Vælg en side

Som følge af akut kandidatmangel er der behov for øget fokus på employer branding, hvis ikke virksomhederne skal ende i en alvorlig krise. 

De mange fejlslagne profetier om, hvor stor, negativ indflydelse corona pandemien ville have for det danske arbejdsmarked er for længst en farce. Vi står over for en helt anden virkelighed og nogle helt andre udfordringer, end mange nok havde forestillet sig, da landet lukkede ned i marts 2020. Lige nu er beskæftigelsen nemlig på sit højeste nogensinde, og manglen på hænder i virksomheder har sat rekord. Mange virksomheder er fortvivlede og tyer til forholdsvis kreative og drastiske metoder for bare at finde nogen – eksempelvis ISS Danmark, der i november udloddede en ”dusør” på 10.000 kr. til de ansatte, hvis de kunne skaffe dem en ny medarbejder. Der er i dén grad rift om de gode kandidater, og selv om nogle brancher er hårdere ramt end andre, tegner der sig et klart billede af hvilke udfordringer, arbejdsmarkedet kæmper med i øjeblikket. I byggebranchen er det fx hver anden virksomhed, der mangler medarbejdere, og i industrien er det næsten 2 ud af 5.

“Aldrig tidligere har vi set så omfattende og udbredt mangel på arbejdskraft i dansk økonomi”

– Søren Kristensen, cheføkonom i Sydbank

Det har altid været en kunst at tiltrække de dygtigste og mest kompetente kandidater, men det må siges at være vigtigere nu end nogensinde før at have en solid køreplan for, hvordan ens virksomhed fremstår så attraktiv som overhovedet muligt – og som får kandidaterne til at vælge din virksomhed over andre.

Men hvad pokker er Michelin-opskriften på

1) at tiltrække og rekruttere de rigtige kandidater og 

2) at fastholde dem, så de ikke smutter igen ved første og bedste tilbud om bedre løn eller flere betalte sygedage til barnet? 

Først og fremmest skal man bruge en solid base: en god arbejdsplads. Men en god base er intet uden det gode fyld, og her er kultur, arbejdsopgaver, ansvarsområder og udvikling naturligvis også elementært.

Hertil kan der krydres med diverse pensions- og/eller frokostordninger, fordelagtige frynsegoder mm. Sidstnævnte er selvfølgelig ikke uvæsentligt i forhold til at gøre virksomheden attraktiv over for mulige kandidater, og derfor kan det have en del at sige i forhold til at tiltrække nye. Frynsegoder er heldigvis noget af det nemmeste at berette retvisende om i et jobopslag. 

Andre ting er ikke helt så nemme at kommunikere. I hvert fald ikke, så de er retvisende i forhold til at give et klart og tydeligt indtryk af virksomhedens kultur og værdier. Hvornår har du for eksempel sidst set et jobopslag, hvor der ikke har stået, at der er en ’uformel omgangstone’? Drop flosklerne om, at der er højt til loftet, for – let’s face it – det er der næsten alle steder! Derfor kan det nemt prelle af på kandidaterne, fordi det er overflødigt at skrive i et jobopslag. Men vi forstår godt, at så mange gør det. For hvordan skal man ellers vise, at man har en uformel omgangstone og i øvrigt har en skidefed virksomhed generelt? 

Og hvordan sikrer man sig, at virksomhedens budskaber når ud til de rigtige – og at de får et retvisende billede af, hvordan det er at bruge 37 kostbare timer om ugen i jeres fold? 

May we present (trommehvirvel)… 

Employer branding

Employ… hvad-for-noget?

Employer branding, employer brand, employee branding og employee advocacy. Ja, der er efterhånden mange buzzwords og begreber inden for noget, der i bund og grund handler lidt om det samme: nemlig at markedsføre jeres virksomhed som en attraktiv arbejdsplads over for både nuværende og potentielle medarbejdere. Det kan ske gennem ”kontrolleret” markedsføring i form af organisk indhold på sociale medier og via betalt indhold (annoncering). Men det kan også ske gennem den branding, der mere eller mindre er ude af virksomhedens hænder, som populært kaldes for ”word of mouth” (eller det lidt mindre sexede ”mund-til-mund” på dansk). Det er især herigennem, at en virksomheds omdømme virkelig tager form.

Tænk bare på, hvor stor betydning, det har for en virksomhed, hvis deres Trustpilot-side er fyldt med dårlige anmeldelser og advarsler fra ligesindede. I en undersøgelse fra Envision siger hele 89 %, at negative historier fra ansatte påvirker deres villighed i høj eller meget høj grad til at søge job hos virksomheden OG at være kunde hos virksomheden. Av!

Branding er og bliver bare meget mere, end blot et navn, et logo og et slogan. Og det kan tage mange år at opbygge et solidt brand. Til gengæld kan det gå rigtig stærkt med at ødelægge et brand, hvis man tager forkerte beslutninger. Tænk bare på Nemlig.com… ikke umiddelbart et sted, man har lyst til at arbejde, vel?

Se også vores side om employer branding

Fra Krise til Kandidatmangel 1

Hvordan kommer man i gang med employer branding?

Først og fremmest skal man huske at være opmærksom på, at employer branding oftest har størst effekt og virker bedst, når man har et klart defineret DNA i sin virksomhed. Med andre ord handler det om at have klart defineret, hvorfor virksomheden eksisterer: hvad er formålet med arbejdet? Hvilke værdier er arbejdet funderet i – ud over at tjene penge?

Som alle andre marketingdiscipliner skal man starte med at finde sit ”WHY”, før man går i gang med employer branding 

… og nej, det må ikke bare være ”at tjene penge”. 

Derfor er det et godt sted at starte, hvis jeres virksomhed ikke allerede har defineret sit “WHY”. Nogle gange er det implicit, andre gange er det skrevet ned i en forretningsorden eller en form for manifest. Men det er uhyre vigtigt at være bevidst om det, for så er det nemmere at undgå ”højt til loftet”-flosklerne. 

Det er også vigtigt at være bevidst om, at employer branding ikke et quickfix. Det tager tid. Også selv om I skulle smide flere års marketingbudget efter en storstilet annoncekampagne på diverse medieplatforme på én gang. Derfor er det med at komme ud af starthullerne hurtigst muligt – og vi har selvfølgelig et rigtig godt forslag til, hvordan I kan kickstarte jeres employer branding-indsatser. 

”Video, video og mere video. 

Om I vil det eller ej, kommer I ikke udenom, 

at video er det, der virkelig rykker 

på sociale medier i disse år” 

– Haug og Ballisager, 2018

Find din næste medarbejder gennem video

Ja, man skulle tro, at det kom fra hestens egen mund (altså vores), men vi er nu engang ikke alene om at se den store værdi i at bruge film i sin marketing. Ifølge en efterhånden meget brugt undersøgelse fra Cisco vil videocontent udgøre hele 82 % af al brugertrafik i 2022. Det er altså nu! Som vi har set, kan krystalkuglens profetier selvfølgelig slå fejl, og om vi når helt op på 82 %, er vi selv ret spændte på at se. 

 

Men vi er ikke i tvivl om, at videocontent er vejen frem, for kampen om opmærksomheden er kun blevet større i takt med, at vi alle er blevet mere vant til at sidde bag en skærm og scrolle. Vores koncentrationsevner online er simpelthen blevet helt elendige – særligt efter coronapandemiens betydning for hjemmearbejde, teams-møder og digital kommunikation – fordi vi konstant bliver stimuleret af et virvar af tekster, grafik, animationer, annoncer, videoer, pop-ups og alt derimellem. Brugen af video skaber simpelthen et langt større engagement, og derfor er der ifølge LinkedIns egen undersøgelse i gennemsnit 75 % flere delinger af opslag med videoindhold end opslag, der kun består af tekst og eventuelt et billede. Større engagement og flere delinger er lig med større rækkevidde takket være algoritmerne, der ellers er svære at blive helt kloge på, og dermed når man ud til langt flere potentielle kunder (og i dette tilfælde: kvalificerede ansøgere). 

Skal I have en bid af kagen (brugertrafikken), skal I altså sørge for at få lavet noget video. Inden for employer branding er det nemlig også et stærkt virkemiddel: 

”Video er generelt et godt redskab til at fange modtagerens opmærksomhed og vise de mange menneskelige facetter af jeres arbejdsplads: jeres medarbejdere, jeres fysiske omgivelser, jeres arbejdsopgaver når de udføres i praksis osv.” 

– Haug og Ballisager, 2018

Med andre ord er video et oplagt valg til at imødekomme nogle af arbejdsmarkedets aktuelle udfordringer med rekrutteringer. Du kan klikke her for at finde ud af mere om, hvordan du kan bruge film til at styrke employer brandingen i din virksomhed.

Du kan også downloade vores e-bog nedenfor, hvis du gerne vil have konkrete eksempler på, hvordan andre har gjort. Og hvad er forskellen egentlig på employer branding og employee advocacy?

Kom godt i gang med
employer branding !

Hos SIGNA vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med din virksomheds employer branding-strategi. I vores e-bog, som du kan downloade gratis, finder du guides, cases og inspiration til, hvordan du kan styrke din employer branding.

 

Fra Krise til Kandidatmangel 2
Ruth | SIGNAfilm

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om employer branding? Så send en mail min vej.”

Fie Dierichen
Content marketing specialist
Mail:
info@signafilm.dk
Telefon: +45 86 12 47 00