Vælg en side

Selvom der hele tiden kommer nye teknologier og tendenser til i nutidens online univers, så har jeg i denne blog samlet vores bud på de 10 største marketingtrends i 2018.

Tro mig, det har ikke været nemt at vælge, for der sker jo ret meget. Men her får du et udpluk af, hvilke marketingtrends, jeg mener, du skal holde øje med i 2018.

Nu siger jeg ”i 2018”, som om det er engang inde i fremtiden. Men 2018 er her jo allerede. Ligesom de her trends. Så selvom jeg kalder dem for ”trends”, er det egentlig ikke kun et kig på, hvad der kommer til at ske, men lige så meget, hvad der allerede sker. Og du har sikkert allerede hørt om nogle af de her trends før. Men hvis du, ligesom mig, er den nysgerrige type, der gerne vil være lidt på forkant, så læs med her.

Marketingtrend #1: Content marketing

Vi lægger ud med en af mine yndlingstrends, nemlig content marketing. Allerede i 2017 begyndte content marketing for alvor at tage fart. Flere og flere virksomheder har kastet sig ud i content marketing på den ene eller den anden måde. Så er du ikke allerede begyndt at indtænke content marketing som en del af din online marketing strategi, er det nok på tide at komme i gang.

Content marketing er af mange spået til at være den største af de marketingtrends, vi ser i år. Og det giver god mening. I takt med, at vi som forbrugere bliver eksponeret for flere og flere, lad os kalde dem reklamer, hver dag, bliver vi også sværere at overbevise. Med så mange valgmuligheder, hvordan skal forbrugeren så beslutte sig for, at lige netop dit produkt passer ham bedst?

Tadaa! Entering content marketing.

I 2018 kommer vi i højere og højere grad til at se, at content marketing bliver strategisk integreret i hele kundens rejse. Én af de ting, der kommer til at afgøre om kunden vælger det alternativ, du tilbyder er, at du giver ham noget værdifuldt, brugbart, relevant og inspirerende viden. Ikke nødvendigvis om produktet, men om al den merværdi dit produkt og din virksomhed giver.

Læs mere om, hvad content marketing er.

Marketingtrend #2: Videomarkedsføring

En af de fantastiske ting ved content marketing er, at det kan tage så mange forskellige former. Som f.eks. video. Og det er nok ingen overraskelse, at når det kommer til video, så er jeg fortaler. Videomarkedsføring har, ligesom content marketing, længe ligget og summet som et af de der buzzwords, man ikke har kunnet undgå at høre. Og det er med god grund!

Videomarkedsføring er nemlig kommet for at blive – hvis nogen skulle være i tvivl. Flere og flere content marketing folk begynder at integrere video som et fast element i deres content marketing strategi. Og det gør de, fordi forbrugerne i dag meget hellere vil se en video end læse en tekst eller en blog. Og så er det efterhånden ingen hemmelighed, at video får flere organiske visninger end billeder og tekst. Det er noget, mange marketingfolk går op i, mig selv inklusiv, må jeg nok indrømme.

Læs mere om, hvorfor du skal bruge videomarkedsføring her.

Marketingtrend #3: Live video

Det er efterhånden ikke breaking news, at video marketing er en tendens mange virksomheder er godt i gang med at omfavne. Men vi vil stadig se mere og mere til video i 2018, og især live video kommer til at vinde frem. Efterhånden som flere og flere bruger video, kommer der også større krav til, hvad disse videoer skal kunne, for at folk gider se dem. Jeg tror, at content marketing kommer til at spille en stor rolle her. Seerne vil have noget relevant, brugbart og inspirerende indhold – også i deres videoer. Og så vil de have noget unikt, de kan være en del af. Og det er her, at live video for alvor kommer ind i billedet.

Live video er en utrolig god måde at interagere med forbrugerne på. Fordi de føler, de er en del af en her-og-nu oplevelse, føler de sig unikke, og det får dem til at engagerer sig mere. De kommenterer mere, og de bliver hængende ved videoen i længere tid. Ifølge quicksprout.com kommer video streaming til at udgøre 82% af al internet trafik i 2020. Giganterne har forudset det samme med lancering af Facebook Live, Instagram Live og YouTube Live.

Så her er altså en trend, jeg kun kan anbefale dig at prøve af i 2018. Er du i gang, eller har du planer om at gå i gang med content marketing, så få tænkt video ind i det nu.

Marketingtrend #4: Online markedsføring vokser i B2B-segmentet

Mange B2B virksomheder og marketingfolk har længe været usikre på, hvorvidt online markedsføring var noget for dem. Ja, mange har endda været overbevist om, at det slet ikke ville gavne deres forretning. Online-verdenen, annoncering og content marketing har derfor i stor grad været præget af B2C virksomheder. Men nu er der ved at ske et skifte! Og mange tror, at 2018 er året, mange B2B virksomheder får mere øjnene op for mulighederne ved online markedsføring.

Og hvad er grunden til det? Først og fremmest, er der en større og større forståelse for, at salg og kunderelationer sagtens kan understøttes, og endda bygges op, online. Herudover kan vi ikke længere komme udenom, at målgruppen og brugerne rent faktisk også er tilstede online – også i B2B-segmentet.

Marketingtrend #5: Annoncering bliver dyrere

Priserne på annoncering på sociale medier og Google AdWords stiger. Det kommer nok ikke som et chok for nogen, da priserne på AdWords allerede har været stigende det sidste år. LinkedIn annoncering er i forvejen dyrt. Og i fremtiden går priserne på Facebook også kun i én retning, og vi kan lige så godt acceptere, at organisk rækkevidde på Facebook er en uddøende race. Hvis vi vil blive set på de sociale medier og fundet på vores annoncer i Google, må vi acceptere, at budgettet skal lægges om. Hvor træls det så end er. I 2018 vil vi nemlig med stor sandsynlighed opleve stigende annoncepriser på hele linjen.

Marketingtrend #6: Interaktivitet skal være en del af din e-mail marketing

Nej, nyhedsbrevet er ikke uddøet. Det lever i bedste velgående. Og derfor omhandler en af de store marketingtrends i 2018 også e-mail marketing og nyhedsbreve. Du kan nemlig sagtens blive ved med at bruge e-mails i 2018, men det du måske skal være særligt opmærksom på er interaktivitet. Vi hører konstant om, at marketing i dag handler om at involvere forbrugerne. Mange er blevet gode til det på de sociale medier især. Og nu er turen kommet til nyhedsbrevet. Gør dit nyhedsbrev interaktivt med masser af call-to-action læserne kan klikke på, masser af videoer de kan se og erstat billeder med GIFs og videoer, der gør indholdet levende. Giv dine læsere noget at interagere med.

Marketingtrend #7: Marketing automation og Artificial Intelligence  

Vi ser allerede mere og mere, at markedsføring bliver et mix af menneskelige interaktioner og kunstig intelligens (AI). Algoritmer, der kan aflæse brugernes ønsker og opførsel uden menneskelig indblanding er ikke længere en fremmedart. Vi ser det f.eks. ved de her såkaldte chatbots, som er robotter, der automatisk kan håndtere f.eks. kundeservice på din hjemmeside. Ja, vi ser dem nu også på Facebook Messenger. Robotterne kommer i større og større grad til at blive brugt til at analysere forbrugernes opførsel og ønsker.

Marketingtrend #8: Stemmesøgning

Endnu en spændende marketingtrend, der vil tage fart i 2018, er stemmesøgning. Stemmesøgninger på internettet vokser og bliver mere og mere populært. Hvorfor? Fordi det er nemt. Vi travle, utålmodige mennesker går op i én ting i dag, og det er convenience. Alt skal være nemt og hurtigt og kunne gøres lige, når vi har brug for det. Og søgninger er ingen undtagelse. Du kender nok iPhones egen stemmesøgning, Siri, og nu har Amazon også lanceret deres egen, Alexa. Der går nok ikke længe, før vi kan ligge hjemme på sofaen og snakke med vores køleskab om, hvad vi mangler og så bestille det via vores telefon – kun med hjælp fra vores stemme.

Marketingtrend #9: Mikro-influenter

De seneste år har mange virksomheder benyttet sig af de fantastiske fænomener, vi kender som bloggere, YouTubere og Instagrammere. Det er typisk de her kendte eller unge mennesker, der sælger deres sjæl for penge. Okay, lidt overdrevet måske, men konceptet går ud på, at de her såkaldte ”makro-influenter” får et vist beløb fra en virksomhed imod at promovere virksomhedens produkt. Og det er f.eks. ved at lave et Instagram post om produktet.

I 2018 bevæger vi os væk fra makro-influenterne og hen mod mikro-influenterne. Hvor det tidligere har handlet om ”jo flere følgere, jo bedre”, er det nu mere en ”less is more” situation, vi går i møde. Hvis du skal bruge influenter i 2018, skal du tænke mere langsigtet. Du skal tænke på troværdighed og autenticitet fremfor kvantitet.

Marketingtrend #10: Virtual Reality

Endnu et fint ord, som nok heller ikke er fremmed for dig, er Virtual Reality (VR). Helt simpelt er VR, når du tager en brille på, der viser dig en virtuel verden. Teknologien udforskes og udvikles stadig hele tiden. De fleste vil nok være enige i, at den ikke er der heeelt endnu. Men det er stadig en af de marketingtrends, vi kommer til at se mere til i 2018.

Og det handler igen om… trommehvirvel… convenience. Skal du indrette dit hjem eller finde noget nyt tøj, men vil du enormt gerne slippe for den lange dag i IKEA eller Magasin, så er VR måske et hit. Forestil dig, at du tager et par briller på, og voila, så kan du se dig selv i din egen stue med en bestemt sofa eller iført en bestemt kjole. Det er da nemt. Men stadig personligt og tilpasset dig. Altså win win, hvis du spørger VR marketingeksperterne.

Følg med på de største marketingtrends

Nu har jeg taget dig igennem, hvad jeg ser som de 10 største marketingtrends i 2018, men der sker selvfølgelig også mange andre utroligt spændende ting i 2018. F.eks. tror jeg også, at vi kommer til at høre meget mere om Amazon, der trumfer e-commerce, at LinkedIn bliver mere og mere populært i B2B-segmentet, at kunderejsen skal personaliseres, social selling og den komplekse købsproces og meget mere.

Vi vil gøre vores bedste for at holde dig opdateret på alverdens spændende emner indenfor inbound og online marketing. Jeg håber, du blev inspireret til din egen online og content marketing strategi.

Michelle Hemmingsen
Content marketing manager
Mail: michelle@signafilm.dk
Telefon: +45 29 73 46 77