Vælg en side

Vi kender det alle sammen. Du skal formulere en mail til en kunde eller kollega; der skal ny tekst på hjemmesiden, fordi kunder altid spørger supporten om det samme; eller du vil informere folk om et nyt tiltag gennem din blog. Du skriver en knaldgod tekst, der rammer hovedet på sømmet og giver al din viden videre. Og så får du bare slet ikke det resultat ud af det, som du ønskede. Læserne fatter simpelthen ikke, hvad du siger, eller også læser de i hvert fald noget helt andet, end det du havde tænkt dig. Og du syntes ellers, du havde været så konkret, præcis og velovervejet i din formulering. Så hvad gør du så?

Kort sagt: Når du skal skrive tekster og content, som skal læses af andre, giver det ofte god mening netop at lade andre læse teksten, inden du sender den ud i atmosfæren. For det der giver mening for dig, giver ikke nødvendigvis mening for andre. Her tænker du sikkert, ”Men det er der jo ikke altid tid til, og er det virkelig nødvendigt for alle tekster og situationer?”. Nej, selvfølgelig er det ikke det. Så derfor har vi samlet et par tanker om, hvorfor dine tekster ender sådan og et par forslag til, hvad du gør ved det.

 

Content navlepilleri sker hyppigere end du tror

Navlepilleri – eller det at være fokuseret indad på sin egen navle og dermed på sig selv og sin egen verden – sker meget ofte i en virksomhed eller afdeling, men det sker også dagligt for hver af os som person. Det er helt naturligt, når du sidder med noget hver eneste dag, at der udvikles en jargon og nogle termer, som er indforståede for jer, som sidder med det, men som udefra ikke giver ret meget mening. De gængse ord som I bruger hver dag, bliver jo automatisk en del af jeres ordforråd.  Jeg brugte fx ordet ”content” i overskriften til dette afsnit, fordi vi i vores afdeling, som netop er ’content afdelingen’, bruger det i flæng i vores samtaler. Men det er ikke sikkert, at alle der læser det her blogindlæg, ved hvad det er. Er du en af dem, så læs med her, hvor vi forklarer, hvad content marketing er.

Omvendt når vi snakker med de andre afdelinger, oplever vi også, at vi ikke altid kan følge helt med i deres snakke om fx salgsteknikker, videokameraer og redigeringsprogrammer. Så der er det dem, der bliver nødt til at forklare os, hvad de mener og lære os en ting eller to.

Det betyder jo så også, at når du skriver til andre, så bruger du helt naturligt de begreber, som du nu kender så godt. De beskriver jo lige netop den situation, du sidder i og det du prøver at få igennem. Og så er det let at glemme, at alle andre ikke har den samme viden, som du selv har. Måske er du endda en af dem (eller kender en af dem), der glemmer, at andre ikke ved besked om de ting, der ligger øverst i din tankestrøm eller bare ikke selv har dem øverst på deres liste. En ellers meningsfyldt besked bliver hurtigt noget sludder, hvis man ikke har det samme startsted. Så husk at kigge væk fra din navle, når du skriver.

 

Og hvordan gør jeg så det?

 Det kommer an på, hvad det er for en slags tekst, du skriver; hvad du selv har mulighed for at gøre; hvor meget tid du har, osv. Hvis vi skærer det ud i pap, har vi tre gode forslag, som du kan gå videre med nu med det samme.

1. Forklar dig så andre forstår dig

Bare fordi du sidder med ekspertviden, som dine kunder måske ikke kender til eller forstår, betyder det jo ikke, at du skal gå uden om det. Du skal bare huske at forklare dig. Hvis læseren sidder tilbage med et forvirret udtryk, skal forbi Google efter en definition, eller svarer dig i øst, når du skriver i vest, så er der jo øjensynligt gået noget galt et sted. Brug af fagtermer hjælper kunden til at se din viden og giver derfor troværdighed til dit produkt, din virksomhed eller din ydelse – så længe du husker, at I skal have et fælles startsted. Hellere gå et skridt for langt tilbage i din forklaring end at miste læseren i de første få linjer – eller endda ord – af din tekst. Forklar dig, så læseren kan følge dig.

2. Se det udefra

Når problemet ofte er navlepilleri, giver det jo i bund og grund mening at få en udefra – eller bare en uden for dit eget hoved – til at læse din tekst igennem. Og det skal selvfølgelig være en, som er i øjenhøjde med din forventede læser. Hvis din tekst er til kollegaer i huset eller branchen, kender de måske allerede termerne og jargonen, og en kollegas input kan derfor give dig indblik i, om det er klart, hvad du forsøger at få igennem, hvis de ikke er lige så dybt begravede i emnet, som du selv er.

Hvis din tekst i stedet er til en ny kunde, kan det være en idé at få en udefra til at læse den igennem. Han eller hun kan også stille spørgsmål og måske endda omskrive din tekst for at give den yderligere forståelsesværdi. Teksten skal selvfølgelig ikke miste jeres tone, men kan på den måde blive gjort forståelig for læseren. En der kommer udefra med friske øjne kan nemlig agere læser og stille dig de spørgsmål, som de reelle læsere ellers nok vil stille. Det giver dig mulighed for at rette til, der hvor der er behov for det, inden du publicerer dit content.

3. Brug tiden rigtigt

Hvis du bare skal give et hurtigt svar på et spørgsmål på din virksomheds Facebookside, er det nok for tidskrævende at få en anden til at læse teksten igennem, inden du kan sende et svar afsted. Her handler det jo ofte om hurtige, korte svar på simple spørgsmål. Men det kan også være en forklarende tekst til jeres hjemmeside, som uddyber og forklarer jeres kunder, hvordan de bruger, samler eller installerer jeres produkt eller service for at lette byrden for jeres support. Og så hjælper det jo ikke meget, at teksten er skrevet i hast, og læseren ikke fatter budskabet. Så hvor Facebooksvaret ofte kan klares hurtigt af en enkelt person, har den længere tekst ofte brug for lidt mere tid og fordybelse. Og her kan en person udefra igen være til stor hjælp. Så vurder din tekst og dens situation og brug de midler, som giver mening i hvert enkelt tilfælde.

 

God kommunikation kommer udefra

Hvis du selv er god til det der med at se tingene fra et andet perspektiv, kan du naturligvis også selv agere læser og spørge dig selv, om du fik det ud af det, du som læser gerne ville have ønsket. Fik du svar på dine spørgsmål? Sidder du tilbage med spørgsmål, som der ikke gives eller linkes til svar på? Forstod du, hvad der blev sagt? Eller var der termer, der skulle forklares, som ikke blev det?

Hvis du synes, det er svært at tage fugleperspektivet i brug, er det her SIGNAfilms content booster kommer ind i billedet. Vi sidder nemlig en hel afdeling klar til at hjælpe dig med at være dem udefra, som kan se dine tekster med friske øjne og skrive content, som passer til din virksomhed og giver mening for din læser.

Synes du nu slet ikke, at tekst er den rigtige vej at gå for at få dit budskab igennem? Intet problem! Vi har jo også en hel filmafdeling, som bare venter på at lave en film til dit budskab, så du slet ikke behøver skrive den tekst. På den måde kan du lade kunder og andre interesserede se dit budskab frem for at læse det. Det gør det lettere for dig, men også for seerne, for vidste du, at vi mennesker afkoder det visuelle 60.000 gange hurtigere end tekster? Det er bare én af grundene til, at vi hos SIGNAfilm er så vilde med film.

Ønsker du at vide lidt mere om, hvilke filmtyper der findes, og hvad de hver især kan skabe af værdi for din virksomhed, så læs med i vores blogindlæg: ”Hvilken type film skal du vælge til lige netop din virksomhed?”.

 

Ruth Brown

Content marketing specialist

Mail: ruth@signafilm.dk