Vælg en side

Kort og godt eller langt og informerende?

Vi hører det igen og igen: Videoer skal være korte, ellers gider vi ikke at se dem; Facebook opslag skal være korte, ellers gider vi ikke at læse dem; på LinkedIn er det til gengæld okay at skrive en lille roman; og det samme gælder for blogindlæg og artikler, der skal være så lange, at vi føler, vi bliver klogere.

Så hvad er egentlig den rette længde på content?

Når det kommer til content marketing, er der alle mulige retningslinjer for, hvordan vi tilfredsstiller vores publikum. Så mange, at det næsten ikke er til at finde rundt i. I bund og grund burde længden jo ikke betyde noget, så længe du deler noget content, der er værd at læse, se og høre om. Vi er selvfølgelig godt klar over, at landet ikke helt ligger sådan, og at der er brug for at gøre det bare en lille smule mere konkret, for at du kan bruge det til noget.

Derfor har vi forsøgt at skære valgmulighederne og meningerne ind til benet og give vores bud på, hvordan du kan gribe det an. For en god ordens skyld skal det nævnes, at vi primært fokuserer på de to medier, Facebook og LinkedIn.

Hvis du først lige skal have genopfrisket, hvad det der “content marketing” egentlig dækker over, så læs med i indlægget “Hvad er content marketing?”.

Hvad er den optimale længde på film content til sociale medier?

Vi kan lige så godt sige det, som det er. Vi hører til den gruppe, der er tilhængere af de korte film på mellem 20 sekunder og 2 minutter. Det mener vi nemlig er mere end rigeligt til at få fortalt en god historie og få sagt det, der er alle vigtigst. Og her mener vi selvfølgelig, hvad der er vigtigst for seerne – ikke for dig og din virksomhed. Det lyder måske hårdt, men når man har en virksomhed og gerne vil fortælle om den i en film på den ene eller anden måde, er det svært at være kritisk og ”luge ud” i de ting, man gerne vil fortælle. For al information, er jo vigtig.

Det er her, enhver redaktør ville sige: Kill your darlings! Selvom det er hårdt for en kort stund, vil du hurtigt opleve, at dit film content står meget skarpere, hvis du ikke prøver at fortælle alt. I stedet skal du fokusere på, hvad der virkelig kan skabe værdi for dine seere. Og én ting du især skal tænke over her er, at dine seere jo ikke ved alt, hvad du ved. De ved kun det, du fortæller dem, og derfor sidder de ikke med samme følelse som dig. Følelsen af at der mangler noget.

Hvis du er nysgerrig på, hvilke slags korte film, der findes og måske kunne passe til din virksomhed, så læs mere her.

De sociale medier anbefaler selv den korte version

En anden ting, der taler for at lave dine film til sociale medier korte, er Facebooks egne anbefalinger til film på Facebook og Instagram. Selvom det er muligt at uploade en film på Facebook på op til 240 minutter, anbefaler de faktisk kun, at filmen er op til 15 sekunder lang. Og hvis den er over 1 minut, kan den slet ikke afspilles på Instagram. Det siger lidt om, hvor lang tid de tror, at man kan bevare seernes opmærksomhed. Det er lidt noget andet på LinkedIn, hvor man kan uploade en film på op til 10 minutter. Her er ordet ”kan” dog vigtigt, for det betyder ikke nødvendigvis, at man bør gøre det – medmindre der f.eks. er tale om en video tutorial, der typisk er lidt længere end et par minutter. Der findes altid undtagelser, og nogle film formår at holde folks opmærksomhed i længere end 2 minutter. Men så kræver det, at du virkelig har noget relevant på hjerte.

Uanset hvilken længde din film har, er det altafgørende, at du laver en fængende indledning, der får folk til at stoppe op. I en hverdag, hvor vi bliver eksponeret over for så meget content hver dag, har vi ikke tålmodighed til at give en film en chance og blive hængende i lang tid for at finde ud af, om det er noget for os. Hvis ikke interessen er skabt inden for de første par sekunder, kan du ligeså godt glemme det.

Når du først har skabt opmærksomheden og har fået folk til at se din film, er der også andre måder end visninger, du kan måle effekten af din video på. Læs mere her.

Så jeg skal skrive en kort tekst på Facebook og en lang på LinkedIn. Eller hvad?

Der er altid en masse retningslinjer og anbefalinger for, hvad der er den bedste måde at gøre tingene på – også når det kommer til længden af opslag. Men som du nok også selv har opdaget, så er alles meninger ikke de samme, og det skifter hele tiden, hvad de kloge hoveder mener, er den rigtige måde – os selv inklusiv, hvis vi hører under den kategori. Grunden er, at det handler rigtig meget om at prøve sig frem og se, hvad der fungerer. Især også fordi forskellige målgrupper og mennesker har forskellige præferencer. Når det er sagt, kan vi godt opstille nogle generelle guidelines til, hvad der vil være godt at tænke på, når du laver content til de sociale medier.

Plej både dine følgere og Facebooks algoritme

På Facebook har der i lang tid været den holdning, at ”less is more”. Undersøgelser tilbage i 2012 viser, at opdateringer på mindre end 80 tegn i snit får 66% mere engagement, og at det faktisk er de opslag mellem 1-40 tegn, der opnår det højeste engagement. 40 tegn er bare ikke særlig meget – det er ca. HERTIL siden punktummet. Så derfor er det heller ikke særlig mange, der holder sig inden for det tal. Andre studier fra 2013 viser, at den perfekte længde er mellem 100-119 tegn. Men som sagt, så er de her tal tilbage fra 2012-2013.

I dag ser realiteten lidt anderledes ud. Det gør faktisk ikke spor, at du laver lidt længere opslag på Facebook – og også gerne længere end 119 tegn. Og hvorfor så det? Jo, ser du, der er den her meget tekniske ting på Facebook kaldet en algoritme, som bestemmer hvor godt dit opslag performer og hvor mange mennesker, det når ud til. Og det algoritmen prioriterer højest er, hvor meget folk interagerer med dine opslag. Mange har den opfattelse, at hvis et opslag bliver for langt, og folk bliver nødt til at trykke på ”se mere” for at læse hele opslaget, så er det ikke en god ting. Men i forhold til Facebooks algoritme er det faktisk bare en indikation på, at folk interagerer med dit opslag – og det belønnes med lidt ekstra ”rulletid” til dit opslag.

Herunder kan du se et eksempel, hvor teksten er gjort så lang, så folk bliver nødt til at trykke på ”se mere” for at læse videre.


Herudover belønnes det også, når folk bruger længere tid på dit opslag, hvilket de automatisk vil gøre, hvis teksten er lidt længere. Selvfølgelig er det, igen, ikke ligegyldigt, hvad du skriver. Sørg for at skrive en interessant indledning, der gør folk nysgerrige og giver dem lyst til at trykke på ”se mere” – og så skal resten af teksten selvfølgelig også være spændende, for at de bliver hængende.

For at imødekomme både gamle studier, som dyrker ”less is more” princippet og Facebooks algoritme, kan du med fordel skifte lidt imellem korte og lidt længere opslag. Variation er altid en god ting, så du ikke kommer til at kede dine følgere med den samme slags indhold hver gang.   

Kom igennem spam-nåleøjet på LinkedIn

Så hvordan foregår det på LinkedIn, og hvad er det, der gør, at nogle af dine opslag bliver vist til flere end andre? LinkedIn har faktisk en hel proces, de går igennem for at vurdere dit indhold. Først klarificeres det som enten spam, lav kvalitet eller godkendt, og derefter laver LinkedIn en stikprøve, hvor de distribuerer dit opslag ud til en gruppe af dine følgere. Hvis det klarer sig godt og får et højt engagement, går det igennem et kvalitetstjek, der bestemmer, om det skal degraderes eller vises til endnu flere mennesker.

På billedet herunder kan du se LinkedIns proces for at bekæmpe spam, som er fra LinkedIn Engineerings blog.

The LinkedIn spam-fighting strategy 

Netop af den grund er det godt, at du kender til de tips, der gør, at folk engagerer sig mere med dit indhold – herunder hvilken længde dine opslag skal være.

På LinkedIn ses der en tendens til, at folk generelt godt kan lide lidt længere tekst – især fordi de nødvendigvis ikke har tid til at skulle ind på en hjemmeside for at læse mere. Herudover er der den faktor, at LinkedIns algoritme belønner de opslag folk bruger tid på uden at de forlader LinkedIn. Så kan folk få en tilpas mængde tekst serveret, som lærer dem noget nyt, uden at de skal forlade LinkedIn, er det perfekt. Som virksomhed er det selvfølgelig ofte et mål at skabe mere trafik til hjemmesiden, men det kan også skabe ligeså stor værdi, at folk engagerer sig med dine LinkedIn opslag. Det øger nemlig sandsynligheden for, at endnu flere ser dem og får vist dit navn og indhold. Så måske du endda helt skal prøve at lade være med at indsætte et link i nogle af dine opslag og se, hvad der så sker.

I forbindelse med de lidt længere opslag er lister i opslag blevet det nye sorte – og meget gerne i punkt- eller talopstilling. Foruden at indholdet selvfølgelig skal være interessant og relevant og ramme dine følgere, så er en af de ting, der gør lister populært, at det er nemt og overskueligt at læse. Så hvis du har noget viden fra din branche, der kan stilles op i en tjekliste, så er det værd at prøve. Og her må du meget gerne opfordre folk til at tage stilling til din liste på den ene eller anden måde. Kommentarer giver også mange point på engagement-kontoen og fortæller LinkedIn, at de altså godt kan sprede det til endnu flere mennesker, tak!    

Hvis du selvfølgelig meget gerne vil have folk ind på din hjemmeside, så prøv med en lidt kortere teaser, der virkelig skaber nysgerrighed og se, hvad der sker. Det er jo selvfølgelig ikke alle, der ikke har tid til at klikke videre ind på hjemmesiden og læse mere. Igen, hvis dit indhold er spændende nok, skal du nok få besøgende.

Er der en maksimumlængde på blogindlæg og artikler?

Hvis du er nået hertil, holder min næste pointe stik: Blogindlæg og artikler kan være ligeså lange, som du ønsker dem, hvis bare du skriver noget, folk finder interessant. Det eneste du skal huske, er at opstille det på en overskuelig måde, så folk ikke får serveret én lang tekst uden luft og overskrifter – for det orker de ikke. Så bryd teksten op med underoverskrifter, links og eventuelt punktopstillinger. Det er overskueligt for øjet og gør det let for folk hurtigt at danne sig et overblik over, om det er noget for dem. Billeder og videoer kan også give et godt break i teksten.

Det lange content er guf for SEO

Lange blogindlæg og artikler er også godt for SEO. Før har hovedreglen været, at webtekster skal være på cirka 500 ord for at give en SEO-værdi, men efter Googles nye kvalitetskrav er det ikke langt nok. I dag er det godt, hvis dine webtekster fylder 1000 ord og gerne det dobbelte, for så øger det sandsynligheden for, at du får kæmpet dig op på en god placering på bestemte søgeord. I den forbindelse er det dog vigtigt at huske på, at du ikke bare skal proppe det samme søgeord ind på hver anden linje og skrive en masse fyldord for at kæmpe dig op på de 1000 ord. I takt med udbredelsen af content marketing, fokuserer Google nemlig i dag også mere og mere på kvalitetsindhold og på, at læseren får en god brugeroplevelse. Så summa summarum er, at lange blogindlæg og artikler er godt for både SEO og for læseren, hvis du skriver noget, der skaber værdi for dem.

JA TAK, giv mig gerne hele blogindlægget i listeform

Lister fungerer ikke kun godt i LinkedIn opslag. Så hvis du er en af dem, der gerne vil have et hurtigt overblik, kan du finde de vigtigste pointer i punktform herunder.

Video på de sociale medier

  • Kill your darlings! Og fortæl de ting, der er vigtigst for dine seere på 1-2 minutter. Så vil dine film stå meget skarpere.
  • Både Facebook og Instagram anbefaler selv, at film på disse medier er mellem 15-60 sekunder. 
  • Lav altid en fængende indledning i din film, der vækker nysgerrighed og interesse. Hvis ikke interessen er skabt i de første par sekunder, så går folk videre til noget andet.

Længde på Facebook opslag

  • En undersøgelse fra 2012 viser, at opdateringer på mindre end 80 tegn på Facebook, og helst på under 40 tegn, giver 66% mere i engagement. En anden fra 2013 siger, at mellem 100 -119 tegn er det perfekte antal.
  • I dag gør det ikke noget, at opslag er længere end, hvad de gamle undersøgelser viser. Facebooks algoritme prioriterer nemlig indhold, som folk interagerer med og bruger lang tid på. Derfor er længere opslag, der gør, at folk skal trykke på ”se mere”, ikke en dårlig ting.
  • Generelt er det en god idé, at du varierer mellem korte og lidt længere tekstopslag, så folk ikke keder sig ved at få vist det samme slags indhold altid. 

Længde på LinkedIn opslag

  • LinkedIn har en spamproces de går igennem, hvor de tester, hvor meget folk engagerer sig med dine opslag. Her har længden en betydning, da det afgør, hvor lang tid, de bruger på dine opslag.
  • Lange opslag, og gerne uden links videre til f.eks. din hjemmeside, belønnes af LinkedIn, fordi folk bliver på LinkedIn. Herudover kan folk i en travl hverdag godt lide at lære noget nyt, uden at de behøver klikke videre til et andet sted. 
  • Prøv dig frem på LinkedIn og lav korte teasere, hvis dit mål er at få folk ind på hjemmesiden, men benyt dig også i høj grad af længere opslag – det nye er, at folk især godt kan lide at læse lister i enten punkt- eller talopstilling.

Længde på blogindlæg og artikler

  • Jo længere blogindlæg og artikler, desto bedre – hvis du altså har noget interessant at skrive om. Og hvis du har, så husk på at lave en overskuelig opstilling. Brug gerne både underoverskrifter, links, punktformer og billeder/video til at bryde teksten op.
  • Lange blogindlæg og artikler er godt for SEO. Efter Googles nye kvalitetskrav skal tekster gerne være på minimum 1000 ord og gerne længere. Og kvaliteten og brugeroplevelsen af det du skriver, skal være i top. Så ikke noget med at proppe det samme søgeord ind på hver anden linje og skrive en masse fyldord – der er kommet andre content-boller på suppen. 

“Mangler du sparring til, hvordan du lægger en online content marketing strategi, er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.”

 

Ditte Marie Vinther Andersen
Content marketing manager
Mail: ditte@signafilm.dk
Telefon: +45 21 97 42 66