Vælg en side

Den umiddelbare tanke når en marketing medarbejder stopper, er at ansætte en ny – måske en barselsvikar. Men der er andre – og måske mere fornuftige beslutninger. Overvej samarbejde med en kompetent ekstern partner, som hurtigt sætter sig ind i din forretning.

 

Din virksomhed vokser, og du har ikke længere tid til at varetage marketingopgaverne selv.

Hvad gør du? Går du all-in og ansætter en marketingmedarbejder på fuld tid?

Inden du gør det, bør du læse med her. For måske findes der en bedre løsning for din virksomhed. For mange kan det nemlig bedre betale sig at finde en ekstern partner, der sørger for al marketing og kommunikation.

Vi ved allerede, hvad du vil sige.

 

Du vil sige, at en ekstern partner:

  • Koster spidsen af en jetjager
  • Ikke aner en hujende fis om, hvad der foregår i din virksomhed til daglig
  • Ikke har en jordisk chance for at forstå produktet eller de personer, vi sælger det til

Desuden vil du påpege, at hvis alt går, som du håber, vil din nye marketingmedarbejder være sin egen vægt værd i guld i løbet af et år, og derfor giver det ikke mening at hive en ekstern samarbejdspartner ind.

*suk*

Vi siger ikke, at du er helt galt afmarcheret.

Og vi er bestemt ikke ude på at gøre livet surt for landets marketingmedarbejdere in spe.

Men der er flere grunde til, at en ekstern samarbejdspartner kan være en bedre løsning end at fastansætte en marketingmedarbejder.

Få en strategisk ekstern partner

Du får mere for mindre med en ekstern partner

Ved at vælge en ekstern samarbejdspartner får du for eksempel adgang til et helt hold af specialister, der tilsammen har flere kompetencer end én marketingmedarbejder.

Og ikke nok med det. I mange tilfælde er det nemlig også billigere at betale et månedligt abonnement hos en ekstern partner, end det er at betale en månedsløn til en medarbejder. Hvis din marketingmedarbejder f.eks. koster 35-40.000 kr. pr. måned + feriepenge + pension og øvrige omkostninger, så vil du i løbet af en periode på 12 måneder kunne få:

    • 100 opslag på Facebook
    • 100 opslag på Linkedin
    • 6 Email nyhedsbreve udsendt
    • 24 artikler skrevet til websitet
    • 48 blogindlæg
    • 2 pressemeddelelser der bliver skrevet
    • 24 annoncekampagner på sociale medier (ekskl. medieforbrug)
    • 5 timer/md. til vedligehold af website
    • 10 timer/md. til forskellige ad-hoc opgaver
    • Inkl. redaktionsmøder og løbende projektledelse

    Da det er et team af eksperter, skal du ikke betale for kompetenceudvikling, men får forskellige personer med de rigtige kompetencer. Så du får altså flere kompetencer for færre penge. Det er vist det, man kalder en win-win-situation.

    Ja ja, det er alt sammen meget godt. Men hvad nytter det, når I ikke aner en døjt om vores produkt og vores kunder?

    Bevares, det kan du godt have lidt ret i. Ligesom en ny medarbejder vil en ekstern partner nemlig skulle bruge noget tid på at sætte sig ind i din virksomheds produkt og målgruppe. Ingen diskussion der.

    Til gengæld er fordelen ved en ekstern partner, at de altid står klar, uden at nogen går på barsel, bliver syge eller siger op. På den måde vil en ekstern partner over tid opbygge en know-how om virksomhedens produkter og målgruppe, som ikke nødvendigvis kan matches af en ny medarbejder.

    Så er den ged vist barberet, eller hvad? Nej, ikke helt.

    Eksternt samarbejde via kommunikationspartner

    Det store spørgsmål: Hvor er du om et år?


    Der er ét spørgsmål, vi endnu ikke har besvaret.

    Hvad nu hvis jeg regner med at ansætte flere marketingmedarbejdere?

    Jamen så … Hmm … Okay, indrømmet – hvis du regner med at udvide din marketingafdeling med endnu flere fastansætte, er der måske ikke så meget idé i at hive en ekstern ind.

    Men det er her, du skal kigge dig selv dybt i øjnene og spørge:

    Hvor ser jeg min virksomhed om et år?

    Kommer vi til at vækste med en hastighed, der får Usain Bolt til at ligne Morten Skildpadde?

    Så vil en marketingmedarbejder give mening.

    Eller kommer vi til at opleve en mere moderat vækst, der måske ikke retfærdiggør en fastansættelse?

    Så er en ekstern samarbejdspartner måske ikke en dum idé.

    Igen, vi er ikke kommet for at sætte lus i skindpelsen på landets vordende marketingmedarbejdere.

    Og vi siger ikke, at du skal vælge os som ekstern partner.

    Men det er da værd at overveje.

    Kontakt mig eller en af mig kollegaer for en snak om, hvordan SIGNA som ekstern partner kan skabe værdi i samarbejdet med dig.

     

    Peter | SIGNAfilm
    Ruth | SIGNAfilm

    ”Er du nysgerrig på, hvad en ekstern partner kan tilbyde dig? Så hører jeg gerne fra dig.”

    Sigrid Tanderup
    Content marketing specialist
    Mail: 
    sigrid@signafilm.dk
    Telefon: +45 22 59 06 15