[hfcm id="4"]
Vælg en side

SEO  eller search engine optimization  handler kort og godt om at forbedre et websites position i de organiske søgeresultater. Der er ikke tale om en enkelt praksis, men et sæt af praksisser, der skal udføres, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få succes med SEO. Der er mange selvudråbte eksperter på området, som alle får det til at lyde legende let. Men sandheden er, at topplaceringerne på Google kun er forbeholdt de allerdygtigste. Konkurrencen er benhård, og Rom blev så sandelig ikke bygget på én dag. Udover en god grundforståelse kræver SEO nemlig en stor portion tålmodighed, da det kan tage lang tid, før arbejdet giver udbytte. 

Kan man selv lave SEO? 

Kan det så overhovedet betale sig selv at gå i gang, tænker du sikkert? Ja, det kan det! Men det kræver, at du begynder at indtænke SEO-principperne i al dit tekstarbejde. Pletvis søgeoptimering giver kun pletvise resultater, og derfor bør du lade SEO være udgangspunktet allerede inden, du har skrevet et eneste ord. Vi ved, at det sikkert vil få enhver med en journalistisk baggrund til at græmme sig og gemme ansigtet i hænderne, men det er ikke desto mindre disse vilkår, der gælder, med mindre, du er tilfreds med, at din side får plads på Googles kirkegård (side 3 i søgeresultaterne). Men du behøver ikke nødvendigvis at  på kompromis med kvaliteten af dine tekster. 

I denne artikel giver vi dig nogle konkrete eksempler på, hvordan man udvælger de rigtige søgeord og bruger dem i sine tekster på elegant vis. 

Tip #1: Find de rette søgetermer før du går i gang

Det er altid mere besværligt at søgeoptimere en færdigskrevet tekst. Det tager både længere tid, og det kan gå ud over kvaliteten, hvis du vælger at gøre det i den rækkefølge. For at sikre det bedst mulige udgangspunkt bør du derfor finde 1-3 søgetermer, som skal danne grundlaget for din tekst.  

Lad os forestille os, at du vil skrive en tekst med gode tips til, hvordan man skriver et godt nyhedsbrev. Din opgave er nu at finde nogle søgetermer, der passer som fod i hose med de budskaber, du vil fremføre i teksten. Vigtigst af alt bør du sikre dig, at de søgeord, du finder frem til, rent faktisk bliver brugt. Her kan du med fordel gøre brug af et SEO-værktøj, fx Morningscore eller Ahrefs, til at måle trafikken på forskellige søgetermer.  

Til vores kommende teksteksempel har vi fundet 3 søgetermer, der alle stemmer overens med tekstens formål: At give læseren information om, hvordan man skriver og opbygger et godt nyhedsbrev:

nyhedsbrev eksempel (est. 110 månedlige søgninger i Danmark) 

nyhedsbrev opbygning (est. 40 månedlige søgninger i Danmark) 

opbygning af nyhedsbrev (est. 10 månedlige søgninger i Danmark) 

 

De ovenstående søgetermer har tilsammen en estimeret søgevolumen på 160 månedlige søgninger i Danmark. Det lyder måske ikke af så meget. Til gengæld er disse søgninger ret specifikke og skaber derfor gode forudsætninger for ”kvalitetstrafik”. Det er selvfølgelig forudsat, at du giver læserne præcis det, de søger, og på den måde kan selv 160 fremsøgninger nemlig få enorm stor værdi.  

Tip #2: Tænk kreativt, når du bruger dine fokussøgeord i overskrifter, underoverskrifter og brødtekster 

Som vi tidligere har nævnt, behøver søgeoptimeringen ikke gå ud over kvaliteten af din tekst. Ved første øjekast kan det virke vanskeligt at skulle anvende søgetermerne nyhedsbrev eksempel og nyhedsbrev opbygning uden, at det kommer til at lyde forsimplet og robotagtigt. Men det er her, at dine kreative evner som tekstforfatter kommer i spil. 

Nedenfor har vi givet et eksempel på, hvordan søgetermerne kan flettes ind i henholdsvis en overskrift, en brødtekst og en underoverskrift

Understøtter dit nyhedsbrev opbygningen af dine kunderelationer? 5 tips til at lave det perfekte nyhedsbrev

… Er du i en situation, hvor du ønsker at række ud til en specifik kundegruppe, så er det her, at dit nyhedsbrev eksempelvis kan komme i spil …

Opbygning af nyhedsbreve er en kunst, kun få mestrer

Tip #3: Udfyld altid dine metatitler og metabeskrivelser

Her er der muligvis tale om lavthængende frugt – men ikke desto mindre er det noget, mange overser. Udfyldning af metatitler og metatekster er altafgørende, hvis du vil have Google til at rangere dine sider blandt de øverste søgeresultater. Det er heldigvis en forholdsvis simpel opgave, hvis man allerede har fundet sine fokussøgeord.

Du må i princippet godt genbruge overskrifter samt dele af brødteksten – så længe du giver en præcis beskrivelse af din sides indhold. Her skal du være opmærksom på, at Google maksimalt viser 60 tegn i metatitlen samt 160 tegn i metabeskrivelsen – derfor er det en fordel at være kortfattet i sin beskrivelse. Herunder giver vi et eksempel på, hvordan man genbruger sine vigtigste søgeord i metatitlen og metabeskrivelsen.

3 tips til hvordan SEO integreres i det daglige tekstarbejde 1

Ønsker du flere gode tips til, hvad man skal huske, når man arbejder med SEO, bør du også læse artiklen Bliv nummer 1 på Google – sådan kommer du nemmest i gang med SEO.

3 tips til hvordan SEO integreres i det daglige tekstarbejde 2

Hvis du mangler hjælp eller rådgivning til din SEO-indsats, er du mere end velkommen til at kontakte mig.

Mikkel Bang Mølbjerg Jørgensen
Content Marketing Specialist
Mail: mikkel@signafilm.dk
Telefon: +45 51 92 65 77