Vælg en side

Hørt på mellemlederens kontor:

HR-Henrik: ”Du, Martin. Birgitte fra marketing har lige annonceret, at hun er gravid.”

Mellemleder Martin: ”Igen? Hun skyder dem da ud som T-shirts til en boksekamp.”

HRH: ” … Ja, sådan kan man også udtrykke det. Men det betyder, at vi skal ud og finde en vikar.”

MM: ”Hvornår har hun termin?

HRH: ”Om fire måneder.

MM: ”Hmm. Så starter møllen igen. Lave jobopslag, læse ansøgninger, interviewe kandidater og oplære den nye … jeg bliver træt bare ved tanken. Er der virkelig ikke andet, vi kan gøre?

HRH:Du tænker på en ekstern samarbejdspartner?

MM: ”Måske. Men –”

Vi afbryder dig her, Martin, for vi ved lige nøjagtig, hvad du vil sige.

Du vil sige, at en ekstern samarbejdspartner:

  • Koster spidsen af en jetjager
  • Ikke aner en hujende fis om, hvad der foregår i din virksomhed til daglig
  • Ikke har en jordisk chance for at forstå produktet eller de personer, vi sælger det til

Desuden vil du påpege, at hvis alt går, som du håber, vil barselsvikaren være fastansat om et år, og derfor giver det ikke mening at hive en ekstern samarbejdspartner ind.

*suk*

Vi siger ikke, at du er helt galt afmarcheret.

Og vi er bestemt ikke ude på at gøre livet surt for landets barselsvikarer in spe.

Men der er flere grunde til, at en ekstern samarbejdspartner kan være en bedre løsning end en barselsvikar.

1. Du får mere får mere for mindre

Ved at vælge en ekstern samarbejdspartner får du for eksempel adgang til et helt hold af specialister, der tilsammen har flere kompetencer end en barselsvikar.

Og ikke nok med det. I mange tilfælde er det nemlig også billigere at betale et månedligt abonnement hos en ekstern samarbejdspartner, end det er at betale en månedsløn til en medarbejder.

Du får altså flere kompetencer for færre penge. Det er vist det, man kalder et win-win, ikke sandt, Martin?

2. De er der også, når barn nummer 2 og 3 melder sin ankomst

Ja ja, det er alt sammen meget godt. Men hvad nytter det, når I ikke aner en døjt om vores produkt og vores kunder?

Bevares, det kan du godt have lidt ret i. Ligesom en barselsvikar vil en ekstern samarbejdspartner nemlig skulle bruge noget tid på at sætte sig ind i din virksomheds produkt og målgruppe. Ingen diskussion der.

Til gengæld er fordelen ved en ekstern samarbejdspartner, at de også står klar, næste gang Birgitte (eller en anden i marketingafdelingen) går på barsel. På den måde vil en samarbejdspartner over tid opbygge en know-how om virksomhedens produkter og målgruppe, som ikke kan matches af en barselsvikar.

Så er den ged vist barberet, hva’ Martin?

Nej, ikke helt.

Det store spørgsmål: hvor er du om et år?

Derfor bør du ikke ansætte en barselsvikar 1

Der er stadig et spørgsmål, vi endnu ikke har besvaret.

Hvad nu hvis jeg regner med at fastsætte min barselsvikar efter vikariatet?

Jamen så … Hmm … Okay, indrømmet – hvis du regner med at fastansætte din barselsvikar efterfølgende, er der måske ikke så meget idé i at hive en ekstern ind.

Men det er her, du skal kigge dig selv dybt i øjnene og spørge:

Hvor ser jeg min virksomhed om et år?

Kommer vi til at vækste med en hastighed, der får Usain Bolt til at ligne Morten Skildpadde?

Så vil en barselsvikar give mening.

Eller kommer vi til at opleve en mere moderat vækst, der måske ikke retfærdiggør en fastansættelse?

Så er en ekstern samarbejdspartner måske ikke en dum idé.

Igen, vi er ikke kommet for at sætte lus i skindpelsen på landets vordende barselsvikarer.

Og vi siger ikke, at du skal vælge os som samarbejdspartner.

Men det er da værd at overveje.

Ruth | SIGNAfilm

”Er du nysgerrig på, hvad en ekstern samarbejdspartner kan tilbyde dig? Eller føler du dig krænket over vores undertrykkende sprogbrug? Så hører jeg gerne fra dig.”

Ruth Brown
Content marketing specialist
Mail: ruth@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 47