Vælg en side

Du har nok før hørt folk bruge begrebet ”landing page” og hørt om vigtigheden af gode landing pages, men hvad er det, de gør godt for, og hvorfor skal du egentlig koncentrere dig om dem?

Vi har faktisk været en smule inde på det før, så hvis det med landing pages ringer en klokke, kan det være fordi, du har læst vores tidligere blogindlæg om kunderejser.

Ellers er det korte svar, at du skal koncentrere dig om landing pages, hvis du gerne vil berige potentielle kunder med relevant indhold og skabe de bedste forudsætninger for, at de foretager lige præcis den handling, du gerne vil have dem til – hvad end det er en kontakthenvendelse, en tilmelding til dit nyhedsbrev eller noget helt tredje.

At oprette en ny landing page kræver naturligvis en smule ekstra arbejde, men vi vil vove at påstå, at det er den tid værd.

Hvad betyder landing page?

Lad os lige indledningsvis definere, hvad en landing page er for en størrelse. En landing page er en side på din hjemmeside, som du linker til gennem sociale medier, nyhedsbreve, Google Ads kampagner eller noget helt fjerde. Det kan være en underside, som allerede er at finde i menustrukturen på din hjemmeside, eller det kan være en side, som er oprettet til en specifik kampagne med et klart formål og kun kan findes ved at følge et link – altså er den nødvendigvis ikke at finde i menustrukturen.

Når brugere følger et link til en landing page – hvad end den altid er tilgængelig på hjemmesiden eller oprettet til en specifik kampagne – er formålet med en landing page altid, at den skal forsyne brugeren med relevant indhold, der stemmer overens med det budskab, der har fået vedkommende til at klikke sig ind på den.

Specifik vs. permanent landing page

Der kan være forskellige årsager og anledninger til at vælge den ene frem for den anden slags landing page at linke til.

Hvornår giver specifikke landing pages mening?

Situationer, hvor det kan give mening at oprette en specifik landing page, som kun kan findes ved at følge et link, er når man vil have udvalgte folk til at foretage helt specifikke handlinger. Det kan eksempelvis være en konkurrence i et nyhedsbrev, hvor læserne sendes ind på en specifik landing page, hvor de skal svare på nogle spørgsmål og udfylde oplysninger om sig selv. Det kan også være en kampagne i Google Ads eller på Facebook med en helt specifik annonce der f.eks. giver et godt tilbud til en afgrænset målgruppe inden for en bestemt tidsperiode. Her ville det give mening at sende folk ind på en side, der kun omhandlede dette, og som opfordrede til det specifikke køb frem for til en side, som også havde fokus på en masse andre ting. Igen, er ordet ”relevans” vigtig her. For bliver folk lovet et tilbud på et bestemt produkt, er det også det, de forventer at komme ind til, når de klikker på annoncen.

Summa summarum giver specifikke landing pages mening, når indholdet kun er tiltænkt en del af din målgruppe og ikke er relevant en måned efter kampagnen – for så giver det sjældent mening at integrere det som en fast del af hjemmesiden.

Hvornår giver permanente landing pages mening?

Permanente landing pages er det vi ofte også bare kalder undersider i vores menustruktur, der beskriver de ydelser og produkter, vi tilbyder. Her kan linkes til på samme måde gennem samme kanaler som ved specifikke landing pages. Forskellen er bare, at disse sider ofte er mere generiske og har til formål at beskrive ydelser eller produkter på en måde, så alle der besøger siderne forstår det. Det vil sige, at de favner lidt bredere og er ikke tidsspecifik eller henvendt til kun én målgruppe med ét budskab.

Til permanente landing pages vil du derfor ofte skrive opslag på de sociale medier og lave annoncer om fordele og udbytte ved den udvalgte ydelse eller produkt, hvor du sender folk ind til de tilhørende landing pages for at læse mere og foretage en handling. Og med det sagt, skal du selvfølgelig også her huske at lave klare call-to-actions som f.eks. en købsknap eller en kontaktformular, som i sidste ende jo er formålet med at sende dem derind.

Content marketing og landing pages

Fælles for de to typer af landing pages er, som vi allerede har været inde på, at det er alfa og omega, at linket fører ind til en landing page med indhold, som du i din annonce, dit nyhedsbrev eller andet har lovet, at folk vil blive ført ind til. Laver du nyhedsbreve og annoncer om specifikke tilbud, varer eller ydelser, får du altså det røde kort, når du linker til din forside og forventer, at brugeren selv finder den underside, som omhandler disse tilbud, varer eller ydelser.

Når vi skriver, at din landing page skal forsyne brugeren med det indhold, de søger, taler vi selvfølgelig også om content marketing – værdiskabende indhold. Brugeren har klikket ind på din landing page, fordi produktet eller ydelsens fordele og udbytte har vækket en interesse hos dem, og derfor ønsker de at vide mere – og den viden skal serveres på et sølvfad for dem. Er du interesseret i at lære mere om content marketing, kan du få svaret lige her.

”Man kan også kalde det her blogindlæg for en landing page, hvor du er kommet ind, fordi du godt kunne tænke dig at høre, hvorfor det er vigtigt med en god landing page. Forhåbentlig har du fået svar på det – ellers lytter jeg ikke til mine egne råd – men hvis du nu alligevel skulle have nogle spørgsmål eller gerne vil høre mere, er du altid velkommen til at give mig et kald.”

Rikke Frost Østergaard
Content specialist
Mail: rikke@signafilm.dk
Telefon: +45 22 65 99 11