Vælg en side

Når du skal vælge, hvilken type film du vil bruge i din videomarkedsføring, er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvad dit formål og mål med at få lavet filmen er.

Ligesom mange begår den fejl at antage, at markedsføring kun handler om at tale om dit produkt og alle de fantastiske features det har, så tror rigtig mange også, at når vi snakker film til brug i markedsføring, er der kun tale om produktfilm. Den antagelse vil vi gerne gøre op med lige nu og her.

Selvfølgelig kan du få lavet en produktfilm, og den type film kan være rigtig effektiv, men hvis dit formål er at skabe kendskab og tillid til din virksomhed, kan det ikke nytte noget kun at tale om dine produkter. Så vil folk se mennesker og se, hvem din virksomhed er – og så er det måske en profilfilm eller en personlig branding film, du skal have lavet. Og det er her, at vi kommer tilbage til formål og mål. Hvorfor vil du gerne have lavet en film, og hvad vil du gerne have ud af det?

 

På længere sigt

Udover formål og mål ligger der også nogle andre strategiske overvejelser, når du skal i gang med din videomarkedsføring. Dem kan du læse om i blogindlægget her, der giver dig 7 steps til at lægge en strategi for din videomarkedsføring.

Men hvad så, når du har defineret dit formål og dine mål med at få lavet en film. Hvordan vælger du så, hvilken type der passer bedst til at indfri det? For at hjælpe dig på vej, har vi samlet en oversigt over nogle af de forskellige typer film, der findes, og hvad de hver især egner sig bedst til.

 

Profilfilm: Skab tillid og tryghed

En profilfilm går typisk også under navnene virksomhedsfilm, firmafilm eller præsentationsfilm, og det forklarer meget godt, hvad sådan en type film går ud på – at vise din virksomheds profil og præsentere din virksomhed. Man kan sige, at en profilfilm er et visitkort, som på 1-2 minutter kan fortælle, hvem din virksomhed er, og hvad I står for.

Et overordnet mål de fleste har med at få lavet en film er, at det kan føre til nye leads og salg. Og som mennesker har vi en tendens til at købe af folk, vi stoler på og finder troværdige. Det er netop, hvad en profilfilm er god til – at skabe tillid og tryghed hos seerne, så de er mere tilbøjelige til at vælge lige netop dig til at levere et produkt eller en ydelse.

Her er et eksempel på en profilfilm, vi har lavet for LIFA, der stod med den udfordring, at landinspektørerne fra LIFA har utroligt mange avancerede produkter på hylderne, som kan være svære at overskue for kunderne. Med en profilfilm kunne de hurtigt komme rundt om det meste og sælge budskabet om, at uanset udfordring har LIFA svaret.

 Produktfilm: Show it – don’t tell it

Et produkt eller en service kan have mange forskellige features og fordele, som kan være svære at forklare med tekst i en brochure, annonce eller på din hjemmeside. Her kan en spændende produktfilm give en meget bedre forståelse hos din målgruppe, hvor du har muligheden for at vise, hvordan dit produkt bliver brugt i praksis, eller hvordan du udfører en service i praksis. Det handler derfor om den famøse talemåde ”show it – don’t tell it”.

Her er et eksempel på en produktfilm, vi har lavet for Carsøe, som har kunder over hele verden til deres løsning til automatisk bakkedispensering. Afstandene gør det svært for sælgerne at vise produktet, men med denne produktfilm kan interesserede fra hele verden se løsningen i brug.

 Animationsfilm: Opstil scenarier og forklar komplekse budskaber

Der findes rigtige mange forskellige typer animationsfilm, men fælles for dem alle er, at mulighederne for, hvad du vil have med i din film, er uendelige. Det betyder, at du kan få tegnet eller animeret lige præcis de scenarier, du ønsker at opstille for din målgruppe. En flyvende pony er for eksempel en smule svær at støve op i virkeligheden, men i en animationsfilm kan du have så mange med, som du ønsker. Og når du netop kan opstille præcis de scenarier, som du ved, at din målgruppe vil reagere på, er der ikke særlig langt fra at se din film til at foretage en købshandling.

En anden ting, som animationsfilm er gode til, er at forklare lidt mere komplekse budskaber. Derfor bliver animationsfilm også ofte kaldt explainer video, som kan laves både som tegnede doodle film eller 3D og 2D animationsfilm alt efter, hvilken stil du hælder mest til.

Her er et eksempel på en tegnet doodle film for Silkeborg Forsyning, hvor én skraldespand er blevet udskiftet med tre, så borgerne i Silkeborg kan sortere affaldet. Den slags tiltag udløser normalt en telefonstorm med spørgsmål fra borgerne – men i Silkeborg stod telefonerne stille, fordi borgerne fik besvaret de fleste spørgsmål i en explainer video.

 Instruktionsfilm: Bedre end en manual

Du kender det selv, når du får tilsendt en manual med et produkt, du har købt, eller når du skal læse en lang tekst på nettet om, hvordan du skal installere eller bruge et program. Det er ALTID en tidsrøver, og mange gange giver manualerne ikke mening for helt almindelige mennesker, der ikke er fedtet ind i den specifikke branche eller IT-løsning, der er tale om.

Den lette, og absolut mest brugervenlige, løsning vil derfor være at lave en instruktionsfilm, hvor du på blot få minutter kan give en vejledning til, hvordan dine kunder bruger eller samler dit produkt eller anvender din service. Udover at det giver pluspoint på kundekontoen, kan det også reducere et eventuelt arbejdspres i din virksomheds service- eller supportafdeling, som slipper for sure opringninger, fordi dine kunder ikke kan finde hoved og hale i din manual. En instruktionsfilm kan du også få lavet som en animationsfilm, hvis det passer bedst til din virksomheds udtryk.

Her er et eksempel på en instruktionsfilm, vi har lavet for Vehco. Tusindvis af lastbiler rundt om i verden har installeret udstyr til flådestyring fra Vehco. For at hæve kvaliteten af installationerne og mindske behovet for support har Vehco valgt en instruktionsfilm til at vise, hvordan lokale installatører bedst monterer udstyret i en lastbil.

 Testimonial film: Lad dine kunder sælge for dig

Èn ting er, hvad du siger om din virksomhed. En helt anden er, hvad dine kunder siger om den. Og hvis det står og falder på, hvem dine potentielle kunder vil stole mest på, så bliver det med sikkerhed dine eksisterende kunder. Som forbrugere har vi nemlig en tendens til at være lidt skeptiske, når en virksomhed udtaler sig om, hvor fantastisk deres produkt eller service er, for det skal de jo sige, fordi de arbejder der.

Når vi derimod hører det fra andre forbrugere ligesom os selv, har vi slet ikke samme tvivl, og vi bliver meget lettere overbevist. Så har du nogle glade kunder, der gerne vil være gode ambassadører for din virksomhed, skulle du måske prøve med en testimonial film, som kan hjælpe dig med at få endnu flere glade kunder.

Her er et eksempel på en testimonial film, vi har lavet for IT Optima, hvor de undersøger, om brugerne er tilfredse med IT i organisationer. For eksempel hos TRYG, som i denne testimonial film fortæller, hvordan de har forbedret mange ting på baggrund af undersøgelsen. Filmen bruges som et stærkt argument, når IT Optima er ude for at sælge til nye kunder.

Employer branding film: Tiltræk nye talenter

Talenterne er derude, men det er ikke kun dig, der er på udkig efter dem. Så hvordan får du fat på de rigtige talenter først? Når du ønsker at tiltrække de bedste og klogeste hjerner til at arbejde for din virksomhed, er det ikke altid nok, at du ligger et jobopslag op på diverse jobportaler og håber på, at de helt rigtige personer ansøger. I stedet bør du udnytte de muligheder, de sociale medier giver dig for at nå ud til specifikke målgrupper, som du ønsker at tiltrække. Og hvad tiltrækker bedre end en employer branding film eller rekrutteringsfilm, hvor du rigtigt kan vise, hvad de kommende ansøgere kan forvente af jobbet?

Med en employer branding film kan du bruge nuværende medarbejderes udtalelser til at fortælle om, hvordan det er at arbejde i din virksomhed for at give et realistisk billede af, hvilke karrieremuligheder og omgivelser de potentielle medarbejdere bliver en del af. Sidst, men ikke mindst, behøver en employer branding film ikke kun være for at tiltrække nye medarbejdere – den kan også være med til at fastholde nuværende medarbejdere ved at skabe en stolthed af at være en del af din virksomhed.

Her er et eksempel på en employer branding film, vi har lavet for Gemina Termix, som ligesom andre virksomheder har udfordringer med at finde de rigtige medarbejdere. I denne film får jobsøgere et godt indblik i, om Gemina Termix er et sted, hvor de vil føle sig hjemme.

Event- og messefilm: Forlæng oplevelsen

Mange virksomheder bruger en stor pose penge på at udstille på messer rundt om i verden eller holde store events. Problemet er, at events og messer ofte kun varer en dag eller to, og så er de overståede. Så hvorfor ikke sørge for, at oplevelsen bliver forlænget og få lavet en event- eller messefilm, der efterfølgende kan bruges på hjemmesiden og de sociale medier til at sprede din virksomheds budskaber.

Her er et eksempel på en eventfilm, vi har lavet for Realdania, som er en forening, der arbejder med at skabe livskvalitet gennem det byggede miljø. Med en eventfilm omkring Realdanias Kulturnat i 2017 har de fået mulighed for at sprede budskabet og få endnu flere gjort interesserede.

Personlig branding film: Vis din personlighed

Hvis du er rådgiver, konsulent eller sælger, betyder hvem du er som person ligeså meget for dine kunder, som den service eller det produkt du tilbyder dem. Du kan sagtens beskrive i tekst, hvem du er, men det er utrolig svært at vise en personlighed på tekst og skabe den samme tillid, som du kan med film.

Med en personlig branding film kan din personlig virkelig komme til sin ret og skabe den indledende tillid hos potentielle kunder, før de overhovedet har mødt dig. Herudover betyder det rigtig meget i en købsbeslutning, om vi synes godt om og kan lide den person, der prøver at sælge os noget. Og det kan dine kunder også meget hurtigt finde ud af, om de kan, efter de har set din film.

Hos Lean Akademiet og Ann Møller Svendsen køber kunderne lige så meget en personlighed som et produkt. Derfor er en personlig branding film god til at give interesserede et hurtigt indblik i, om de har fundet det rigtige match.

”Er du nysgerrig på at høre mere om mulighederne med film, så lad os tage en snak om, hvilke historier der kunne være spændende at fortælle til din målgruppe.”

Ditte Marie Vinther Andersen

Ditte Marie Vinther Andersen

Content marketing manager

Mail: ditte@signafilm.dk
Telefon: +45 21 97 42 66