Vælg en side

Hvis 2019 er året, hvor du for alvor vil mestre den kunst, der hedder SEO, så er der nogle helt bestemte ting, du skal være opmærksom på. I dette indlæg gennemgår jeg de, efter min mening, vigtigste og mest interessante SEO-trends i 2019.

Er du endnu ikke helt så langt på SEO-fronten, at du er klar til at kaste dig ud i de nyeste SEO-trends, kan du også læse indlægget ”Sådan kommer du nemmest i gang med SEO”.

 

SEO-trend #1: SEO + content marketing = ❤️

Vi lægger hårdt ud med kernen af det hele (tag dig ikke af, hvor fagskadet jeg er), nemlig content marketing. Det er måske ikke så meget en ny trend, men nærmere noget du fortsat skal være opmærksom på, og god til (!), i 2019.
Det er nemlig vigtigere end nogensinde før at give målgruppen noget godt, værdifuldt indhold. SEO og content marketing går hånd i hånd, fordi uden at have noget relevant kvalitetsindhold, får du aldrig de resultater, du ønsker på SEO-fronten.
SEO anses af mange nok som værende et meget teknisk og nørdet område, men i virkeligheden er det også en disciplin, hvor du får lov til at være kreativ. SEO handler nemlig ikke kun om teknikaliteter, site audits og søgeordsanalyser, det handler i høj grad også om emnedækning og content (indhold).

Emnedækning

Når din målgruppe søger i Google, vil din hjemmesides samlede emnedækning have stor betydning for din rangering. Det betyder, at du skal være skarp til at gøre det klart, hvad din hjemmeside handler om, hvad din virksomhed tilbyder, og hvilke emner besøgende kan blive klogere på, når de besøger din hjemmeside.

Content

Ligesom i 2018 skal du i år fortsat huske at prioritere tid til at skabe noget relevant indhold til dine kunder og potentielle kunder. Gør dig relevant for dine kunder og del din ekspertise, ellers kommer du bagud i SEO-ræset.

 

 

SEO-trend #2: Voice Search eller stemmesøgning

Når vi snakker SEO-trends 2019, er vi nødt til at tage et kig på et emne, jeg i den grad synes er interessant at diskutere: Stemmesøgning. Selvom stemmesøgning har figureret på manges dagsorden i noget tid, og har været muligt i nogen grad længe, er det først nu, det for alvor begynder at skubbe på i Danmark. Og hvorfor så det?

Som forbrugere er vi blevet vant til, at vi kan finde svar på vores spørgsmål utroligt hurtigt ved at søge på nettet. Vi er utålmodige og har travlt, og nu er vi faktisk blevet så utålmodige og travle, at vi ikke engang gider at læse. Vi er gladest, når vi skal anstrenge os så lidt som muligt. Og derfor er stemmesøgning utroligt relevant.
Når vi søger ved brug af vores stemme og får resultaterne læst højt, kan vi spare noget af vores kostbare tid. Det betyder, at vi kan søge og finde informationer, mens vi laver noget helt andet. Ja, så selv mænd kan begynde at multitaske.

 

Lige så begejstret som jeg er for denne SEO-trend, lige så kritisk er jeg også. For hvordan skal du og jeg forholde os til stemmesøgning nu og her? Det er klart, at hvis du vil være den første, Siri og Alexa tænker på, når din målgruppe søger, så ligger der et stykke arbejde foran dig nu. Men inden du kaster dig over denne opgave, bør du overveje, hvilken forretning du sidder i, og hvorvidt stemmesøgninger har en økonomisk indvirkning på din virksomhed. Sælger du produkter på din hjemmeside, er det nok ikke her, du skal sætte ind som det første. Data fra USA viser nemlig, at det endnu er meget få, der køber et produkt ved at foretage en stemmesøgning.

 

Viden er magt

Bruger du derimod primært din hjemmeside til at dele informationer med din målgruppe, bør du måske overveje at lægge en plan. Det er nemlig i høj grad viden- og informationssøgning, som folk bruger stemmesøgning til indtil videre.
Vil du i gang med stemmesøgning, er de søgeord en af de vigtigste ting, du skal forholde dig til. Når folk bruger deres stemme til at søge, vil det nemlig ofte være nogle helt andre ord, de bruger, end hvis de skriver. Derfor kan der være forskel på, hvilke søgeord du bør bruge, og du bør indtænke ord, der rammer både stemme- og tekstsøgninger i din SEO-indsats.
Herudover er stemmesøgninger ofte længere.
Når du søger med din stemme, vil du ofte tale ligesom du plejer, og din søgning vil f.eks. være ”Hvem er dronning i Norge?”, hvorimod hvis du skrev søgningen i Google, ville du nok bare skrive ”Norges dronning”. Derfor bør du i din indsats indtænke nogle flere long-tail søgeord med flere fyldord.

 

SEO-trend #3: Hastighed og Mobile First indeksering

Godt nok handler dette indlæg om SEO-trends i 2019, men alligevel bliver vi nødt til at runde to ting, der også har været fremme det sidste år (minimum). Din hjemmesides hastighed og mobilvenlighed bliver nemlig kun vigtigere i 2019.

 

Hvis vi starter ved hastigheden, så husk, hvad jeg skrev for ca. 10 linjer siden: Folk er utroligt utålmodige. Er din hjemmeside langsom og tung at indlæse, er du i stor fare for, at dine besøgende vil forlade siden igen meget hurtigt. Nåede du ikke lige til at hastigheds-optimere din hjemmeside i 2018, har du derfor her et nytårsforsæt til 2019: Sørg for, at din hjemmeside er hurtig, så du giver dine besøgende en bedre oplevelse.

 

Lad os hoppe videre til mobilvenligheden. Allerede i 2018 begyndte Google at ændre deres indeksering til det de kalder ”Mobile First”.

 

Note: Indeksering i en søgemaskine betyder, at den hjemmeside bliver gennemgået af søgemaskinens ”botter”, som undersøger og gemmer alt indhold og gennemgår alle links, du har på din hjemmeside. Det vil sige, at søgemaskinen indsamler informationer fra din hjemmeside for at vurdere, hvad den omhandler, og hvilke ord den skal findes på.

 

Mobile First indeksering betyder, at Google fremover vil bruge mobilversionen af din hjemmeside i deres indeksering, lige meget om det link, der vises til brugerne, går til mobil- eller desktopversionen. Så hvis du sidder derude og tænker, at din hjemmeside ikke behøver være mobilvenlig, fordi dine besøgende alligevel altid kommer via desktop, så kan du godt begynde at ændre mindset. Jeps, jeg ved, det er svært. Men i 2019 er det altså et must, at din hjemmeside er optimeret til mobilen.

 

SEO-trend #4: H-T-T-P-S

For mange er https bare en række sammensatte bogstaver, der ikke siger dem det store. Forståeligt nok. Men ligesom med hastighed og mobilvenlighed, er det min klare anbefaling, at du i 2019 får skiftet din hjemmeside fra http til https, hvis du ikke allerede har gjort det. Så enkelt er det.

Google går op i den lille bogstavrække, og det gør flere og flere brugere også, fordi den symboliserer en form for sikkerhedsstempel. Det lille ”s”, der er tilført ”Hypertext Transfer Protocol” står nemlig for ”Secure”, fordi der anvendes en SSL-forbindelse – en krypteret/sikker forbindelse – til at flytte data mellem webserveren og webbrowseren.

Google belønner sider med https, fordi sider med en høj brugervenlighed, og herunder brugersikkerhed, prioriteres af søgemaskinen.

SEO-trend #5: Google Ads tendenser

Arbejder du med betalt SEO, også kaldet SEM (Search Engine Marketing), vil Google Ads fortsat fylde meget for dig i 2019.

Som du måske kender det fra dig selv, har brugerne en vis skepsis overfor annoncerne i Google. Nogen nærmest afskyr Google Ads og går bevidst udenom om annoncerne, når de søger. Men der er også mange, som alligevel vælger at klikke på dem, fordi de passer så godt på det, vi har søgt efter.

På baggrund af dette er der flere eksperter, der spår, at det i 2019 vil blive mere usynligt, hvilke resultater, der rent faktisk kommer fra Google Ads. Derfor kommer annoncerne stadig til at fylde meget, ja måske endnu mere end tidligere. Og derfor kommer de helt sikkert også til at stjæle trafik fra din organiske SEO. Samtidig bør du forberede dig på, at det kun vil blive dyrere at bruge Google Ads. 

“Har du spørgsmål til de 6 trends, eller har du andre bud på, hvad der bliver de største SEO-trends i 2019, er du velkommen til at skrive til mig.

Har du brug for sparring og hjælp til, hvordan du håndterer disse SEO-tendenser i det kommende år, er du også velkommen til at kontakte mig.”

Michelle Hemmingsen
Content marketing manager
Mail: michelle@signafilm.dk
Telefon: +45 29 73 46 77