Næsten alle har nok hørt den meget brugte, MEN stadig meget relevante vending:
”Content is King”. Ja, og nogle påstår endda, at “Content is everything!”
Og relevant – det er lige præcis hvad content marketing er. Hvis du investerer de nødvendige ressourcer i content marketing, vil din virksomhed blive belønnet med gode resultater i den anden ende.
Desværre møder mange kommunikation- og marketingafdelinger en vis tilbageholdenhed fra direktionen, når der skal investeres både tid og penge i content marketing. I gamle dage var 50% af marketingbudgettet spildt og derved bare en omkostning. Man vidste bare ikke hvilken halvdel det var. Men i dag kan online content marketing måles, så udført rigtigt, så er det en investering og ikke en direkte omkostning.
Hvis du gerne vil overbevise ledelsen om, at content marketing er den rigtige vej at gå, men mangler argumenter der kan få chefen til at forstå at ‘Content is King’ – så bliv hængende.
Indhold
Content is King: 5 grunde til at investere i content marketing
#1 Fordi du skaber mere salg
#2 Fordi du skaber større troværdighed til dit brand
#3 Fordi Google belønner dig
#4 Fordi det er mindre forstyrrende end traditionelle reklamer
#5 Fordi content marketing hjælper dig igennem kriser og recession
Content is King: 5 grunde til at investere i content marketing
I dette blogindlæg vil du blive præsenteret for fem grunde, der underbygger sloganet ‘Content is King’, og hvorfor content marketing er en god investering med effektive resultater.
#1 Fordi du skaber mere salg
Ironisk nok, skal du ikke fokusere på salget, hvis du gerne vil øge salget. I hvert fald ikke når vi snakker content marketing. Her er indholdet det vigtigste.
Når du arbejder med content marketing skal du have fokus på, hvad der er relevant og værdiskabende for din målgruppe.
Hos de fleste virksomheder gennemgår kunderne en kunderejse, som starter med at de søger viden og information om produktet og slutter med en beslutning, hvor de foretager et køb.
I en undersøgelse fra Salesforce foretrækker op til 85% af kunderne organisk content fremfor reklamer, når de skal beslutte sig for et køb. Med relevant indhold og information kan du altså købsmodne din målgruppe på deres vej gennem en kunderejse.
Det samme gælder, når du skal øge kendskabet til din virksomhed. 70% af kunderne udtrykker, at de hellere vil læse en artikel om din virksomhed, end at lære den at kende via reklamer. Faktisk foretager potentielle kunder 60% af deres kunderejse inden de kontakt din virksomhed. Så hvis du ikke er tilstede med relevant information, kommer din virksomhed måske slet ikke i betragtning.
Du kan altså lettere få kundernes opmærksomhed med kvalitetsindhold, hvor du informerer, inspirerer og uddanner dem i dine produkter og din virksomhed, og dermed bringe dem igennem deres kunderejse og dermed et skridt tættere på et salg hos dig, og ikke konkurrenten.
Når du producerer relevant og værdifuldt content til din målgruppe, kan tydelige CTA’er (call-to-actions), være effektive redskaber til at generere leads, som i sidste ende kan konverteres til salg.
Vil du vide lidt mere om kunderejser, leads og CTA’er, kan du læse vores blogindlæg: Dine kunder skal ud på en kunderejse – men hvor går turen hen?
#2 Fordi du skaber større troværdighed til dit brand
Som gennemgået i ovenstående punkt, skal alle kunder på en kunderejse, hvor de søger information og viden i deres bestræbelse for at afdække deres behov i forhold til markedet. Derfor er det bare med at imødekomme kundens behov, så der produceres indhold, der hjælper kunden godt på vej mod et køb.
Dét at din virksomhed er platform for viden og information inden for din branche og fagområde, er med til at opbygge og styrke troværdigheden omkring dit brand. Igennem velproduceret indhold, som rammer hovedet på sømmet og opfylder din målgruppes behov, vil du kunne etablere dig som branche-ekspert på markedet.
Når du laver content, som giver din målgruppe en ekstra service i form af råd og vejledning, uden at det koster noget, eller fører til direkte salg hos dig, øger det din troværdighed, og dine kunder vil i højere grad stole på dig og dine anbefalinger.
Content marketing handler altså ikke om at fokusere på selve salget, men om at producere relevant indhold, der kan skabe og vedligeholde relationen til dine kunder, så du i sidste ende øger salget og står stærkere end dine konkurrenter.
#3 Fordi google belønner dig
Vil du gerne have en god placering i Googles søgeresultater? Og vil du undgå at betale for dem?
Så er content marketing din bedste ven. Det er alment kendt, at Google i tide og utide justerer på algoritmerne, så det bliver endnu mere besværligt, at gennemskue hvordan du kommer til tops i søgeresultaterne. Men et søgeord som findes organisk (i det materiale som du har skrevet) koster således ingenting ud over den tid, du har brugt på at skrive om emnet. Hvorimod et betalt søgeord kan koste mange penge. Din investering i at skrive skal derfor sættes op imod, hvad det koster at betale sig fra at blive fundet via Google Ads.
Eksempler på søgeord og prisniveauet:
- Digital strategi med ca. 1000 månedlige søgninger koster 30-35 kr./klik som Google Ads
- Persona til gengæld har mere end 5000 månedlige søgninger og koster kun 40-50 øre/klik.
Men én ting er sikkert – Google stiler efter at give deres brugere den bedste oplevelse, og dermed det mest fyldestgørende svar på deres spørgsmål eller forespørgsler. Med content marketing kan du skabe kvalitetsindhold, der indeholder de ord, som din målgruppe søger på i relation til dit produkt eller ydelse. Jo bedre content du laver, des bedre er chancerne for, at Google placerer dit indhold øverst i søgeresultaterne. Det hele handler om relevans.
Kom i gang med søgemaskineoptimering her.
#4 Fordi det er mindre forstyrrende end traditionelle reklamer
Vi kender det alle. De der irriterende reklamer som popper op overalt. Når du surfer på den blå internetbølge og der pludselig popper en annonce op med de seneste sneakers du har søgt på.
Undersøgelser viser at 60% af danske internetbrugere føler sig så generet af reklamer, at de har installeret en adblock, så de undgår at blive eksponeret for annoncer og reklamer på internettet.
I modsætning til reklamer giver Content marketing dig derimod mulighed for at skabe indhold som din målgruppe finder relevant, og rent faktisk opsøger eller trykker ind på af sig selv. Her kommer vi til forskellen mellem paid, owned og earned media, nemlig forskellen på, hvor dine opslag til leve deres liv. Skal de bo til leje eller skal de være på en kanal, som du selv ejer.
- Du kan købe dig adgang (paid)
- Du kan gøre dig fortjent til dig (earned)
- Du kan tiltrække folk til din egen kanal (owned)
- Du kan gøre dig interessant på andres kanaler (rented)
I content marketing regi er det primært de to sidste, som er relevante og for os hos SIGNA er det owned media som er fundamentet for vores arbejde. Det bedste for dig er nemlig at du har FULD kontrol. Betragt dig som en radiostation. Du har nogle budskaber som skal ud til relevante lyttere. Vil du have at nogle udøver censur? Eller vil du skulle betale for at komme af mit dine budskaber, hvis du kan få dem afleveret til en væsentlig lavere omkostning.
Så SIGNAs budskab er, at du ikke skal spilde for meget tid på irriterende pop-up reklamer. I stedet skal du brug dine ressourcer på content som skaber værdi for dine kunder.
#5 Fordi content marketing hjælper dig igennem kriser og recession
Det er måske noget af en påstand at komme med, men jeg står gerne på mål for den. Virksomheder, og specielt B2B-virksomheder, bør uden tvivl prioritere og endda opruste deres marketingindsats, for at komme helskindet igennem en krise.
Studier og undersøgelser fra tidens finanskriser viser, at virksomheder, der har nedjusteret på deres marketing-indsatser, vil svække deres markedsandele og brand-kendskab. Omvendt vil virksomheder, der har øget eller i hvert fald bibeholdt samme marketing- og kommunikationsflow, stå stærkere på markedet, og er altså bedre stillet i den såkaldte efter-krisetid.
Det giver jo egentlig også god mening – vælger en virksomhed at skrue op for kommunikationen, vil den alt andet lige blive mere synlig på markedet end virksomheder, der vælger at trække i marketingbremsen.
Derudover skal man heller ikke kimse ad den effekt det giver, at vise stabilitet og viljefasthed i en krisetid eller under en recession. Når en virksomhed fastholder sin kommunikation omkring sine produkter og services, viser det udadtil, at virksomheden tror på sin forretningsmodel.
En undersøgelse for American Business Media viser, at 86% af beslutningstagerne i B2B-virksomheder vil have dig i tankerne næste gang de skal træffe en købsbeslutning, hvis de har set en annonce eller anden form for kommunikation fra dig, under en krisetid. Derfor giver det pote, hvis du i en krisetid fortæller dine potentielle kunder, hvordan dine produkter & ydelser kan hjælpe andre i en krisetid.
I en krisetid gælder det altså om at holde gang i sin markedsføring, og lægge en velovervejet content-strategi, da det formidler historien om en stabil virksomhed, og det styrker din fremtidige markedsposition.
”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om, hvorfor ‘Content is King’? Så send en mail min vej.”
Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15