Det famøse buzz-word “employee advocacy”, som på dansk betyder ”medarbejderambassadørskab”, bliver i stigende grad en vigtig del af virksomheders online succes.
Dels fordi medarbejderne er din virksomheds ansigt udadtil, og dels fordi folk generelt har en tendens til at stole mere på personer af kød og blod end pengesugende virksomheder – for at sige det groft. Så hvem ellers skulle være gode ambassadører til at sprede din virksomheds budskaber end dine medarbejdere?
Udover at det handler om engagement og medarbejderinddragelse, hvad går employee advocacy så helt præcist ud på? Det handler i sin simpleste form ”bare” om, at dine medarbejdere taler godt om din virksomhed til deres netværk, venner og familie. Her kan man så spørge, om der er noget særligt ved det, for gør de ikke det i forvejen, når de er glade for deres arbejdsplads? Jo, det gør de, men én ting er at fortælle det fysisk til sine bekendte – en anden er at gøre det online. Og en helt tredje ting er at klæde dem på til at bruge deres engagement til at blive de rigtige digitale ambassadører for din virksomhed.
Nå ud til mange flere kunder med employee advocacy
Forestil dig en situation, hvor én af dine medarbejdere er til et arrangement med en masse mennesker og kom så med et tal på, hvor mange mennesker du tror, den medarbejder kan nå at snakke med inden for et par timer. I de fleste tilfælde vil det tal ikke overstige 10 mennesker. 10 mennesker, som din medarbejder kan nå at tale godt om din virksomhed til. Forestil dig så, hvor mange mennesker en medarbejder kan nå ud og kommunikere til på én og samme tid på f.eks. LinkedIn. Afhængig af størrelsen på medarbejderens forbindelser, vil det sjældent være under et par tusinde.
Selvfølgelig opstår der en helt anden relation og forbindelse ved at tale med en person face-to-face, men når det er sagt, skal man ikke undervurdere én-til-mange kommunikation på et socialt medie som LinkedIn. Det er trods alt her størstedelen af os henter faglig inspiration eller spørger vores netværk til råds.
Find de rigtige digitale ambassadører
Som sagt er det en helt anden ting at være en digital ambassadør end det er at være en – lad os kalde det – fysisk ambassadør. At være en digital ambassadør vil sige, at man som medarbejder er med til at sprede sin virksomheds gode historier og nyheder på de sociale medier og på den måde indirekte anbefale andre at benytte sig af virksomhedens ydelser eller produkter.
Det næste store spørgsmål er så, hvem der skal være dine digitale ambassadører, for det er bestemt ikke alle, der hverken har lyst eller egner sig til det. Din medarbejderstab kan muligvis deles op i tre kategorier: 1) Dem der allerede af sig selv deler og engagerer sig i virksomhedens opslag på de sociale medier, 2) dem der gerne vil gøre det, men som måske mangler lidt hjælp til det, og 3) dem der bruger udtrykket, ”Hvad er der nu galt med gode gammeldags samtaler?” og ryster på hovedet, når bare ordet ”sociale medier” nævnes.
Kategori 1 behøver du ikke bruge kræfter på, for de har allerede helt styr på det. Kategori 3 kommer du nok ikke så langt med, selvom du prøver at påvirke dem. Kategori 2, derimod, er dem, hvor du virkelig har muligheden for at skabe nogle gode ambassadører. Og hvorfor så det, hvis de ikke ved så meget om det? Fordi de har lysten og viljen til at blive gode ambassadører, og det er nok det absolut vigtigste.
Klæd medarbejderne på til at blive digitale ambassadører
Når du har en gruppe medarbejdere, som er perfekte til employee advocacy, men som måske ikke ved så meget om de sociale medier, er det vigtigt at klæde dem godt på. Det du bør gøre, er først og fremmest at fortælle dem, hvor stor en effekt det har, at de engagerer sig.
Den ene ting er, at vi som forbrugere efterhånden har oprettet et spamfilter mod virksomheder, fordi alle virksomheder går ud og lover, at deres produkt eller service er det bedste i verden. Så hvorfor skulle vi tro på, hvad de fortæller os? Det leder os til den anden ting, som handler om troværdighed. Generelt stoler vi meget mere på en person end på en virksomhed. En virkelig person af kød og blod, som ved at være en ambassadør fortæller os, at denne her virksomhed kan vi altså stole på. For hvem gider sige noget godt om en virksomhed, hvis de ikke selv tror på det?
Herefter bør du give dem de rigtige værktøjer og viden til at kunne finde rundt på de sociale medier og føle sig trygge ved at dele og slå ting op. Når det er på plads, skal du give dem de absolut bedste og nemmeste forudsætninger for at dele indhold. For når der går hverdag i det, er der hverken tid eller overskud til at huske på og følge med i, hvornår virksomheden slår noget op på de sociale medier. Til det findes der et hav af online værktøjer og programmer. Vi hos SIGNA kan for eksempel godt lide at bruge platformen Smarp til employee advocacy.
Lav godt indhold som er værd at dele
En af de vigtigste ting med employee advocacy er, at virksomheden selvfølgelig skal lave indhold, medarbejderne synes er værd at dele og snakke om. En ting ved employee advocacy er jo, at medarbejderne ved at dele spændende og relevant viden selv kommer til at fremstå som eksperter på området. Og omvendt, hvis indholdet bare ikke spiller, kan de også risikere at blive opfattet som uvidende og i værste fald inkompetente.
Når vi skriver indhold, der er værd at dele, taler vi om content marketing, som handler om at producere værdifuldt og relevant viden, som folk rent faktisk kan bruge til noget. Så vi taler ikke om salgstaler, der fortæller hvor fantastisk dit produkt eller ydelse er. For det er der ingen, der gider at høre på. Tager vi LinkedIn, er der nærmest opbygget en foragt for salgstaler, for det får vi nok af fra så mange andre steder. Det handler i stedet om viden, inspiration og netværk.
I blogindlægget ”Hvad er content marketing” kan du læse mere om, hvad det helt præcist er, og hvorfor du selvfølgelig skal gå den vej.
Den store guldmedalje ved employee advocacy: Du sparer penge!
Det sidste, og måske efterhånden, tydelige argument for, hvorfor du skal bruge employee advocacy er, at det har potentialet til at spare din virksomhed for en ordentlig r..fuld penge. Hvis du laver godt indhold, og hvis du får gjort dine medarbejdere til gode ambassadører, kan du pakke nogle af de dyre annoncekroner du bl.a. bruger på LinkedIn væk, fordi du gennem employee advocacy nu når ud til mange flere tusinde mennesker helt gratis. Det lyder ikke så dårligt, vel?