Vælg en side

Du har sikkert fået fortalt, at det er en rigtig god ide at bruge hjemmeside-film. Og det kan vi kun være enige i. Men hvorfor er film på en hjemmeside egentlig en god ide, og hvordan bruger du dem optimalt for at skabe en god brugeroplevelse? 

Det forsøger vi at give dig svar på i dette indlæg, hvor vi samtidig giver dig nogle lavpraktiske råd til, hvordan du håndterer hjemmeside-film.

Hvad er specielt ved hjemmeside-film, og hvorfor skal du bruge dem?

Hjemmeside-film dækker over en stribe af relativt korte filmtyper, som du kan bruge forskellige steder på dit website. Der kan ikke laves en eksakt definition på hjemmeside-film, men der er forskellige filmtyper der er specielt egnet til dit website.

”Men hvorfor er det overhovedet pengene værd at bruge film på mit website?”, spørger du måske.

Jo, nu skal du høre. Som du sikkert allerede ved, er dit website omdrejningspunktet for al din digitale markedsføring. Det er altså her, du har muligheden for at fortælle besøgende hvem du er, hvad du tilbyder og hvorfor det er relevant for dem. Kort sagt er det her, du skal formidle dine vigtigste budskaber og salgsargumenter. Og selvom du selvfølgelig kan (og skal) gøre det gennem tekst, viser statistikker, at 95 % af os faktisk forstår et budskab bedre og hurtigere, hvis vi får det serveret i en video. Samtidig er det bevist, at op mod 68 % af os foretrækker at lære om et nyt produkt eller service gennem en kort film. Og dette er uanset om der er tale topchefer eller lagerekspeditenter.

Med det in mente er det måske ikke nogen helt dum idé at begynde at inkorporere film på din hjemmeside. Og andre steder for den sags skyld. I videoen nedenfor kan du få endnu flere gode grunde til at tænke film ind som en del af din online kommunikation.

Danskerne bruger mere tid på digitale medier

“Mens tidsforbruget på traditionelle medier som flow-tv og radio går tilbage, stiger danskernes forbrug på digitale medier som streaming af tv-indhold, brug af mobil og brug af internettet via en computer. “

https://kum.dk/aktuelt/nyheder/ny-rapport-viser-stigende-digitalt-medieforbrug-i-danmark 

Banner SIGNA360 - content marketing

Hvad skal du være opmærksom på, når du bruger film på din hjemmeside?

Det du primært skal være opmærksom på, hvis du beslutter dig for at bruge film på din hjemmeside, er at der findes forskellige film med forskellige typer formål. Alle filmtyper har dog ofte den tydelige fordel, at de skaber blikfang og opmærksomhed.

Derfor skal du nøje overveje, hvad du gerne vil med din film. Vil du gerne give dine besøgende et indblik i din virksomheds historie, værdier og vision? Så er det en profilfilm, du leder efter. Ønsker du i stedet at vise, hvordan det er at være medarbejder i din virksomhed? Så er det måske en employer branding film du mangler. Har du endelig et komplekst produkt eller løsning, som du gerne vil forklare på en simpel måde, er det formentligt en animationsfilm du skal have fat i. Og jeg kunne blive ved. Hvis du vil vide mere om, hvilke forskellige typer film, der findes, så få et overblik over alle vores filmtyper her.

Skab vækst med godt videoindhold

4 lavpraktiske råd, når du skal lægge film på din hjemmeside

1. Vælg det rigtige fil-format

Når du lægger film på din hjemmeside, er det bestemt ikke ligegyldigt, hvilket fil-format du bruger. Det har nemlig afgørende betydning for kvaliteten af din film, at den er uploadet i det rigtige format. Der findes heldigvis en hel række formater, som er velegnede til hjemmesider. De mest gængse er AVI, MP4 og MOV, der alle er kendetegnede ved deres høj kvalitet.

 

2. Upload dine film på en ekstern platform

Den høje kvalitet, du får med AVI, MP4 og MOV-formaterne, har dog en pris. Filer i disse formater er nemlig ofte ret store, og det har betydning, hvis du uploader dine film direkte på din hjemmeside. Hvis din video-filer er for store, vil din hjemmeside nemlig være lang tid om at loade, og det går ud over både brugervenligheden din placering i søgemaskinerne. For at komme uden om dette anbefaler vi, at du uploader dine film på en ekstern platform som YouTube eller Vimeo. På den måde kan du vise din video i bedst mulig kvalitet, uden at det går ud over brugervenligheden og dine SEO-indsatser.

Læs mere om fordele og ulemper ved YouTube og Vimeo her.

Insisterer du på at uploade film direkte til din hjemmeside, anbefaler vi at du arbejder med HTML5, som sørger for, at dine filer fylder så lidt som muligt.

3. Sørg for at indsætte undertekster i alle din film

Langt størstedelen af film, der vises online, bliver set uden lyd. Det gælder både på sociale medier som Facebook, hvor 85 % af alle videoer bliver set uden lyd, men i særdeleshed også på hjemmesider. Derfor er der altid en god ide at indsætte undertekster på dine film, for på den måde undgår du, at dine gode budskaber går tabt.

4. Overvej længden på din film

”Hvor lang skal den være?”

Det er et af de spørgsmål, vi får alleroftest, når vi fremstiller film til brug på et website. Og selvom svaret selvfølgelig afhænger af, hvilken type film, der er tale om, vil vi altid anbefale dig at holde din film så kort som muligt. For på trods af, at den besøgende er der kommet ind på dit website, fordi han har en interesse i din virksomhed, er der alligevel grænser for, hvor længe han vil blive hængende for at se din film. 

Derfor gælder det om at komme af de bedste budskaber hurtigst muligt. Dog behøver hjemmeside film ikke være lige så korte som film på de sociale medier, for eksempel, som ofte ikke varer mere end 30 sekunder. Men hos SIGNA er vores anbefaling at du skal holde dig under 3 minutter. Og allerhelst under to minutter og så med et og maksimum 2 vigtige budskaber. Har du mere på hjertet, så skal du hellere lave 2, 3 eller 4 film om emnet. 

hjemmeside-film skaber blikfang

Film fungerer ikke kun godt på din hjemmeside; de er generelt et fantastisk medie til at formidle budskaber på en let forståelig og interessant måde. Når du får lavet film til dit website, kan du med fordel også bruge dem andre steder, så du sikrer, de bliver set og får en længere levetid. Brug dem for eksempel i salget, så du sikrer, at du får unikke og ensartede fortællinger om dit produkt uanset hvem der laver præsentationen. Det skaber blikfang!

Læs også indlægget ‘Film til sociale medier – er det investeringen værd’.

Kundecases og testimonials
Brian | SIGNAfilm

Har du brug for hjælp til at formidle din historie via film på dit website? Så tag fat i mig.

Brian Andersen
Storyteller og ansvarlig videojournalist
Mail: brian@signafilm.dk
Telefon: +45 40 45 81 95