Vælg en side

STORYTELLING.

Et ord, der i vores verden virker indlysende og ikke behøver yderligere forklaring. Derfor bruger vi det også ofte som hvilket som helst andet ord uden at overveje, om alle egentlig ved, hvad storytelling er. Ved du det? Og kan du forklare det, hvis du bliver spurgt?

Sandheden er, at storytelling ikke kun kan forklares på én måde, og så er det sådan, det er. Nææ nej. Det smukke ved storytelling er, at der kan tillægges mange forståelser og meninger om det, og at det kan ses fra både et teoretisk eller et praktisk hands-on perspektiv. Selv inden for SIGNAfilms døre har vi alle forskellige måder at fortælle til vores kunder, hvad det er.

Når det er sagt, har vi nu alligevel forsøgt at sætte nogle ord på, hvordan vi overordnet set forstår storytelling og arbejder med det hver eneste dag.

 

Det er ikke, hvad du siger, men hvordan du siger det

”It’s not what you say, it’s how you say it”. Denne sætning bruges ofte i film til at karikere, hvor følsomme kvinder er, når deres mænd siger noget til dem. Men i virkeligheden er det noget, vi alle ubevist tænker over og reagerer på hver eneste dag – hvordan folk taler til os, måden de siger det på, og om de smiler eller ser sure ud, når de siger det. Og det er netop dette ”hvordan”, der indkapsler essensen af storytelling.

Storytelling handler nemlig om de følelser, du vækker hos din modtager, når du fortæller en historie på en bestemt måde, hvad end det er empati, glæde, sorg eller noget helt fjerde, du vækker frem.

Og når du først har vækket den ønskede følelse hos dem, er der ikke langt til at påvirke din målgruppe til at foretage en bestemt handling. Faktisk er der lavet studier om, at historier, der taler til folks følelser – herunder særligt empati og sorg – udskiller stoffer, der ændrer ens hjernekemi, som øger chancen for bestemte handlinger som f.eks. pengedonationer efterfølgende. Spændende, ikk’?

 

Storytelling og film – a match made in heaven

Og hvordan skaber man så følelser hos sin målgruppe, spørger du? Jo ser du, nu kommer vi til, hvorfor vi arbejder med storytelling hver eneste dag. For hvad er bedre til at vække følelser end film?

Der er ingen tvivl om, at du med tekst kan skabe billeder i hovedet på dine modtagere, dele viden og forklare ting – ellers ville det heller ikke give meget mening for os at skrive det her blogindlæg. Men når det handler om at vække følelser, så kan film noget helt særligt.

Har du nogensinde taget dig selv eller din bedre halvdel i at imitere ansigtsudtrykkene på personerne i en film og nærmest mærke den glæde eller sorg, de udtrykker? Lige netop den følelse kan du altså ikke skrive dig til, uanset hvor dygtig du er. Og når du så smider lidt stemningsmusik ind over, er der ikke et øje tørt.

Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt, hvilken historie du fortæller, men vi i SIGNAfilm tror på, at alle virksomheder har masser af gode historier, der bare venter på at blive fortalt.

Det handler oftest bare om at sætte sig i sin modtagers sted og stille to simple spørgsmål: Hvordan skaber min virksomhed værdi for min målgruppe, og hvordan får jeg fortalt den historie og talt til de følelser? Oftest kan det være en hjælp at nogen udefra kommer med et bud på, hvordan de opfatter din virksomhed – for den kan være helt modsat din egen.

Vi har f.eks. taget vores eget råd og lavet en film, der forklarer hvad storytelling er for en størrelse og hvorfor vi arbejder med det. Giver det dig en bedre forklaring end teksten her gør? Vi håber i hvert fald, at den kan give lidt ekstra forståelse.

Storytelling eller content marketing?

I vores verden er de to begreber én og samme ting. Det eneste der er forskel på er, hvornår begrebet blev opfundet og introduceret til verden. Først kom storytelling, og da der var behov for et mere moderne begreb, kom content marketing.

Hvad end det er storytelling eller content marketing, handler det jo om at dele gode historier, der vækker følelser og engagerer modtagerne for på et tidspunkt at få dem til at foretage en bestemt handling. Med andre ord, det handler om at skabe værdi.

Helt specifikke eksempler på content marketing kan du finde her, hvor vi også har lavet en film, der forklarer, hvad det er.

 

Så hvordan kan din virksomhed bruge storytelling?

Brug det i film, eller brug det på tekst, men vigtigst af alt, så brug det rigtigt. Kogt ned til noget meget simpelt, kan du skabe en god historie med følgende tre elementer:

  • Spænding og konflikter – tal ind i din målgruppes udfordringer
  • Troværdighed og autenticitet – vis hvem din virksomhed i virkeligheden er i stedet for at pakke det pænt ind
  • Relationsskabende karakterer – hjælp din målgruppe med at ændre adfærd og foretage en handling ved at bruge karakterer, de kan relatere sig til

Har du de tre ting for øje, er der ikke andet end at komme i gang med din storytelling lige nu og sætte gang i hele følelsesregistret hos din målgruppe.

 

”Har du også nogle gode historier, der bare venter på at blive fortalt? Så lad os endelig tage en snak om, hvordan du kan bruge storytelling til at vække nogle følelser hos din målgruppe.”

Ditte Marie Vinther

Ditte Marie Vinther

Content marketing manager

Mail: ditte@signafilm.dk
Telefon: +45 21 97 42 66