Den første er, at reklame film er ihhh og åhhh så tidskrævende og besværligt at få lavet. Vi ved, at det er den opfattelse, der desværre stadig er mange som sidder med, og det ved vi, fordi vi har hørt sætningen ”Film siger du? Det er simpelthen et for stort og tidskrævende projekt at kaste sig over nu” et par gange eller ti. Med vores erfaringer tør vi godt vove den påstand at sige: Det passer ikke! Så det skal i hvert fald ikke være årsagen til, at du vælger det fra.
En anden myte er, at film er for dyrt at få lavet, så det er der simpelthen ikke plads til i marketingbudgettet. Den myte vil vi også gerne aflive, og grunden hertil hænger unægteligt sammen med den første.
Så hvordan kan du få lavet reklame film, uden at det bliver en tidsrøver og et ordentligt greb i lommen?
Stol på eksperterne og lad dem være effektive
Først og fremmest handler det meget om, hvem du er som person. Er du en person, der har brug for at være med i hele processen, så jo, så kræver det lidt mere af din tid at få lavet en film. Er du derimod en person, der godt tør overlade projektet trygt til andre, der har erfaringen og ekspertisen til at løfte opgaven, så kræver det kun, at du afsætter cirka 3 timer i alt til at få lavet en film og måske endda mindre end det. Ja, du hørte rigtigt. Ikke dage, ikke uger – kun 3 timer.
Grunden til, at det kan gøres så smertefrit, handler om erfaring – og med erfaring kommer effektivitet. Hos SIGNAfilm ved vi udmærket godt, at folks tid er kostbar, så vi har fra starten gjort det til vores mission altid at være så effektive som muligt. Herudover har vi altid ønsket, at film skal være noget alle har råd til at få lavet. Og det er en anden gevinst ved at være effektive, for så behøver vi ikke at ruinere vores kunder.
Vi er, hvor vores kunder er
Tid er penge. Så jo færre timer vi kan bruge på at lave en film, desto billigere bliver det for vores kunder. Udover at være effektive med selve filmproduktionen, både før og efter, handler det også om at være fysisk tilstede, hvor vores kunder er. Det betyder nemlig, at vi ikke behøver at tage penge for flere timers transport og andre udgifter som benzin, færge og bro. Netop derfor har SIGNAfilm både kontor i Århus, København og Taulov, så vi kan være tæt på vores kunder – og det er bare en start. På sigt håber vi at kunne sætte en knapnål mange flere steder på landkortet.
6 steps og så har du en reklame film
Tager vi processen fra, hvor du siger ja tak til at få lavet en film, kan vi dele den op i 6 simple steps, før du i bund og grund står med en helt færdig film i hånden – og kun er 3 timer fattigere på tid.
Step 1 (1 time)
Vi tager en stille og rolig dialog til et redaktionsmøde (oftest via Teams), hvor du fortæller om din virksomhed, dit budskab, dine udfordringer m.m. Herudfra brainstormer vi sammen og finder frem til, hvilken type film, der passer bedst til din virksomhed og hvilken historie, der skal fortælles. Kan du ikke vente så længe, kan du allerede nu få inspiration til, hvilken type film der egner sig bedst til din virksomhed.
Step 2 (0 timer)
Du fortsætter med dit arbejde, som du plejer, og vi tager hjem til kontoret og laver et storyboard – en plan over, hvad der skal filmes, og hvad der skal siges i din reklame film.
Step 3 (1/2 – 1 time)
Du får sendt storyboardet og læser det igennem, og når du har godkendt det, kommer vi ud og filmer. Det kan vi gøre helt selv, da vi har en konkret plan, så du behøver ikke engang være til stede, medmindre du selv skal filmes.
Step 4 (0 timer)
Vi tager hjem og klipper og redigerer, får sat speak og/eller underlægningsmusik på alt efter, hvad der er blevet aftalt.
Step 5 (1/2 time)
Vi sender den færdiglavede reklame film til dig, og hvis der er nogle rettelser, så retter vi det hurtigt.
Step 6 (1/2 time)
Vi hjælper dig med, hvor og hvordan filmen skal deles, så du får det absolut bedste udbytte af filmen og får vist den til så mange som overhovedet muligt.
Cases: Hvad siger andre om at få lavet film?
Vi ved, at det kan være svært at tro på, at det tager så lidt tid at få lavet en reklame film! Vi har lavet to cases med nogle af vores kunder, for at høre om de har samme opfattelse som os – for vi skulle jo nødigt love noget, der ikke passer.
Den første af de to cases er IT-virksomheden, Al Dente. Hør hvad de siger om processen med at få lavet 13 film, og hvor lidt tid det egentlig krævede.
I den anden af de to cases har vi spurgt IT-virksomheden IMS, som først tænkte, at film ville tage lang tid at producere. Her er, hvad de fortæller, efter de fik lavet en film.