Vælg en side
FAQ - Interview og skuespillere

Interview og “skuespil”

Har du spørgsmål til, hvordan vi udfører interviews og om de medvirkende i filmene nogle gange er skuespillere, kan du læse mere her.

 

Generelt 

Hvordan sikrer I et godt interview?

At sikre et godt interview drejer sig i bund og grund om at få personen til at slappe af. Og så kan vi se, at personer som taler om noget de er komfortable med, de virker bare mere troværdige.

Et godt interview kræver at journalisten er velforberedt og kender til sagens kerne eller baggrund. Denne har vi typisk fået fra vores kunde. Men herudover har journalisten forberedt og overvejet, hvilken vinkel og retning, som filmen skal have. Det er nu journalistens opgave at optage og klippe interviewet sammen, således at udtalelserne ikke fordrejes. 

En film eller en artikel kan med fordel sætte scenen med en beskrivelse af situationen og kundens udfordringer, f.eks. inden de tog leverandør X’s software i brug. Ved at gøre dette sagligt og ordentligt, så får virksomheden som nu bruger software ofte lyst til selv at dele den endelige film på deres egen hjemmeside eller sociale medier. Og dette kan i de fleste tilfælde være et kæmpe scoop for leverandør X.

Et interview hvor du skal huske at sige en masse ting og hvor det skal være præcist, som det står i manuskriptet er for os ikke et interview, men en oplæsning. Måske endda et skuespil. Og til det formål kan vi nogle gange anvende en teleprompter, men vi vil helst være fri, da det meget nemt kan ses, når øjnene “flakser”. Og denne reaktion hos en ikke rutineret oplæser gives videre til en seer, som straks tænker – er dette nu troværdigt. Eller er det bare et skuespil.

Hvis du ikke er vant til at stå foran et kamera, og derfor bekymrer dig om interviewet og filmens kvalitet, kan du slappe helt af. Vores erfarne Videojournalister guider dig igennem processen, så I sammen kan komme i mål med de bedste optagelser.

Se vores indlæg om medietræning og gennemslagskraft foran et kamera

 

Hvordan får man folk til at sige det rigtige?

Vi går ind for, at interviews på kamera skal være naturlige. Derfor bruger vi ikke manus eller øver svarene. I stedet guider vores erfarne Videojournalister personen gennem samtalen og giver gerne instruktioner, så vi får de rigtige svar i hus. På forhånd kan vi også sammen have talt om spørgsmål og emner, som vi skal tale om.

Basalt set drejer det sig om at stille gode og relevante spørgsmål til den som skal filmes. For hvad er det rigtige, som skal siges? Ofte kan videojournalisten her bruge sine mange års erfaring fra at være journalist til at stille undersøgende og afklarende spørgsmål. Naturligvis ikke de hardcore, hvor en graver journalist forsøger at få dig på glat is. Næh, vi vil gerne have at den interviewede person klarer sig godt og kommer med nogle gode svar på de spørgsmål vi stiller. 

Denne taktik bruger vi i udpræget grad til kundecases og testimonials, hvor vi inden optagelsen har talt både med virksomheden og den der skal interviewes omkring, hvad der er det spændende i denne case. Og på den måde er vi fælles om at få skabt en god og troværdig kundecase.

Når det kommer til content, bruger vi samme metode. Gennem nysgerrige interview spørgsmål afdækker vi konkrete situationer, som vi kan bruge på website blogs eller på de sociale medier. Vi kan dog også i sjældne tilfælde skrive det svar, vi ønsker at få ud og så bede interviewpersonen lægge navn til udtalelsen.

Nogle artikler er bygget på et særligt grundigt interview som skal fylde hele artiklen. og i disse situationer kan man sige at interviewet ér selve artiklen. 

Bruger I skuespillere?

Som udgangspunkt, nej. Autenticitet skaber troværdighed og tillid, og vi tror på, at din virksomheds medarbejdere og/eller kunder fortæller din virksomheds historie bedst. Og for os hos SIGNA gælder det meget om, at vi skal have fortalt din historie på den absolut bedste måde. Så må der gerne være nogle få øhh og lidt hakken. Og bliver der for mange, så tager vi bare optagelsen af interviewet en gang – og så sidder den som regel lige i skabet.

Men en gang imellem får vi en opgave, hvor vi skal skildre en situation, som ikke skal forbindes med konkrete personer. Det har vi gjort til Midttrafik og Offerrådgivningen, men det er ikke noget vi laver meget af.

Vi tror på at virksomhedens egne medarbejdere giver væsentligt mere troværdighed end en skuespiller.