AnvendER du animationsfilm i din marketing?
I en verden, hvor målgrupper scroller hurtigt forbi indhold, kan animationsfilm fange opmærksomheden og forklare komplekse budskaber på få sekunder. De egner sig særligt godt til digital marketing, hvor kombinationen af lyd, farver og bevægelse øger både forståelsen og “huskbarheden”.
I denne artikel bliver du klogere på de mange fordele ved at vælge en animationsfilm som led i din marketingstrategi. Vi giver dig nemlig 4 overordnede fordele ved at vælge de animerede billeder frem for film med ”rigtige” mennesker.:
Når man arbejder med film i marketing, er der ikke mange, som ikke anerkender, hvor stor effekt, film kan have for de mål, man har sat sig. Men der er også mange overvejelser, man skal gøre sig, når man skal i gang med audiovisuel marketing. Hvad er budgettet? Hvad er formålet og budskabet? Hvem skal budskabet nå ud til? Hvordan skal vi nå målgruppen? Hvor lang tid har vi til projektet? Listen kunne fortsætte.
En animationsfilm kan bruges på tværs af marketingkanaler – fra sociale medier og hjemmesider til e-mail-kampagner og messer. Den kan tilpasses forskellige målgrupper, uden at du skal ud i en ny produktion hver gang. Derfor er animationsfilm et fleksibelt og omkostningseffektivt redskab i enhver marketingstrategi.
Vi har samlet 4 gode grunde til, hvorfor animationsfilm kan anvendes i næsten hvilken som helst branche – og hvornår det er en ekstra god idé at vælge animationsfilm som det medie, der skal fortælle jeres historie. Du får dem her i koncentreret form – og vil du vide mere, har vi uddybet fordelene længere nede i artiklen.
1. Animationsfilm er det helt oplagte valg, når der er tale om komplekse, tekniske eller måske endda kontroversielle problemstillinger. Animationsfilm gør nemlig det komplicerede enkelt på et sprog, alle kan forstå. Læs fx om Organdonation – Ja tak!, der fik lavet en animationsfilm, som skulle gøre op med fordommene ved organdonation ved aktivt fravalg.
2. Animationsfilm er universelle, men skaber blikfang. Det tegnede/animerede indeholder en vis form for genkendelighed, som de fleste af os kender fra da vi var børn og så tegnefilm. Genkendeligheden gør, at vi har en tendens til at blive draget af filmen. Derudover skiller animationsfilm sig ud fra majoriteten af de tusindvis af reklamer og film, vi bliver eksponeret for uanset, hvor vi er.
Vil du gerne blive klogere på animationsgenren? Læs mere: Animation gør det kedelige sjovt
3. Speak og undertekster kan nemt ændres og sprogversioneres i animationsfilm, så filmen kan tilpasses nye markeder, kontekster, kulturer eller andre målgrupper eller platforme. Det er desuden nemt at ændre disse elementer i animationsfilmen uden at lave omfangsrige ændringer i selve filmen.
4. Animationsfilm skåner dig for eventuelle bekymringer om GDPR. De kræver nemlig ikke tilladelser fra rigtige mennesker som fx medarbejdere, der tilmed kan kræve at blive klippet ud af en film, hvis de skulle finde et nyt arbejde, og som derfor muligvis ikke vil associeres med eller være ambassadør for den tidligere arbejdsgiver. Med andre ord: animationsfilm har en lang levetid. Mange kommuner vælger fx derfor at få lavet animationsfilm, når de skal formidle forskellige typer budskaber til både borgere, samarbejdspartnere og medarbejdere.
Hvorfor virker animationsfilm i marketing?
I animation er det kun fantasien, der sætter grænser – der hersker hverken naturlove eller andre forhold, der ellers kan begrænse kreativiteten i tilblivelsen og produktionen af konventionelle film med ”rigtige” mennesker. Man kan selvfølgelig sige, at vi med dronefilm har ophævet en af naturlovene og kan filme fra højder, der for bare 10-15 år siden virkede som noget meget højteknologisk, som først ville være realistisk i en meget fjern fremtid. Og med timelapse-teknologien er det blevet muligt at ophæve de gængse spilleregler for tid. Men i animationsfilm er der endnu flere ting, der er muligt – og man kan gøre det hele på én gang!
Fordel #1: Animationsfilm gør det komplekse og tekniske – let at forstå
Har du i dit marketingarbejde svært ved at forklare dit produkt, ydelse eller budskab på en måde, så det også går rent ind ved udefrakommende, som ikke har din viden om branchen eller det specifikke emne/område? Så kan det være en ide at få dit budskab formidlet gennem de stærke virkemidler og storytelling i en animationsfilm. Det er nemlig et fantastisk værktøj til at forklare komplicerede og/eller tekniske emner og problemstillinger på en letforståelig måde.
De utallige virkemidler, der er tilgængelige i det animerede univers, er så stærkt, at en animationsfilm selv uden tekst, tale eller lyd kan gøre et budskab forståelig. Den visuelle del forklarer så meget i sig selv: de tegnede figurer, steder og scenarier simplificerer tingene og tillader, at dit budskab bliver skåret ud i pap, så alle kan være med. Med andre ord: essensen af dit budskab bliver kogt ned til det absolut vigtigste i en animationsfilm.
Netop dette kan godt være en udfordring at gøre knivskarpt i konventionelle film, hvor man eksempelvis interviewer en eller flere personer. Her er der nemlig risiko for at få en del meningsforstyrrende formuleringer, fyldord og dvælende øh’er med, som kan være svært at redigere/klippe sig helt ud af. I en animationsfilm er du med erfarne og dygtige speakere sikret, at dit budskab bliver knivskarpt leveret.
Læs også vores gratis e-bog om brug af animation i B2B-marketing
Fordel #2: Animationsfilm gør budskaber universelle på tværs af kulturer og skaber blikfang
Selv om man siger, at vi alle er forbundet på en eller anden måde – ud over, at vi alle er mennesker – kan man ikke komme udenom, at der er store kulturelle forskelle på, hvor man vokser op og bor. Med animationsfilm kan man gøre budskaber universelle uden at risikere at træde specifikke kulturer eller etniciteter over tæerne. Og skal dine animationsfilm bruges til marketing på sociale medier, så er versioneringer nemme at foretage.
Det skyldes, at man kan undgå elementer, som er indforståede i dét lands kultur eller den virksomhed, filmen tager udgangspunkt i. På den måde kan en animationsfilm bruges til at formidle et budskab på tværs af forskellige målgrupper i forhold til aspekter som køn, alder og geografiske tilhørsforhold. På samme tid kan man også nemt tilpasse filmen, så et flag eksempelvis udskiftes alt efter, hvilket land, filmen skal bruges i. Det kan være en god ide, hvis man gerne vil gøre filmen lidt mindre universel og mere nærværende og relevant, hvilket også kan være en god strategi alt efter budskabet og formålet med filmen.
Sammenlignet med konventionelle film med ’rigtige’ mennesker skaber animationsfilm også et stærkt blikfang. Og blikfang er uhyre vigtigt i kampen om kundernes/forbrugernes opmærksomhed, fordi vi efterhånden er blevet vant til – og mange er mættet af – konstant at blive eksponeret for og bombarderet af diverse film, tv-reklamer, annoncer, sponsorerede opslag (you name it) uanset, hvor vi er.
I marketingbranchen er det flere år siden, at det blev et velkendt faktum, at man ikke skal regne med at kunne holde sit publikums opmærksomhed i længere end 8 sekunder. Til sammenligning har en guldfisk et såkaldt attention span på 9 sekunder. Lad lige den synke ind.
Nogle gange kan 8 sekunder selvfølgelig være nok, men så skal man være en af de rigtig skarpe knive i skuffen. Og selv om man måske formår at opretholde opmærksomheden hos sin målgruppe i 8 sekunder, nytter det jo faktisk ingenting, hvis indholdet ikke er fængende nok i løbet af de første kritiske sekunder. Er de ikke interessante nok, har du ikke en jordisk chance for at opretholde opmærksomheden hos modtageren i alle 8 sekunder, og så kan det hele jo være lige meget.
Der skal altså rigtig meget til, før vi stopper op og giver vores fulde opmærksomhed i noget, der forstyrrer vores nyhedsfeed, uanset hvilken platform, det drejer sig om – og så er det altså godt at kunne skille sig lidt ud! Det kan man med en animationsfilm.
Fordel #3: Animationsfilm kan sprogversioneres, tilpasses og genbruges
Har du også set de dårlige Vanish Oxi Action- eller Cillit Bang-reklamer? Det er lidt som om, lydsiden ikke helt matcher læbernes mimik og personernes artikulation. Man skal ikke have læst hverken lingvistik eller talepædagogik for at gennemskue, at der er lagt et helt andet sprog oven på de originale optagelser, hvor personerne taler deres modersmål (i disse tilfælde er det vistnok tysk). Og selv om tysk og dansk på papiret og ifølge sprogstammerne skulle ligne hinanden en hel del, narrer de altså ikke nogen i de rædselsfulde (om end ret komiske) reklamer.
Dette problem slipper du helt for med animationsfilm, som er langt nemmere at genbruge. Her kan man nemlig nemt ændre både undertekster og speak til andre sprog. Selv om nogle sprog er mere økonomiske i forhold til ordforbrug end andre, når der skal formidles et budskab, er det uhyre sjældent, at man er nødt til at justere meget og lave deciderede ændringer på billedsiden i en animationsfilm for at tilpasse den til et nyt sprog, kultur eller land.
Skulle Vanish og Cillit Bang så have valgt en animationsfilm i stedet? Tjo, måske. Det ufrivilligt komiske lag i reklamerne ville formentlig forsvinde, men omvendt ville det skabe en hel del mere troværdighed, nærvær og professionelt udtryk, hvis de ikke havde valgt den økonomiske dubbing-metode.
Hvem ved – måske det bare er fordi, vi ikke er vant til at se dubbede medieprodukter med rigtige mennesker i Danmark, at vi synes, de er lidt fjollede. Men et kikset brand er vel også et slags brand, og mon ikke de begge sælger godt alligevel? Vi synes dog, de burde overveje at få lavet en universel animationsreklame med forskellige, sproglige speak næste gang. Man kan nemlig også markedsføre produkter gennem animationsfilm.
2D, 3D, explainer, infografik… doodle?
Kært animationsbarn har mange navne.
Læs mere om de forskellige typer animationsfilm her.
Fordel #4: Animationsfilm skåner dig for GDPR-bekymringer
GDPR… Ingen kan rigtig huske, hvad det står for, men alle har en nogenlunde idé om, hvad det betyder og indebærer. På dansk: persondataforordningen eller databeskyttelsesforordningen.
Den kan i værste tilfælde være din virksomheds værste mareridt, hvis du lige har brugt en masse penge på en storslået profilfilm, som du ovenikøbet har valgt at supplere med både en employer branding-film og måske en SoMe-film eller 5 med nogle af dine medarbejdere.
For hvad sker der, når en medarbejder siger op? Ja, hvis vedkommende ønsker det, har han/hun/de faktisk krav på at blive klippet ud af diverse film, der er produceret i og for den virksomhed, som personen har været ansat i.
Nogle gange kan det lade sig gøre at klippe personen ud, uden det får den store betydning – andre gange er det nærmest umuligt at gøre uden at lave afgørende ændringer i filmen, så udtrykket eller budskabet bliver markant anderledes.
I animationsfilm kan du uden problemer vise personer i ellers potentielt følsomme eller kompromitterende situationer – for eksempel i forbindelse med:
- Helbreds- og lægebesøg
- Handlinger, der centreres omkring tro og religiøse overbevisninger
- Politiske overbevisninger
- Etniske herkomster
- Strafferetlige forhold – fx er det med #MeToo-bølgen mere aktuelt end nogensinde før at tage aktivt stilling til firmapolitikker i forhold til klager om eventuelle krænkelser mm.
- Anden følsom persondata, der kan være vanskeligt at håndtere med almindelige film optagelser.
Mennesker spejler sig og identificerer sig med andre, der ligner sig, og er der tale om en employer branding-film, vil vi altid mene, at en film med rigtige mennesker, som er eksisterende medarbejdere, er den bedste løsning. Men det kan være værd at overveje, om jeres profilfilm – der jo fortæller virksomhedens historie og formål, som næppe ændrer sig markant på kort tid – skal fortælles gennem en animationsfilm i stedet for en konventionel film med rigtige mennesker.
Det ville jo være ærgerligt at være nødt til at kassere en hel produktion, fordi GDPR-lovgivningen har gjort den ubrugelig.
Okay, okay… nu får Fanden måske lidt for meget plads på væggen – men overdrivelse fremmer forståelsen, ikke?
Kort sagt er og bliver animerede film din korteste vej til…
- Mere opmærksomhed
- Bedre forståelse
- Større omsætning
Men… Hvad koster det så? Det kommer an på så meget. Men vi har selvfølgelig lavet en oversigt med standardpriser, som kan tilpasses alt efter jeres ønsker og behov. Find den her: Hvad koster animationsfilm?
FAQ om animationsfilm i marketing
Hvorfor er animationsfilm så effektive i marketing?
Animationsfilm er et af de mest fleksible og effektive redskaber i moderne marketing, fordi formatet kombinerer visualitet, tempo og fortælling på en måde, der passer perfekt til den måde, vi i dag forbruger indhold på.
Hvor klassiske reklamefilm ofte fokuserer på mennesker og miljøer, giver animation mulighed for at forenkle komplekse budskaber, skabe universer og metaforer – og styre tempo og tone præcist.
I marketing handler det om at fange opmærksomheden hurtigt, og her har animation en klar fordel: farver, bevægelse og grafik vækker nysgerrighed på få sekunder. Samtidig kan man tilpasse stilen til målgruppen – fra humor og energi i B2C til ro, præcision og professionalisme i B2B.
En veludført animationsfilm skaber både kognitiv forståelse og emotionel resonans, og netop den kombination gør, at budskabet hænger fast.
Det er derfor animationsfilm bruges i alt fra kampagner og produktlanceringer til employer branding, onboarding og e-learning. De fungerer på tværs af platforme – sociale medier, hjemmesider, e-mails og messer – og er dermed et centralt værktøj i enhver moderne marketingstrategi.
Det er derfor vi siger, at animationsfilm gøde det kedelige sjovt!
Hvordan kan animationsfilm styrke en digital marketingstrategi?
Animationsfilm spiller en unik rolle i digital marketing, fordi de forener visuel kommunikation og konverteringsstrategi.
De kan skræddersys til hele kunderejsen: fra awareness (tiltrække målgruppen) til consideration (forklare produktet) og endelig conversion (få kunden til at handle).
I top-funnel-marketing kan en kort animationsfilm på 10-20 sekunder skabe nysgerrighed på sociale medier og drive trafik til hjemmesiden.
I mid-funnel-fasen kan længere forklaringsfilm eller “explainer videos” bruges til at formidle komplekse produkter, processer eller services – og skabe tillid. Og i bund-funnel-kampagner kan animationsfilm styrke budskaber omkring værdi, support eller resultater.
Fordelen er, at du kan genbruge og tilpasse filmens elementer: korte klip til LinkedIn-annoncer, GIF’er til nyhedsbreve, eller små versioner til website-headers. Derudover forbedrer video og animation dine SEO-resultater, fordi Google måler brugernes engagement og tid på siden – og netop her performer videoindhold markant bedre end tekst alene.
Når animationsfilm bliver en integreret del af marketingstrategien, opnår du både højere synlighed, stærkere brandidentitet og en bedre brugeroplevelse på tværs af kanaler.
Hvad koster det at bruge animationsfilm i marketing – og hvad får man for pengene?
Prisen på animationsfilm afhænger af tre hovedfaktorer: kompleksitet, længde og stil.
En enkel 2D-film på 30-60 sekunder kan typisk produceres for 20.000–40.000 kr., mens mere avancerede 3D-film eller hybridproduktioner kan ligge i området 60.000–100.000 kr.
Men den egentlige værdi ligger i, at animationsfilm kan genanvendes og tilpasses mange forskellige marketingkanaler.
Du kan fx bruge samme grundfilm i en kampagne på sociale medier, på virksomhedens hjemmeside og til interne præsentationer – eller klippe versioner målrettet forskellige målgrupper. Det betyder, at investeringen hurtigt tjener sig hjem i form af synlighed, konvertering og genbrug.
Derudover kræver animationsfilm ingen skuespillere, locations eller vejrforhold, hvilket gør produktionen mere fleksibel og ensartet. Den grafiske stil kan opdateres løbende, så filmen holder i flere år.
I et marketingbudget bør animationsfilm derfor ses som et aktiv, ikke en udgift – et stykke indhold, der kan skabe værdi på tværs af platforme og kampagner i lang tid fremover.
Hos SIGNAfilm tilbyder vi flere niveauer af animationsfilm, så løsningen matcher både ambitionsniveau og budget.
Hvordan arbejder SIGNAfilm med animationsfilm i marketing?
Hos SIGNAfilm kombinerer vi kreativ storytelling, strategisk tænkning og målrettet markedsføring i vores arbejde med animationsfilm.
Processen begynder altid med en dialog om virksomhedens formål: Hvad skal filmen opnå, hvem skal den ramme, og hvordan passer den ind i den samlede marketingstrategi?
Derefter udvikler vi en idé og et storyboard, der bygger på jeres budskaber og brandtone – og som tager højde for, hvor filmen skal leve (LinkedIn, YouTube, website, e-mail osv.).
Vi designer karakterer, grafiske elementer og bevægelse, så stilen passer til virksomhedens identitet, og så filmen føles både professionel og menneskelig.
Under produktionen arbejder vi tæt med jer om tempo, lyd, speak og visuel rytme – alle de små detaljer, der gør forskellen mellem en pæn film og en, der faktisk skaber engagement og konverterer.
Efter levering hjælper vi gerne med at planlægge distribution, så filmen når ud og måles. Vores mål er, at hver animationsfilm ikke blot ser godt ud, men også bidrager direkte til marketingresultaterne – hvad enten det er trafik, leads, rekruttering eller brandopbygning.
Marketing Strategy: Based on First Principles and Data Analytics
Forfattere: Robert W. Palmatier, Christine Moorman & Frank M. Bass – tre førende forskere inden for marketingstrategi, datadrevet beslutningstagning og kundeanalyse.
Udgivelse: 3. udgave, 2022.
Omfang: Ca. 550 sider.
Fokus: En videnskabeligt funderet og analytisk tilgang til moderne marketingstrategi, hvor alle beslutninger bygger på data og principper om kundeværdi, relationer og segmentering.
Bogen viser, hvordan man kan omsætte teori til praksis med modeller og frameworks, der kobler markedsanalyse, digital data og strategisk eksekvering.
Anbefaling
Dette er en af de mest grundlæggende og respekterede lærebøger om marketingstrategi i dag – og en guldgrube for alle, der vil forstå, hvordan data, adfærd og strategi hænger sammen.
Palmatier og hans kolleger formår at kombinere tung teori med praktiske værktøjer, der kan bruges direkte i virksomheden.
Bogen gør det tydeligt, hvordan moderne marketing ikke længere handler om mavefornemmelser, men om måling, indsigt og kontinuerlig optimering.
For ledere, marketingansvarlige og konsulenter, der ønsker et solidt, forskningsbaseret grundlag for deres strategiske arbejde – fx inden for branding, segmentering og digital markedsføring – er denne bog et must-read.
Den fungerer også fremragende som referenceværk, fordi den kobler de klassiske marketingprincipper med nutidens data- og AI-drevne virkelighed.
Digital Marketing: The Success Guide to Mastering Strategy, Use of AI, and Building a Profitable Customer Base
Forfatter: Waldo’s Publishing Company (red.) – et amerikansk forlag, der samler eksperter inden for digital markedsføring, kunstig intelligens og kundedata.
Udgivelse: 2024.
Omfang: Ca. 300 sider.
Fokus: En praktisk og letforståelig introduktion til digital markedsføring med særligt fokus på, hvordan AI og dataanalyse kan bruges til at skabe bedre resultater.
Bogen gennemgår centrale områder som søgemaskineoptimering, content marketing, sociale medier, e-mail automation og kundeopbygning – alt sammen i en moderne kontekst, hvor kunstig intelligens bliver en naturlig del af marketingarbejdet.
Anbefaling
Denne bog er ideel for marketingfolk, der vil forstå den digitale virkelighed i 2020’erne og de mange muligheder, AI giver for at skabe smartere kampagner og bedre kundeoplevelser.
Styrken ligger i kombinationen af praktiske råd og et fokus på strategi frem for teknik – her får man både overblik og konkrete værktøjer.
Selv om bogen ikke går i dybden som akademiske værker, er den en solid guide til, hvordan man kan opbygge en effektiv digital marketingtilstedeværelse, automatisere processer og bruge data mere intelligent.
For små og mellemstore virksomheder, bureauer og marketingansvarlige, der vil udnytte AI og storytelling i praksis, er den et inspirerende og opdateret valg.





