I dette blogindlæg vil vi fokusere på, hvad det kræver at få succes med content marketing. Der er kamp om opmærksomheden, så vær lidt skæv i tilgangen, når du sender budskaber afsted til målgruppen. Der er brug for god storytelling og masser af film, for at få succes med din content marketing.

“Et indlæg om de vigtigste marketingtrends? Sikke en original idé, SIGNAfilm.”

Ja, vi ved det godt. Og vi ved også, at du formentlig allerede har læst et par af denne type indlæg.

Derfor vil vi ikke kede dig med en lang svada om voice search, chatbots og artificial intelligence (AI), selvom disse ting uden tvivl spiller en rolle i marketing.

I stedet vil vi komme med vores bud på de tre steder, hvor du skal sætte ind, hvis du ønsker at være et skridt foran dine konkurrenter i det kommende år.

Lad os komme i gang.

Banner SIGNA360 - content marketing

3 tips til, hvordan du skaber succes med content marketing

Find de skæve budskaber frem

En af de tendenser, vi har set de seneste år, er at der bliver udgivet mere og mere nyttigt indhold.

Det luner selvfølgelig vores content marketing hjerter, da det betyder, at flere begynder at indse, at vejen til kundens hjerte og pengepung går gennem værdifuldt indhold og ikke gennem salgsbudskaber.

At der er kommet mere indhold betyder dog samtidig også, at det bliver sværere at få din målgruppes opmærksomhed, fordi vi konstant bliver bombarderet med indtryk.

Hvis du skal have succes med din content marketing, kræver det derfor, at du er kreativ og nytænkende i dine budskaber.

Det er selvfølgelig let nok for os at sige. ”Du skal bare være kreativ og nytænkende.” Ja tak, men hvordan?

En metode er at sætte sig ned og vente på at blive ramt af guddommelig inspiration. Denne metode har vi dog dårlige erfaringer med, og derfor anbefaler vi en anden løsning: stjæl med arme og ben bliv inspireret af andre.

Spørger du os, handler kreativitet mindre om at opfinde den dybe tallerken og mere om at låne gode idéer. For som den amerikanske marketingekspert, Seth Godin, påpeger:

Innovation is often the act of taking something that worked over there and using it over here.”

Du kommer med andre ord langt ved at kigge på, hvad andre virksomheder uden for din branche foretager sig. Har de succes med nogle skæve og humoristiske budskaber, som du måske kunne låne?

Et eksempel på en virksomhed, der har haft succes med et humoristisk og skævt budskab, er den danske softwarevirksomhed Visma.

Som mange andre virksomheder leder Visma ofte efter dygtige udviklere. Men i stedet for at bruge den klassiske rekrutteringsstrategi, der involverer en række støvede jobopslag, udviklede de kampagnen ”Få et job, der gør mor blød om hjertet”.

Idéen bag kampagnen var, at forældrene til de nuværende udviklere skulle beskrive, hvad deres børn arbejder med hos Visma.

Resultatet er en række stærkt underholdende videoer – og det er ikke tilfældigt, at Visma netop har valgt videoer som medie til deres kreative budskab. Som vi tidligere har skrevet om, er video nemlig eminent, når det kommer til at fange din målgruppes opmærksomhed.

Hvis du kombinerer kreative budskaber med video, har du altså gode muligheder for at få succes med din markedsføring.

Storytelling | SIGNAfilm

 

Drys dit indhold med holdninger og historier

Godt. Du har nu styr på, hvordan du fanger din målgruppes opmærksomhed: skæve budskaber formidlet på video.

Én ting er dog at fange opmærksomheden. Noget helt andet er at fastholde den. Og endnu sværere bliver det, hvis du skal have dit budskab til at synke ind hos din målgruppe.

Hvis du gerne vil have din målgruppe til at bekymre sig om din virksomhed og dit produkt, anbefaler vi derfor, at du:

  1. Fortæller historier
  2. Deler holdninger

Vi har allerede skrevet en del om storytelling her på bloggen. Derfor ved du sikkert allerede, at vi mennesker har langt lettere ved at forstå et budskab, der er pakket ind i en historie, end et budskab, der er formidlet som en serie af tørre facts. Skulle du alligevel have brug for at få det genopfrisket, kan du læse mere i vores guide til effektfuld storytelling her.

Ligesom vi lytter mere til mennesker, der fortæller historier, er vi også mere tilbøjelige til at lytte til folk, der har en holdning til de ting, de snakker om.

Når du udgiver indhold i 2024, skal du derfor ikke nøjes med at opremse en masse fakta. Det kan alle og enhver nemlig gøre. Og modtagerne forventer mere og mere af dit indhold.

I stedet skal du krydre dine fakta med holdninger. På den måde gør du dit indhold mere personligt, samtidig med at du viser, at du er ekspert på dit område.

Skab vækst med godt videoindhold

Giv din målgruppe en skræddersyet oplevelse

”Okay, så min målgruppe vil have skæve budskaber, skarpe holdninger og gode historier. Er det alt?”

Nej, desværre ikke helt. For at få succes med din marketing i 2021 kræver det nemlig også, at du formår at give din målgruppe en oplevelse ud over det sædvanlige.

Og hvad mener vi med ”ud over det sædvanlige”?

Vi mener en oplevelse, der er personlig og skræddersyet til at dække kundens specifikke behov.

Det lyder måske umiddelbart ret besværligt, men faktisk har det aldrig været lettere.

Med teknologier som chat bots, smart content og automatiserede e-mails kan du nemlig tilbyde kunden det rette indhold på dette rette tidspunkt, og dermed give hver kunde en unik oplevelse.

Hvis du ikke allerede har investeret i marketing automation, er 2021 derfor et godt år at starte med det. Er du stadig lidt i tvivl om, hvad marketing automation er, og hvad det kan gøre for din virksomhed, kan du læse mere her.

Prioriter dine indsatser med en performanceanalyse
Ruth | SIGNAfilm

Har du brug for hjælp til at finde dine skæve budskaber, dele dine stærke holdninger eller skabe en unik kundeoplevelse? Så tag fat i mig.

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15