Vælg en side

Når du skal finde en ny medarbejder til din virksomhed, er det vigtigt, at du udadtil giver et retvisende billede af kulturen på arbejdspladsen. For hvis ikke kulturen lever op til den nye medarbejders forventninger, kan det gå hen og blive et kort bekendtskab – endda meget kort! Medarbejderen vil, i værste fald, føle sig ført bag lyset, og du vil føle, at den nye medarbejder er fejlcastet. 

For at sikre den rette forventningsafstemning mellem dig og potentielle kandidater kan du med fordel inddrage dine eksisterende ansatte som ambassadører for din virksomhed. Som vi tidligere har nævnt, kaldes denne disciplin også for employee advocacy. Gennem employee advocacy kan du, i samarbejde med dine ansatte, skabe en autentisk fortælling om din virksomhed, som stemmer overens med den virkelighed, der møder de nye ansatte på deres første arbejdsdag. 

Læs vores side om employer branding

Employee advocacy = ren kulturformidling 

Employee advocacy er kort fortalt en praksis, hvor ansatte promoverer den virksomhed, de selv arbejder i. Mange virksomheder gør brug af employee advocacy, fordi de ønsker at sprede kendskabet til deres produkter eller ydelser. Men der, hvor employee advocacy virkelig skaber mærkbar værdi, er når medarbejderne promoverer virksomheden som en god arbejdsplads. Det kræver selvfølgelig, at du som arbejdsgiver giver dine ansatte en god grund til at fortælle omverdenen, hvor fantastisk deres arbejdsplads er. Så hvis du overvejer at implementere employee advocacy i din employer branding-strategi, er det vigtigt, at du har et solidt indblik i dine medarbejderes generelle trivsel. Overvej her hvilke fordele, der er ved at arbejde i din virksomhed: Sørger du for jævnlige personaleevents? Tilbyder du attraktive personalegoder? Er der fleksible mødetider? Alle disse ting er nemlig med til at definere en kultur, som du kan bruge aktivt i dit forsøg på at tiltrække de rette kandidater. 

Nedenfor lister vi et par eksempler på, hvordan employee advocacy kan bruges i rekrutteringssammenhænge.

 

kultur og kulturformidling

#1: Medarbejderopslag på LinkedIn 

Det kan have enorm effekt på kvaliteten af dine ansøgere, hvis dine medarbejdere skriver noget positivt om din virksomhed på LinkedIn. LinkedIn er det største sociale medie, målrettet erhvervslivet, på verdensplan og det tredjestørste sociale medie i Danmark efter Facebook og Instagram. Derfor kan dét, som folk skriver om dig eller din virksomhed på LinkedIn, have stor indflydelse på din virksomheds brand. Som leder kan det være svært at arbejde strategisk med denne form for employee advocacy, da det gerne skal ske på medarbejdernes eget initiativ – ellers kan det nemt komme til at virke forceret og kunstigt. Igen skal vi tilbage til, at du som arbejdsgiver skal give dine medarbejdere en god grund til at skrive om virksomheden i positive vendinger.

Men hvis du, som leder, gerne vil gå mere aktivt ind i arbejdet med employee advocacy, er der måder hvorpå, du selv kan give bolden op. Du kan evt. komme dine medarbejdere i forkøbet ved at skrive noget positivt om dem på LinkedIn – dette mindsker i hvert fald ikke chancen for, at de på et tidspunkt vil gengælde tjenesten. Derudover kan det være en god idé at implementere jeres employee advocacy-indsatser blandt top- og mellemlederne først. Det vil skabe god signalværdi, som vil inspirere de øvrige medarbejdere til at hoppe med på vognen.

 

Køb en employer branding film | SIGNAfilm

#2: Giv medarbejderne ordet i dine employer branding-videoer 

Selvom det er fint at få sat ansigt på direktøren, der ivrigt fortæller om virksomhedens vision og værdier, er det ikke nødvendigvis dét, der giver et autentisk billede af kulturen på arbejdspladsen. Her kan man fordel overlade noget af taletiden til medarbejderne, som i højere grad er med til at definere kulturen på arbejdspladsen. Sætninger som ”vi er en arbejdsplads med højt til loftet” og ”vi har gode personalefordele” giver et større indtryk, hvis de kommer fra de ansatte. Derudover kan man i en video klippe imellem stemningsbilleder fra kantinen, fredagsbaren eller kontorlandskabet, som også er medvirkende til at give de interesserede kandidater en bedre fornemmelse af, hvilken kultur der gør sig gældende i din virksomhed.

 

employer branding video

… Men er employer branding egentlig kommet for at blive? 

Hvis du vil have succes med employer branding nu, og i fremtiden, er det helt essentielt, at du møder din målgruppe på deres foretrukne platforme. Disse platforme har det med at skifte fra generation til generation, og derfor er omstillingsparathed én af de vigtigste dyder, hvis dit employer brand skal forblive relevant og attraktivt. Inden 2025 vil Generation Alpha (Født mellem 2010 og 2024) være den største generation i menneskehedens historie – og selvom de er meget unge endnu, er det ikke desto mindre vigtigt at begynde at forstå deres vaner og behov, da de unægteligt kommer til at diktere fremtidens måde at tænke employer branding på. Vi taler trods alt om en generation, som aldrig har oplevet en verden uden internet, smartdevices, sociale medier, streaming og emojis.

Og der er sådan set ingen grund til ikke at gå i gang med employer branding med det samme – for dit employer brand kan meget vel gå hen og blive dit vigtigste brand inden for den nærmeste fremtid. Rigtig mange virksomheder sætter allerede hårdt ind på deres employer branding-strategi, og som et resultat heraf er deres rekrutteringsindsatser blevet mere målrettede, hvilket gør dem aldeles konkurrencedygtige i forhold til at tiltrække og fastholde de bedste kandidater. 

Værdiskabende content, storytelling gennem film og live streaming er alt sammen noget, som efterhånden vinder indpas i den måde, der tænkes employer branding på, mens alt, der minder om traditionel reklame, har udtjent sin værnepligt. Du tænker sikkert, at det lyder som hårdt arbejde at skulle implementere en effektiv employer branding-strategi – og det er det muligvis også. Men vi lover til gengæld, at din virksomhed kan høste frugterne af det hårde slid, så du kan vinde konkurrencen om de bedste medarbejdere.

Kom godt i gang med
employer branding !

Hos SIGNA vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med din virksomheds employer branding-strategi. I vores e-bog, som du kan downloade gratis, finder du guides, cases og inspiration til hvordan du kan styrke din employer branding.

 

Employer branding bog - gratis download
Kulturformidling: Brug virksomhedens kultur aktivt 1

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om hvordan du kan bruge employer branding til kulturformidling? Så send en mail min vej.”

 

Fie Dierichen
Content Marketing Specialist
Mail: fie@signafilm.dk
Telefon: +22 59 03 20