Vælg en side

Animationsfilm, explainer videoer og infographic film er for alvor begyndt at vinde frem overalt. Men hvorfor er de animerede og designede film blevet så populære, og hvad er egentlig fordelene ved dem?

I dette indlæg tager vi et kig på, hvornår det kan være en fordel at bruge animerede film, så du kan blive klogere på, om det er den rette filmtype at vælge til lige netop dit behov.

Først kan du jo starte med at se, hvad vi mener, når vi snakker om animationsfilm og explainer videoer i denne film:

 

5 konkrete fordele ved animationsfilm

 

Fordel #1: Animation gør dit produkt tilgængeligt

Har du problemer med at forklare dit produkt og dets egenskaber til folk, der ikke ved helt lige så meget som dig? Det er der mange, der har. 

Os der arbejder med produktet hver dag, har en masse viden og en enorm passion for vores fantastiske løsning. Og det er selvfølgelig nødvendigt for at gøre produktet godt. Men når det kommer til at sælge det videre til andre, der ikke er så privilegerede at besidde den viden, kan det altså være et problem.

I en animeret film er det meget nemmere at forklare og demonstrere dit produkt – på en måde som alle (eller i hvert fald tæt på) kan forstå. Explainer video tager tingene ned på et niveau, hvor mange flere kan være med. Og det gør dit produkt, din løsning og dit budskab meget mere tilgængeligt for din målgruppe.

 

Fordel #2: Animation forenkler dit budskab

Med fare for at gentage mig selv, er den næste fordel, jeg vil fremhæve følgende: Animation har en evne til at forenkle et ellers kompliceret budskab.

 Vi kan ikke komme udenom, at der findes uendeligt mange smarte og specialiserede løsninger, som kan virke utrolig komplicerede for dem, der ikke arbejder med dem til dagligt. Men dem, der arbejder med produkterne til dagligt, er faktisk dem, der kan have sværest ved at forklare dem på en måde som ”almindelige mennesker” kan forstå.

 Men den opgave kan en explainer video klare.

 Den måske største fordel ved animerede film er, at dette univers kan bære, at tingene bliver skåret ud i pap. De tegnede figurer og scener er både pædagogiske og simple, men samtidig virkelighedsnære. Og det gør budskabet nemmere at forholde sig til. Og med animation bliver det kedelige sjovt!

 

Fordel #3: Med animation slipper du for at tænke på GDPR

Det giver næsten sig selv: Animationsfilm er lavet af uvirkelige figurer, som nogen har opfundet, og på den måde slipper du for at bekymre dig om GDPR i din film.

Læs mere om animeret film og GDPR her.

Er animationsfilm den rette filmtype for dig? 1

Fordel #4: Animation falder i øjnene

Scenerne, konturerne, farverne. Animerede film skaber et blikfang, som det ikke er alle film, der formår. Vi møder mange ”rigtige” mennesker både fysisk og på alle medier i dag – det er vi vant til. Derfor kan animerede film være mere iøjnefaldende og sikre, at du skiller dig ud fra mængden. Og så appellerer de bare til en bredere målgruppe, fordi du ikke danner meninger om figurerne på samme måde, som du danner meninger om mennesker ved første øjekast. 

Fordel #5: Alle kan forstå animation

Alle kan forstå ”tegnefilmsk” – uanset alder, sprog, interesser osv. Med animerede film er det nemmere at skabe et universelt budskab af sjove animationsfilm, der kan bruges på tværs af målgrupper og kulturer. Selv uden tekst, tale eller lyd kan det animerede univers sagtens være forståeligt, fordi billederne forklarer så meget i sig selv.

Animerede og designede film findes i mange forskellige varianter, der rammer forskellige behov og budgetter. Hvis du vil vide mere om fordelene ved animationsfilm, og hvilke typer der findes, så tryk på knappen nedenfor.

 

Hvornår bør du overveje en anden type film?

Animationsfilm kan bruges i mange situationer. Har du særligt brug for en film, der rammer en eller flere af ovenstående fordele, kan animation sagtens være et godt valg for dig. Men der er selvfølgelig også situationer og budskaber, hvor en anden filmtype vil gøre det bedre.

Har de medvirkende i filmen f.eks. stor betydning for det opfattede budskab, er en animeret film ikke det oplagte valg. Det kan gøre sig gældende ved budskaber, hvor troværdigheden og autenticiteten vægter højt. Såsom personlig branding, employer branding og testimonials.

Jens Ole Bie | SIGNAfilm

”Er du stadig i tvivl om den rette animerede filmtype til dit behov, kan du læse mere om vores filmtyper her. Ellers er du også velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jens Ole Bie
COO / Strategic advisor