Vælg en side

”Hvad giver det på bundlinjen?”. Det er fem små ord, som du helt sikkert bruger i flæng ligesom ”Jeg kunne godt trænge til en kop kaffe” – og med god grund. For din virksomhed kan ikke leve på mavefornemmelser og måske’er og investere tid og penge i markedsføring, der ikke skaber resultater.

Har du til gengæld en markedsføringsplan og en kommunikationsstrategi med klart definerede mål og indsatser, som du kan måle på, er det en anden snak. Så er det lettere for dig at se meningen med investeringen i markedsføringen. Og når du begynder at se effekten af det, bliver det også væsentligt nemmere for dine medarbejdere ”at få lov til” flere ting uden at skulle stå skoleret hver gang.

Det ”eneste” det kræver er, at du har en strategi og en plan for din markedsføring og kommunikation.

Vil du hurtigere i gang, kan du klikke på den overskrift, der er mest relevant for dig og gå direkte til det afsnit, du finder mest interessant:

Del 1: Kend dine konkurrenter og din målgruppe

Del 2: Hvor skal du være til stede og med hvilke budskaber?

Del 3: Hvilke mål har du for din indsats?

Del 4: Hvordan fører du strategien ud i livet?

Halvdelen af året er gået, og det er tid til at kigge frem mod den anden halvdel. Med en markedsføringsplan eller kommunikationsplan skaber du ikke kun en retning for dine online indsatser, men også noget du kan måle på, så du kan se hvordan dine indsatser virker, og hvad du får ud af dem.

Er din målgruppe ikke tilstede online, giver det selvfølgelig ingen mening at spilde kræfterne der, men i størstedelen af tilfældene er de, og så er det bare med at komme i gang. Traditionel markedsføring som TV-reklamer, bannere på busser, radiospots, og jeg skal komme efter dig, virker måske stadig til at gøre folk opmærksomme på din virksomhed. Men hvis jeg spørger præcist, hvor mange mennesker, der nu kender dig, og hvor mange salg det har ført til, kan du med garanti ikke svare på det. For du kan ikke måle på det.    

Netop af den grund har vi valgt at si den traditionelle markedsføring fra og har holdt os til den del, som vi kan måle på. På den måde kan vi overbevise folk som dig om, at markedsføring og kommunikation altså kan svare sig og skaber resultater – men kun hvis du har gjort dig nogle strategiske overvejelser. Af den grund kalder vi hos SIGNAfilm en markedsføringsplan for en ”online strategi”.

Og hvad skal der så være med i sådan en? I grove træk består en online strategi af fire dele, som du kan læse mere om nedenfor.

Del 1: Kend dine konkurrenter og din målgruppe  

Kender du den følelse af at se konkurrenterne gang på gang, når du scroller på Facebook, eller høre deres navn blive nævnt, når folk taler om de produkter eller services, du udbyder? Det er det mest frustrerende at føle sig overhalet indenom af sine konkurrenter, og det er bestemt ikke noget, du skal finde dig i. Men før du tager kampen op, skal du vide præcist, hvem dine nærmeste konkurrenter er, hvor de er til stede, og hvilke budskaber de prøver at sælge. Og så skal du gøre det efter – bare meget bedre.

Med andre ord, skal du luge ud i de ting, de gør knap så godt og finde frem til de områder, hvor du skiller dig ud. Altså det herlige ”sweet spot”, hvor du kan tilbyde en unik ting, som dine konkurrenter ikke kan, og som din målgruppe synes er interessant – også ofte kaldet Unique Selling Points (USP’er).   

Det fører os til det næste punkt, som er din målgruppe. Vi har allerede nævnt noget med målgruppen én gang, og det har vi, fordi det er og skal være stjernen i din online strategi. Ved du ikke, hvem din målgruppe er, hvad de interesserer sig for, og hvor du kan ramme dem, er løbet allerede kørt fra start af. Og hvad er så vigtigt at vide om din målgruppe?

Vi arbejder altid med personaer, som er fiktive personer, der repræsenterer din målgruppe, så vi har et klart billede af, hvem det er, vi snakker til. Til at hjælpe dig med at finde de rigtige informationer om din målgruppe, har vi skrevet et blogindlæg, hvor du bl.a. finder 3 trin til at lave en persona

Del 2: Hvor skal du være tilstede og med hvilke budskaber?

Når du har styr på dine konkurrenter og din målgruppe, kan du begynde at planlægge, hvor din virksomhed så skal være til stede online.

Kan du se dine konkurrenter på Facebook og LinkedIn, og er det også der din målgruppe er til stede, så skal du selvfølgelig også være der. Har du fundet ud af, at din målgruppe er meget researchende og bruger Google til at finde produkter eller services som dine, skal du selvfølgelig komme i gang med Google Ads kampagner. For så vil du gerne have, at din virksomhed dukker frem som det første i Google, når de søger på ord, der er relateret til din virksomhed. Og hvis dine konkurrenter endnu ikke er kommet i gang med det, så er det bare endnu en grund til at gøre det.  

Med dine klare personaer har du også fundet frem til, hvilken slags indhold din målgruppe synes er spændende at høre om, og hvordan du kan tale ind i deres behov. Og det skal du også have med i denne del. Hvordan ville et opslag på LinkedIn f.eks. se ud, hvis du skulle fange din målgruppes opmærksomhed der? Og hvad med på Facebook, hvor tonen ofte er lidt mere uformel og mindre business?  

Med det in mente skal du selvfølgelig også gøre dig de overvejelser, at nogle medier egner sig bedre til nogle ting end andre. F.eks. er det et absolut no-go at spy om sig med salgstaler på LinkedIn. LinkedIn er nemlig et sted, folk bruger til at blive inspireret, og et sted hvor de spørger deres netværk til råds – så der er salg lig med spam.

Forskellen på de enkelte medier findes der mange kloge ord om. Klogt eller ej, så har vi f.eks. skrevet lidt om forskellen på længden af ens opslag på LinkedIn og Facebook, og har også taget film og blogindlæg med i puljen – for det findes der mange delte meninger om.

Læs med her: Hvad er den perfekte længde på film, opslag på de sociale medier og blogindlæg?

Del 3: Hvilke mål har du for din indsats?

Nu ved du, hvilke medier du skal bruge for at fange din målgruppe, og hvilke slags budskaber du skal dele. Så ville det egentlig også være rart, hvis du så vidste, hvad du skulle have ud af det for ikke at spilde din tid og penge, ikk’?

Målene for ens indsats kommer an på, hvad dine overordnede virksomhedsmål er. For det afgør, hvad det er, du gerne vil opnå med din online markedsføring. Er du en nyopstartet virksomhed, handler det måske først og fremmest om at få spredt dit navn og skabe kendskab til din virksomhed. Overfører vi det til de enkelte medier og indsatsen herpå kan det f.eks. være:

  • Antal visninger på LinkedIn pr. opslag
  • Antal besøgende på din hjemmeside fra de enkelte medier oftest talt op i antal klik
  • Antal visninger af din film på de enkelte medier

Men vi ved jo også godt alle sammen, at kendskab bliver man ikke rig af. Så et overordnet mål vil selvfølgelig også være at skabe salg på ens webshop eller at få leads i form af folk, der f.eks. kontakter dig via en formular på hjemmesiden, som dine sælgere herefter kan tage en snak med. Her kunne nogle mål være:

  • En stigning på 5% i salg på webshoppen
  • 20 leads via kontaktformularen på hjemmesiden

 Og det gode ved det hele, som vi jo snakkede om før, er at du kan måle på det hele. Hvis bare du har opsat de rigtige tracking-koder så som en Facebook pixel og LinkedIns Insight Tag på din hjemmeside og har opsat mål i Google Analytics, kan du finde ud af, præcis hvor dine salg og henvendelser kommer fra. På den måde får du en idé om, hvad der egentlig fungerer, og om dine penge bliver brugt fornuftigt.

Bonustip: Når du har indsat de forskellige koder, som f.eks. Facebook pixlen på din hjemmeside, kan du bruge den data, du får derigennem til at lave kampagner på Facebook til folk, der allerede har besøgt din hjemmeside. Du kan sågar gøre det så specifikt og målrette dine kampagner til folk, der har besøgt helt bestemte sider. Smart, ikk’? Det kaldes retargeting eller remarketing, og er kendt for at øge dine konverteringer, fordi folk der allerede har vist interesse for din virksomhed oftest er mere klar til et køb. Det samme kan du gøre på LinkedIn og i Google Ads. Ja, du kan faktisk også gøre det i dit nyhedsbrev og sende en lille ”huskemail ”til folk, der har lagt ting i din kurv, men ikke lige har fået foretaget købet. Dobbeltsmart, ikk’?

Del 4: Hvordan fører du strategien ud i livet?

Strategien er lagt, og du har sat mål op for indsatsen. Nu mangler du bare at implementere den og komme i gang. Det kan vel ikke være så svært. Eller hvad?

Her har vi kun at sige, at Rom ikke blev bygget på én dag. Så hvis du tror, at du bare kan starte med det hele på én gang, så overvej det lige igen. Måden du kan udrulle din strategi på, er ved at dele det op i bidder og steps.

Lav en plan for, hvad du skal have styr på først. For der vil altid være nogle forudsætninger for, at du kan komme i gang og lykkes med det. Det kan f.eks. være, at du mangler at opsætte alle de forskellige tracking-koder, vi snakkede om før eller at få indsat en kontaktformular på hjemmesiden først. Det kan også være, at der er andre ting på hjemmesiden, der skal ændres, før du har lyst til at sende folk derind fra de forskellige medier. Måske din tekst skal skrives lidt om, nu da du ved, hvilke budskaber, din målgruppe køber ind på. Hvis du først skal til at oprette profiler på LinkedIn eller Facebook, eller måske begge steder, skal du også først få folk til at følge dig på siderne, for ellers vil der ikke være nogen at fortælle dine budskaber til.

Begynder det at give mening? Så lav en step-by-step plan for, hvordan du kommer i gang. Et eksempel vil være:

Step 1: Forberedelsesfasen

  • Tekstoptimering af hjemmesiden – husk at bruge de helt rigtige søgeord, så du kommer frem i Google uden at skulle betale for det
  • Lav en søgeordsanalyse – til at bruge i teksten på hjemmesiden og i dine Google Ads kampagner
  • Opsætning af Facebook og LinkedIn profil
  • Få lavet en ”Tilmeld nyhedsbrev” boks/knap på hjemmesiden og en velkomstmail ved tilmelding

Step 2: Skab opmærksomhed

  • Lav en følgerkampagne på LinkedIn og Facebook
  • Opsæt Google Ads kampagne og sæt i gang
  • Forbered første udsendelse af nyhedsbrev

Step 3: Løbende produktion af indhold og kampagner

  • Lav en kalender fra måned til måned med det indhold du gerne vil dele – husk at være præcis med budskab, dato, tid, osv.
  • Opsæt kampagner på diverse medier alt efter, hvad dine mål er
  • Følg op på indsatsen fra måned til måned og juster løbende

Vil du have endnu mere viden om, hvordan du laver en online strategi eller en kommunikationsstrategi, der er nem at føre ud i livet, så læs også indlægget “Lav en kommunikationsstrategi, der kan eksekveres”.

Ditte Marie Vinther Andersen

Content marketing manager

Mail: ditte@signafilm.dk

Telefon: +45 21 97 42 66