Vil du gerne mestre den kunst, der hedder SEO, så er der nogle helt bestemte ting, du skal være opmærksom på. I dette indlæg gennemgår vi de trends, der fra vores synspunkt og faglighed er de vigtigste og mest interessante.
SEO-trend #1: SEO + content marketing = ❤️
SEO anses af mange nok som værende et meget teknisk og nørdet område, men i virkeligheden er det også en disciplin, hvor du får lov til at være kreativ. SEO handler nemlig ikke kun om teknikaliteter, site audits og søgeordsanalyser, det handler i høj grad også om emnedækning og content (indhold).
Emnedækning
Når din målgruppe søger i Google, vil din hjemmesides samlede emnedækning have stor betydning for din rangering. Det betyder, at du skal være skarp til at gøre det klart, hvad din hjemmeside handler om, hvad din virksomhed tilbyder, og hvilke emner besøgende kan blive klogere på, når de besøger din hjemmeside.
Content
SEO-trend #2: Voice Search eller stemmesøgning
Når vi snakker SEO-trends 2019, er vi nødt til at tage et kig på et emne, jeg i den grad synes er interessant at diskutere: Stemmesøgning. Selvom stemmesøgning har figureret på manges dagsorden i noget tid, og har været muligt i nogen grad længe, er det først nu, det for alvor begynder at skubbe på i Danmark. Og hvorfor så det?
Viden er magt
Når du søger med din stemme, vil du ofte tale ligesom du plejer, og din søgning vil f.eks. være ”Hvem er dronning i Norge?”, hvorimod hvis du skrev søgningen i Google, ville du nok bare skrive ”Norges dronning”. Derfor bør du i din indsats indtænke nogle flere long-tail søgeord med flere fyldord.
SEO-trend #3: Hastighed og Mobile First indeksering
SEO-trend #4: H-T-T-P-S
For mange er https bare en række sammensatte bogstaver, der ikke siger dem det store. Forståeligt nok. Men ligesom med hastighed og mobilvenlighed, er det min klare anbefaling, at du i 2019 får skiftet din hjemmeside fra http til https, hvis du ikke allerede har gjort det. Så enkelt er det.
Google går op i den lille bogstavrække, og det gør flere og flere brugere også, fordi den symboliserer en form for sikkerhedsstempel. Det lille ”s”, der er tilført ”Hypertext Transfer Protocol” står nemlig for ”Secure”, fordi der anvendes en SSL-forbindelse – en krypteret/sikker forbindelse – til at flytte data mellem webserveren og webbrowseren.
Google belønner sider med https, fordi sider med en høj brugervenlighed, og herunder brugersikkerhed, prioriteres af søgemaskinen.
SEO-trend #5: Google Ads tendenser
Arbejder du med betalt SEO, også kaldet SEM (Search Engine Marketing), vil Google Ads fortsat fylde meget for dig i 2019, siger vores SEO-trends.
Som du måske kender det fra dig selv, har brugerne en vis skepsis overfor annoncerne i Google. Nogen nærmest afskyr Google Ads og går bevidst udenom om annoncerne, når de søger. Men der er også mange, som alligevel vælger at klikke på dem, fordi de passer så godt på det, vi har søgt efter.
På baggrund af dette er der flere eksperter, der spår, at det i 2019 vil blive mere usynligt, hvilke resultater, der rent faktisk kommer fra Google Ads. Derfor kommer annoncerne stadig til at fylde meget, ja måske endnu mere end tidligere. Og derfor kommer de helt sikkert også til at stjæle trafik fra din organiske SEO. Samtidig bør du forberede dig på, at det kun vil blive dyrere at bruge Google Ads.
Har du spørgsmål til de 5 trends, eller har du andre bud på, hvad der bliver de største SEO-trends i 2019, hører jeg gerne fra dig.
Har du brug for sparring og hjælp til, hvordan du håndterer disse SEO-tendenser i det kommende år, er du også velkommen til at kontakte mig.
Fie Dierichen
Content marketing specialist
Mail: fie@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 03 20