[hfcm id="4"]
Vælg en side

Her taler vi ikke om den charterrejse, de tager på et par gange om året, men den rejse de tager på, fra de har et behov, til de stifter bekendtskab med din virksomhed og foretager et reelt køb.

Hos SIGNA arbejder vi med digitale kunderejser hver eneste dag både for os selv og for vores kunder. Vi bruger det som et redskab til at lægge en slagplan for digitale indsatser og til at holde tungen lige i munden i forhold til de målsætninger, der er opsat.

 Men hvad er kunderejser egentlig?

Kunderejser er lig med købsadfærd

Kunderejser handler om at forstå dine kunders købsadfærd og gøre opmærksom på dig selv i de forskellige stadier i beslutningsprocessen, dine kunder befinder sig i. Og lige netop når vi taler om købsadfærd, er der sket store ændringer inden for de seneste år. Hvor vi førhen ikke havde muligheden for at undersøge særlig meget, inden vi købte noget, har digitale kanaler som sociale medier og søgemaskiner som Google i dag gjort det muligt for os at researche på livet løs, inden vi tager en beslutning. Det betyder, at kunderne selv har foretaget 60-70% af købsbeslutningen, inden de tager fat i en kommende leverandør. Hvorfor er det vigtigt for dig at vide? Det er vigtigt, fordi dit valg og tilvalg af digitale indsatser handler om at forstå, hvor dine kunder researcher og indhenter sin viden, inden de kontakter dig. Og så skal du spørge dig selv, om dit website har de relevante informationer eller om det bare er et udvidet visitkort. Læs hvordan du arbejder med personas for at blive skarp på din målgruppe.

Har du en nyopstartet virksomhed, skal du måske starte med at fokusere på tiltrækning og engagement, før du kan skabe konverteringer og salg. Er du derimod en kendt virksomhed med stort engagement hos dine kunder, er det måske et spørgsmål om at fokusere indsatsen på konvertering og modning af leads.

Uanset behov, er det vigtigt at få opsat nogle målsætninger med konkrete tal inden for de udvalgte fokusområder.

I de fem fokusområder handler det også om at få klarlagt, hvilke medier, kanaler og indsatser, der skal bruges til at ramme dine kunder. Vi vender derfor tilbage til punktet om at forstå dine kunder, og hvor de befinder sig henne.

Nedenfor er et eksempel på de medier, kanaler og indsatser, man kan bruge i hvert fokusområde. Ved at indsætte dem i en plan får man lynhurtigt et overblik over de enkelte steps i kunderejsen, og hvor man måske mangler at sætte ind. Bruger man f.eks. en del kræfter på at tiltrække kunderne via sociale medier og Google Ads er det også vigtigt, at man har indtænkt næste step og har noget godt content som blogindlæg eller kundecases at sende ind til. Ellers svarer det til at invitere kunderne på en 3 retters middag, men de får kun forretten.

kunderejser

 

Video- og content marketing er heltene

 

Nu har du styr på hvem og hvor. Så skal du have styr på hvad. Det vil sige med hvilket indhold, du skal ramme dine kunder.

 

Og her er det altså ikke hvilket som helst indhold, dine kunder vil mødes af. Folk er nemlig blevet trætte af reklamer og ”se hvor fantastisk mit produkt er” budskaber. De vil i stedet have noget, der rent faktisk skaber værdi for dem, inden de beslutter sig for at handle med dig. Og det er her, at video marketing og content marketing bliver sat i spil. Video marketing er en gren af content marketing, hvor video er det bærende element.

 

Læs mere om forskellen på de to begreber her.

 

Kort fortalt er video marketing et fantastisk redskab, der kan bruges på kryds og tværs i dine kunderejser til at skabe stærke resultater. Så uanset om du bruger film til at promovere din virksomhed, som et element i et opslag på de sociale medier, en del af et blogindlæg eller til annoncering – så længe du husker på, at videoerne skal skabe værdi for dine kunder. Video marketing er effektivt til at udvide dine kundebase ved at give brugerne relevante informationer i forhold til, hvor i deres kunderejse de er.

 

Læs mere om hvordan du integrerer video i dine kunderejser her. 

 

Marie Louise Melin | SIGNAfilm

”Hvordan stemmer de initiativer, vi allerede har gang i overens med vores kunders rejse? Og hvor skal vi ligge vores fokus? Er det nogle af de spørgsmål, der sniger sig frem, så sidder jeg klar til en god gammeldags brainstorm med dig”

Marie Louise Melin
Content Marketing Specialist
Mail: content@signafilm.dk
Telefon: +45 8612 4700