[hfcm id="4"]
Vælg en side

De 5 vigtigste marketingtrends i 2022

Har du styr på din virksomheds marketingstrategi for 2022? Det nye år er skudt i gang, og derfor er det en god ide at undersøge nye trends og rette ind efter de mest effektive marketingredskaber, der trender lige nu. Nedenfor giver vi dig indsigt i de 5 vigtigste digitale marketingtrends i 2022, og hvordan du kan implementere dem i din virksomhedskommunikation.    

#1 Storytelling – giv dit brand personlighed

Storytelling er ved at vinde større og større indpas i marketingverdenen – og med god grund. Historier, budskaber og visioner fanger bedre modtagerens opmærksomhed end produktbeskrivelser. Det er derfor vigtigt, at du i virksomhedens kommunikation fokuserer på essensen af dit brand. Hvad er drivkraften bag din virksomhed, og hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne? Fremhæv den gode historie og fortæl dine kunder, hvilke værdier de bliver en del af, når de benytter dit brand. 

For at skabe interesse omkring dit brand og produkt, skal du ikke fokusere på salg af selve produktet. Fokuser i stedet mere på, hvorfor din virksomhed eksisterer. Når du fortæller denne historie og forklarer dine værdier, engagerer du de kunder, som deler dine værdier.  

Helt konkret kan du benytte profilfilm til at understøtte din virksomheds fortælling. Ved at vise din virksomhed frem og præsentere jeres visioner og værdier, øger du troværdigheden og potentialet til at skabe en relation til kunderne.   

Derudover kan du også skabe storytelling gennem kundecases, hvor du får andre kunder til at fortælle om deres oplevelse med dit brand, og hvordan dine produkter og ydelser har været med til at løse deres udfordringer. På den måde italesætter du problemer og udfordringer, som andre kunder kan relatere til.    

#2 Employer Branding 

Forbrugerne og kunderne stiller i dag større krav til virksomhederne. Som nævnt ovenfor, skal jeres brand fokusere på virksomhedens eksistensgrundlag samt de overvejelser, I har gjort jer omkring, hvad I tilbyder kunderne. Kunderne kræver i dag, at din virksomhed er autentisk, ærlig og samvittighedsfuld.     

Det kan være svært som virksomhed selv at italesætte dette, og her er dine ansatte guld værd. Dine medarbejdere er de bedste ambassadører til at videreformidle din virksomheds kultur og værdier, da de oplever den hver dag. Dine medarbejdere er simpelthen virksomhedens mest troværdige medie. Giver medarbejderne udtryk for, at din virksomhed er en god arbejdsplads, giver det ikke kun øget opmærksomhed fra potentielle medarbejdere, men også potentielle kunder. Glade medarbejdere er et udtryk for, at virksomheden har fokus på menneskelige værdier – og det vil kunderne gerne støtte og være en del af.  

Du kan engagere dine medarbejdere til at blive brandambassadører ved at:

  • Spørge dine medarbejdere om de vil være med i jeres profilfilm eller andre markedsføringsindsatser, hvor de kan give deres syn på virksomheden.

  • Opfordredem til at dele indhold om virksomhedens kultur eller projekter, de har deltaget i.

  • Skabe en kultur hvor både ledere og medarbejdere roser hinandens indsatser, enten på sociale medier eller i interne nyhedsbreve.  

#3 Video, video! VI-DE-O!

Videomarketing er en kendt darling og fortsætter med at være det. Kampen om brugernes opmærksomhed på de digitale medier er kun blevet større, hvor vi dagligt eksponeres af et virvar af reklamer, nyheder, opdateringer osv. Video er derfor et effektivt redskab til at skære gennem lydmuren – eller måske rettere mediemuren. I en undersøgelse fra LinkedIn er der i gennemsnit 1200% flere delinger ved video end almindelige opslag. Samtidig fortæller 90% af brugerne, at produktfilm kan være med til at hjælpe dem i købsrejsen. Dette er specielt med fokus på B2B-marketing, hvor produkterne kan have høj kompleksitet.   

I forlængelse heraf, er videoer nyttige til at give den nødvendige information hurtigere og nemmere, samt formidle dine budskaber klart og tydeligt.   

Brugen af video giver din virksomhed uendelige muligheder – uanset hvilket formål videoen skal bruges til. Er du nysgerrig på at vide mere om de forskellige muligheder ved video, kan du finde vores forskellige filmtyper HER.

  

#4 Interaktivt indhold – højner engagement og brugeroplevelsen

Interaktivt indhold opfordrer modtageren til at være medskaber af indholdet fx ved at besvare spørgsmål, give sin mening til kende eller udforske forskellige scenarier. I 2022 vil vi se meget mere til dynamisk og engagerende indhold, hvor brugeren er med til at præge resultatet.   

På LinkedIn kan du lave opslag, som inddrager meningsmålinger . Udover at få højt engagement på dit opslag, kan du også tilegne dig værdifuld viden om din målgruppe. Afprøv fx to typer designs eller slogans, og spørg brugerne hvad de bedst kan lide. Brug dermed brugernes engagement til at blive klogere på, hvordan du skaber endnu bedre indhold.   

Meningsmålinger på LinkedIn

Du kan også anvende interaktivt indhold på dit website til at forbedre brugeroplevelsen. Det kan du fx gøre ved at integrere regneark, der kan give brugeren en vejledende pris eller finde den rigtige tøjstørrelse, baseret på deres valg og svar. Dette kan hjælpe kunderne med at træffe de rigtige valg, og dermed at gøre købsrejsen lettere og mere gennemskuelig.

Marketingtrends i 2022

#5 Online event og live streaming

Online events og live streaming har vundet stort indpas i digital marketing de seneste to år. Ikke mindst har Coronapandemien og social afstand været med til at øge denne trend. Selvom live streamingens popularitet skal ses i lyset af nogle ærgerlige omstændigheder, så kommer vi ikke uden om, at det har vist sig at være både tidseffektivt og brugbart i forhold til at skabe relationer på trods af afstande. 

Med online events og streaming kan din virksomhed fx lave undervisningsfilm, webinarer eller præsentationer. Du har mulighed for at skabe en platform, hvor du er i øjenhøjde med potentielle kunder, uanset hvor de befinder sig i verden. Ved at interagere med brugerne og svare på deres spørgsmål i realtid, kan du personificere din kommunikation, og relationen til dine kunder styrkes.   

Med online events og live streaming sparer du både tid og ressourcer. Et online event kræver ikke leje af store lokaler eller tid til at opsætte diverse faciliteter. Platforme som Teams, Zoom og Microsoft tilbyder redskaber til afholdelse af virtuelle events. Ønsker du en bedre kvalitet, kan du også vælge professionel live streaming, hvor SIGNA eksempelvis står for opsætning af kvalitetskameraer, mikrofoner og lys.

Ruth | SIGNAfilm

”Har du spørgsmål til indlægget, eller vil du gerne vide mere om marketingtrends i 2022? Så send en mail min vej.”

Sigrid Tanderup
Content marketing specialist
Mail: 
sigrid@signafilm.dk
Telefon: +45 22 59 06 15