Vælg en side

En ting vi ofte hører fra folk er, at de ikke vil have lavet film, for det er både dyrt og tidskrævende. Det kan vi med god ro i maven hurtigt afkræfte her og nu og kalde for en myte, som du kan læse meget mere om i vores blogindlæg ”De største myter om at få lavet film”.

En anden ting, som vi ofte også hører med en smule skepsis i tonen er, ”Jamen, hvorfor skal jeg have en film på min hjemmeside?”. Og det synes vi jo egentlig er et meget berettiget spørgsmål, for hvad er det egentlig, der gør video på hjemmesiden så fantastisk?

Derfor har vi samlet en liste over de 9 argumenter, vi oftest bruger, når vi skal fortælle om filmens effekt på hjemmesider til vores kunder. Og dem tænker vi, at du måske også kunne få gavn af.

1. Video er en magnet for øjnene

Har du prøvet at deltage i en samtale med et tændt TV i nærheden? Hvor længe går der, før du eller en af de andre har tabt tråden i samtalen til fordel for det på skærmen? Ikke ret længe, vel? Film har en nærmest magnetisk kraft på os, som gør, at vi næsten ikke kan lade være med at kigge med, uanset hvad filmen handler om. Så hvis du sætter film på din hjemmeside, så kan kunderne jo ikke lade være med liiige at skulle se, hvad det er for noget – og måske de så fanger dit budskab, når de alligevel er der.

 

2. Video er populært

Selvom det ikke har specifikt med film på hjemmeside at gøre, så synes vi, at du lige skal have de her tal med for at forstå, hvor populære film egentlig er. Ifølge Facebook bliver der set op mod 100 millioner timers video-content hver eneste dag på Facebook alene. Tilsvarende bliver der set op mod 500 millioner timers video-content på YouTube hver dag. Hvis ikke det er popularitet, så ved vi ikke, hvad er! Så skal din vision, dit produkt, din virksomhed og din historie ikke være en del af de mange timers videovisninger?

 

3. Videoer rangerer højt på Google

Som sagt er videoer både populære og ikke til at få øjnene fra, så hvorfor skulle Google ikke give dig videoer som de bedste hits på Google, når du søger svar på noget? Ja, det ved vi heller ikke. Og det er også netop det, Google gør. Så sent som i mandags d. 24. sep. 2018 annoncerede Google, at videoer får en endnu mere fremtrædende plads i Google søgninger fra nu af. Faktisk er det 53 gange mere sandsynligt, at du ligger på første side på Google, hvis du har film på din hjemmeside. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke slags videoer, du lægger på din side. Det skal være interessante videoer for dine besøgende, som fastholder dem i længere tid på din hjemmeside. Det er nemlig her, at søgemaskiner går ind og opfatter det som et kvalitetstegn, og WUPTI – så får du en forlomme på Googles rangliste.

 

4. Video er simpelt

Den her er enkel. Hvad vil du hellere? Læse en 30 siders manual med instruktioner eller se en 3 minutters video, der demonstrerer det samme? De 3 minutter lyder rimeligt tiltalende, ikke? Det synes dine kunder også.

 

5. Video siger alt

Man siger jo, at et billede siger mere end 1000 ord. Hvor meget mere siger en video så? Her kan der både være billeder, bevægelse, tale, skrift og lyd, så det taler til alle sanserne. Hvis vi går ud fra 1000 ord pr. billede og 30 stillbilleder per sekund i en 60 sekunders film, så svarer et minuts video til 1.800.000 ord. Selvom det nok er lidt optimistisk sat, så kan du nok godt se pointen. Video kommer omkring det hele, uden at man skal læse sig gennem de 1,8 millioner ord.

 

6. Video frembringer følelser

Når vi ser videoer, bliver vi påvirket af det, vi ser og hører. Vi bliver glade, kede af det, sure eller irritable over det, der sker eller på vegne af dem, det sker for. Vi griner, græder og grubler over det, vi ser. Det siges, at vi køber med følelserne og rationaliserer købet med logik. Så bruger du det følelsesmæssige momentum rigtigt, kan det blive din vinding. Derefter handler det om at placere dit call-to-action på det rigtige sted efter de potentielle kunder har fået dit budskab, så de tager imod tilbuddet om at handle på det. Om det så er ”køb mit produkt”, ”støt sagen” eller ”like os på Facebook” er op til dig.

 

7. Video skaber troværdighed

En anden ting, som også er tæt knyttet til følelserne, er troværdighed. Vi bruger vores følelser og mavefornemmelse til at vurdere, om en virksomhed eller person er troværdig, og om vi har lyst til at handle med dem. Og det er så her, at vi stiller et meget ledende spørgsmål, for hvad synes du er bedst til at skabe troværdighed? En tekst hvor en virksomheds værdier og tilgang står beskrevet? Eller en film, hvor virksomhedens personlighed kommer frem og hvor du måske møder nogle af de personer, der arbejder i virksomheden? Hvis ikke svaret her er film, så skal vi i SIGNAfilm til at revurdere hele vores eksistensgrundlag.

 

8. Video er let at huske

Ligesom video er en magnet for vores øjne, så er vores hukommelse også magnet for videoerne. Vi kan huske film mange år efter, vi har set dem, hvorimod tekst lettere forsvinder i glemmebogen. Tricket er at gøre videoen fængende, så folk husker den, men samtidig gøre opmærksom på dit produkt, dit budskab eller din historie på en måde, så det også bliver husket. For hvis folk kan huske videoen med den sjove kat, men ikke om den var for en dyrehandel, dyrevelfærd eller kattemad, så hjælper det jo ikke meget.

 

9. Videoer er effektive

Mangler du nogle konkrete tal på, hvorfor videoer er så gode i din markedsføring, så kan vi fortælle dig at:

 

  • 70% af unge mennesker ofte ser en video om en virksomhed, inden de køber af dem online.
  • 60% af forbrugerne vil gerne bruge 2 minutter eller mere på at se en video, der oplyser dem om det produkt, de overvejer at købe og hvordan man bruger det.
  • 57% af forbrugerne siger, at video gjorde dem trygge nok til at købe online.
  • Marketingfolk, der bruger video, får 66% flere kvalificerede leads hvert år.
  • Video på en landingpage kan øge konverteringer med over 80%.
  • Videomarkedsføring øger købshensigten med 97% og brand awareness med hele 139%.
  • 80% af dem, der ser en video, ser minimum de første 10 sekunder.

 

Når det så er sagt, så er det også en god idé at bruge tekst sammen med dine film. Nogle mennesker vil nemlig hellere scanne en tekst for hurtigt at finde præcis den information, de har brug for. En smule tekst til at beskrive, hvad man finder i videoen, kan også være effektivt til at få folk til at se filmen og dermed blive hængende på din side lidt længere – og det gavner jo som sagt på din Google rangering.

Placerer du også dit tydelige call-to-action i nærheden af filmen, så er dine point næsten allerede samlet sammen – og psst, du har vundet. Så bliver det i hvert fald ikke lettere for din potentielle kunde at blive til en betalende kunde.

Har du ikke fået statistikker nok, eller vil du hellere have dem præsenteret i en video efter al den tekst, så kan du jo se med i filmene her, hvor vi har samlet alle de bedste statistiske argumenter for at bruge videomarkedsføring.

 

Hvilke resultater skaber online video?

Hvorfor skal du bruge video i din markedsføring?

Hvis du vil vide mere om film – ikke bare på din hjemmeside, men også på dine sociale medier, på messer, osv. – så kontakt os, så kan vi tage en helt uforpligtende snak om, hvordan du kan bruge film, nu hvor du ved, hvorfor du skal bruge film.

Ruth Brown

Content marketing specialist

Mail: ruth@signafilm.dk