Vælg en side

I gas- og vandmålervirksomheden FLONIDAN blev skepsis vendt til et glædeligt og lærerigt samarbejde med SIGNAfilm. Særligt projektstyringen fra redaktionsmøde til færdig film bliver positivt fremhævet af marketingdirektør, Lis Muusmann, fra virksomheden i Horsens.


Da FLONIDAN besluttede sig for, at de ville bestille to doodles (tegnede film, red.) hos SIGNAfilm, frygtede marketingdirektør i gas- og vandmålervirksomheden, Lis Muusmann, en besværlig proces. Dels fordi de ikke selv har kendskab til videoproduktion, dels fordi de var usikre på, om en ekstern videojournalist kunne formidle deres budskaber. Men den skepsis blev hurtigt gjort til skamme.

”Jeg er imponeret over, at Søren (videojournalist, red.) fra SIGNAfilm lynhurtigt forstod, hvad det drejede sig om. Og så var han rigtig god til at tænke i billeder og udfordre os på tekst, men særligt billedsiden, så vi endte ud med at få nogle endnu bedre film, end vi turde drømme om,” siger marketingdirektør i FLONIDAN, Lis Muusmann.

I enhver videoproduktion fra SIGNAfilm er der indlagt flere projektstyringstrin, som skal hjælpe kunden og videojournalisten i mål med et projekt. Trinene går overordnet set fra et redaktionsmøde med kunden til udkast af storyboard, godkendelse, skitse og den endelige animation. Her ses for eksempel trinene for en doodle film. Andre videoproduktioner kan have andre trin alt efter behovet for filmtypen.

Et overblik over hele processen fra redaktionsmøde til fakturering skal hjælpe kunden og videojournalisten med, hvornår der er aktiviteter, der involverer hver af parterne.

Et overblik over hele processen fra redaktionsmøde til fakturering skal hjælpe kunden og videojournalisten med, hvornår der er aktiviteter, der involverer hver af parterne.

Lærerig projektstyring

Mens den første film tog tid at producere, gik det omvendt over stok og sten med den anden film. Her kunne Lis Muusmann især drage nytte af erfaringerne fra den første film.

Jeg har aldrig været en del af produktionen af en doodle før. Derfor synes jeg, at det var utroligt lærerigt for mig som kunde at arbejde på denne her facon. Havde vi rettelser eller inputs, ringede Søren og jeg sammen, og så fik vi ordnet det hele på én gang,” fortæller marketingdirektøren og tilføjer:

Processen gav os et overskud til at fokusere på, hvordan vi fik det bedste produkt. Det var især vigtigt for mig, at historie og billede ikke blev kliché, men moderne og enkle. Og det synes jeg lykkedes rigtig godt med mit samarbejde med Søren og Sørens projektstyring. Jeg synes virkelig, at det var en god proces, som gav mig et lærerigt indblik i, hvordan man laver en doodle.”

Netop processen forbliver generisk uanset videojournalist eller filmtype. Det skal sikre struktur og ensartethed i projektet, som skaber frirum til, at SIGNAfilm kan udfolde den kreative side, der er i enhver produktion. På den sørger vi for, at processen bliver så effektiv som muligt – både for os og for kunden.

Så når vi siger, at du har en film i hånden inden for 28 dage, er det ikke for sjov. Se selv med i denne animation, som forklarer de simple steps.

Reference: Trods skepsis i starten: ”Jeg synes virkelig, at det var en god proces” 2

“Hvis du også gerne vil opleve processen eller bare vil høre mere, så er du velkommen til at kontakte os.”

Jeppe Kristensen
Journalistisk projektkoordinator
Mail: jeppe@signafilm.dk