Vælg en side

Virksomhederne konkurrerer som aldrig før på det famøse område, vi kalder for ”content marketing”. Og måske er du en af dem, der har fundet ud af, at det kan være rigtig svært at skille sig ud fra mængden. Vi vil derfor i dette blogindlæg identificere problematikken og give dig nogle bud på, hvordan du kan differentiere dig fra dine konkurrenter, når du arbejder med content marketing.

Har du brug for at få opfrisket, hvad det hersens content marketing nu lige er for noget, så læs med her.

 

Hvad er udfordringen ved content marketing?

Content marketing har i flere år været en lysende lampe i mange virksomheders kommunikations- og markedsføringsstrategi. Vi er blevet tudet ørerne fulde med budskabet om, at det eneste vores målgruppe vil have er værdifuldt content. Og det betyder, at vi i dag står over for en ny udfordring. En epidemi med at dele content er brudt ud, og det har ført til content pollution.

Content pollution betyder indholdsforurening. I og med, at alle har mulighed for at dele content, og alle gør det, er der kommet en overflod af content. Der bliver delt statusopdateringer på Facebook og LinkedIn, billeder på Instagram, videoer på YouTube, holdninger på Twitter og blogindlæg og nyheder på hjemmesider. Så når du deler dit content, gør du i princippet ligesom alle andre. Og derfor er der stor risiko for at forsvinde i mængden. Man kan simpelthen ikke se skoven for bare træer. Overfloden af content har gjort det svært at finde dét content, der er relevant, interessant og underholdende for lige netop dig og mig, og vi ser desværre i dag, at content i højere grad bliver produceret for at tilgodese algoritmer i stedet for personer.

Så hvordan kan vi kurere epidemien content pollution? Og hvordan undgår du at forsvinde i mængden?

 

Make content great again

Hvis du tænker, at løsningen på content pollution er helt at stoppe med content marketing, så tager du fejl. Løsningen finder du i stedet ved at have fokus på at lave bedre content. Ikke mindre, ikke mere – men bedre content. Du skal have kvalitet for øje, for kvaliteten af dit content er vigtigere end kvantiteten. Og så spørger du sikkert dig selv; hvordan laver jeg bedre content? For vi er ikke i tvivl om, at du i forvejen gør dit bedste. Men bare rolig, det kommer vi til nu. Nedenfor forsøger vi nemlig at give dig fire konkrete råd til, hvordan du kan gøre dit content endnu bedre:

 

Anerkend vinkler i din branche, som er blevet overset

Mange har en tendens til at lave indhold, som er generelt og overordnet for at ramme så bredt som muligt. Men det er ikke nødvendigvis den mest optimale løsning, for når du prøver at gøre alt, gør du ikke noget helt godt.

I stedet for at lave overfladisk content til alle, bør du lave skarpt content til færre. Undersøg f.eks. om, der er vinkler i din branche, som enten mangler at blive afdækket eller fuldstændigt er blevet overset.

Kom i gang med niche content marketing

Med niche content skaber du en skarpere vinkel, og du gør dit indhold mere specifikt.

Et eksempel på niche content kan være, at du skriver om ”videoproduktion til markedsføring af din arbejdsplads”, i stedet for blot ”videoproduktion”. På den måde snævrer du din målgruppe og dit felt ind, men du bliver også mere skarp og konkret.

Vis dit engagement, og del ud af din viden

Når du vælger dit nicheområde, bør du tage udgangspunkt i, hvad din egen virksomhed engagerer sig i, og hvad der er relevant for jer at lære mere om. Det kan tydeligt mærkes, om du går op i dit område eller ej, og det har stor betydning for din målgruppe. Din viden og din passion og engagement for dit nicheområde vil nemlig skinne igennem, når du henvender dig til andre. Og i takt med, at du selv udvikler viden på dit område, giver du mere værdi til dine læsere, kunder og medarbejdere. På den måde er der større sandsynlighed for, at din målgruppe vil se dig som en ekspert på dit område.

Lav content, der er relevant for din målgruppe

Du kender måske talemåden ”content is king”. Men i dag er det nok mere korrekt at sige, at ”the right content is king”.

Og hvad er så det rigtige content? Jo, rigtigt content, er content, der er relevant og interessant for din målgruppe. Det relevante og interessante content findes, når der er et match mellem målgruppen, din ekspertise og brugen af de rigtige kanaler. Det er vigtigt, at I kommer væk fra mig-kulturen og de store salgstaler for virksomheden og i stedet deler indhold, som målgruppen rent faktisk kan bruge til noget. Indhold, der hjælper dem. Indhold, der kan besvare, de spørgsmål, de sidder med, eller guide dem til at gøre ting selv.

Godt content, der er både relevant og interessant kan være yderst effektfuld. Det kan skabe større engagement og gøre målgruppen mere villig til at reagere på indholdet – like, kommentere, dele, konvertere. Og så undgår du både irrelevante leads og spildte ressourcer.

Læs mere om, hvordan du lærer din målgruppe at kende her, og bliv klogere på, hvilket indhold de efterspørger.

Find din personlige stil og bliv original

”Be you. Because everyone else is already taken.”

Det dur ikke, at du påtager dig andres stemmer, når du laver content. Find din egen unikke stil. Brug en stemme og tone, der er stærk, unik og autentisk, men som tager afsæt i din virksomhed, og få den til at skinne igennem i din kommunikation. Det er med denne stemme, at du skal udtrykke dine meninger og tale om det, du tror på. Vær åben og vis måske endda en smule sårbarhed. Det vil gøre, at din content marketing indsats bliver original og dermed mere effektfuld. Og med originaliteten af din stil, er der større sandsynlighed for, at du undgår replikation af dit content.

Hvordan skiller du dig ud med content marketing?- Fire konkrete råd til bedre content 1

“Hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan du kan adskille dig fra dine konkurrenter, er du velkommen til at kontakte mig. Jeg står klar til at svare på dine spørgsmål, og vil gerne høre, hvordan vi kan hjælpe dig med din content marketing.”

Rikke Frost Østergaard
Content specialist
Mail: rikke@signafilm.dk
Telefon: +45 22 65 99 11