Vælg en side

Statistikker og succescases viser gang på gang, at der kan opnås utroligt stor effekt gennem e-mail marketing og nyhedsbreve, men heller ikke denne kanal har en facitliste for vejen til succes.

Alligevel har vi forsøgt at lave en guide til kanalen med en håndfuld gode råd, som du kan læne dig op ad, når du skal i gang med e-mail marketing.

Hvorfor fungerer e-mail marketing så godt?

En af de helt klare årsager til, at e-mail marketing ofte opnår stor effekt er, at modtageren aktivt har sagt ”ja tak” til at høre fra dig og din virksomhed. Du har desuden mulighed for at tilpasse din kommunikation til forskellige målgrupper for at servere mest mulig relevans for dine læsere. Med de oplysninger der afgives ved tilmeldingen til dit nyhedsbrev, får du, vigtigst af alt, mulighed for at skabe den bedste kunderejse for din målgruppe. Disse oplysninger bør nemlig have til formål at lære din modtager bedre at kende.

Endelig er e-mail marketing relevant, uanset om dine budskaber henvender sig til b2c eller b2b segmentet.

Der er mange ting, der gør sig gældende for et godt nyhedsbrev, og der bør ligge mange overvejelser bag. Hvis vi skal samle en håndfuld af de vigtigste elementer i e-mail marketing, ville de være følgende:

1. Accept

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 1 

Inden vi skriver nyhedsbreve, skal vi have nogen at sende dem til. Det er altså det skridt på kunderejsen, hvor vi skal have modtagerne tiltrukket. Med tryk på tiltrukket! De skal nemlig komme til dig. Dine kunder har ikke tilbudt dig en plads i deres indbakke, bare fordi de engang har købt et produkt eller en service af dig.

Kombiner dine markedsføringsindsatser på tværs af platforme og sæt ind på nyhedsbrevstilmeldinger gennem kampagner på bl.a. sociale medier. Kvalitet vil endnu engang vinde over kvantitet, når du skal opbygge din mailliste. Din kilometerlange modtagerliste er ingenting værd, hvis ikke modtager er interesseret i dit content.

Vil du have 3 tips til, hvordan du får denne accept, kan du læse med her.

 

2. Segmentering

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 2 

Er din virksomhed en værktøjskæde, der sælger udstyr til andre erhvervsdrivende, herunder både malere, tømrere og smede, er det en rigtig god idé at bede modtager om at angive, hvilket fag vedkommende arbejder i ved tilmeldingen til nyhedsbrevet. På den måde kan du opstille lister i dit mailprogram, så du sender nyheder om maling og pensler til maleren, hammer og søm til tømreren og svejseudstyr til smeden. Sender du i stedet samme mail til alle modtagere, kan du næsten være sikker på at sende irrelevant indhold ud ved hver eneste afsendelse. Med andre ord, er det vigtigt, at du i dine nyhedsbreve skriver værdifuldt og relevant content for den konkrete målgruppe.

Ønsker du mere specifik information fra dine modtagere, kan det være en god idé at lægge op til, at de løbende kan opdatere deres profil, da der ikke skal meget til, før de synes, at det bliver uoverskueligt og dropper at tilmelde sig nyhedsbrevet i første omgang.

 

3. Planlægning

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 3

I løbet af kunderejsen vil dele af din målgruppe have forskellige behov, som dit nyhedsbrev skal afdække, og derfor bliver du nødt til at indtænke konverteringer i dine nyhedsbreve. Det er en rigtig god idé at have en strategi for, hvornår du sender hvad ud og til hvem. Herunder er der nogle typer af nyhedsbreve, som egner sig rigtig godt til at være automatiseret. Det kan eksempelvis være en velkomstmail, der sendes ud ved tilmelding. Det kan også være, at du har en webshop, og du i dine analyser har bemærket, at mange ikke færdiggør deres handler. Du kan derfor automatisk sende en påmindelse ud om at vedkommende stadig har noget liggende i sin ’kurv’.

De nyhedsbreve, som ikke sendes ud automatisk bør også stadig planlægges. Hvis du ikke ved, hvad du skal fortælle, er det nemt at falde i ”salgsfælden”, hvor du blot skriver ud til dine modtagere, når du har et godt tilbud. Nogle produkter egner sig fint til dette – særligt i B2C, men hvis du vil skabe værdi for dine kunder og vise dem, at du er den mest kompetente virksomhed til at løfte opgaver inden for dit felt, bliver dit content i den e-mail marketing nødt til at afspejle det. Når du kender din målgruppe og ved, hvornår de er hvor i deres kunderejse, kan du planlægge dig ud af at skrive det mest værdifulde content til dem på alle steps i deres kunderejse.

 

4. Indhold

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 4

Uanset om vi taler e-mail marketing eller hvilken som helst anden form for kommunikation, kan vi ikke understrege nok, at dit content, altså dit indhold, skal være værdiskabende. Hvordan du skriver værdifuldt content, kan du læse mere om her.

Når du har det privilegie det er at have en plads i din målgruppes indbakke, skal du hele tiden sørge for at gøre dig fortjent til at beholde denne plads. Indtænk dit konverteringsmål – hvad vil jeg have ud af dette nyhedsbrev? Vil jeg vise modtagerne min nye profilfilm? Vil jeg have dem til at læse mit nyeste indlæg på min blog? Eller skal de købe her og nu? Som nævnt, er det en god idé at have en strategi for dine konverteringsmål, som dit content afspejler, men en tommelfingerregel er, at du skal starte med at skabe tillid og tænke langsigtet. Der er værdi i at vide, hvornår man kan spare penge, men der er ikke værdi i gennemgå hele jeres lager i de næste 20 nyhedsbreve. Brug derfor dit content fra dine andre kanaler, såsom film og blogindlæg, som understøtter, at din virksomheds løsninger er ideel for din modtagers behov.

 

5. Design

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 5 

Uanset hvilke nyheder du har, er det en rigtig god idé at lave en overskuelig opsætning over dine 2-3 historier med tilhørende billeder og en intro til, hvad hver nyhed indebærer – og indsæt selvfølgelig en tydelig CTA (Call To Action), så modtager ikke er i tvivl om, at du ønsker at sende dem videre til det faktiske content. Det betyder, at de blogindlæg, der blev nævnt i ovenstående afsnit om content ikke skal copy-pastes ind i nyhedsbrevet. De skal linkes til, så nyhedsbrevet holdes kort og er overskueligt for læser.

I de fleste mailprogrammer er det muligt at opsætte nogle skabeloner for dit nyhedsbrev, så du ikke behøver bekymre dig om bokse, farver og skrifttyper hver gang, du tager hul på et nyt nyhedsbrev. Hold en rød tråd i dit grafiske udtryk og lad det gå igen i din e-mail marketing.

 

Forholder du dig til disse fem punkter, har du forudsætningerne for at skabe værdi for både din virksomhed og dine kunder, fordi du serverer relevans direkte i den digitale postkasse.

Den hurtige guide til e-mail marketing og nyhedsbreve 6

”Vil du høre mere om, hvordan du kommer i gang med nyhedsbreve, eller vil du høre mere om, hvilken værdi e-mail marketing kan skabe for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Rikke Frost Østergaard
Content Marketing Specialist
Mail: rikke@signafilm.dk
Telefon: +45 22 65 99 11