H+H: Det har givet os et enormt online boost
300.000 videovisninger, 1200 nye følgere på Facebook og over 200% øget engagement på Facebook og LinkedIn – på kun 3 måneder.
Udfordringen for H+H
Hænderne var få og tiden knap, men ønsket om at gøre noget var stort. H+H Nordic er en del af H+H koncernen, der en af Europas største producenter af porebeton. De leverer hvert år tonsvis af porebeton til blandt andet typehuskunder og byggemarkeder i hele Norden. Men selvom H+H er en af de førende porebetonleverandører i Norden, og folk ofte ser det famøse grønne H+H logo på byggepladser, skulle der noget detektivarbejde til for at finde dem på de sociale medier. De var bestemt godt klar over det, men som enhver direktør eller marketingansvarlig ved, er mailindbakken aldrig tom, og timerne i døgnet løber hurtigt op.
Så hvad er alternativet? For H+H var det en ekstern samarbejdspartner.
Et match mellem investering og resultater
Som i en hvilken som helst anden virksomhed skal en investering gerne give et afkast for at give mening. Kaster man derfor penge i en ekstern samarbejdspartner, har man nogle forventninger til, at det giver nogle værdifulde resultater for ens virksomhed. Målsætningerne for den individuelle virksomhed er forskellige. Nogle har et konkret produkt, de vil sælge. Andre er ude efter leads. Og nogle tredje som H+H, vil gerne have deres navn og værdier synliggjort online og placere en nål på SoMe landkortet.
På første møde mellem SIGNAfilm og H+H blev der derfor sat nogle skarpe målsætninger for, hvad den kommende indsats skulle give. En forventning fra H+H og et mål at stile efter for SIGNAfilm.
”Med de kvantitative mål vi har sat, har vi faktisk nået tredobbelt i forhold til, hvad vi har forventet med antal følgere og engagement. Vi har en film, der er blevet vist på den anden side af 300.000 gange og 200% øget engagement på både Facebook og LinkedIn. Siden vi begyndte samarbejdet 1. februar 2019, er vi også gået fra knap 200 til 1400 følgere på Facebook. Det viser bare, at der er en enorm grad af eksponering på de sociale medier, og at det går rigtig hurtigt, når man rammer den rigtige kerne af personer”, fortæller Martin From Petersen, Head of Nordic Marketing & Branding hos H+H.
Hvordan gør man porebeton sexet?
”Vi synes ikke rigtigt, at vi kan finde på nogle spændende historier om porebeton.” Det er ikke første eller sidste gang, at vi har hørt kunder være i tvivl, om der overhovedet er noget at fortælle omkring deres produkter, som andre end dem selv vil finde spændende. Det er heller ikke sidste gang, at vi vil komme med udsagnet ”Alle virksomheder har gode historier at fortælle – det handler bare om at se lidt udover produkterne”.
Content marketing er det magiske ord, som i sin simple form handler om at sætte sig i ens målgruppes sted og tænke over det indhold, der vil skabe værdi for dem – og ikke kun en selv.
Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke må snakke om dine produkter. Du skal bare sætte dem i en sammenhæng, så det ikke kun bliver kedelige produktbeskrivelser. Lad os tage et H+H eksempel.
H+H ønskede at gøre folk mere opmærksomme på, at H+H har et stort fokus på arkitektur. Samtidig ville de have spredt lidt mere kendskab til deres produkt H+H Termoblokken™ – et produkt som understøtter unik arkitektur og desuden har en fremragende isoleringsevne. Så hvordan skulle de få det fortalt? Viser man produktet i sig selv, er det svært at forestille sig, hvad det har med arkitektur at gøre. Viser du til gengæld, hvad produktet kan blive til, er det en helt anden sag. Og for at bruge en god gammel talemåde, hvorfor så ikke ”Show it – don’t tell it”.
I et opslag på Facebook alene nåede filmen i løbet af kort tid ud til 3.045 personer, fik 1.800 visninger, 20 delinger og 59 smiley-reaktioner – og rejsen stopper ikke her. Filmen bliver også brugt til annoncering på Facebook og LinkedIn og kan fremadrettet bruges til at vise andre kunder, hvad porebeton kan skabe.
Voila! Porebeton er gjort sexet!
Se selv hvordan i filmen herunder.
Resultaterne taler for sig selv
Videovisninger
%
Øget engagement
Nye følgere på Facebook
Skal vi tage en snak?
Har du også nogle ønskescenarier og målsætninger for din online indsats, men har svært ved selv at indfri dem? Så lad os endelig tage en snak om, hvordan dit produkt kan gøres attraktivt over for din målgruppe – no strings attached.