Vælg en side

Hvad skal du vælge, YouTube eller Vimeo?

Når det kommer til upload af videoer online, er de to største platforme YouTube og Vimeo. Begge platforme er rigtig gode, men mange er i tvivl om, hvilken platform de skal vælge til at opbevare deres virksomheds film, når de går i gang med videomarkedsføring. Derfor har jeg prøvet at samle en række fordele og ulemper ved YouTube og Vimeo, så du kan få et overblik over, hvilken platform, der passer bedst til din virksomheds behov.

YouTube – Google’s buddy

Fordele:

  • YouTube har over 1 milliard brugere, hvilket er flere end Vimeo, og der bliver set op til 1 milliard timers video om dagen på YouTube.

     

  • YouTube er gratis, da pengene tjenes via betalt annoncering, som så til gengæld figurerer overalt på platformen, medmindre man betaler for YouTube Red.

     

  • YouTube er bedst ift. SEO, da platformen er ejet af Google, hvilket gør, at videoer herfra (højst sandsynligt) rangerer højere i Googles søgemaskine. Det kræver selvfølgelig, at de er SEO-optimeret i en vis grad. Hvis du ikke ved, hvordan du SEO-optimerer dine videoer, kan du læse mere i blogindlægget ”5 tips til at SEO-optimere dine videoer”. YouTube er ved at blive en lige så stor søgemaskine som Google, så det er bare med at udnytte mulighederne her.

     

  • YouTube er et godt medie til oplysningskampagner, hvor formålet ikke er at sende til website, men nærmere at øge kendskabet til din virksomhed og jeres produkter/ydelser.

     

  • Med YouTube Analytics får du gratis indsigt i brugerdata og performance af dine videoer.

     

  • YouTube tilbyder 3 muligheder for publicering og privatindstillinger: public, unlisted og private, så du nemt kan styre, hvilke videoer, der skal være tilgængelige for hvem.

     

  • Parametrene for succes for dine videoer på YouTube er kommentarer, delinger på sociale medier, at seeren favoriserer videoen, tilføjer den til ”se senere”, eller bliver abonnent af din kanal. Det er altså disse handlinger, du skal forsøge at opfordre dine seere til at tage.

     

  • YouTube tilbyder mange gode redigeringsværktøjer.

Ulemper:

  • På YouTube florerer mange annoncer og reklamer, som er sponseret af andre virksomheder, og dem kan man ikke gøre noget ved. Ulempen er, at de kan irritere seerne, der bare gerne vil se din video, hvilket kan resultere i, at de bliver utålmodige og lukker videoen igen. Fordelen er dog, at der efterhånden er rigtig gode annonceringsmuligheder på YouTube, som også du (med et vist budget) kan drage stor fordel af.

     

  • Man har ingen kontrol over, hvad der vises, efter filmen er færdig. Faren er, at det kan risikere at være et budskab, man ikke vil associeres med som virksomhed.

     

  • Du mister data og statistikker, hvis du ændrer i en video på YouTube. Du kan f.eks. ikke ”overskrive” en eksisterende video, hvis du får lavet en opdateret version uden at miste eksisterende data.

Vimeo – De professionelles valg

Fordele:

  • Vimeo har over 170 millioner brugere. Selvom det endnu ikke helt er på niveau med YouTube, er det stadig mange. Og det vigtigste at tænke på i valget af kanal er selvfølgelig, hvem brugerne er ift. hvilken målgruppe, man ønsker at ramme.

     

  • Nogle af de mest kreative marketingfolk i verden er at finde på Vimeo.

     

  • Vimeo tilbyder en gratis pakke på op til 25GB lager om året, og herefter kan man købe forskellige pakker. Har du planer om at satse stort på din videomarkedsføring, kan det være en fordel at betale for de ekstra værktøjer, Vimeo tilbyder.

     

  • En af de mest gængse grunde til, at Vimeo bliver valgt over YouTube af virksomheder er, at Vimeo tilbyder bedre kvalitet og er et mere professionelt medie.

     

  • På Vimeo har du bedre kontrol med, hvad der vises efter en video er færdig – du kan f.eks. vise andre af dine egne videoer, som er relevante for seeren.

     

  • Der er mulighed for at skræddersy det visuelle udtryk på din Vimeo-konto, så den passer til din virksomheds stil og identitet.

     

  • Hvis en video skal opdateres eller udskiftes med en ny version, mister du ikke data og statistikker, som du gør på YouTube. Dette er en fordel, der er værd at overveje, hvis du har planer om at bruge videomarkedsføring i fremtiden.

     

  • Vimeo tilbyder flere privatindstillinger end YouTube, så hvis du vil hoste private videoer, er det nok Vimeo, du skal bruge. Vimeo tilbyder beskyttet indhold med adgangskode og private indstillinger, så du har fuld kontrol over, hvem der må se dine videoer.

     

  • Vimeo bliver anset som værende mere prestigefyldt og sofistikeret end YouTube, fordi man ikke kan uploade hvad som helst. Dette gør det til et stigende attraktivt B2B medie.

     

  • Der er mindre distrahering fra annoncer og reklamer, og derfor er folk villige til at bruge mere tid på kanalen og engagere sig med videoerne.

     

  • Vimeo har også en gruppe-funktion, hvor man kan deltage i relevante grupper.

Ulemper:

  • For at se brugerdata, skal du have Vimeo Plus Membership. Via YouTube har du fuld gratis adgang til disse data.

     

  • Er du interesseret i at annoncere på din videokanal, skal du vælge YouTube fremfor Vimeo.

     

  • Du kan stadig SEO-optimere dine videoer på Vimeo, men sandsynligheden er, at YouTube-videoer prioriteres højere end dem på Vimeo, da Google ejer YouTube.

     

  • Vimeo tilbyder færre redigeringsmuligheder end YouTube.

Valget mellem YouTube eller Vimeo er ikke lige til for alle, men jeg håber, at disse indsigter gav dig en indikation på, hvilken platform, der bedst dækker dit behov. For nogle virksomheder kan det også give mening at anvende begge platforme, alt efter hvad formålet og målgruppen er. Sælger du f.eks. både B2C og B2B, kan det være, at du skal benytte YouTube til det ene segment og Vimeo til det andet.

Et ekstra lille tip:
Mange bruger primært YouTube eller Vimeo som et opbevaringssted for deres videoer, og så de har et sted at sende folk hen for at se videoen fra de sociale medier. Er sidstnævnte tilfældet for dig, bør du re-tænke den strategi. Både Facebook, Twitter og nu også LinkedIn tilbyder nemlig muligheden for at uploade videoer direkte i opslagene, så du slipper for at indsætte et link. Dette er i vores øjne ikke blot en mulighed, men noget du BØR gøre (medmindre dit mål er at sende trafik til din videokanal), da algoritmerne på de sociale medier favoriserer indhold, der er uploadet direkte hos dem selv i stedet for hos konkurrerende medier.

Har du brug for hjælp eller inspiration til din videomarkedsføring? Jeg tager gerne en snak med dig og hjælper dig på vej. 

Michelle Hemmingsen
Content marketing manager
Mail: michelle@signafilm.dk
Telefon: +45 29 73 46 77