Vælg en side

Hvordan bliver jeg vist i Googles søgeresultater? Hvordan bliver jeg vist i relevante søgninger? Og bruger jeg de rigtige keywords? Det er spørgsmål, som vi i dette blogindlæg vil hjælpe dig med at få svar på.

Brug de rigtige keywords og få succes med din SEO-strategi

I denne artikel vil du blive klogere på:

 

Strategiske keywords – et led i din SEO-indsats

Søgeordsoptimering, bedre kendt som SEO, er svært at komme udenom, hvis du gerne vil have, at din virksomheds hjemmeside eller webshop opnår de eftertragtede topplaceringer på Google eller andre søgemaskiner.

Vejen til toppen har mange snoede veje – SEO er nemlig en bred og kompleks markedsføringsdisciplin, som indbefatter en lang række indsatser.

Google arbejder med mange forskellige algoritmer, som er med til at bestemme din placering. Ikke alle algoritmer er offentligt tilgængelige, men ifølge Google selv er det vigtigt at fokusere på faktorer som:

  • Hvilke ord bruger kunderne i deres forespørgsler
  • Sidens troværdighed
  • Sidens relevans og kvalitet

Selvom vi ikke kender til Googles nøjagtige algoritmer, så ved vi med sikkerhed, at Google stiler efter at give brugerne den bedste oplevelse  og det mest fyldestgørende svar på deres spørgsmål eller forespørgsler.

Derfor er det vigtigt at anvende de keywords, som din målgruppe søger på, når de skal finde produkter eller ydelser, som relaterer sig til din virksomhed. Med velproduceret indhold og relevante søgeord er du allerede et godt stykke op ad Googles ”rangeringsstige”.

Hvad er keywords (søgeord)?

For en god ordens skyld, så lad os starte med at definere hvad et keyword er. Et keyword er et søgeord, som er relevant for dit website at blive fundet på. Du skal derfor vide hvilke søgeord, dine kunder eller potentielle kunder søger på, når de skal finde produkter eller services, som du tilbyder. Rangerer du højt på Google med disse søgeord, vil dine kunder have lettere ved at finde dit website.

Implementeringen af relevante keywords er en direkte metode til at lede flere besøgende til dit website, få flere leads og i sidste ende øge salget eller antallet af henvendelser.

SEO søgeord

Hvordan finder jeg de rigtige keywords?

Processen med at finde de mest relevante og udslagsgivende søgeord for dit website kan sammenlignes med detektivarbejde. Gå metodisk og systematisk til værks – og brug en stor portion tid på research.

Lav specifikke søgeord

Start med at lave en liste med alle de søgeord, som har relation til din forretning. Jo mere præcise ord, du bruger, des bedre. Sælger du fx cloud backup-løsninger, skal du ikke nøjes med at skrive backup, men fx ‘cloud backup erhverv’ eller ‘automatisk cloud backup’. På den måde får du specificeret og konkretiseret dine søgeord. Når dit søgeord består af tre til fire ord defineres det som et longtail keyword, og brugen af disse er med til at differentiere dig fra konkurrenterne. Samtidig hjælper du også dine kunder med at finde præcis de produkter, de leder efter, fordi long-tail keywords afspejler, hvordan folk søger på Google.

Find relevante søgeord

For at blive vist i relevante søgninger, gælder det om at anvende de søgeord, som din målgruppe anvender. Disse søgeord og -fraser kan du blandt andet finde via Googles egen søgemaskine.

Dem finder du ved at lave en Google-søgning med et udvalgt keyword. I dette eksempel har jeg valgt ‘cloud backup erhverv’. Ligesom du er vant til, kommer der en masse søgeresultater op. Klik på en af søgeresultaterne, og når du kommer ind på den valgte landing-page, klikker du tilbage igen. Herefter giver Google eksempler på relaterede søgninger, som kan være givtige at implementere i din egen søgeordsliste.

strategiske søgeord

Analysér søgeordenes performance

Når du er færdig med din brainstorm og har fundet dine relevante søgeord, er det en god ide at undersøge, hvordan de forskellige søgeord performer.

På Google keyword planner og Morningscore  kan du få indblik i ordenes søgevolumen og konkurrence. Har ordet en høj søgevolumen, er der selvsagt mange, som søger på ordet. Disse ord er der ofte også stor konkurrence om at rangere højt på. Er der omvendt en lav søgevolumen, er der til gengæld ikke stor konkurrence, og du har større chance for at rangere højt på søgeresultaterne. Fx har long-tail keywords relativt få søgninger, men der er større chance for, at kunderne trykker videre ind på dit website, fordi søgeordet passer specifikt på deres forespørgsel. Det er derfor en vurderingssag fra ord til ord, hvad der er relevant at bruge ressourcer på.

Vil du vide mere om Morningscore, og hvordan du kan bruge værktøjet til at forbedre din SEO samt udvide din søgeordsliste, kan du læse vores artikel: Morningscore – alt i et SEO-værktøj.

SEO + content marketing skaber trafik

SEO – en vedvarende proces

Det er værd at huske på, at udvælgelsen af keywords ikke er en engangsforestilling. Det er en vedvarende proces, hvor du hele tiden skal opdatere dine søgeord, og hvor du enten tilføjer eller sletter ord alt efter, hvordan de performer. Nye tendenser opstår, og din målgruppe kan bruge nye søgeord, som du skal sørge for at benytte i dit websiteindhold.

Har du brug for hjælp til at udvælge de rigtige keywords til din forretning, står SIGNA til rådighed. Vi hjælper med at gøre SEO-arbejdet overskueligt, hvor vi både kan rådgive dig i at komme i gang samt udføre selve rugbrødsarbejdet for dig. Vi skræddersyr den bedste og optimale løsning alt efter dine behov.

Martin Bylund Larsen | Head of content | SIGNA

Hvis du mangler hjælp eller rådgivning til din SEO-indsats, er du mere end velkommen til at kontakte mig.

Martin Bylund Larsen
Head of Content
Mail: martin.bylund@signafilm.dk
Telefon: +45 20 65 00 77