Når vi beskæftiger os med online markedsføring, kan vi næsten ikke undgå at komme ind på e-mail marketing og nyhedsbreve. Et område, som ofte deler vandene. På den ene side er dem, som mener, at det er en genial mulighed for at kommunikere direkte med sin målgruppe, og på den anden side står dem, som mener, at nyhedsbreve er et levn fra fortiden.
Tidligere var et nyhedsbrev lig med en eller flere siders ren tekst med informationer om ugen, måneden eller året der gik – gerne i pdf-format. Men det er ikke den slags e-mail marketing, jeg taler om her. Det er kort, præcis og værdiskabende videndeling, der skaber trafik, salg og loyalitet, jeg vil slå et slag for.
Men alle først, så lad os lige få defineret, hvad e-mail marketing og nyhedsbreve er.
Hvad er e-mail marketing?
E-mail marketing er lige præcis, hvad navnet indikerer. Marketing gennem e-mails. Om det er nyheder, produktspecifikke tilbud, invitationer til begivenheder eller noget helt fjerde. Det kan være hvilket som helst marketingbudskab, som du sender til din målgruppe på mail.
Hvad er et nyhedsbrev?
Et nyhedsbrev kendetegnes ved at være en deling af indhold, der er relevant for dem, som abonnerer herpå. I vores optik er nyhedsbreve en del af en e-mail marketingstrategi, hvor det er ideelt at dele sit content fra andre kanaler. På den måde kan du sikre dig, at din målgruppe bliver gjort opmærksom på dine nye blogindlæg, film eller content fra en helt tredje kanal, som du henviser til.
4 gode grunde til at bruge e-mail marketing
Din målgruppe forventer at høre fra dig
I disse GDPR-tider ved vi, at de folk du sender e-mails og nyhedsbreve til, selv aktivt har valgt at sige ja til at høre fra dig. et ”ja”, der ikke altid er sådan lige til at få fat i. Så sørg for at få det udnyttet!
Har din målgruppe allerede bekræftet, at du gerne må kontakte dem på mail og dele relevant viden, de kan bruge til noget med dem, så er det da hul i hovedet ikke at gøre det.
Vil du have 3 gode tips til, hvordan du øger din mailliste, kan du læse dem her.
Du kan forblive top-of-mind
Når du er så heldig at få en plads i din målgruppes indbakke, har du samtidig muligheden for at få en plads i deres bevidsthed. Det gælder for både eksisterende, tidligere og potentielle kunder, som alle sammen har tilkendegivet, at de gerne vil høre mere fra dig. Det gør de på sin vis også, når de følger dig på forskellige sociale medier, men her møder du ofte en benspænder i form af en algoritme, som prioriterer moster Gerdas feriebilleder over dit geniale content. Med et nyhedsbrev direkte i indbakken er du sikker på, at din målgruppe ser dig.
Du får en stærk trafikkilde
Når nu du har din målgruppes opmærksomhed, er et nyhedsbrev et oplagt sted at sætte ind for at skabe mere trafik og flere konverteringer. Skriver du i forvejen indhold til andre kanaler som f.eks. din hjemmeside, er det oplagt at dele dette gennem nyhedsbreve for at nå ud til flere og trække dem ind på din hjemmeside.
Alt efter hvilket interval, du vil sende ud med, kan dine nyhedsbreve bestå af 1-4 historier. Jo flere du har, jo bedre kobling skal der være mellem dem, og jo kortere skal de være. Ja, det er faktisk nærmere teasers af max 200 ord, du deler. Og tricket er så at linke ind til de fulde historier på din hjemmeside, så du på den måde får noget trafik og en handling.
Det indhold, du deler i nyhedsbrevet, kan bestå af nyt indhold fra din blog, nye produkter på din webshop, en ny film på din YouTube-kanal eller måske noget helt fjerde. Uanset hvilke nyheder du har, er det en rigtig god idé at lave en overskuelig opsætning med tilhørende overskrifter, billeder og tydelige CTA’er (Call To Action). På den måde kan modtageren nemt overskue indholdet og klikke sig videre, hvis de finder det interessant.
Du får gode segmenteringsmuligheder
Med e-mail marketing har du oceaner af målretningsmuligheder. Når folk siger ja til at høre fra dig, forventer de også, at det indhold, du sender dem, er tilpasset dem og har relevans for dem.
Med e-mail marketing kan du allerede fra start af differentiere dine modtagere med de oplysninger, du beder dem give, når de tilmelder sig. Har du allerede styr på dine målgrupper/segmenter, er det en god mulighed. Alternativt kan du også analysere dig frem til dine målgruppers interesser. Indsigter i tidligere udsendte nyhedsbreve kan nemlig afsløre en del. Uanset hvad er det til enhver tid at foretrække, at du målretter dine budskaber til din målgruppe. Der er eksempelvis stor forskel på, hvor dine eksisterende, tidligere og potentielle kunder befinder sig i købsrejsen, og de har derfor vidt forskellige behov. Og dem kan du imødekomme med e-mail marketing.
Husk at måle effekten af dine nyhedsbreve
Men hvad får du så ud af de her nyhedsbreve?
Der er faktisk supergode muligheder for at måle på sine indsatser med e-mail marketing, der giver dig mulighed for hele tiden at evaluere og optimere. Du kan bl.a. se, hvem og hvor mange, der åbner nyhedsbrevene. Og af dem, der åbner, kan du se, hvilke historier de klikker på. Med disse oplysninger, har du forudsætningerne for at lave og dele mere af det indhold, der hitter.
Stod du før med et ben ovre i nyhedsbreve-er-et-levn-fra-fortiden-lejren, men har nu fået vakt din interesse, kan du læse mere om, hvordan du kommer i gang med e-mail marketing her.
”Vil du have flere gode grunde, er du mere end velkommen til at kontakte mig, så vi kan tage en snak om, hvordan nyhedsbreve kan skabe værdi for dig og din virksomhed.”
Fie Dierichen
Content marketing specialist
Mail: fie@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 03 20