[hfcm id="4"]
Vælg en side

Contour Design: Doodle film skal forbedre ergonomien i hele verden

 

Smerter i håndled (karpaltunnelsyndrom) og ryg er noget, der påvirker rigtig mange medarbejdere, som sidder foran en skærm hele dagen. Og det kan koste virksomheden dyrt i skader og sygefravær.

Hos Contour Design er de på en mission for at forbedre trivslen – og særligt ergonomien – i virksomheder verden over. Til det formål har de udviklet RollerMouse, hvis unikke design har vundet priser som Red Dot Design Award 2018.

Alligevel har Contour Design oplevet problemer med at få folk til at forstå fordelene ved musen.

Contour Design: Doodle film skal forbedre ergonomien i hele verden 1
Contour Design: Doodle film skal forbedre ergonomien i hele verden 2

Louise Søderberg Ketmer

Marketing Coordinator, Contour Design

“Doodle film visualiserer budskabet godt”

”Det er jo en ret anderledes computermus, som folk ikke altid kan afkode ved at kigge på et billede”, siger Marketing Coordinator, Louise Søderberg Ketmer. ”Ved første øjekast ser musen ret kompliceret ud og den kan være lidt svær at gennemskue. Men den er faktisk slet ikke så kompliceret, når først du lige fanger konceptet,” udtaler hun. Derfor bestemte Contour Design sig for at kontakte SIGNAfilm og få lavet en Doodle film.

”Vi valgte en Doodle film, fordi vi havde set nogle eksempler på det og syntes, det var en rigtig fin måde at visualisere budskabet på. Det kan være svært at vise, hvor folk har ondt og hvordan ergonomi spiller ind. Det kan også hurtigt blive for tørt og fagligt. Der synes vi, film er med til at gøre det lettere forståeligt og måske en smule mere underholdende. Og det fungerer bare rigtig godt, når det er tegnet,” forklarer Louise.

Derfor faldt valget på en Doodle film fra SIGNAfilm. Doodles kan nemlig hurtigt vise produktets smarte funktioner og indstillinger samtidig med, at de med tegninger kan vise, hvordan din ergonomi bliver forbedret fra fingerspidserne helt om i ryggen.

”Doodles fungerer bare godt på de sociale medier”

”Man kan tydeligt se, at når det er en video, vi deler på de sociale medier, så er der bare mere opmærksomhed omkring det,” siger Louise. Den opmærksomhed ville hun gerne udnytte. Derfor vidste Louise, at hun ville komme til at bruge Doodle filmene på virksomhedens sociale medier, i nyhedsbreve, på hjemmesiden og sikkert mange andre steder.

Fordi filmene skulle bruges på sociale medier, var det også vigtigt, at filmene fungerede uden lyd. Her scroller folk nemlig ofte forbi et billede eller video, men har ikke slået lyden til. ”Doodles forklarer bare bedre end en person, der sidder og snakker. Og så kan man jo lige tilføje nogle tal eller tegne en forklaring, som forklarer problemstillingen – også uden lyd. Det synes vi fungerer rigtig godt på de sociale medier,” udtaler Marketing Coordinatoren.

Faktisk fungerer filmene så godt online, at Contour Designs forhandlere kontaktede Louise, fordi de også ville bruge filmene: ”Vores forhandlere bruger tit vores marketing materialer på deres salgsmøder og i deres egen marketing. Da de opdagede, at vi var ved at få lavet videoer, blev de meget begejstrede. For dem er det jo bare plug’N’play, som kan bruges direkte i deres marketing. De oplever, at det fanger både dem selv og deres kunder,” siger Louise. Derfor har Contour Design også fået filmene i en forhandlerudgave, så forhandlerne selv kan lægge deres logo på i slutningen og customize filmene lidt.

Også Contour Designs marketingafdelinger og forhandlere i andre lande var begejstrede for de nye film. De ønskede filmene på deres egne sprog, så det resonerede bedre med deres kunder. Her har Doodles endnu en klar fordel: ”Det var ikke noget, vi tænkte over, da vi lavede filmene i forhold til sprogversioner, at filmene er tegnede. Men det har helt sikkert gjort det nemmere! Billedsiden kan bruges på alle sprog, så vi skal kun have oversat speaket og underteksterne, så er de klar til et nyt land,” fortæller Louise.

 

”Når produkterne kommer i en kontekst, kan vi ramme de rigtige folk”

Louise og Contour Design håber at filmene kan sætte produkterne i kontekst, så det bliver lettere for potentielle kunder at se fordelene ved produkterne og hvordan de kan gøre en forskel i deres hverdag.

”Målet til at starte med var nok at sprede budskabet og få flere til at kende os og vores brand. Men vi begynder også meget mere at sætte vores produkt ind i en kontekst i stedet for bare at snakke om hvad produktet i sig selv kan. Har du smerter, er det ikke kun en RollerMouse, der kan hjælpe. Så er du nødt til at tænke hele konteksten ind og hvordan du arbejder korrekt. Derfor syntes vi, det var vigtigt at få hele konteksten på og ikke bare snakke produkt features,” forklarer Louise og fortsætter: ”Derfor har vi fået lavet to videoer, hvor vi snakker et produkt ind i en kontekst, én hvor vi snakker ergonomi og én hvor vi snakker sygefravær. Den sidste fik vi lavet, fordi vi gerne vil ramme dem, der tager beslutningerne ude i virksomhederne. Her har vi meget fokus på tal og hvad de kan tjene på det her. Og det er jo en god måde at kommunikere nogle tal ud, når man sidder og tegner”.

Film avler film

Når først man får smag for film og hvad de kan gøre for ens virksomhed, kan det være svært at holde igen. Derfor bestilte Contour Design også hurtigt et nyt hold film. Denne gang skulle det være korte instruktionsfilm til de sociale medier. Filmene blev optaget på Contour Designs kontor. De viser nogle øvelser, man kan lave ved sin computer med et særligt elastikbånd, som Contour Design også sælger. Filmene var i første omgang tiltænkt som et give-away, kunderne får med, når de køber elastikbåndet. På den måde forsøger Contour Design at få kunderne hurtigt i gang med øvelserne og dermed at forbedre ergonomien i virksomhederne verden over.

”Til at starte med skal filmene være forbeholdt vores kunder, så de får en ekstra service og let kan se, hvordan de bruger produktet. At læse sig til den slags øvelser kan godt skabe forvirring, men en 20-30 sekunders film viser klart, hvordan de skal gøre. Og så er det både let og sjovt at komme i gang med at forbedre sin ergonomi. Fordelene i det lange løb, når det er blevet en rutine, kommer senere,” fortæller Louise.

Efter den indledende kampagne gik instruktionsfilmene live på Contour Designs YouTube kanal, så alle i hele verden kan få glæde af forbedret ergonomi. Vil du se instruktionsfilmene og forbedre din og dine kollegers ergonomi på kontoret, kan du finde alle 6 instruktionsfilm her.

Og Louise kan ikke udelukke, at der kommer flere film i fremtiden: ”Når vi skal have lavet flere film, vil vi helt sikkert bruge SIGNAfilm igen”, siger Louise med et smil.

Målgruppen vil have film

Det er ikke alle de nye film, der er kommet online endnu, men Contour Design kan allerede se en forskel mellem deres tidligere film og de nye Doodle film.

På YouTube har den første Doodle film fået 6,5 gange så mange views som en anden film, selvom begge film har ligget lige længe på deres YouTube kanal. Det er måske ikke så meget, hvis dine film normalt får 5, 25 eller 50 visninger. Men får de normalt 500 visninger, er det altså en stigning til 3.250 visninger på bare den ene film!

Også på Facebook kan Louise se en forskel med de nye Doodles. En sammenligning mellem Contour Designs sædvanlige og opslag med de nye Doodle film viste en klar præference hos målgruppen. De vil have film! Doodle opslag gav nemlig:

  • 77 % større rækkevidde
  • 157 % flere delinger
  • 28 % flere reaktioner
  • 25 % flere kliks

Og det er bare begyndelsen. Filmene spreder budskabet og lokker målgruppen ind på hjemmesiden, så de kan læse og se mere til produkterne og Contour Designs passion for ergonomi og trivsel.

 

Contour Design: Doodle film skal forbedre ergonomien i hele verden 3

Struktur giver ro i processen

Filmene i sig selv er én ting. Samarbejdet omkring processen skal også være på plads, for at man har lyst til at få lavet flere film eller starte i første omgang. Så hvad synes Louise om samarbejdet med SIGNAfilm?

”Jeg har mest snakket med to medarbejdere hos SIGNAfilm. Jeppe stod for Doodle filmene og Charlotte kom ud og optog instruktionsfilmene. Med Jeppe foregik det meste over telefonen, men det med Charlotte var face-to-face. Begge dele fungerede super godt. De var gode til at forstå, hvor vi ville hen og hvordan vi nåede i mål,” fortæller Louise med et stort smil.

Omkring sit tidsforbrug og produktionsprocessen fortæller hun, at ”det var ret meget som forventet. Man får at vide fra starten, hvad hver part skal gøre og hvornår. Det strukturerer og effektiviserer processen. Og når man ved, at bolden pt ligger på den andens bord, kan man koncentrere sig om sit andet arbejde i mellemtiden uden at bekymre sig om, om man har glemt noget. Det gav ro på i processen”.

Visheden om, at kontaktpersonen hos SIGNAfilm havde styr på processen, gav hende gåpåmod og lyst til at fortsætte: ”Jeppe gjorde det tydeligt, at dem der skulle se og rette storyboardet skulle samle deres rettelser i én. Så slap vi for 17 retterunder, hvor man mister overblikket”.

Da det kom til optagelserne til instruktionsfilmene, blev hun igen positivt overrasket: ”Vi havde sat 3 timer af til optagelserne, men vi var allerede færdige efter 1-1½ time og havde været igennem det hele,” fortæller Louise storsmilende.

Resultaterne taler for sig selv

Gange så mange views

%

Større rækkevidde

%

Flere delinger

Skal vi tage en snak?

Vil du også forenkle dine budskaber for potentielle kunder? Så tager vi gerne en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med film, der rammer din målgruppe.

Jeppe Kristensen

Jeppe Kristensen

Journalistisk projektkoordinator

Mail: jeppe@signafilm.dk
Telefon: +45 50 91 91 19