Hvordan viser man bedst forskellige uddannelsessteder frem for potentielle studerende, når man ikke kan lave fysiske rundvisninger? Det gør man ved at få lavet film, der kan give et retvisende indtryk af uddannelserne, de studerende og faciliteterne. Læs videre og bliv klogere på, hvorfor VIA University College valgte at få lavet film hos SIGNA.
Som en af Danmarks største professionshøjskoler med 8 campusser fordelt i region Midtjylland har VIA University College generelt en høj andel af de mange studerende inden for de forskellige professionsbacheloruddannelser, der findes. Men derfor er det stadig vigtigt for VIA at lave forskellige brobygningsindsatser, der kan tiltrække nye studerende fra hele landet. Her er fysiske informationsdage og rundvisninger en vigtig del af aktiviteterne – men hvad gør man så, når den mulighed ikke længere er en realitet?
”Under corona skulle vi lige pludselig afvikle alt det, vi plejer, virtuelt i stedet for fysisk. Her gik det virkelig op for os, at vi ikke havde nogle særlig flotte film fra vores forskellige campusser. Til vores online arrangementer om de forskellige uddannelser var der virkelig mange, der spurgte, om man ikke kunne komme ud og se de forskellige skoler. Det kunne – som bekendt – desværre ikke lade sig gøre,” fortæller Emilie Holme Hintze, der er projektleder for brobygning på VIA.
Derfor var de nødt til at tænke kreativt:
”I første coronabølge kørte jeg selv rundt i landet og lavede nogle optagelser med min telefon og en studerende. Det blev meget håndholdt, men det var lige hvad vi kunne på det tidspunkt. Vi forsøgte også at livestreame fra de forskellige campusser, men dækningen er ikke lige god alle steder, så det var med blandet succes,” fortæller hun.
Film: Fra nødløsning til tiltrængt supplement
Da de godt kunne se, hvor det hele bar hen – og at coronaen ikke ville holde sig til en enkelt bølge – blev de klar over, at de var nødt til at få noget hjælp til at få lavet nogle flotte, professionelle film. Derfor tog de fat i SIGNA.
”Én af de store fordele, vi så ved at vælge jer til opgaven, var, at man får al det rå videomateriale tilsendt efterfølgende, og at vi må redigere filmene, hvis vi ønsker det. Vi har nemlig tidligere fået lavet film ved andre, hvor vi har oplevet, at vi på ingen måder måtte redigere i det færdige produkt. Det begrænser os ret meget, fordi vi fra tid til anden oplever, at en uddannelse lukker, eller der kommer en ny til. Derfor er det vigtigt for os at kunne ændre i filmene. Så den løsning, vi skulle vælge, skulle være lidt mere langtidsholdbar end vores tidligere erfaringer. Der syntes vi klart, I havde det bedste tilbud for os”.
Emilie Holme Hintze fortæller også, at selv om der heldigvis er grønt lys til igen at kunne afholde fysiske arrangementer, har de bestemt ingen planer om at lægge filmene på hylden:
”Selv om udgangspunktet for filmene var vores udfordringer i forbindelse med corona, kan vi i høj grad stadig bruge de her film til at promovere vores uddannelser fremover. Vi har en fotograf, som er ude og tage nye billeder af vores campusser hvert tredje eller hvert fjerde år, men det er bare ikke helt det samme at vise fotos i forhold til levende billeder. Det giver noget helt andet, og derfor er filmene en vigtig add-on til vores i forvejen mange forskellige brobygnings- og rekrutteringsstrategier. Det er noget, der længe har været efterspurgt på mange leder og kanter i organisationen,” fortæller hun.
Digitale fremvisninger er vigtige for brobygningen
VIA University College vil også gerne tiltrække studerende fra det østlige Danmark, og her er det særligt designuddannelsen i Herning, der kan trække sjællænderne til fastlandet for at studere. Men det er typisk også dem, der er færrest af til åbent hus-arrangementer og lignende. Derfor er det en kæmpe fordel at have nogle gode film, der både giver et indtryk af de studerende, uddannelsen og den generelle stemning på de forskellige campusser:
”Vi har et ret stort potentiale i forhold til unge mennesker i København, der gerne vil arbejde med design og derfor gerne vil søge ind på VIA Design og Business i Herning. De kommer bare ikke nødvendigvis til åbent hus, men der tager jeg så over til dem og fortæller om uddannelserne. I løbet af året er jeg ude på virkelig mange højskoler og ungdomsuddannelser, og der skal filmene gerne være med til at give det dér ekstra i forhold til, at de unge mennesker ved, hvad de kan forvente, når de starter hos os, og at de tænker ’Det ser fandeme for fedt ud!’”.
Hun fortæller, at det er svært for dem at måle på, hvilke rekrutteringsstrategier- og indsatser, der virker:
”Nogle gange er det vores studerende, der giver et godt indtryk, når de holder oplæg om deres uddannelse. Nogle gange er det måske en sød og dygtig studievejleder. Det er virkelig svært at vide, hvad det er, der gør udslaget. Uanset hvad, er det bare enormt rart at have de her film, når jeg fx er ude og fortælle om vores tilbud på højskoler og ungdomsuddannelser, fordi vores studerende er de bedste ambassadører og rollemodeller for vores uddannelser”.
Vil du også tage skridtet fra hjemmevideoer til professionelle film? Læs vores gratis e-bog: “Sådan kommer du i gang med videomarketing”
Dygtige videojournalister, der får det bedste frem
Emilie Holme Hintze har været involveret i projektet fra starten, hvor hun i samarbejde med SIGNAs videojournalister har lagt en køreklar plan for, hvad der skulle ske hvornår:
”Hele forløbet igennem har det fungeret helt vildt godt med kommunikationen mellem os. Både Kasper og Frederik er rigtig hurtige til at svare og har været meget engageret i projektet. Nogle gange har jeg indkaldt til briefinger med vores værter (de studerende, der medvirker i filmene, red.) med få timers varsel, og der har de været rigtig gode til at prioritere det og deltage på Zoom. De er også begge to rigtig gode ude på optagelserne, og selv om jeg gerne vil medgive, at de har hver sin stil og tilgang til arbejdet, har de været rigtig gode til at få vores værter til at slappe af og få dét frem i dem, som vi gerne ville”.
Overordnet set er de hos VIA svært tilfredse med, at de valgte SIGNA til opgaven:
”VI er meget tilfredse med det, I har leveret. Vi er især glade for den fleksibilitet, der har været i postproduktionen, for der har alligevel været en del smårettelser undervejs. Der har I været rigtig gode til at imødekomme vores behov, så vi har fået et rigtig godt slutprodukt.”
Vi skulle hilse og sige, at Frederik og Kasper i dén grad også har nydt at være en del af projektet. I SIGNA er vi stolte over at have produceret de film, der gerne skal være med til at tiltrække endnu flere studerende til VIA University Colleges mange uddannelser i Midtjylland.
Læs mere om VIA og de mange forskellige uddannelser her: www.via.dk
Skal vi også hjælpe jer med at fremvise jeres organisation? Bliv klogere på, hvilke typer film vi kan hjælpe jer med her.
Hvis du mangler hjælp eller rådgivning til, hvordan din virksomhed får mest ud af videomarketing, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Peter Salling Friis
Strategic Advisor
Mail: peter@signafilm.dk
Telefon: +45 30 22 79 55