[hfcm id="4"]
Vælg en side

Næsten alle har nok hørt den meget brugte, MEN stadig meget relevante vending:
”Content is King”.

Og relevant – det er lige præcis hvad content marketing er. Hvis du investerer de nødvendige ressourcer i content marketing, vil din virksomhed også belønnes med gode resultater i den anden ende.

Desværre møder mange kommunikation- og marketingafdelinger en vis tilbageholdenhed fra direktionen, når der skal investeres både tid og penge i content marketing.

Hvis du gerne vil overbevise ledelsen om, at content marketing er den rigtige vej at gå, men mangler argumenter der kan få chefen til at vende på en tallerken – så bliv hængende.

5 grunde til at investere i content marketing

I dette blogindlæg vil du blive præsenteret for fem grunde, der understreger vigtigheden af content marketing, og hvorfor det er en god investering med effektive resultater.  

#1 Fordi du skaber mere salg

Ironisk nok, skal du ikke fokusere på salget, hvis du gerne vil øge salget. I hvert fald ikke når vi snakker content marketing. Her er indholdet det vigtigste.

Når du arbejder med content marketing skal du have fokus på, hvad der er relevant og værdiskabende for din målgruppe.

Hos de fleste virksomheder gennemgår kunderne en købsrejse, hvor de søger viden og information om produktet, før de foretager et køb.

I en undersøgelse fra Salesforce foretrækker op til 85% af kunderne organisk content fremfor reklamer, når de skal beslutte sig for et køb. Med relevant indhold og information kan du altså købsmodne din målgruppe.

Det samme gælder, når du skal øge kendskabet til din virksomhed. 70% af kunderne udtrykker, at de hellere vil læse en artikel om din virksomhed, end at lære den at kende via reklamer.
Du kan altså lettere få kundernes opmærksomhed med kvalitetsindhold, hvor du informerer, inspirerer og uddanner dem i dine produkter og din virksomhed, og dermed bringe dem et skridt tættere på et salg hos dig, og ikke konkurrenten.

Når du producerer relevant og værdifuldt content til din målgruppe, kan tydelige CTA’er (call-to-actions), være effektive redskaber til at generere leads, som i sidste ende kan konverteres til salg.

Vil du vide lidt mere om kunderejser, leads og CTA’er, kan du læse vores blogindlæg: Dine kunder skal ud på en kunderejse – men hvor går turen hen?

 

Hvorfor content marketing? 1

#2 Fordi du skaber større troværdighed til dit brand

Som vi læste i ovenstående punkt, gennemgår alle kunder en købsrejse, hvor de søger information og viden.
Derfor er det bare med at imødekomme kundens behov, ved at producere indhold, som hjælper kunden godt på vej.

Dét at din virksomhed er platform for viden og information inden for din branche og fagområde, er med til at opbygge og styrke troværdigheden omkring dit brand.

Igennem velproduceret indhold, som rammer hovedet på sømmet og opfylder din målgruppes behov, vil du kunne etablere dig som branche-ekspert på markedet.

Når du laver content, som giver din målgruppe en ekstra service i form af råd og vejledning, uden at det koster noget, eller fører til direkte salg hos dig, øger det din troværdighed, og dine kunder vil i højere grad stole på dig og dine anbefalinger.

Content marketing handler altså ikke om at fokusere på selve salget, men om at producere relevant indhold, der kan skabe og vedligeholde relationen til dine kunder, så du i sidste ende øger salget og står stærkere end dine konkurrenter.

#3 Fordi google belønner dig

Vil du gerne have en god placering i Googles søgeresultater?  

Så er content marketing din bedste ven. Det er alment kendt, at Google i tide og utide justerer på algoritmerne, så det bliver endnu mere besværligt, at gennemskue hvordan du kommer til tops i søgeresultaterne.

Men én ting er sikkert – Google stiler efter at give deres brugere den bedste oplevelse, og dermed det mest fyldestgørende svar på deres spørgsmål eller forespørgsler.

Med content marketing kan du skabe kvalitetsindhold, der indeholder de ord, som din målgruppe søger på i relation til dit produkt eller ydelse. Jo bedre content du laver, des bedre er chancerne for, at Google placerer dit indhold øverst i søgeresultaterne.

Kom i gang med søgemaskineoptimering her.

#4 Fordi det er mindre forstyrrende end traditionelle reklamer

Vi kender det alle. De der irriterende reklamer som popper op overalt. Når du surfer på den blå internetbølge og der pludselig popper en annonce op med de seneste sneakers du har søgt på.

Hvorfor content marketing? 2

Undersøgelser viser at 60% af danske internetbrugere føler sig så generet af reklamer, at de har installeret en adblock, så de undgår at blive eksponeret for annoncer og reklamer på internettet.

I modsætning til reklamer giver Content marketing dig derimod mulighed for at skabe indhold som din målgruppe finder relevant, og rent faktisk opsøger eller trykker ind på af sig selv.

Så spild ikke tiden på irriterende pop-up reklamer, og brug i stedet dine ressourcer på content som skaber værdi for dine kunder.

#5 Fordi content marketing hjælper dig igennem kriser og recession

Det er måske noget af en påstand at komme med, men jeg står gerne skydeskive for den. Virksomheder, og specielt B2B-virksomheder, bør uden tvivl prioritere og endda opruste deres marketingindsats, for at komme helskindet igennem en krise.

Studier og undersøgelser fra tidens finanskriser viser, at virksomheder, der har nedjusteret på deres marketing-indsatser, vil svække deres markedsandele og brand-kendskab. Omvendt vil virksomheder, der har øget eller i hvert fald bibeholdt samme marketing- og kommunikationsflow, stå stærkere på markedet, og er altså bedre stillet i den såkaldte efter-krise-tid.

Det giver jo egentlig også god mening – vælger en virksomhed at skrue op for kommunikationen, vil den alt andet lige blive mere synlig på markedet end virksomheder, der vælger at trække marketingbremsen.

Derudover skal man heller ikke kimse ad den effekt det giver, at vise stabilitet og viljefasthed under en krise eller recession. Når en virksomhed fastholder sin kommunikation omkring sine produkter og services, viser det udadtil, at virksomheden tror på sin forretningsmodel.

En undersøgelse for American Business Media viser, at 86% af beslutningstagerne i B2B-virksomheder vil have dig i tankerne næste gang de skal træffe en købsbeslutning, hvis de har set en annonce eller anden form for kommunikation fra dig, under en krisetid.

Det gælder altså om at holde gang i sin markedsføring, og lægge en velovervejet content-strategi, selv i krisetider, da det formidler historien om en stabil virksomhed, og styrker din markedsposition i fremtiden.

Ruth | SIGNAfilm

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om mulighederne med content marketing? Så send en mail min vej.”

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15