[hfcm id="4"]
Vælg en side

I dette blogindlæg kommer vi ind på vigtigheden af relevant content, og hvordan de fem nyhedskriterier kan være med til at strukturere en historie, så den rammer målgruppens interesse.  

#1 Relevans, relevans og relevans

Hvordan laver man indhold, som fanger målgruppens interesse og giver dem lyst til at læse videre? Det er et spørgsmål, som er lettere at besvare end at udføre i praksis.  

Det gælder om at producere relevant indhold, der rammer ind i målgruppens hverdag, og som berører emner, de kan identificere sig med. Og hvordan gør man så lige det?  

I dette blogindlæg vil du blive præsenteret for et praktisk værktøj, som kan hjælpe dig med at sikre, at dine historier har relevans for virksomhedens målgruppe. Her skal vi have fat i de 5 nyhedskriterier. Jep, du kender dem helt sikkert fra folkeskolen, men det gør dem ikke mindre effektive. Nyhedskriterierne giver dig nemlig et pejlemærke for, hvordan du kan udvælge eller vinkle content, så det får mest relevans og læsepotentiale hos modtageren.  

De 5 nyhedskriterier er et journalistisk redskab, som oftest bliver brugt i mediehuse – men de fem kriterier er ikke kun forbeholdt journalister. Du kan med fordel højne kvaliteten, og gøre virksomhedens kommunikation og storytelling skarpere, ved at tage udgangspunkt i nyhedskriterierne. Når du næste gang skal stå for virksomhedens kommunikation ved at skrive nyhedsbrev, lave indhold til bloggen, producere video eller dele et opslag på de sociale medier, så tænk nyhedskriterierne ind. På den måde bliver virksomhedens content mere spændende og interessant for målgruppen.

De 5 nyhedskriterier

#2 Hvad er de 5 nyhedskriterier?

Nyhedskriterierne går også under navnet AVISK, og henviser til: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt. Dit indhold behøver ikke at indeholde alle fem kriterier, før du har en god og relevant historie. Udvælg hellere nogle kriterier, som giver mening i forhold til tekstens emne og formål, og brug dem til at gå i dybden med dit budskab. Uanset hvilke kriterier du benytter i dine historier, er det altid med fokus på modtageren i stedet for virksomheden.  

Nedenfor finder du forklaringen på de 5 nyhedskriterier, samt hvordan de i praksis kan bruges til at udvælge eller strukturere en historie. 

Aktualitet betyder, at historien omhandler en aktuel begivenhed. Det kan både være på globalt plan, men det kan også være helt nede på lokalt plan. Afhængig af din virksomhedsbranche kan du tage fat i et aktuelt emne og tilføje ny viden eller indsigt, med afsæt i jeres branche. Husk at tænke målgruppens interesse ind i historien – hvad betyder denne historie for dem?  

Væsentlighed kan i almindelighed være vanskelig at definere, da væsentlighed kan være forskelligt fra person til person. Men en god huskeregel er igen at have målgruppen i fokus. Hvad interesserer de sig for, eller hvad berører deres hverdag? Lav noget indhold, som giver modtageren nyttig viden. Arbejder du fx i en it-virksomhed, så lav noget indhold der guider kunderne i, hvordan de bedst udnytter deres Office-pakke eller bedst beskytter sig mod cyberkriminalitet.

Identifikation handler om, at læseren kan relatere til personen, emnet eller problemstillingen i historien. Dette kan gøres ved at tale ind i en problemstilling, som din målgruppe kan relatere til. Lav eksempelvis en kundecase, hvor du beskriver kundens udfordring, samt forklarer hvordan jeres virksomhed hjalp med at løse problemet.  

Vil du vide mere om, hvordan du kan bruge kundecases i din markedsføring, så læs mere HER.

Sensation henviser til, at din historie skal indeholde noget uventet eller usædvanligt. Formålet er at dele en historie som kan tiltrække eller overraske modtageren. Her må I som virksomhed gerne komme ud af jeres comfort-zone, og dele nogle sjove eller anderledes historier, som I måske ikke plejer at dele. 

Konflikt kan omhandle uenigheder, udfordringer, ulighed osv. En konflikt behøver ikke være negativt ladethvor parterne skilles som uvenner. En konflikt kan omhandle en vellykket problemløsning eller en saglig debat mellem to forskellige holdninger.  I virksomhedsregi kan dette eksempelvis være i form af, hvordan jeres branche eller virksomhed har tacklet en udfordring. Eller tage fat i en debat eller en uretfærdighed, som jeres virksomhed har en løsning på.

#3 Der er forskel på breaking news og virksomhedskommunikation

Der er selvfølgelig forskel på, hvordan mediehusene arbejder med de fem nyhedskriterier, i forhold til, hvordan virksomhedens kommunikationsafdeling skal arbejde med dem.  

I kommunikation og marketing skal du have fokus på, hvad der er relevant og værdiskabende for din målgruppe. Her er nyhedskriterierne aktualitet, væsentlighed og identifikation vigtige pejlemærker, som du kan strukturere dit indhold efter. På den måde får du skabt indhold, der er relaterbart, og som taler ind i kundernes hverdag.   

Omvendt er sensation og konflikt nyhedsværdier vi oftere oplever i mediebilledet, og som kan være svært at implementere i den daglige virksomhedskommunikation. Men har din virksomhed nogle sensationelle og konfliktfyldte historier, så hold dig ikke tilbage. Disse typer af historier kan være med til at bryde den daglige kommunikation, og kan netop være med til at skabe noget nyt og spændende til virksomhedens brand.  

Ruth | SIGNAfilm

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om, hvordan du laver content marketing? Så send en mail min vej.”

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15