Vælg en side

Du ved allerede, at e-mail marketing er en vigtig del af din online markedsføring.

Du investerer tid og kræfter i at lave nyhedsbreve med fedt indhold, der skaber værdi for din målgruppe.

Alligevel oplever du, at du har svært ved at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Bare rolig. I det her indlæg får du tre über-konkrete og håndgribelige råd til, hvordan du får din målgruppe til at strømme til din mailliste.

BigBanner email marketing

3 trivielle tips, der får din mailliste til at eksplodere

Gør opmærksom på, at du har et nyhedsbrev

Hvad tror du er den primære grund til, at folk ikke tilmelder sig dit nyhedsbrev?

Rigtigt.

De ved ikke, at du har et.

Derfor er din første opgave at få gjort dem opmærksom på, at du altså har et ret genialt nyhedsbrev.

Her er der især to steder, du kan sætte ind:

  • Din hjemmeside
  • Dine profiler på de sociale medier

Vi starter med hjemmesiden.

”Jamen det står jo allerede på hjemmesiden, at vi har et nyhedsbrev”, tænker du nok.

Ja, det gør det uden tvivl. Men hvor?

Står din tilmeldingsformular gemt nede i bunden af hjemmesiden, hvor den besøgende sjældent forvilder sig hen?

Eller har du givet den en central plads på forsiden, så man ikke kan undgå at se den?

Som udgangspunkt anbefaler vi altid, at du gør opmærksom på dit nyhedsbrev alle de steder på hjemmesiden, der giver mening.

Faktisk plejer vi at sige, at hvis den besøgende skal klikke mere end én gang for at finde dit nyhedsbrev, har du allerede tabt.

Derfor er det bare om at få gjort opmærksom på det alle steder du kan: footer, forside, topmenu.

Og hvis du virkelig vil se din mailliste eksplodere, bør du også overveje at installere en pop-up eller slide-in (ja, de kan være vildt irriterende, men de virker altså).

Så langt, så godt.

Et andet sted du bør gøre opmærksom på dit nyhedsbrev er på de sociale medier.

Det gælder særligt Facebook og LinkedIn.

Her bør du jævnligt lave opslag, hvor du teaser for dit nyhedsbrev og opfordrer folk til at tilmelde sig på hjemmesiden.

Hvis du er villig til at smide lidt penge efter din mailliste, er annoncering på de sociale medier desuden også en effektiv metode at få flere tilmeldinger.

NYHEDSBREVE HANDLER MERE OM  AT ENGAGERE END OM AT SÆLGE

 

Fortæl din målgruppe hvorfor de skal tilmelde sig

Godt. Nu ved folk, at du har et nyhedsbrev.

Problemet er bare, at de ikke ved, hvorfor de skal de tilmelde sig det.

Det er her rigtig mange virksomheder går galt i byen.

For det er nemlig ikke nok at skrive ’tilmeld dig vores nyhedsbrev’.

Du er nødt til at give mig en god grund til at tilmelde mig.

Stil derfor dig selv spørgsmålet ’hvad får min målgruppe får ud af at tilmelde sig nyhedsbrevet?’

Får de:

  • Rabatter?
  • Nyttig viden?
  • Adgang til eksklusive arrangementer?
  • Noget helt fjerde?

Det er dog ikke altid nok at fortælle din målgruppe, hvad de får ud af at tilmelde sig. Nogle gange er du også nødt til at vise det.

Og hvordan gør du så det?

Det gør du ved at tilbyde dem en gratis gulerod som tak for deres tilmelding.

NiceHair tilbyder dig for eksempel lige nu en rabatkode på 10 %, hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev.

Hos Christina Klitsgaard får du derimod en gratis e-bog om e-mail marketing, når du tilmelder dig (hvad laver du stadig her?).

Andre virksomheder har stor succes med at afholde konkurrencer, hvor folk skal tilmelde sig nyhedsbrevet for at deltage.

Uanset hvad du vælger, forstår du nok pointen:

Det handler om at få din målgruppe til at føle, at de går glip af noget, hvis de ikke tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Og det kan du kun gøre ved at tilbyde dem noget, de ikke kan få andre steder.

 

Overvej hvor mange informationer du vil have ud af dem

Hvis du skal tage én pointe med fra det her indlæg, så lad det være denne: det skal være let at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Det handler ikke kun om, at det skal være nemt at finde ud af hvor man kan tilmelde sig.

Det handler også om, at det skal være let for din målgruppe at skrive sig op når de har fundet det.

Spørg derfor dig selv hvor mange informationer de skal afgive for at tilmelde sig.

Skal de blot indtaste deres navn og e-mail?

Eller beder du dem også om andre informationer, fx deres telefonnummer, virksomhed, branche osv.?

Når det kommer til antallet af informationer, er der tale om en hårfin balance.

På den ene side giver e-mail marketing dig geniale muligheder for at lave skræddersyet indhold  ud fra de informationer, som kontakten afgiver.

Jo flere informationer du kan få ud af din målgruppe, desto mere effektiv vil din e-mail marketing altså blive.

På den anden side viser undersøgelser, at jo flere informationer man beder folk afgive, desto større er risikoen for, at de aldrig når at tilmelde sig.

Det skyldes blandt andet, at vi som mennesker er vant til konstant at vurdere ’tid vs. udbytte’, når vi foretager en given handling.

Føler vi derfor, at en ting tager for lang tid i forhold til hvad vi får ud af det, vil vi ikke tøve med at hoppe fra.

Samtidig skal man ikke underkende, at folk i disse GDPR-tider generelt er meget påpasselige med at give deres informationer væk.

Helt præcist hvor mange informationer du skal bede folk afgive er derfor en vurderingssag.

Hvis du gerne vil have lidt færre tilmeldte, som du så til gengæld kan sende ultra-relevant indhold, skal du gå efter mange informationer.

Er du derimod på jagt efter en stor mailliste, som du kan sende lidt mere generisk indhold til, anbefaler vi at du beder folk om så lidt information som muligt (dog som minimum navn og e-mail).

Og når vi nu snakker om at gøre det synligt for de besøgende, hvordan de tilmelder sig dit top tunede nyhedsbrev, må vi hellere tage vores egen medicin.

Derfor skal du også have muligheden for at tilmelde dig vores nyhedsbrev (vi lover hverken at spamme dig eller bede om dit CPR-nummer).

Ruth | SIGNAfilm

”Kunne du godt bruge lidt sparring i forhold til din e-mail marketing? Så tag endelig fat i mig.

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15