Vælg en side

Mangler der ekstra hænder eller nye kræfter til at håndtere din virksomheds kommunikations- og marketingindsatser?

Hvis svaret er ja, har du måske gjort dig tanker om, hvorvidt der skal ansættes en ny medarbejder, eller om du skal gå ind i et eksternt samarbejde. Og det kan være en svær beslutning. Hvis du har brug for indspark til din for-og-imod-liste, så er det nu, du skal pudse brillen og læse med her. Vi har gjort det ganske kort og overskueligt for dig, som lige nu sidder med dilemmaet.

Indhold

Fordele og ulemper
Hvorfor vælge en intern kommunikationsmedarbejder?
Med et eksternt samarbejde får du flere kompetencer og mere tid
Hvorfor vælge et eksternt samarbejde?
Saml alt ét sted og undgå oceaner af koordinering og suboptimering
Hvornår skaber eksterne kommunikationskonsulenter værdi?
Når opgavepaletten siger fire medarbejdere, men budgettet siger en
Når du mangler et frisk pust eller en hånd i ryggen

 

Eksternt samarbejde via kommunikationspartner

 Fordele og ulemper

Om du ansætter en medarbejder, eller henter kræfter ind udefra i form af et eksternt samarbejde, er bestemt ikke et nemt valg for alle. Der kan argumenteres for og imod begge dele, og i sidste ende må beslutningen tages ud fra økonomi og mavefornemmelse. Det er ingen hemmelighed, at vi i SIGNAfilm gerne vil være den eksterne partner, men vi har også god erfaring med at fungere som sparringspartner til den internt ansatte. Det er nemlig ikke vores intention at vippe så mange marketing- eller kommunikationsmedarbejdere af pinden som muligt – vi ønsker blot at bidrage til, at jeres virksomhed opnår jeres mål og får det nemmere i hverdagen.

 

Hvorfor vælge en intern kommunikationsmedarbejder?

 

FORDELE:

+ Har fingeren på pulsen omkring, hvad der foregår i huset.

+ Besidder know-how i forhold til branchen og produktet.

+ Kan løse administrative ad hoc-opgaver.

 

ULEMPER:

– Én person kan ikke løfte et helt teams opgaver alene.

– Ved sygdom og ferie sættes alt på standby.

 

Den primære fordel ved at ansætte en medarbejder i eget hus er, at vedkommende nemmere kan have fingeren på pulsen omkring, hvad der rører sig i virksomheden, fordi han/hun har sin daglige gang der. Derudover vil den interne medarbejder over tid opbygge en know-how og branchekendskab, som kan lette virksomhedens videndelingsproces. Ofte kan vedkommende også tage over på flere ad hoc- og administrationsopgaver i huset generelt. Men også marketing- og kommunikationsfolk er bare mennesker, og derfor har de også deres begrænsninger – selvom de ofte ender med at være blæksprutter. For hvis man alligevel sidder ved skærmen, kan man så ikke også lige stå for de andre administrative opgaver eller det der world wide web? Eller hvad?

Det er meget at forlange, at én person skal have overblik over alt, hvad der foregår på kommunikations-, marketing- og generelt på internetfronten. Og når vedkommende afholder sin ferie eller eventuelle sygdomme, hvem tager så over?

 

Med et eksternt samarbejde får du flere kompetencer og mere tid

Head of Nordic Marketing & Branding ved H+H havde brug for hjælp til vedholdende storytelling gennem film og en øget indsats på virksomhedens sociale medier. For at få hjælp til sparring, struktur og den daglige eksekvering af indsatserne, valgte H+H at outsource dele af deres kommunikation til en ekstern samarbejdspartner. Se hvorfor H+H mener, at denne beslutning har givet virksomheden det boost, de havde brug for her.

Hvorfor vælge et eksternt samarbejde?

Fordele:

+ Kommer med friske øjne.

+ Du får adgang til et team af specialister samlet i én kontaktperson.

+ En månedlig aftale kan gøres billigere end en månedsløn.

+ Du er sikret vedligeholdelse af alle indsatser uanset sygdom og ferie.

+ Du får adgang til ny teknologi og softwares.

Ulemper:

– Et eksternt samarbejde betyder ikke, at du skal bruge 0 timer på kommunikation og markedsføring.

Det er klart, at en udefrakommende skal bruge tid på at sætte sig ind i nye brancher og har brug for viden fra din virksomhed. Og det kræver, at der internt i virksomheden sættes tid af til at dele viden både i opstarten, men også løbende. Man må altså ikke tro, at det at hyre en ekstern samarbejdspartner betyder, at man selv kan strege alt, hvad der hedder kommunikation og markedsføring fra sit ansvarsområde.

Når man som virksomhed tager fat i udefrakommende, får man ikke bare friske øjne, men man får ofte også et helt team af specialister kanaliseret gennem en enkelt kontaktperson – i hvert fald hos SIGNAfilm. Disse specialister arbejder i forskellige programmer og softwares, som ofte er en del af et månedsabonnement. Men med et eksternt samarbejde er det heldigvis ikke din hovedpine at holde styr på, hvilke programmer der er bedst til søgeordsplanlægning, film- og billedredigering og det tredje og det fjerde.

Med et team bag dig behøver du heller ikke tage højde for sydom og ferie. I mange tilfælde kan det faktisk være billigere at betale et månedligt abonnement hos en ekstern samarbejdspartner end en månedsløn til en medarbejder.

 

Saml alt ét sted og undgå oceaner af koordinering og suboptimering

Allan Vejvad fra Motorcentrum ledte efter en samarbejdspartner, der kunne samle alle deres markedsføringsindsatser og skabe et overblik. Han valgte derfor et eksternt samarbejde, som har givet ham både film og flere elementer af digital kommunikation, der blandt andet har været medvirkende til, at hans virksomhed på fire måneder havde 2000 flere besøgende på sin hjemmeside end hele det forgangne år. Læs hvilken effekt Allan og Motorcentrum har fået ved et eksternt samarbejde her.

 

Hvornår skaber eksterne kommunikationskonsulenter værdi?

Der kan være mange grunde til, at du overvejer, hvilken løsning, der giver mest værdi for din virksomhed. Måske har din virksomhed endnu ikke et behov, der er stort nok til at beskæftige (endnu) en fuldtidsmedarbejder. Måske ligger der et for stort stykke arbejde i at finde og oplære nye medarbejdere. Det kan også være, at din virksomhed er i vækst og derfor har brug for flere hænder. Uanset tilfældet kan et eksternt samarbejde skabe værdi for din virksomhed.

 

Når opgavepaletten siger fire medarbejdere, men budgettet siger en

Det kan være, at de behov du har spænder så bredt, at chancen for at finde én medarbejder, som har en knivskarp pen, en strategisk og ikke mindst analytisk sans, kan håndtere en kameralinse, hvad end det drejer sig om film eller billeder, som også skal kunne klippes og redigeres, så I udadtil har det bedste visitkort – ja den chance kan faktisk synes mere snæver end et nåleøje.

Udover at én enkelt medarbejder skal have styr på alt det ovenstående, kræver en ny medarbejder også indkøring, og så skal der tages højde for sygedage og ferier. Til de forskellige indsatser kræves ligeledes en lang række softwareprogrammer, som ofte kræver betaling på månedsabonnement.

Eksterne kommunikationskonsulenter er ikke en slags overmennesker, som kan mere end interne medarbejdere. Men de kommer ofte fra en virksomhed eller et bureau, som består af et hold af specialister, der kan supportere hinanden. Kniber det med at få budgettet til at dække over medarbejdere, som kan løse alle ovenstående opgaver, kan det altså skabe stor værdi at hyre en ekstern kommunikationskonsulent på månedlig basis.

Når du mangler et frisk pust eller en hånd i ryggen

Et behov for et nyt perspektiv er absolut ingen falliterklæring for en intern medarbejder – tværtimod. Det kan være en hjælp i selv de mest velfungerende kommunikations- og marketingafdelinger, hvad end afdelingen består af én person eller et helt team. For som vi lagde op til før, så er vi alle kun mennesker, og ingen kan alt. Desværre. Derfor kan en sparringspartner i form af en kontaktperson, med et helt hold af specialister bag sig, være et ideelt supplement til de steder, hvor I ønsker forbedringer eller øget indsats.

Hos SIGNAfilm er det samtidigt vigtigt for os at dokumentere resultaterne af vores kommunikationsarbejde. Vores rapporteringer kan ligeledes skubbe til budgettet, hvis chefen kan se, hvad der faktisk virker – og det gør enhver kommunikationsansvarlig glad.

Ruth | SIGNAfilm

Hvis vi har vækket din interesse for et eksternt samarbejde eller en sparringspartner, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan spore os ind på, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at opnå målbare resultater.

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15