Vælg en side

3 TRENDOMRÅDER

1. Content marketing

2. Facebook annoncering

3. E-mail marketing

Som du nok har bemærket, er vi langt fra de første, der har fået den ”geniale” idé at skrive et blogindlæg om online markedsføring og trends i 2019. Hvis vi skal være helt ærlige, så ligger den lige til højrebenet, når man arbejder med content marketing.

Når det er sagt, mener vi ikke, at det er ligegyldigt, hvilke trends der bliver snakket om. Det vigtigste for os er, at det er viden, som vores følgere og kunder kan tage med sig og bruge til noget.

Derfor ville en mere passende titel til det her blogindlæg have været ”Hvad skal vores kunder være opmærksomme på i 2019 inden for online markedsføring?”. Den titel klinger bare ikke helt så godt, og er i øvrigt heller ikke særlig SEO-venlig – hvilket vi jo også bliver nødt til at tænke på i de her dage.

Læser du videre, vil du derfor ikke læse om de nyeste smarte trends i 2019 som f.eks. Artificial Intelligence eller Voice Search i forbindelse med SEO – for vi mener, at det er langt fra de fleste virksomheder, som er klar til det endnu. Rigtig mange kæmper stadig med at forstå, hvad SEO egentlig er, og hvordan de kommer i gang med det. Så at starte med Voice Search ville være at springe rigtig mange skridt over.

”Så hvad skal jeg være opmærksom på i 2019 inden for online markedsføring?”

Vi har kogt det ned til 3 tips inden for hvert sit område, som ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i de nyeste af de nyeste trends, men som stadig er aktuelle og relevante i 2019. Og så er de lidt lettere at gå til, hvis du er blandt den gruppe, der stadig er ved at få styr på, hvad online markedsføring handler om og kan gøre for din virksomhed.

     

    Tip 1: Content marketing – vær troværdig og gennemsigtig

    Content marketing var på listen sidste år, og det bliver den også ved med at være i år, for vigtigheden har ikke ændret sig – tværtimod.

    Kort fortalt kan content marketing oversættes til værdiskabende marketing. Det handler altså om at komme ud med noget indhold (content) til din målgruppe, som skaber værdi for dem og ikke kun fokuserer på salg. Til dig, der vil have den lange forklaring, så læs mere om, hvad content marketing er her.

    Og hvad er så værdi? Værdi er, når du hjælper din målgruppe med at opnå deres mål inden for det, du tilbyder – og det er netop her, at det handler om at være troværdig og gennemsigtig.

    No go

    Lad være med at fortælle om noget, som ikke stemmer overens med din virksomheds sande identitet. Vær ærlig fra start og læg alle kortene på bordet. For sidder din målgruppe med en fornemmelse af, at de mangler noget viden, skal de nok selv sørge for at finde den eller hurtigt afskrive dig, fordi de fornemmer, at du skjuler noget.

    Set i lyset af diverse Facebook-skandaler og GDPR i 2018 er folk bare blevet lidt mere skeptiske, ikke kun i forhold til deres data, men også i forhold til marketing generelt. Vis dem derfor, at de kan stole på dig, og at du ikke har nogen skjult agenda – så skal de nok blive loyale følgere og kunder.

    Lad os tage et eksempel:
    Vi i SIGNAfilm tilbyder at hjælpe vores kunder med alt inden for online markedsføring, men det betyder ikke, at vi hele tiden går ud og fortæller, hvor fantastiske vi er. Selvfølgelig vil vi gerne have nye kunder – hvem vil ikke det? – men en anden ting der er ligeså vigtig for os er, at folk får en forståelse for, hvad online markedsføring er og kan gøre for deres virksomhed. Det kan også være et spørgsmål om at få afklaret, om det overhovedet er relevant for deres virksomhed – for det er det ikke for alle.

    Derfor er det i ligeså høj grad vores job at præsentere en buffet af smagsprøver inden for online markedsføring, så de selv kan smage på det, mærke hvordan det føles i maven, og finde ud af hvilken ret, der ville passe bedst til deres virksomhed. Det gør vi bl.a. gennem blogindlæg som dette eller nyhedsbreve og sociale medier, hvor vi giver nogle gode råd og tips inden for vores branche. Med andre ord, hvis vores følgere har et mål om at blive klogere på og komme i gang med online markedsføring, forsøger vi at indfri det mål.

    Skulle du herefter ønske at få hjælp til noget, så spiller vi altid med åbne kort med gennemsigtige priser og individualiserede løsninger for at opnå en troværdighed hos vores kunder.

    Tip 2: Facebook annoncering – ram de rigtige og vær kreativ

    Facebook er og forbliver relevant, men det er ikke ligeså let som før at nå ud til ligeså mange med sine budskaber. Så det kræver i 2019, at du tænker i endnu mere kreative baner og benytter dig af nogle af de gode annonceringsmuligheder, som er til stede på Facebook, og som vil udvikle sig i løbet af 2019.

    Placér din virksomhed mellem venner og familiers historier

    Facebook annoncering er ikke noget nyt, men det bliver i stigende grad et must for virksomheder, hvis de vil nå ud til deres målgrupper på Facebook. I 2018 valgte Facebook nemlig at gå tilbage til deres ”sociale” udgangspunkt, så det endnu engang er venner og bekendtes gode historier, der fylder mest, når man scroller ned gennem sit feed på Facebook.

    Og eftersom der ikke kan være plads til alle, betyder det desværre, at opslag fra virksomheders Facebook-sider bliver skubbet bagerst i rækken. Som privatperson er det nok ikke alle, der er enige med ”desværre”, men som virksomhed er det virkelig et stort ”Øv!”. Det betyder nemlig, at det i dag er rigtig svært at nå ud til mange mennesker med sine opslag uden at kaste lidt kroner og ører efter det. Og det er her, Facebook annoncering kommer ind i billedet.

    Sidebemærkning: Nogen vil måske mene, at det er sjovt, hvordan Facebooks udmelding om at gå tilbage til udgangspunktet og tænke på brugerne også tilfældigvis gavner dem, fordi virksomheder så skal bruge endnu flere penge på Facebook annoncering for at nå ud til folk – men jeg nævner ingen navne.

    Nye muligheder med målretning og retargeting

    Uanset om du har været i gang med annoncering i 2018 eller først skal i gang i år, er der et par ting, du bør fokusere på i 2019. Eksperterne siger nemlig, at der i 2019 kommer flere muligheder for mere præcis målretning, og at det forventes, at der kommer endnu flere retargeting-metoder i 2019.

    Og hvad vil det så sige? Jo, ser du, i sin simpleste form betyder det, at du kommer til at kunne ramme din målgruppe meget mere præcist, fordi Facebook får mere data om folk, og at der kommer endnu flere muligheder for at ramme folk, der allerede har en eller anden kendskab til din virksomhed – også kaldet retargeting.

    Taler vi om data på folk, er der både den vi selv giver Facebook, men der er også den, de selv indhenter. Bl.a. er der snak om, at Facebook prøver at finde ud af, hvilke specifikke handlinger folk foretager på hjemmesider og ikke bare, hvilke sider de ser for at kunne gøre målretningen endnu skarpere. Og jo mere vi ved om folk, desto bedre kan vi som annoncører tale ind i deres behov.

    Inden for retargeting har der i et stykke tid været muligheden for at lave annoncer til folk, der har besøgt ens hjemmeside eller specifikke sider derpå, og i 2018 kom der nye metoder til. Her kom bl.a. muligheden for at lave annoncer til folk, der på Facebook havde set ens videoer eller som på en eller anden måde havde interageret med ens Facebook- eller Instagram-profil. Derfor er formodningen også, at der i 2019 vil komme flere spændende retargeting muligheder.

    Nu er det jo kun meget få ting inden for Facebook annoncering, vi nævner her, så hvis du kunne tænke dig at få et lidt større indblik, så kommer vi snart ud med en guide til at komme i gang med annoncering på sociale medier. Hvis du vil være den første til at få fat i den, kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev lige her.

    Bonustip: Hvis du vil i gang med eller skrue op for Facebook annoncering, bør du gøre det i de to første kvartaler af 2019, hvor det ifølge analyser er billigst. Det forventes nemlig, at 3. kvartal bliver lidt dyrere, og at 4. kvartal kommer til at stikke lidt af, hvis statistikkerne opfører sig som sidste år.

    Vær kreativ med hurtige videoer

    Ja, selvfølgelig er video også på listen, som er et held for os, når det også er et af vores kerneområder. Men det er nu ikke helt den slags videoer, vi normalt beskæftiger os med. Eksperter inden for Facebook annoncering spår nemlig, at det i højere grad handler om at lave ”hurtige” videoer på Facebook, og især i dine annoncer, og gøre det ofte. Med sociale medier går det ikke, at du laver én film og så malker den om og om igen. Det vil folk blive trætte af. Der skal ske noget nyt, og det skal gerne ske ofte.

    Og når vi snakker om ting, du bør gøre, er der også nogle ting, du ikke bør gøre. Det værste du kan gøre, er nemlig at bruge rektangulære billeder, som er de helt normale annoncebilleder, for så garanterer du, at du forsvinder i mængden.

    I stedet skal du lave vertikale små videoer, som her ”bare” kan være et billede i bevægelse, som f.eks. en hat på en person, der flyver af og på. Det vigtigste er, at der sker noget i dine annoncer, så de skiller sig ud. Hertil findes der et hav af redigeringsværktøjer som apps eller programmer, hvor du let kan lave dine billeder om til små levende videoer. Her kan du bl.a. få inspiration til 5 apps, der laver billeder om til videoer.

    Tip 3: E-mail marketing – gør det automatiseret, relevant og personligt

    E-mail marketing er stadig utrolig relevant, for hvor meget vi bruger vores mail i det daglige arbejde har ikke ændret sig. Og det gør derfor e-mailen til et af de bedste steder at ”forstyrre” folk.

    Det har rigtig mange virksomheder også fundet ud af, så det stiller lidt højere krav til, hvad du sender ud i dine nyhedsbreve. Du skal gøre dig fortjent til, at din mail bliver åbnet, læst og klikket videre fra. Med andre ord, handler det om at gøre indholdet relevant og personligt.

    Gør det effektivt med automation flows

    Hvis du sidder og tænker nu, at det har du simpelthen ikke tid til, så er det her, hvor ”automation” kommer ind i billedet. For hvordan skal du kunne gøre en e-mail både relevant og personlig for samtlige af dine nyhedsbrevslæsere?

    Automation inden for e-mail marketing er ikke en ny trend i 2019. Det har efterhånden været her i et stykke tid. Men det er et område, som folk glemmer at huske på, og som betyder, at mange fravælger at bruge nyhedsbrev i deres online markedsføring, fordi de tænker, at det er for stor en tidsrøver. Er det bare lige noget, du gør? Nej. Men tager du dig lidt tid i starten til at få sat det rigtigt op, kan det meste køre af sig selv, altså et automatiseret flow, uden du behøver at røre en finger. Smart, ikk’?

    Flow

    Måden du sætter de enkelte flows op på, er forskellige alt efter hvilket program, du bruger til din e-mail markedsføring, som f.eks. MailChimp, Campaign Monitor, APSIS, Active Campaign eller noget helt femte. Men i det store og hele handler det om at lave en serie af mails, der bliver sendt ud automatisk, efter en person har skrevet sig op til at modtage nyhedsbrevet. Et eksempel på sådan et flow kunne se sådan her ud:

    • Mail 1 (lige efter tilmelding): Tak for din tilmelding. Du kan forvente det her af nyhedsbrevet…
    • Mail 2 (dagen efter): Mail med 1-2 bestseller historier (dem som altid er relevante)
    • Mail 3 (1 uge efter): Mail med flere historier/produktnyheder osv.
    • Mail 4 (3 uger efter): …

    Begynder det at give mening, hvad der menes med et automation flow? Antallet af mails i dit flow afhænger af, hvor ofte du tænker, at dine læsere gider at høre fra dig, hvad du har af relevante historie, og hvilken virksomhed du er. Er du en B2B virksomhed, vil der nok være lidt færre mails, og er du en B2C virksomhed, der sælger produkter, vil der oftest være flere mails.

    Brug segmentering til at gøre det personligt og relevant

    Som sagt får vi alle sammen flere og flere nyhedsbreve i vores mailindbakke, så når vi skal vælge nogle at læse, gør vi det på baggrund af, hvad der er mest relevant for os, og hvad vi personligt kan få noget ud af.  Så hvordan gør du det relevant og personligt i dit automation flow?

    Her handler det om segmentering af dine nyhedsbrevslæsere, som du faktisk allerede kan begynde med, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det kan du f.eks. ved at høre, hvilken branche de er inden for eller noget helt andet. Her er det bare vigtigt, at du ikke stiller for mange krav til, hvor mange oplysninger de skal give, for så kan de risikere at falde fra. Desto færre oplysninger, desto mere overskueligt er det at tilmelde sig. Længe leve bekvemmelighed.

    Du kan også segmentere i første velkomstmail ved at indsætte en lille survey, der spørger dem om, hvad de ville finde interessant at høre om. Er det f.eks. produktnyheder, tilbud, nyt om branchen eller noget fjerde, de er interesseret at høre om. På den måde kan du gøre de efterfølgende mails meget relevante for dem.

    Herudover kan du løbende segmentere og gøre indholdet relevant ved at sætte forskellige mails i køen, der bliver sendt ud automatisk alt efter, hvilken handling din læser foretager. Har de f.eks. klikket på et bestemt link, kan det være, at de skal modtage en bestemt mail om samme emne bagefter. Mulighederne med automation flows er utallige, men derfor behøver det ikke at være så komplekst. Start med et lille flow og se, hvor det tager dig hen og byg på løbende. Når først det er sat op, skal du bare holde øje med det og måske justere lidt småting hist og her.

    Automation for den garvede

    Er man virkelig hardcore inden for marketing automation generelt, kan man få både hjemmeside og alle ens andre platforme til at spille sammen med ens nyhedsbrevsudsendelse, så du f.eks. kan gå ind og sende en specifik mail, når en person der er tilmeldt dit nyhedsbrev har været inde og kigge på en bestemt side på din hjemmeside. Men det er en helt anden snak, som kræver et blogindlæg for sig og en lidt større investering.

    Sidst, men ikke mindst, så husk for guds skyld GDPR og gør det synligt, hvorfor folk skal tilmelde sig, og hvad I bruger deres data til. Som vi nævnte før, er folk jo blevet lidt skeptiske og følsomme over for deres personlige oplysninger, så hav den del på plads, når I går i gang.

    Bonustip: Google Analytics – mål på dine indsatser

    Google Analytics er og bliver din bedste ven, når du begynder med alt inden for online markedsføring, for det er her, at du kan holde styr på, hvad der sker, efter at du har sendt dem ind på din hjemmeside via f.eks. Facebook annoncering, emails og alle de andre ting, du har gang i.

    Så husk at bruge redskabet og få sat alle de mål og konverteringer op, som du har brug for til at se, at dine indsatser rent faktisk rykker. Mål og konverteringer er forskellige fra virksomhed til virksomhed, men handler typisk om salg, folk der henvender sig via en kontaktformular, specifikke downloads eller nye tilmeldinger til ens nyhedsbrev.

    I den forbindelse er det også vigtigt, at du ikke umiddelbart stoler på de første tal, du ser under anskaffelse ift. hvilke kanaler dine konverteringer er kommet fra.

    I stedet skal du kigge lidt dybere ned i tilskrivninger, dvs. hvem der får æren for f.eks. salget eller kontakthenvendelsen, for det kan snyde. Snakker vi lidt teknisk sprog, så vil Google Analytics f.eks. altid give æren til den sidste interaktion inden en konvertering. Det betyder, at det kan godt være, at en person klikkede ind på din hjemmeside via en Facebook annonce som det første skridt, men gik han eller hun ud uden at konvertere, men kom tilbage dagen efter via en søgning i Google og lavede en konvertering, vil Google Analytics give trafikkilden ”organisk trafik” æren i stedet for ”betalt trafik”. Og det er jo lidt snyd og unfair overfor den person, som sidder med din Facebook annoncering, og som skal bevise, at det altså giver noget på bundlinjen, ikk’?

    Jeg håber, at du kan bruge vores tips her i 2019, og har du nogle ting, du gerne vil have uddybet, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig.
    Modtager du endnu ikke vores nyhedsbrev, vil vi da også gerne slå et slag for det, så du kan være den første til at høre om de ting, vi finder på at skrive om inden for online markedsføring og videomarkedsføring – og ikke mindst for snart at modtage vores guide om annoncering på de sociale medier, og hvordan du kommer i gang med det. Du kan tilmelde dig lige her.”
    Ditte Marie Vinther Andersen
    Content marketing manager
    Telefon: +45 21 97 42 66