at vi kan nå i mål med at kommunikere vores budskab, så politikerne reelt kan træffe en beslutning på et oplyst grundlag næste gang, de skal stemme om at ændre ordningen. Derfor er vi superglade for resultatet, som vi allerede har fået positiv respons på fra flere parter, der siger, at filmen er enormt informerende og objektivt og sagligt lavet.”

Ifølge Lasse er der en helt særlig grund til, at filmen bliver taget så godt imod og opfattes som objektiv. Det skyldes at det er en animationsfilm.

Animation gør komplekse og tekniske emner lettere at forstå

Med animationsfilm er der næsten ingen grænser for, hvad man kan. Fysikkens love gælder ikke, og man har langt større mulighed for at lave præcis det grafiske udtryk, man ønsker. Med en baggrund inden for kommunikation er Lasse meget bevidst om, hvordan man kan bruge disse virkemidler til at fremme sit budskab:

”Animation kan gøre tunge budskaber bliver lettere at formidle og forstå, fordi illustrationer knyttes til de svære, tekniske begreber og størrelser, når vi taler om sådan en model som organdonation med aktivt fravalg. På den måde bliver det lettere fordøjeligt rent kommunikativt”, fortæller han.

Derfor overvejede han slet ikke andre typer film, da han sammen med resten af patientforeningen og bestyrelsen søsatte projektet om at få lavet noget nyt informationsmateriale, der kunne formidle deres budskaber:

”Vi overvejede faktisk slet ikke andre typer film, for med sådan en explainer kan man gøre relativt svære, komplekse, tekniske – og måske lidt kedelige – emner interessante, spændende og nærværende. Muligheden for at lege med motion graphics giver også andre muligheder, end hvis man optager film med ”rigtige” mennesker, som også altid er lidt et sats i forhold til, hvad folk identificerer med eller distancerer sig fra”.

Helt kort og godt kan animationsfilm give en mere dynamisk oplevelse end eksempelvis statiske interviewsituationer med fagfolk inden for den aktuelle problemstilling:

”Animationsfilm har hjulpet os med at skildre et svært – og for nogen følsomt – emne, som der også er en del teknik i. Vi er supertilfredse med filmen, og vi glæder os til at se resultatet af den kampagne, som den skal være en del af resten af året, hvor den selvfølgelig gerne skal nå ud til så mange i Danmark som muligt”.

Bliv klogere på de forskellige former for animationsfilm, vi tilbyder her.

Se den færdige 2D Explainer nedenfor:

Organdonation - Ja tak! 2D Explainer

I SIGNA er vi glade for at have hjulpet Organdonation – ja tak! med en film, som forhåbentlig kan mane de mange fordomme i jorden og skabe positiv opmærksomhed omkring organdonation med aktivt fravalg.

Alle medarbejdere i SIGNA har desuden allerede taget stilling til organdonation. Uanset, om man er for eller imod det, er det nemlig vigtigt at tage stilling – og det kan du også gøre her:

Tag stilling til organdonation

Du kan også læse Sundhedsstyrelsens informationsfolder om organdonation her, hvis du gerne vil have mere information.

… Og hvordan endte historien egentlig med Lasses datter, der havde brug for en ny lever?

Den ender heldigvis godt. For man fandt en donor i tide, og i dag har hun det godt og er en helt almindelig pige, der går i 3. klasse og slet ikke hører efter, hvad hendes forældre siger.

Med andre ord er alt helt, som det skal være.

Jeppe | SIGNAfilm

Mangler du hjælp eller rådgivning til hvilken type animationsfilm, der vil passe bedst til dit budskab?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om jeres behov. 

Jeppe Kristensen
Journalistisk projektkoordinator
Mail: jeppe@signafilm.dk
Telefon: +45 50 91 91 19