Kulturformidling – brug virksomhedens kultur aktivt

Employer branding

Indholdet i denne artikel

Kulturformidling handler om at gøre virksomhedens værdier, historie og identitet levende – både internt og eksternt. Med de rette film og fortællinger kan du skabe en stærk fælles forståelse, der styrker sammenholdet og gør din virksomhed mere nærværende for omverdenen.

Kulturformidling i virksomheden – hvordan og hvorfor?

Når du skal finde en ny medarbejder til din virksomhed, er det vigtigt, at du udadtil giver et retvisende billede af kulturen på arbejdspladsen. For hvis ikke kulturen lever op til den nye medarbejders forventninger, kan det gå hen og blive et kort bekendtskab – endda meget kort! Medarbejderen vil, i værste fald, føle sig ført bag lyset, og du vil føle, at den nye medarbejder er fejlcastet. 

For at sikre den rette forventningsafstemning mellem dig og potentielle kandidater kan du med fordel inddrage dine eksisterende ansatte som ambassadører for din virksomhed. Som vi tidligere har nævnt, kaldes denne disciplin også for employee advocacy. Gennem employee advocacy kan du, i samarbejde med dine ansatte, skabe en autentisk fortælling om din virksomhed, som stemmer overens med den virkelighed, der møder de nye ansatte på deres første arbejdsdag. 

Læs vores side om employer branding

Fremhæv medarbejderkulturen og styrk dit employer brand

I denne artikel vil du blive klogere på:

Employee advocacy = ren kulturformidling

Employee advocacy er kort fortalt en praksis, hvor ansatte promoverer den virksomhed, de selv arbejder i. Mange virksomheder gør brug af employee advocacy, fordi de ønsker at sprede kendskabet til deres produkter eller ydelser. Men der, hvor employee advocacy virkelig skaber mærkbar værdi, er når medarbejderne promoverer virksomheden som en god arbejdsplads. Det kræver selvfølgelig, at du som arbejdsgiver giver dine ansatte en god grund til at fortælle omverdenen, hvor fantastisk deres arbejdsplads er. Så hvis du overvejer at implementere employee advocacy i din employer branding-strategi, er det vigtigt, at du har et solidt indblik i dine medarbejderes generelle trivsel. Overvej her hvilke fordele, der er ved at arbejde i din virksomhed: Sørger du for jævnlige personaleevents? Tilbyder du attraktive personalegoder? Er der fleksible mødetider? Alle disse ting er nemlig med til at definere en kultur, som du kan bruge aktivt i dit forsøg på at tiltrække de rette kandidater. 

Nedenfor lister vi et par eksempler på, hvordan employee advocacy kan bruges i rekrutteringssammenhænge.

 

kultur og kulturformidling

#1: Medarbejderopslag på LinkedIn

Det kan have enorm effekt på kvaliteten af dine ansøgere, hvis dine medarbejdere skriver noget positivt om din virksomhed på LinkedIn. LinkedIn er det største sociale medie, målrettet erhvervslivet, på verdensplan og det tredjestørste sociale medie i Danmark efter Facebook og Instagram. Derfor kan dét, som folk skriver om dig eller din virksomhed på LinkedIn, have stor indflydelse på din virksomheds brand. Som leder kan det være svært at arbejde strategisk med denne form for employee advocacy, da det gerne skal ske på medarbejdernes eget initiativ – ellers kan det nemt komme til at virke forceret og kunstigt. Igen skal vi tilbage til, at du som arbejdsgiver skal give dine medarbejdere en god grund til at skrive om virksomheden i positive vendinger.

Men hvis du, som leder, gerne vil gå mere aktivt ind i arbejdet med employee advocacy, er der måder hvorpå, du selv kan give bolden op. Du kan evt. komme dine medarbejdere i forkøbet ved at skrive noget positivt om dem på LinkedIn – dette mindsker i hvert fald ikke chancen for, at de på et tidspunkt vil gengælde tjenesten. Derudover kan det være en god idé at implementere jeres employee advocacy-indsatser blandt top- og mellemlederne først. Det vil skabe god signalværdi, som vil inspirere de øvrige medarbejdere til at hoppe med på vognen.

 

Køb en employer branding film | SIGNAfilm

#2: Giv medarbejderne ordet i dine employer branding-videoer

Selvom det er fint at få sat ansigt på direktøren, der ivrigt fortæller om virksomhedens vision og værdier, er det ikke nødvendigvis dét, der giver et autentisk billede af kulturen på arbejdspladsen. Her kan man fordel overlade noget af taletiden til medarbejderne, som i højere grad er med til at definere kulturen på arbejdspladsen. Sætninger som ”vi er en arbejdsplads med højt til loftet” og ”vi har gode personalefordele” giver et større indtryk, hvis de kommer fra de ansatte. Derudover kan man i en video klippe imellem stemningsbilleder fra kantinen, fredagsbaren eller kontorlandskabet, som også er medvirkende til at give de interesserede kandidater en bedre fornemmelse af, hvilken kultur der gør sig gældende i din virksomhed.

 

employer branding video

… Men er employer branding egentlig kommet for at blive?

Hvis du vil have succes med employer branding nu, og i fremtiden, er det helt essentielt, at du møder din målgruppe på deres foretrukne platforme. Disse platforme har det med at skifte fra generation til generation, og derfor er omstillingsparathed én af de vigtigste dyder, hvis dit employer brand skal forblive relevant og attraktivt. Inden 2025 vil Generation Alpha (Født mellem 2010 og 2024) være den største generation i menneskehedens historie – og selvom de er meget unge endnu, er det ikke desto mindre vigtigt at begynde at forstå deres vaner og behov, da de unægteligt kommer til at diktere fremtidens måde at tænke employer branding på. Vi taler trods alt om en generation, som aldrig har oplevet en verden uden internet, smartdevices, sociale medier, streaming og emojis.

Og der er sådan set ingen grund til ikke at gå i gang med employer branding med det samme – for dit employer brand kan meget vel gå hen og blive dit vigtigste brand inden for den nærmeste fremtid. Rigtig mange virksomheder sætter allerede hårdt ind på deres employer branding-strategi, og som et resultat heraf er deres rekrutteringsindsatser blevet mere målrettede, hvilket gør dem aldeles konkurrencedygtige i forhold til at tiltrække og fastholde de bedste kandidater. 

Værdiskabende content, storytelling gennem film og live streaming er alt sammen noget, som efterhånden vinder indpas i den måde, der tænkes employer branding på, mens alt, der minder om traditionel reklame, har udtjent sin værnepligt. Du tænker sikkert, at det lyder som hårdt arbejde at skulle implementere en effektiv employer branding-strategi – og det er det muligvis også. Men vi lover til gengæld, at din virksomhed kan høste frugterne af det hårde slid, så du kan vinde konkurrencen om de bedste medarbejdere.

Kom godt i gang med
employer branding !

Hos SIGNA vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med din virksomheds employer branding-strategi. I vores e-bog, som du kan downloade gratis, finder du guides, cases og inspiration til hvordan du kan styrke din employer branding.

 

Employer branding bog - gratis download
Story-Driven Employer branding af Susanna Rantanen
  • Forfatter: Susanna Rantanen, finsk employer branding-strateg og grundlægger af Employer Branding Agency Emine.

  • Udgivelse: 2023.

  • Omfang: Ca. 270 sider.

  • Fokus: At introducere The Magnetic Employer Branding Method™, en metode der bygger på storytelling og langsigtet brandopbygning fremfor kortsigtede rekrutteringskampagner.

Anbefaling

Denne bog giver en moderne tilgang til employer branding, hvor det handler om at skabe en autentisk fortælling om virksomhedens kultur og værdier – fremfor blot at “sælge” et job. Susanna Rantanen viser, hvordan man kan bruge storytelling til at skabe en stærk følelsesmæssig forbindelse mellem virksomheden og de medarbejdere, man ønsker at tiltrække.

Bogen er praktisk orienteret med cases og værktøjer, der gør metoden let at omsætte til virkelighed. For virksomheder, der arbejder med film og kommunikation, er den særlig inspirerende, fordi den demonstrerer, hvordan visuel storytelling kan understøtte en langsigtet employer branding-strategi.

Give and Get - Employer branding af Bryan Adams og Charlotte Marshall
  • Forfattere: Bryan Adams (CEO i employer branding-bureauet Ph.Creative) og Charlotte Marshall (global employer branding-ekspert).
  • Udgivelse: 2020.
  • Omfang: Ca. 280 sider.
  • Fokus: Hvordan virksomheder kan bruge employer branding til at tiltrække de rette kandidater ved at være ærlige om både styrker og udfordringer i deres kultur.

Anbefaling
Denne bog udfordrer den traditionelle tankegang om employer branding. Adams og Marshall argumenterer for, at det ikke handler om at please alle, men om at fortælle ærligt om virksomhedens kultur – også de sider, der kræver hårdt arbejde.

Netop ærligheden gør brandet mere troværdigt og attraktivt for de mennesker, der virkelig passer ind. For virksomheder, der vil styrke deres kulturformidling gennem film, giver bogen inspiration til at bruge storytelling til at skabe en stærk oplevelse af formål, tilhørsforhold og autenticitet.

Medietræning: sådan får du gennemslagskraft

Medietræning: sådan får du gennemslagskraft

I 2025 handler medietræning om gennemslagskraft og storytelling foran kameraet.

Vil du styrke din gennemslagskraft foran kameraet? Hos SIGNAfilm tilbyder vi medietræning, der kombinerer storytelling, autenticitet og praktiske teknikker, så du leverer budskaber med større effekt.

read more
3 gode råd til at fastholde medarbejdere

3 gode råd til at fastholde medarbejdere

At fastholde medarbejdere handler om mere end løn og goder. Det kræver en stærk kultur, tydelig kommunikation og mulighed for udvikling. Med de rette tiltag kan du skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives – og bliver i virksomheden længere.

read more